hakontdal Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Har du forslag til trådlaus ruter/hotspot for bruk på hotell?Du får gratis tilgang til Wi-Fi på hotellet, og ønsker å bruka ein brannmur for å hindra andre hotellgjester å få tilgang til utstyret du koplar til. På den måten kan fleire dingsar dela ein Wi-Fi-brukar/konto. Har du forslag til produkt som fikser dette? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Brukte tidligere Apple sin som gikk rett inn i strømkontakten til dette. Den er vel utgått, men du kan jo sjekke etter noe lignende design fra andre eller kjøpe billig på finn. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Normalt sett vil gjestenett og da nett på hoteller o.l. være satt opp med klientisolering. Dvs. at lokal kommunikasjon mellom enheter ikke er mulig. Løsningen du her skal ha er altså noe som får nett via wlan og videre skal fungere som en wlan-ruter. Er ikke helt sikker på enheter som direkte tilbyr en slik mulighet. Det jeg har gjort på noen hoteller, er å ha en ekstra wlan-adapteren på pc-en og kjøre software-basert AP. Hovedårsaken til dette er at noen hoteller har hatt veldig dårlig wlan-dekning, og f.eks. Apple-enhetene har ikke fått stabilt nett. Kjører da en Alfa-adapter på PC-en som "snakker" med hotellets wlan, og deler videre via integrert wlan på pc-en. Har også fungert der man har måtte kjøpe tilgang til nettet, og da kunne brukt nettet på flere enheter selv om det i utgangspunktet bare skulle brukes på én.... Par siste gangene jeg har hatt disse behovene, er det VirtualRouter jeg har kjørt på pc-en. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Mulig jeg er helt på jordet i forhold til spørsmålet, men jeg bruker å sette opp mobilen som ruter og setter opp den som AP... Lenke til kommentar
NULL Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Mulig jeg er helt på jordet i forhold til spørsmålet, men jeg bruker å sette opp mobilen som ruter og setter opp den som AP... Men da bruker du mobilnettet som internettkilde - ikke et annet trådløst nettverk. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Mulig jeg er helt på jordet i forhold til spørsmålet, men jeg bruker å sette opp mobilen som ruter og setter opp den som AP... Men da bruker du mobilnettet som internettkilde - ikke et annet trådløst nettverk. Det har du nok rett i ja ;-) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Jeg kjører Connectify på en laptop. Den setter opp et virtuelt trådløst aksesspunkt som iPad, smartphone etc.kan koble seg til. Laptopen kobles til hotellets nettverk med kabel eller WiFi. Noen ganger kjører jeg VPN på laptopen slik all trafikk gjennom hotellets nett går kryptert, men for vanlig surfing gidder jeg ikke alltid det. Connectify: http://www.connectify.me/ . Grunnversjonen er gratis - og den virker ok. (Nå er det selvsagt 24-timers salg der; 75% rabatt på lifetime license av Pro-utgavene.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 (endret) Men likevel en praktisk løsning hvis du ikke skal laste ned tonnevis av data. Edit: mobil som router, mener jeg. Endret 9. mai 2016 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Men likevel en praktisk løsning hvis du ikke skal laste ned tonnevis av data. Edit: mobil som router, mener jeg. Er jo faktisk blitt en del rimeligere også. Ellers mener jeg at jeg fikk til å sette opp min Windows telefon som AP ved å bruke USB kabel fra laptopen, men har ikke det jeg trenger for å få testet nå. Denne burde også kunne funke? https://www.komplett.no/product/756314/datautstyr/nettverksprodukter/routere/d-link-dir-505-all-in-one-routerap Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Denne burde også kunne funke? https://www.komplett.no/product/756314/datautstyr/nettverksprodukter/routere/d-link-dir-505-all-in-one-routerap Hah! Jeg har en sånn liggende hjemme. (Ubrukt...) Kanskje jeg skulle ta den med på Londontur til helgen og se hvordan den fungerer? Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Normalt sett vil gjestenett og da nett på hoteller o.l. være satt opp med klientisolering. Dvs. at lokal kommunikasjon mellom enheter ikke er mulig. Jeg tror den antakelsen er litt naiv. Det er mye skitnett på hoteller rundt omkring der alt er fritt. 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 (endret) Jeg tror den antakelsen er litt naiv. Det er mye skitnett på hoteller rundt omkring der alt er fritt. At det er en del som er det, er det nok. Men det er også noe jeg gjerne sjekker. Akkurat når det gjelder sikkerhet er jeg nok egentlig ikke så veldig naiv (og egentlig ganske så interessert i å se på hvordan løsning de kjører....). Endret 10. mai 2016 av c.m. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Denne burde også kunne funke? https://www.komplett.no/product/756314/datautstyr/nettverksprodukter/routere/d-link-dir-505-all-in-one-routerap Hah! Jeg har en sånn liggende hjemme. (Ubrukt...) Kanskje jeg skulle ta den med på Londontur til helgen og se hvordan den fungerer? Husk i så fall adapter! ;-) Lenke til kommentar
