Gå til innhold

Ja takk til den nye silkeveien og økt handel, nei takk til TTIP og fascisme

23 stemmer

1. 1. Hvilken handeløkende avtale/tiltak bør vi velge for våre barn og barnebarn?

• TTIP avtalen
      0
    • Den Nye Silkeveien
      13
    • Ingen av de
      10

Anbefalte innlegg

Den hemmelige TTIP avtalen som forhandles bak ryggen på folket i streng hemmelighet og under strenge prosedyrer for å sikre at forhandlingene blir holdt hemmelige for folket, sies å skulle være en bra avtale og vil gi hundrevis av milliarder av Euro i årlige fordeler.

...

Jeg støtter iallefall ikke TTIP og jeg støtter helt soleklart den Nye Silkeveien.

Hva med dere?

Jeg deler dessverre din bekymring. Spesielt også i forhold til miljø/klimaendringer. Et eksempel på tilstander vi etter min mening ikke ønsker å ha i Norge kan eksemplifiseres gjennom rettssaken knyttet til Keystone XL Pipeline der TransCanada saksøker USA for 15 milliarder dollar for å si nei til rørledningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den hemmelige TTIP avtalen som forhandles bak ryggen på folket i streng hemmelighet og under strenge prosedyrer for å sikre at forhandlingene blir holdt hemmelige for folket, sies å skulle være en bra avtale og vil gi hundrevis av milliarder av Euro i årlige fordeler.

...

Jeg støtter iallefall ikke TTIP og jeg støtter helt soleklart den Nye Silkeveien.

Hva med dere?

Jeg deler dessverre din bekymring. Spesielt også i forhold til miljø/klimaendringer. Et eksempel på tilstander vi etter min mening ikke ønsker å ha i Norge kan eksemplifiseres gjennom rettssaken knyttet til Keystone XL Pipeline der TransCanada saksøker USA for 15 milliarder dollar for å si nei til rørledningen.

Er en helt sprø form for logikk: En bedrift har rett til å tjene penger, på hvilken som helst måte. Om et land legger hindringer i veien, så skylder det bedriften penger i tapt fortjeneste, Hva går det av politikerne våre, som vil ha noe slikt? Snart har vi vel kyllingpakkere med bleier her i landet òg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

...

Hva med dere?

Er en helt sprø form for logikk: En bedrift har rett til å tjene penger, på hvilken som helst måte. Om et land legger hindringer i veien, så skylder det bedriften penger i tapt fortjeneste, Hva går det av politikerne våre, som vil ha noe slikt? Snart har vi vel kyllingpakkere med bleier her i landet òg.

Har du ikke fått med deg at USA er et fascistisk land og er i ferd med å overta Europa på vei mot sin endelige mål som er verdensdominanse. Europa er også på vei til å bli fascistisk. Med et pennestrøk (TTIP) vil Europa bli en fascistisk koloni av USA som må forfølge USA sine fascistiske mål og fremme USA sine fascistiske aktiviteter i Europa og USA sine global fascistiske mål (verdensdominans og USA systemtyranni)

Tilstanden er tydeligvis mye verre enn du har fått med deg. USA er dette århundrets største fascistiske trussel akkurat som NAZI Tyskland var forrige århundrets største fascistiske trussel. USA er dessverre en langt større trussel enn NAZI Tyskland noengang var, grunnet timing. Å være et verdensdominanssøkende ond imperie er mye enklere i 2016 enn det var i 1940. Vi går rundt og tror NAZI Tyskland sin propaganda var avansert og dominerende, men så glemmer vi propagandaen vi har vært under siden starten av "den kaldde krigen" og særskilt den avanserte propagandaen vi har etter 911-2001. Dagens propaganda er minst like effektiv og "bra" som gårsdagens hjernevasking.

Prater du ofte med folk om kontroversielle tema? Ikke jeg heller, for folk er ikke klar for det, og selv hvor vondt det er å innse det, så er selv de nærmeste (venner/familie) del av hjernevaskingen og vanskelige å "nå".

Vi lever rett og slett i et autoritært fascistisk tyranni, hvor Norge og andre Europeiske land er underlagt USA og deres globale fascisme og mål om verdensdominans og globalt tyranni styrt av USA som diktator.

PS. Det er folket som teller, ikke bedrifter og deres "profitt" (å sage ned alle tre i verden og selge de er profitabelt)

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

...

Hva med dere?

Alt som er fascisme eller i nærheten av fascisme er noe jeg alltid sier nei takk til. I en fornuftig verden er det folket som teller, ikke bedrifter og profitt.

TTIP er offisiell innførsel av fascisme i Europa..

Lenke til kommentar

Ditto.  For min del er jeg først og fremst mot avtalen fordi jeg anser det som forkastelig å droppe "føre var" prinsppet til fordel for amerikanske regler som sier at ting må være bevist skadelige for å kunne forbys eller reguleres.  Det er allerede nok dritt i maten vi kjøper i dag, om vi ikke også skal serveres enda mer bedritne, kjemikalieholdige varer fra USA.

Da burde du støtte EU. EU er for regulering (lover for bedrifter) og kjemper konstant for folkets rettigheter (særskilt på tvers av grenser).

Ja, det er nok dritt i maten vi kjøper idag. Derfor unngår jeg mesteparten av maten som selges på matvarebutikkene idag. Jeg kjøper økologiske råvarer og lager maten selv. Bedriftene vil du skal kjøpe ferdigblandet slim(ideelt sett) på boks og gjøre det til din nye basismat. Da er det bare om å gjøre å få slimet til å være så billig som mulig, smake så godt det kan og inneholde så mange næringsstoffer som mulig som man kan plaste inneholdsfortegnelsen med (les. tilsatte vitaminer og mineraler i alt) så mye propaganda som mulig.

Tror du det er ille idag har du mye ille å se frem til selv uten TTIP. Med TTIP vil det være en total katastrofe for 95% av befolkningen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Jeg mener at den europeiske union burde bli en etat, altså en føderal stat ettersom medlemslandene har signert en avtale (Treaty of Lisbon, og andre avtaler). EU landene burde holde avtalen de har signert, som også støtter en felles EU forsvar. Jeg personlig er i mot et norsk medlemskap i den europeiske union og kommer alltid til å være det, men landene som allerede har vært med å bygge opp denne unionen burde også være med videre i forhandlingsbordet i stedet for å ta til tårene fordi EU signerer en avtale med USA som åpenbart er med på å bygge ned selvstendigheten til medlemslandene. Skjønner at de protesterer mot avtalen, dette ville jeg og gjort, men når man i så lang tid har vært med og for å så si stopp på grunn av en avtale så må man nesten ta til takke med det man får, da får man som skrevet over være med i prosessen og eventuelt annullere avtalen.

Håper dere forstår hva jeg skriver her, er selvfølgelig en motstander av EU og dens eksistens men jeg mener at siden EU er blitt så stort som det er blitt så burde man da altså være med videre og da eventuelt annullere avtalen.

Lenke til kommentar

Jeg mener at den europeiske union burde bli en etat, altså en føderal stat ettersom medlemslandene har signert en avtale (Treaty of Lisbon, og andre avtaler). EU landene burde holde avtalen de har signert, som også støtter en felles EU forsvar. Jeg personlig er i mot et norsk medlemskap i den europeiske union og kommer alltid til å være det, men landene som allerede har vært med å bygge opp denne unionen burde også være med videre i forhandlingsbordet i stedet for å ta til tårene fordi EU signerer en avtale med USA som åpenbart er med på å bygge ned selvstendigheten til medlemslandene. Skjønner at de protesterer mot avtalen, dette ville jeg og gjort, men når man i så lang tid har vært med og for å så si stopp på grunn av en avtale så må man nesten ta til takke med det man får, da får man som skrevet over være med i prosessen og eventuelt annullere avtalen.

Håper dere forstår hva jeg skriver her, er selvfølgelig en motstander av EU og dens eksistens men jeg mener at siden EU er blitt så stort som det er blitt så burde man da altså være med videre og da eventuelt annullere avtalen.

Jaha, så du er for isolasjon og mot Europeisk samarbeid? Du vil ha et svakt Europa som ikke er uavhengig og kun hopper når USA gir ordre? Et samlet Europa er det eneste alternativet til USA diktatur. Selv liker jeg Europa MYE MYE MYE bedre enn USA.

Hvis du er motstander av EU, hva er det du er for da?

NATO? (underkastelse til USA og manglende selvstendig Europeisk forsvar)

Regulering? (lover for bedrifter.. Du vil heller at bedrifter ikke skal være underlagt lover?)

Det egentlige spørsmålet mitt er hvorfor du er imot EU? Er du også imot Europa?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Jaha, så du er for isolasjon og mot Europeisk samarbeid? Du vil ha et svakt Europa som ikke er uavhengig og kun hopper når USA gir ordre? Et samlet Europa er det eneste alternativet til USA diktatur. Selv liker jeg Europa MYE MYE MYE bedre enn USA.

Regulering? (lover for bedrifter.. Du vil heller at bedrifter ikke skal være underlagt lover?)

Du har rett i at et samlet Europa høres bedre ut, men når du ser at Storbritannia eller Hellas's sin befolkning ønsker en exit så må det jo være en grunn til nettopp dette? Jeg er for et samlet europa men ikke på EU måten. 

Nato har vært en god hjelp til Norge i lang tid, men jeg mener Norge må ha et mål å klare å stå på egne ben uten å måtte trenge å vente for hjelp i et eventuelt angrep.

Er vel sikkert jeg som har formulert meg dårlig i tidligere innlegg. Håper du forstår hva jeg mener. 

BTW (NEI TIL TTIP)...

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Du har rett i at et samlet Europa høres bedre ut, men når du ser at Storbritannia eller Hellas's sin befolkning ønsker en exit så må det jo være en grunn til nettopp dette? Jeg er for et samlet europa men ikke på EU måten. 

Nato har vært en god hjelp til Norge i lang tid, men jeg mener Norge må ha et mål å klare å stå på egne ben uten å måtte trenge å vente for hjelp i et eventuelt angrep.

Er vel sikkert jeg som har formulert meg dårlig i tidligere innlegg. Håper du forstår hva jeg mener. 

BTW (NEI TIL TTIP)...

Jeg er også for et forbedret Europa og forbedre system. EU systemet som jeg har fulgt tett med på de siste 15 årene har blitt stadig dårligere. Men Europa er det eneste forumet vi har for å gjennomføre/få en "utopi".

Det kan vi ikke klare som individuelle land i en stor verden fullt av ulver, drager og monstre som er klar til å rive i filler andre.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det enten foregår en konspirasjon, at Europeiske politikere er under totalt USA diktat, eller at politikerne i Europa enten er totalt hjerneskadet eller hjernevasket siden de ikke fokuserer på noe som åpenbart er så nyttig som den nye Silkeveien, mens de fokuserer så mye på noe som sannsynligvis er skadelig og som folket åpenbart er imot, med TTIP.

Det finnes egentlig ikke noe annen måte å se dette på. Silkeveien kan revolusjonere global handel, og Europeiske politikere gidder ikke engang å nevne det? Eller jobbe mot det i det hele tatt. Landsforrædere alle sammen. De har gitt oss til den globale onde fascistmakten USA som forsøker å ta over verden og tvinge Europa til politikk som kun er bra for USA, og ofte direkte skadelig for Europa.

Kast alle politikerne i fengsel i den "Demokratiske" Republikk Kongo og Siberia og opprett Sveitsisk demokrati i alle Europeiske land, og Europeiske institusjoner. Det er det eneste valget vi har for å unngå permanent totalitært USA diktatur i Europa og muligens verdenskrig og USA tyranni i hele verden.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg tror at det enten foregår en konspirasjon, at Europeiske politikere er under totalt USA diktat, eller at politikerne i Europa enten er totalt hjerneskadet eller hjernevasket siden de ikke fokuserer på noe som åpenbart er så nyttig som den nye Silkeveien, mens de fokuserer så mye på noe som sannsynligvis er skadelig og som folket åpenbart er imot, med TTIP.

Det finnes egentlig ikke noe annen måte å se dette på. Silkeveien kan revolusjonere global handel, og Europeiske politikere gidder ikke engang å nevne det? Eller jobbe mot det i det hele tatt. Landsforrædere alle sammen. De har gitt oss til den globale onde fascistmakten USA som forsøker å ta over verden og tvinge Europa til politikk som kun er bra for USA, og ofte direkte skadelig for Europa.

Kast alle politikerne i fengsel i den "Demokratiske" Republikk Kongo og Siberia og opprett Sveitsisk demokrati i alle Europeiske land, og Europeiske institusjoner. Det er det eneste valget vi har for å unngå permanent totalitært USA diktatur i Europa og muligens verdenskrig og USA tyranni i hele verden.

