Gå til innhold

Ja takk til den nye silkeveien og økt handel, nei takk til TTIP og fascisme

23 stemmer

1. 1. Hvilken handeløkende avtale/tiltak bør vi velge for våre barn og barnebarn?

• TTIP avtalen
      0
    • Den Nye Silkeveien
      13
    • Ingen av de
      10

Anbefalte innlegg

Den hemmelige TTIP avtalen som forhandles bak ryggen på folket i streng hemmelighet og under strenge prosedyrer for å sikre at forhandlingene blir holdt hemmelige for folket, sies å skulle være en bra avtale og vil gi hundrevis av milliarder av Euro i årlige fordeler.

I praksis er TTIP en offisielle avtale om innførsel av Amerikansk fascisme i Europa og et system hvor bedrifter står øverst, akkurat som det systemet de har i USA. Da kan bedrifter uten hinder søke profitt, selv om det er mot folkets interesser, folkets sikkerhet og folkets ønsker.

Det jeg ikke fatter er hvorfor det er så lite snakk om den Nye Silkeveien i Europa. Dette er et Kinesisk initiativ fordi Kina har nok pågangsmot til å gå for store prosjekter. Det handler da om den gamle silkeveien, og opprettelse av en moderne versjon av denne. Veier, togspor og annen infrastruktur (fiber, elektro+++).

Her er det snakk om tog som vil redusere reisetiden fra østlige Kina til sentrale Europa (Venezia) fra over 10 dager til under 3 dager. Hvis systemet fungerer som tiltenkt vil det utkonkurrere sjøtrafikk og gjøre handel mellom Asia og Europa langt mer effektivt. Infrastrukturen vil strekke seg gjennom hele det Europeiske og Asiatiske kontinent og inkludere en rekke land i Asia som "mellomstatsjoner" og deltagere, og alternative handelsruter. Silkeveien handler også om sydlige sjøruter i sitt fulle omfang. Det er en plan som potensielt kan revolusjonere handel i hele Europa og Asia og legge til rette for morgendagens økonomi.

Alikevel skal TTIP påtvinges Europa, og all energi brukes på TTIP avtalen. FUCK TTIP avtalen sier nå jeg, og kjemp heller for silkeveien.

Hvorfor er Europeiske myndigheter helt passive når det gjelder silkeveien? Den har potensielt enda mer positiv effekt for Europa enn den har for Kina. Hvorfor i huleste gidder ikke Europeiske myndigheter å jobbe sammen med Kina og Asiatiske land for å gjøre silekeveien til en realitet?

Potensialet til silkeveien er minst 100x så stort som TTIP eller opptil 1000x så stort de neste 50 år, og kanskje 100.000x så viktige hvis man tenker 100 år frem i tid. TTIP avtalen er uviktig!!!

Kina ønsker Europeiske involvering i silkeveien, og ønsker Europeiske investeringer. Kina ønsker at Europa deltar og begynner å antyde hvilke midler vi ønsker å bruke på noe slik. Realistiske estimat sier at Europa minst må bruke 50 til 100 milliard Euro i investeringer for at silkeveien skal bli en realitet, og at Kina vil bruke langt mer. 100 milliard Euro er langt mindre enn vi brukte på å redde banker i 2008-2009-2010.

Potensialet til Silkeveien er nesten ubegrenset. Det gjelder sterk økning i handel med Kina, økning i handel med Russland, økning i handel med sørøst Asia og sterk økning i handel med vestlige Asiatiske land, alle *stan landene og Iran, Tyrkia og midt østen. Det er snakk om å legge til rette for handel på tvers av Eurasia. Folk kan selv tenke seg hvor stort potensialet til noe slik er.

Her er det snakk om potensiell økonomisk vinning på flere (en) trillion Euro (no. billion) per år gjennom økt handel, økt økonomisk aktivitet og økt utveksling av tjenester. Potensialet til Silkeveien er latterlig stort. Faktisk kan det væreen drivkraft til å doble den Europeiske økonomien de påfølgende 50 årene og potensiellt sett dra 1 milliard Asiatere ut av fattigdom.

Men nei, vi fokuserer heller på TTIP avtalene som binder oss enda mer som slaver til USA sin globale fascisme og konstante kriger.

Jeg støtter iallefall ikke TTIP og jeg støtter helt soleklart den Nye Silkeveien.

Hva med dere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ditto.  For min del er jeg først og fremst mot avtalen fordi jeg anser det som forkastelig å droppe "føre var" prinsppet til fordel for amerikanske regler som sier at ting må være bevist skadelige for å kunne forbys eller reguleres.  Det er allerede nok dritt i maten vi kjøper i dag, om vi ikke også skal serveres enda mer bedritne, kjemikalieholdige varer fra USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

"Eurasian land bridge" og TTIP er to ulike ting. Den ene fysisk prosjekt, den andre en avtale.

"Eurasian land bridge" har forsåvidt en masse politiske utfordringer, det er mange land en må igjennom. Noen av dem er politisk ustabile.

Lenke til kommentar

Ditto.  For min del er jeg først og fremst mot avtalen fordi jeg anser det som forkastelig å droppe "føre var" prinsppet til fordel for amerikanske regler som sier at ting må være bevist skadelige for å kunne forbys eller reguleres.  Det er allerede nok dritt i maten vi kjøper i dag, om vi ikke også skal serveres enda mer bedritne, kjemikalieholdige varer fra USA.

Med Kina handler det ikke engang om avtaler. Det handler kun om infrastruktur for å legge til rette for handel.

TTIP avtalen er forferdelig og forkastelig.

PS.

HOVEDAKTØRENE i den nye silkeveien er Russland, Kazakhstan, Iran og Kina.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Tror ikke en linje mellom Afghanistan og Europa er den beste løsningen, men ellers ser det bra ut.

Det ser ikke ut som noen går gjennom Afghanistan utenom seperate handelslinjer sydover.

De fleste går gjennom Turkmenistan og Uzbekistan, ikke Afghanistan. De går gjennom Iran og videre gjennom Tyrkia. Om noen på den linjen er et problem så er det vel heller Tyrkia.

Den ene linjen var vel heller tiltenkt å gå syd og forbi Moskva gjennom Ukraina. Den blir nok vanskelig under dagens forhold.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

True men poenget mitt står fortsatt. Stort sett går jo silkeveien gjennom opiumbeltet noe som kan bli en problematisk kamel for politikerene å svelge.

Jeg tviler på det vil ha noe som helst innflytelse på handel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er smart å holde seg borte fra kinesiske hester med "Troja" skrevet over hele seg. Så ingen av dem.

Lenke til kommentar

TTIP er naturligvis et stort onde. Noe av det verste med avtalen, er at den vil legge føringer som overprøver norsk lovverk, slik at vi kan bli tvunget til å liberalisere på områder som sikkerhet, miljø, finans og arbeiderrettigheter (eventuelt betale milliarderstantninger til selskaper som påstår at de taper penger på grunn av våre lover). Med andre ord ren galskap, dersom man er tilhenger av norsk suverenitet. Le Monde diplomatique har skrevet mange gode artikler om dette, blant annet denne.

Jeg ser av tråden at noen vil legge dette på "amerikanerne". Jeg skal være den første til å kritisere amerikansk utenrikspolitikk generelt, men dette tror jeg finanseliten på begge sider av dammen ser seg tjent med. Det er de multinasjonale selskapene som pusher på politikerne for å få det igjennom. Deler av EU-eliten dele skylda for dette avsindige prosjektets eksistens.

Å handle med Kina er helt ok, men vi skal være klar over at det er et beinhardt diktatur, med tildels svært dårlige arbeidsforhold, noe vi må legge press på. Kinesisk, russisk og amerikansk kapitalisme er likere enn mange later til å tro. Jeg er stygt redd det er få engler på toppen i noen av landene. Så skal vi være glad for at Kina ikke forsøker seg på politisk maktutøvelse her i landet, i alle fall foreløpig (Nobelprispresset var ille nok, men ble jo ikke tatt til følge. Og ville vel ikke endret hverdagen til tusenvis, slik TTIP vil).

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

En av fordelene hvis vi sammarbeider med Kina er jo økt innflytelse. At vi får økt innflytelse over Kina og et bedret forhold.

Er du så sikker på at det ikke kommer til å bli motsatt? At Kina får større innflytelse på Europa.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En av fordelene hvis vi sammarbeider med Kina er jo økt innflytelse. At vi får økt innflytelse over Kina og et bedret forhold.

Er du så sikker på at det ikke kommer til å bli motsatt? At Kina får større innflytelse på Europa.

Ja, det trenger vi. Vi har jo omtrent 90% Amerikansk innflytelse i Europa. 9% Europeisk innflytelse of 1% resten av verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...