Gå til innhold

Kjøpe pc uten søppel

Anbefalte innlegg

kanskje dumt spørsmål, men

Er det i disse tider i det hele tatt mulig og kjøpe en pc med windows som ikke er allerede fyllt med søppel/spyware?

Siste pcen jeg kjøpte var fyllt med facebook/skype/reklame/altmulig søppel ting jeg ikke vil ha, var win 10, har slått av alt jeg kan i innstillinger, sletta/uninstallet ting, lest guider for og fjerne alt dette..og finner stadig nye ting som jeg vil ha vekk.

Så må jeg bruke ett annet OS enn win10 hvis jeg ikke vil ha så mye søppel ting?

Og hvis man vil ha en gaming pc finnes det noen som ikke ser super harry ut? Vil bare ha en som ser ut som en random pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er like ille på 7, 8, Vista osv..

I Windows 10 har du en reset-funksjon som ikke finnes i andre Windows. Den fjerner ALT utenom operativsystemet. Det betyr at all bloat forsvinner også.

Men dersom du vil kjøpe bærbar uten OS og installere selv for å unngå bloat er Multicom sine bærbarer et alternativ. Dette er bærbarer fra Clevo.

Stasjonære bygger man selv (mener jeg). Veldig givende og morsomt å lage pc en selv og se den fungere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I Windows 10 har du en reset-funksjon som ikke finnes i andre Windows. Den fjerner ALT utenom operativsystemet. Det betyr at all bloat forsvinner også.

Men dersom du vil kjøpe bærbar uten OS og installere selv for å unngå bloat er Multicom sine bærbarer et alternativ. Dette er bærbarer fra Clevo.

Stasjonære bygger man selv (mener jeg). Veldig givende og morsomt å lage pc en selv og se den fungere.

Hmm høres bra ut med denne reset funskjonen i win10, har du kanskje en link som forklarer hvordan jeg gjør det?

For ca 15 år siden kjøpte jeg deler og sånn og bygde pcen selv for å få det billig, tror jeg kunne gjort det nå og men vil heller betale mer for å slippe det..hvis det er mulig

• Liker 1
Lenke til kommentar

For ca 15 år siden kjøpte jeg deler og sånn og bygde pcen selv for å få det billig, tror jeg kunne gjort det nå og men vil heller betale mer for å slippe det..hvis det er mulig

Vil vel påstå det er liiiit lettere nå enn for 15 år siden da :)

Snakker vi AGP skjermkort og IDE kabler da eller? Husker ikke lenger jeg ..

Men kjør på med ferdig bygd du. Greit å slippe å gjøre det hvis man ikke har lyst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hmm høres bra ut med denne reset funskjonen i win10, har du kanskje en link som forklarer hvordan jeg gjør det?

Du kan jo kjøpe hos komplett, da får du også muligheten til å velge litt komponenter og slikt selv, og velge hvorvidt de eller du selv skal legge inn os.

Lenke til kommentar

http://www.howtogeek.com/132428/everything-you-need-to-know-about-refreshing-and-resetting-your-windows-8-pc/

Lenke til kommentar

Bare et innspill, den reset - funksjonen som nevnes her setter maskinen tilbake i den tilstanden som den ble levert. Dvs hvis produsenten leverte maskinen forhåndsinstallert med diverse programmer så forsvinner ikke disse ved en reset.

Dette prøvde jeg for to dager siden, så snakker av erfaring.

Lenke til kommentar

Bare et innspill, den reset - funksjonen som nevnes her setter maskinen tilbake i den tilstanden som den ble levert. Dvs hvis produsenten leverte maskinen forhåndsinstallert med diverse programmer så forsvinner ikke disse ved en reset.

Dette prøvde jeg for to dager siden, så snakker av erfaring.

Da har du feil erfaring :) man kan stille tilbake til fabrikkinstillinger eller kjøre en "reset" av selve windows. Da får du spørsmål om hva du ønsker å beholde. Om du da velger "ingenting" får du en clean install av windows. Merk at man kansje må legge inn noen drivere selv etterpå.

Gjort dette på en titals maskiner siden Windows 8 kom.

Lenke til kommentar

Nei. Når maskinen kommer med Windows 10 så funker ikke reset for å fjerne bloat.

Mulig det funker hvis du oppgraderer til Windows 10 fra en eldre versjon, det skal jeg ikke si noe om.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Maskinen blir som ny. Det betyr at all driten som ligger i W10 følger med. Skype,Get Office og en haug med annet dritt.

En kjapp runde med CCleaner avinstallerer alt av apper du ikke vil ha. Selv de Windows ikke lar deg fjerne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

trenger egentlig bare 3 ting fra operativsystem:

browser som kan ha adblock

torrent program

kan spille av alle media filer

har feks linux dette? og må man være geni og bruke 1 time på og åpne min datamaskin?

Lenke til kommentar

trenger egentlig bare 3 ting fra operativsystem:

browser som kan ha adblock

torrent program

kan spille av alle media filer

har feks linux dette? og må man være geni og bruke 1 time på og åpne min datamaskin?

Legg inn Ubuntu f.eks. så kan du installere chrome og vlc så er du berget. Transmission (torrent) følger vel med.

Lenke til kommentar

Ubuntu er et godt valg, Linux Mint er også bra. Basert på Ubuntu, men ser litt mer "normalt" ut i forhold til hvordan Windows ser ut. Det bruker også bittelitt mindre ressurser enn Ubuntu. Installasjonsprosessen er veldig kjapp og lett for begge de to, så du kan godt bare teste ut begge og velge det som passer deg best.

Installering av programmer er forskjellig fra windows, men fremdeles lett å sette seg inn i. Du finner alt du trenger av medieavspillere og nettlesere ved hjelp av den medfølgende pakkebehandleren. Dette er et program som lar deg lett søke igjennom titusenvis av gratisprogrammer på nettet, og laste ned + installere de med ett enkelt klikk.

Dersom du skal bruke Netflix, så er det en ekstra ting du må gjøre, men jeg kan forklare deg det om du trenger.

Eventuelt kan du reinstallere Windows 10 fra scratch, uten å bruke gjenopprettingsfunksjonen som fulgte med maskinen, og deretter aktivere windows med produktnøkkelen som fulgte med datamaskinen. Det vil gi det en helt ren windowsinstallasjon.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Eventuelt kan du reinstallere Windows 10 fra scratch, uten å bruke gjenopprettingsfunksjonen som fulgte med maskinen, og deretter aktivere windows med produktnøkkelen som fulgte med datamaskinen. Det vil gi det en helt ren windowsinstallasjon.

Slipper vel å taste inn nøkkel når det har vært Windows 10 på maskinen tidligere. Selv med installasjon fra eksternt media.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...