Det finnes en annen måte å se det på. Det er bra at du tar til orde mot makta, men det er ikke USA som "har tatt kontrollen". Det er verdens super-rike som øver en knusende og til tider nesten ensidig innflytelse på USA, EU og andre makt-sentra. Jeg synes Steigan sier det godt i denne artikkelen her: Vi er noen fordømte amatører

Sitat Steigan:

Monopolborgerskapets organisering som klasse

Man leser dette feil hvis man ser på disse maktsentrene som «verdensregjeringer». Det er nyttigere å se på dem som representantskap eller partier. De folkene som sitter her er ikke enige seg i mellom om alt mulig. Til tider er de rasende uenige. Men dette er fora der de møtes for å utrede politikk og linjer, bli enige om kompromisser og samordne sine klasseinteresser, i den grad de klarer det.

Kapitalismen er inne i flere djupe kriser, og monopolborgerskapet kaver etter å utvikle planer for å løse disse krisene til sin fordel. Generelt er de enige om globalisering, overnasjonalitet, monopolisering, nedbygging eller helst avskaffelse av velferdsstaten og fjerning av enhver hindring for kapitalens kontroll over arbeidskraft og naturressurser. Nasjonale regjeringer ser de stort sett som plunder og heft. Og det er mange her som hver for seg rår over mer kapital enn bruttonasjonalproduktet til et mellomstort land. Men det betyr ikke at de er samkjørte i alt, eller at de er organisert under en felles ledelse. Styrken i dette systemet er at det er tvert om! Det vil si, de er organisert og til en stor grad samkjørte, men nettverket er løst nok til at det gir rom for motsetninger og indre kamp. Og sterkt nok til at det kan sendes ut signaler som får regjeringer til å falle.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir bare så forbanna på det som foregår i verden, det er så forbanna mongolid, og det virker alt å være underlagt den samme agendaen.

Grunnen til at vi er med på silkeveien er i min formening at det er skadelig for USA sin posisjon i verden, og positivt for alle andre.

Jeg skulle gjerne likt å vite hvem/hva som egentlig skjer for at ting spiller ut på den måten det gjør, men jeg vet det ikke. Men for min del virker det som vi kun gjør det samme som USA. Om det skyldes at USA er diktator eller satan styrer Europa gjennom USA, det er egentlig ganske likegyldig så lenge vi ikke er klar over hvem det er som styrer denne verden mot folk og verdens interesser.

USA er i kriger, og Europa henger med, selv mot egne prinsipper. USA gjør ditt, Europa dilter etter. Det som uansett er klart er at Europa, og Europeiske land overhode ikke er uavhengige og ikke kan handle på egne vegne. Hvem vi er underlagt eller på hvems vegne vi handler, det kan ikke du heller si med sikkerhet.

Men ja, takk for innlegget og det var en meget interessant post. Spesielt det med at ting tilrettelegges for de rike og at de finner en måte å snu ting til deres fordel. Jeg tror det er rimelig klart for de fleste etter de så hva som skjedde etter finanskrisen. Middelklassen i USA er omtrent ruinert, mens bankene, finansinstitusjonene og "de rike" fikk fordelt penger fra folket gjennom staten. Det var ikke folket som ble reddet, det var kapitalistene, som har brukt kapitalismen på å ødelegge økonomien. Og når konsekvensene av det kom, hva skjedde da? Jo, det ble skyvd over på folket.

Idag er det større forskjell på fattige og rike i USA enn noen gang, og liknende tendenser kan man se i Europa, selv om det ikke er like dramatisk. De rike blir rikere, middelklassen ligger med brukket rygg og de fattigere blir fattigere.

Det er rett og slett til å spy av.

:hm:

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Der er vi enige. Anbefaler å lese flere av Steigans artikler. Noe av det er jo litt spekulativt, men han sier ikke noe annet selv heller. Og han har gode kilder når han skriver noe.

Lenke til kommentar

Interessant dokumentar om TTIP og ISDS på NRK for litt siden, Land som allerede har signert sånne avtaler sier opp i hopetall, mens Canada har blitt saksøkt oftest, og siden de har penger, så har de gitt ut erstatninger i milliardklassen av skattepengene fra folket. Og USA har ikke tapt en eneste sak heller...

Endret av bigggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er vi enige. Anbefaler å lese flere av Steigans artikler. Noe av det er jo litt spekulativt, men han sier ikke noe annet selv heller. Og han har gode kilder når han skriver noe.

Den linken fungerer forresten ikke. Den linker til denne tråden. Litt forvirrende første gang jeg skulle sjekke.

Lenke til kommentar

Den linken fungerer forresten ikke. Den linker til denne tråden. Litt forvirrende første gang jeg skulle sjekke.

Beklager det, denne funker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...