hakontdal Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 Takk for tips om DIR-505, trn100! (årsak for at trådstartar har brukt lang tid på å koma tilbake med svar) Dette er ein rein 2.4 GHz-dings (ingen 5 GHz eller 802.11ac-støtte) med USB-ladeport som også kan brukas til å dela filer frå ein minnepinne. Den _må_ koplas til 230 V AC. Hadde berre Asus WL-330NUL vert tilgjengeleg for sal... Eg har testa DIR-505 ein heil del, og den ser ut til å løyser problemet. Men eg støter relativt ofte på problem, der den nekter å fungera, første gong eg koplar den til eit nytt trådlaust nett (i Hotspot-modus). Løysinga er å nullstilla den, og så setja den opp på nytt (som er ca. lika stor "jobb" som å kopla den opp utan å først bli nullstillt). Om hotellet har Hotspot-løsyign med kode, og kun 1 PC (MAC-adresse), kan DIR-505 fungera som denne eine. PCen (eller mobil/nettbrett) koplar seg til DIR-505 og får vidareformidla login-page til hotellet sitt gjestenett. Skriv inn koden, og hotellet ser (og lagrar) DIR-505, så når andre trådlause dingsar koplar seg til DIR-505, vil desse også få tilgang utan at hotellet "ser dei". Akkurat som eg ønska! Eg testa også “Clone MAC”-funksjonen. PCen får tilgang til hotellet sitt gjestenett med eingongs-kode. Hotellet gir f.eks. tilgang til PCen si MAC-adresse i 24 timar. Andre dingsar får ikkje tilgang, for dei har feil MAC-adresse og hotellet sitt system krev betaling for kvar kode dei leverer ut. Eg klonar PCen si MAC-adresse over til DIR-505 (via Web-UI på DIR-505), så hotellet “trur” at min DIR-505 _er_ PCen. Både PCen og andre dingsar kan kopla seg til DIR-505, og igjen få tilgang til Internett. Testa, og det funka. Sjølv om PCen og DIR-505 då hadde same MAC-adresse. Speedtest visar at den fint klarar 10 og nokon gongar opp mot 15 Mbps gjennom NATen/ruteren/hotspot-funksjonen sin. Ein veldig utførleg test av DIR-505 fins her: http://technogog.com/review/review-of-d-link-dir-505-all-in-one-mobile-companion/ Berre hugs at du må oppgradera firmware-en, samt at du alltid må nullstilla den når den ikkje fungerer. 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hah! Jeg har en sånn liggende hjemme. (Ubrukt...) Kanskje jeg skulle ta den med på Londontur til helgen og se hvordan den fungerer? Husk i så fall adapter! ;-) Jeg husket adapter, men både det og D-Link'en lå i kofferten - som ble stående igjen på OSL i det store bagasjesystem-kaoset forrige lørdag ... Så jeg rakk ikke å teste noe særlig ... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Eg har testa DIR-505 ein heil del, og den ser ut til å løyser problemet. Men eg støter relativt ofte på problem, der den nekter å fungera, første gong eg koplar den til eit nytt trådlaust nett (i Hotspot-modus). Løysinga er å nullstilla den, og så setja den opp på nytt (som er ca. lika stor "jobb" som å kopla den opp utan å først bli nullstillt). Fin testrapport! :-) Vet ikke om det var det du mente med sette den opp på nytt, men du kan jo lagre ulike konfigurasjoner på PCen og så laste de tilbake til boksen etter behov samt gjøre nødvendige endringer, men det var kanskje det du mente tok litt tid? Lenke til kommentar
hakontdal Skrevet 14. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2016 Når den ikkje vil fungera på nytt hotell, må den nullas. Oppsett frå blank er ikkje så stor prosess, men å lagra config er eit bra tips. Men på sist tur hadde eg ikkje ein gong PC med. Satt opp via nettlesar i mobil, og dei andre dingsane kom på nett (y) Lenke til kommentar
datageni Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Tar alltid med den trofaste dlink DIR-655 på reis. Et sted var det gratis kablet nett og trådløs kun på utvalgte oppholdsrom. Vi hadde to toppe uker med muligheter for pc Hdmi og strømmetjeneste på flatskjermen i stua. Forrige sydentur ble DIRren og brukt som wifi-extender grunnet dårlig dekning i tillegg til å servere oss mer enn den ene brukeren med aksess vi betalte for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå