Kremtube Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Hei alle sammen, beklager for en litt lang post. Flyttet inn i et bofellesskap helt i slutten av fjoråret, hvor vi er totalt fire stykker på fire hybler. Strøm betales separat, som vi faktureres for hvert kvartal. Her betaler vi strømforbruk for hver vår hybel samt en fjerdedel av fellesarealets strømforbruk (kjøkken og bad). Fikk min første faktura i april, og syntes beløpet var ekstremt mye høyere enn forventet: Han jeg tok rommet til sa før jeg overtok at strømmen generelt lå på rundt 6-900 per måned, avhengig av årstid, men fakturaen viste over 3500 kroner. Jeg har sjekket strømmåleren for hybel og fellesareal uten å bli noe klokere. Jeg sendte umiddelbart en SMS til utleier hvor jeg skrev at dette virket veldig høyt, og om jeg eventuelt kunne dele opp betalingen. Sendte en ny melding senere på dagen, men fikk aldri noe svar. Jeg burde ha ringt, men ble litt satt ut av at han ikke svarte engang. Siden jeg ikke ville ha problemer betalte jeg bare strømregningen, og jeg har fortsatt ikke tatt kontakt med han angående dette. Men dagen etter dette pratet jeg med en av de andre i bofellesskapet, som har bodd her i to år, Han var enda mer sjokkert da hans regning lå på nærmere 4000 kroner, og sa at han ikke kom til å betale den før han hadde snakket med utleier. En uke senere hadde han snakket med han, hvor han forklarte at han ikke kunne betale en så dyr regning når den tidligere hadde ligget på rundt 900 for første kvartal. Så hadde utleier sagt "Oi, ja, det virket ganske dyrt", og forklart at han hadde endret på måten han fakturerer strøm på, eller noe sånt. Jeg kan spørre romkameraten min hvis det trengs flere detaljer fra samtalen mellom dem. Det skal også nevnes at vi ikke får originalfaktura fra leverandør, men direkte fra bedriften som eier hele bygården. Det som videre hadde skjedd var at romkameraten min fikk prutet ned regningen til 2000 kroner. Det er åpenbart veldig slapt av han å hverken ta kontakt med meg eller orientere meg om at det er mulighet for at det var noe galt med målingen, faktureringen eller noe annet - men jeg mistenker ikke at han prøver å lure til seg penger. Han er en hyggelig person, har flere andre virksomheter og barnefamilie, så jeg lener mest mot at det bare har skjedd noe rot, men man vet aldri. Da jeg trives her ellers og ikke vil ha et bittert forhold til utleier lurer jeg på hvordan jeg nå skal gå frem. Jeg har aldri opplevd noe slikt før, så jeg er litt satt ut, men det jeg vurderer å gjøre er å ringe og be om å enten refunderes differansen på det korrekte beløpet eller få det trukket fra neste måneds husleie. Hva tenker dere? Setter stor pris på alle innspill. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Ta kontakt med utleier. Ring eller alternativt møt opp på døren dersom han ikke tar telefonen over en lengre periode. Du spekulerer veldig mye i noe som kan være en enkel feil, som ikke var utleiers intensjon i det hele tatt. Utleier kan være opptatt og evt. glemt å svare deg på meldingen. Det er ikke sikkert utleier er klar over at din faktura også er feil, selv om en av dine romkamerater har fått feil. Han ordnet jo opp i saken for romkameraten din, så dette løser seg nok helt fint når du får kontakt med utleier. 1 Lenke til kommentar
Kremtube Skrevet 4. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Du har nok rett, jeg er bare litt skuffet over at han ikke har tatt kontakt med oss andre selv når han har ordnet opp med fjerdemann. edit: Synes du ikke det er veldig merkelig å prute om en strømregning? Og ende opp på et beløp som sannsynligvis fortsatt er mye høyere enn normalt (i følge han som har bodd her i to år)? Endret 4. mai 2016 av Kremtube Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Noen steder skriver du 900kr per måned, noen steder skriver du 900kr per kvartal. Litt vanskelig å se sammenhengene her for å være ærlig. Tidligere beboer har sagt at det er normalt med 900kr/mnd i strømutgifter. Er dette per boenhet, eller for hele kollektivet? Du skriver videre at din romkamerat har "prutet" ned til 900kr for første kvartal, altså 300kr/mnd? I så fall har vel utleier beregnet en pris på 1200kr per mnd, noe som ikke er ekstremt mye høyere enn det tidligere beboer indikerte. Men du har vel rett på å kunne få se strømmålingene/faktura for ditt kollektiv, ettersom utleier ikke har lov til å ta seg mer betalt for strøm enn det faktiske forbruket så vidt meg bekjent. Lenke til kommentar
Kremtube Skrevet 4. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2016 Ser nå at det har lurt seg inn en skrivefeil, ja. Beklager uklarheten der. For å gjøre det mer klart: Vi faktureres ved slutten av hvert kvartal. Tidligere beboer har sagt at han pleide å betale mellom 700 og 900 hvert kvartal, ikke hver måned. Romkameraten min prutet/forhandlet ned strømregningen sin fra ca 4000 til 2000 kroner, som fortsatt er mye høyere enn han er vant til. Strømmålingene for hybelen og fellesarealet sto oppgitt for hver måned på et ark festet til fakturaen. Men det regnes vel ikke som en originalfaktura fra selve strømleverandøren? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 For sammenligning så betaler jeg mellom 2 og 3 tusen i kvartalet for en leilighet på 120 m2 PC står på døgnet rundt og AC står stort sett på Så at dere betaler over 2k i kvartalet er hinsides Lenke til kommentar
Kremtube Skrevet 4. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2016 Hm. Kan nevne at jeg på mitt 17m2 rom har en laptop, en TV som stort sett står i standby-modus, en ruter, to lamper og en varmeovn. Denne har riktignok stått på en god del i vinter, men det skal nok ikke ha så mye å si nei. Kjøkkenet har en komfyr og et kjøleskap, og badet har varmekabler som ikke er skrudd på. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Har TV som står på døgnet rundt (denne PCn er tilkoblet der) Varmekabler står på 20 grader (på badet) og betaler mindre enn deg... Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Nettleiga er forskjeligg alt etter kor ein bur i landet, og variasjonane er ganske store, so det kan forklare kvifor TS betalar so mykje meir enn Dubious. For øvrig ville eg prata med utleigar og bedt om dokumentasjon på straumforbruk. Dvs. sjå straumrekninga og gjere matten. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Se husleieloven, §3-4: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3 Krev å få dokumentasjon på kravet. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) utrolig svakt av deg å betale når du mistenker at det er feil. Hva er det du holder på med? du kan ikke fortsette slik i livet. Fakturaen er vel spesifisert for forbruk ikke sant? hvis ikke skal du kreve det UMIDDELBART! kjenn dine rettigheter, ikke bli utnyttet hele livet. Endret 4. mai 2016 av guest_anon 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Hm. Kan nevne at jeg på mitt 17m2 rom har en laptop, en TV som stort sett står i standby-modus, en ruter, to lamper og en varmeovn. Denne har riktignok stått på en god del i vinter, men det skal nok ikke ha så mye å si nei. Kjøkkenet har en komfyr og et kjøleskap, og badet har varmekabler som ikke er skrudd på. Hva med badet? Dusjing og varmtvann trekker mye strøm. Kanskje noen av dine samboere står lenge i dusjen? Lenke til kommentar
Kremtube Skrevet 4. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2016 Hm. Kan nevne at jeg på mitt 17m2 rom har en laptop, en TV som stort sett står i standby-modus, en ruter, to lamper og en varmeovn. Denne har riktignok stått på en god del i vinter, men det skal nok ikke ha så mye å si nei. Kjøkkenet har en komfyr og et kjøleskap, og badet har varmekabler som ikke er skrudd på. Hva med badet? Dusjing og varmtvann trekker mye strøm. Kanskje noen av dine samboere står lenge i dusjen? Tror ikke det er en del av grunnen. To av de som bor her bruker ikke dusjen/kjøkkenet så mye da de ofte er bortreist. utrolig svakt av deg å betale når du mistenker at det er feil. Hva er det du holder på med? du kan ikke fortsette slik i livet. Fakturaen er vel spesifisert for forbruk ikke sant? hvis ikke skal du kreve det UMIDDELBART! kjenn dine rettigheter, ikke bli utnyttet hele livet. Jeg burde aldri betalt, nei, men jeg rasjonaliserte det der og da med at jeg hadde brukt varmeovnen mye og at det er veldig dyrt for strøm i en eldre Oslobygård. Hyperbolen kan du spare deg for, jeg er ikke her for å få bekreftet at jeg har gjort noe dumt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå