Gavekort Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Takker for alle svar! Jeg skal jobbe med å gjøre teorien om til min egen. Du kan selvfølgelig bruke masteroppgavene for det de er verdt, men det er viktig at du krediterer forfatteren med kildehenvisning. Dersom forfatter av masteroppgave har brukt et sitat fra en annen, som du vil gjengi, kan du gjøre sånn (i APA-stilen): "BLABLABLA SITAT FRA IMPORTANT PERSON" (important person, referert i MASTEROPPGAVE, 1996, s. 432) Jeg siterte flere masteroppgaver i min egen masteroppgave. Det er helt okei det, har ikke fått no pes for det. Men sykt stress da. Jeg må vise i teksten at jeg har hentet teori om fysisk helse i masteroppgaven til blabla. Dermed må jeg sitere fra hennes masteroppgave + orginalkilden? Kunne du gitt meg et bedre eksempel på hvordan jeg korrekt utfører dette? Følger du APA-standarden så skal du sitere primærkilder. Dog så bør du kanskje sitere masteroppgaven i tillegg, spesielt om du bruker drøfting og tolkning fra der. Jeg anbefaler deg sterkt at du setter deg inn i BibTeX, EndNote og Zotero, slik at du slipper å formatere kilder manuelt. Velkommen til akademia, der alt er sykt stress. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 "Det er bare juks , hvis man blir tatt" (Al Bundy) Lenke til kommentar
Moreno Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 Takker for alle svar! Jeg skal jobbe med å gjøre teorien om til min egen. Du kan selvfølgelig bruke masteroppgavene for det de er verdt, men det er viktig at du krediterer forfatteren med kildehenvisning. Dersom forfatter av masteroppgave har brukt et sitat fra en annen, som du vil gjengi, kan du gjøre sånn (i APA-stilen): "BLABLABLA SITAT FRA IMPORTANT PERSON" (important person, referert i MASTEROPPGAVE, 1996, s. 432) Jeg siterte flere masteroppgaver i min egen masteroppgave. Det er helt okei det, har ikke fått no pes for det. Men sykt stress da. Jeg må vise i teksten at jeg har hentet teori om fysisk helse i masteroppgaven til blabla. Dermed må jeg sitere fra hennes masteroppgave + orginalkilden? Kunne du gitt meg et bedre eksempel på hvordan jeg korrekt utfører dette? Følger du APA-standarden så skal du sitere primærkilder. Dog så bør du kanskje sitere masteroppgaven i tillegg, spesielt om du bruker drøfting og tolkning fra der. Jeg anbefaler deg sterkt at du setter deg inn i BibTeX, EndNote og Zotero, slik at du slipper å formatere kilder manuelt. Velkommen til akademia, der alt er sykt stress. Jeg siterer primærkilden. "Problemet" er at jeg bruker masteroppgaven aktivt, og dermed henter mye fra den. På den måten kan plagiatprosenten bli høy i og med at masteroppgaven har mye av det samme som jeg har. Så lenge kildene stemmer, vil dette da kunne være plagiat? Er det slik at viss for eks. 20 % er grensen og viss jeg har 21 % plagiat så vil det bli stryk? Eller vil de gå inn å undersøke teksten som er plagiert og sjekke om kildene stemmer? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Problemet er at du ikke siterer når du henter fra andres arbeid, og derfor plagierer. AtW 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Det spørs. Som AtW over meg sier, så er det i hovedsak sitering som avgjør om det er plagiat eller ei. Men dette er uansett et dårlig utgangspunkt. Hvis du vil ha et generelt tips av meg, så er det å ta en titt på bibliografien til masteroppgaven du leser, lese gjennom de kildene du tror er relevant for deg, og starte å bruke disse istedet. Hvis du føler at oppgaven din bare er videreformidling av én kilde, så har du kanskje litt for lite kompetanse til å begynne å skrive og bør heller ta opp litt lesing og forskning først. 1 Lenke til kommentar
Moreno Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 Takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå