Gå til innhold

Legge Win98SE på 1,44 disketter...

JMW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar du vil installere Win98 på en maskin som ikke har CD-ROM. Du kan zip'e hele installasjonskatalogen på intallasjons-CD'en til disketter, og bruke et program som pkzip/pkunzip for DOS til å pakke ut på harddisken. Men som det allerede er nevnt, så vil dette ta ca. 100 disketter. Dette fordi det meste av installasjonsfilene er pakket i .cab-filer, og du vil oppnå liten ekstra kompresjon.

Ville nok heller linket sammen denne maskinen med en annen, enten via seriell- eller parallellporten. Kabelen vil bli billigere enn alle diskettene, og programvare skal finnes som freeware eller shareware.

Lenke til kommentar
Er ikke de gamle cab-filene til 95/98 på 1,38 MB hver? Synest å huske det. Da kan du legge hver cab fil på en egen disk, men er litt usikker på hva du trenger på disk 1. Du må jo i alle fall ha en exe-fil til å starte installasjonen.

Nope, Win98 har 1,63 MB per cab-fil.

Lenke til kommentar

Sorry jeg ikke svarte... men her er det...hehe...

Ja har win 98se cd og skal ha det på en bærbar uten cd-rom...

Hva slags programvare trenger jeg for å linke en XP pc sammen med en liten bærbar som bare har dos på seg ?

Takk for alle svar hittil !! :-)

(håper på fler !! :woot: )

Mvh,

Jon

Lenke til kommentar
Du kan zip'e hele installasjonskatalogen på intallasjons-CD'en til disketter, og bruke et program som pkzip/pkunzip for DOS til å pakke ut på harddisken.  Men som det allerede er nevnt, så vil dette ta ca. 100 disketter.

Du trenger faktisk bare én diskett for å gjøre dette. Du bare bruker samme disketten hele veien. Men uansett vil det være MYE arbeid, så en seriellkabel vil være mye mer praktisk. Jeg har overført filer knirkefritt mellom Win98 og DOS med fastlynx, men jeg vet ikke hvor en får tak i det. Men det finnes sikkert plenty av slike programmer på nettet...

Endret av runeb
Lenke til kommentar

Her er link til to programmer som bør kunne gjøre jobben. Begge er freeware (lovlig gratis):

http://www.simtel.net/pub/pd/63068.html

http://www.simtel.net/pub/pd/6828.html

De er begge DOS-programmer, så det er mulig du må boote DOS på XP-maskinen. Det kan du gjøre med Win98-disketten om du ikke har den muligheten i XP. Win98-disketten har også DOS-driver for CD-ROM, slik at du kan overføre direkte fra denne.

Begge programmene støtter både seriell og parallell-overføring. Har du parallellport på begge maskinene, så er dette raskere enn seriell. Eksempel på parallelkabel du kan bruke finner du på denne linken. Serielkabel finner du på denne linken. Hvis den ene eller begge serielportene er av 25-pinstypen, så trenger du i tillegg dette adapteret (32-5882).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...