Gå til innhold

[Løst] Er en gammel Corsair HX520W nok? i7 6700k

Anbefalte innlegg

Har en pc fra rundt 2007 som jeg tenkte jeg skulle bygge på. Har ikke bygget PC siden den tid, så er litt newb nå.

Tenkte å starte med hovedkort Asus Z170K, RAM og I7 6700k og bruke mitt EVGA Nvidia GTS 8800 skjermkort. 

520 watt burde holde fint til dette systemet? samt en ssd og noen snurredisker. 

Er det noen nye kabelstandarder jeg må tenke på? 

Og vil denne PSUen klare en GTX970? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen nye kabelstandarder.

520 watt er nok...

MEN, og dette er viktig: Bytt strømforsyning likevel! Dersom du har en 9 år gammel strømforsyning så er det ikke lurt å putte nye og dyre deler på denne.

Dersom/når strømforsyningen ryker er det stor sjanse for at denne ødelegger andre komponenter i maskinen din også.

Det er da dumt å la en 9 år gammel dritt PSU ødelegge din splitter nye 6700k, DDR4 ram og GTX 970.

ALDRI SJIP UT PÅ STRØMFORSYNING.

For gode råd til hvilke deler som gir deg mest for pengene, ta en tur til denne tråden. Den er alltid oppdatert og inneholder til enhver tid de beste kjøpene i markedet dersom du er på budsjett og skal ha så bra pc som mulig (kun for selvbygging): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470&st=0

Lenke til kommentar

En Psu kan faktisk fint leve i svært mange år så lenge det er brukt komponenter som eldres over tid, men viktig å huske på :

Er strømforsyningen godt brukt vil levetiden kunne reduseres, spesielt opp mot 100% belastning over 24/7 kan gi vesentlig dårligere ytelse og dermed nedsatt levetid. Men bruker produsenten dyre kvalitets komponenter er til og med dette ikke et så stort problem.

Personlig hadde jeg tatt en test av den under bruk og sett om det er noen tegn på ustabilitet i det hele tatt , har du måleutstyr kan du få ganske gode tall og eventuell indikasjon på problemer , men det enkleste er nok å kjøre noen tester som belaster systemet så mye som mulig og se om det hele henger seg.

Min erfaring med de eldre 650HX bronze serien er at det var noen indre feil på disse som gjør at de taper seg kraftig etter noen år , dette ble utbedret på de nyere i serien. Mener det er samme som gjelder for din psu så test den litt før du tar den i bruk.

Lenke til kommentar

En PSU skal uansett ikke ta med seg andre komponenter, så jeg ville ikke bekymret meg for annet enn evt tap av data. Reklamasjonsretten eksisterer for en grunn :)

Kjører fortsatt PC Power & Cooling på en maskin, og den gjør fortsatt jobben. Like gammel som PSUen til OP. Effekten reduseres noe over tid, men her er det vel ikke snakk om mer enn halve originalkapasiteten til PSUen som brukes. Det skal være innenfor - tross alt skal den jo tåle specs en god stund etter at den er kjøpt av forbruker.

Lenke til kommentar

PSU er nok bedre enn du tror, og moderne CPU og skjermkort bruker ganske lite strøm. Pascal vil nok følge opp der hvis du kjøper det med stadig lavere strømforbruk.  Husk at 970 er snart 2 år gammelt, dersom man kjøper det nå tror jeg man ganske fort får et gammelt kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk å disable de nye C states (C6/C7) i BIOS på ditt nye hovedkort grunnet PSU

.when the motherboard comes out of the sleep state, the PSU's protection may prevent the PSU from running and will cause the power supply to "latch off". This will require the user to cycle the power on their power supply using the power switch on the back of the unit.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem skal du rette kravet mot?

Produsenten av den 9 år gamle PSU'n vil trolig si at garantitiden er ute. Du kan selvsagt være heldig, men 9 år er ganske lenge i RMA verden.

Retter du kravet til produsenten av øvrig tilbehør si sier vel dem at det ikke er deres skyld at du har brukt en ødelagt PSU...

Lenke til kommentar

Jeg har en skriftlig melding fra komplett hvor RMA-avdelingen deres mener at et server-hovedkort drepte en PSU, så om PSUen dør samtidig som resten av komponentene er det absolutt ikke gitt at det er PSUen som er skyld i det hele. Som legmann må man da bare akseptere at den profesjonelle parten er den som har peiling, og reklamere med god samvittighet. Om de da kommer frem til at den "plutselige hardwaredøden" var på grunn av en eller annen defekt PSU har de selvsagt lov til å spørre om dette i ettertid. Personlig ville jeg ikke komplisere det hele med å blande inn en del jeg ikke skal reklamere på, og heller bare påpekt at skjermkort o.l. er defekt og bedt dem feilsøke og evt. reparere komponenten.

Edit: om butikken skal påstå at PSUen er den enheten som tok livet av resten må de selvsagt dokumentere det grundig. Grundigere enn jeg tror de har utstyr til på en generell teknisk avdeling.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

så, hvor ofte dreper en PSU resten av komponentene? 

Ganske ofte faktisk om du har en som ikke sørger for å beskytte komponentene i pcen om den får en overspenning eller annet dritt.

Ta en titt på trådene på forumet så kan du til og med se en Corsair AX med brente kabler ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1719950 som kan være pga feil bruk av tilkoblinger ) .

Men kolber man til riktig så skal slikt ikke forekomme , i alle fall på de litt dyrere psu'ene.

Det ser derimot ut som akkurat denne modellen har hatt et par uhell før , så jeg hadde ikke stolt på at den ikke dreper flere komponenter om den tar kvelden ,les denne og "kos deg" : http://www.tomshardware.co.uk/forum/251243-28-power-supply-exploded

Endret av Malvado
Feil link, endret nå.
Lenke til kommentar

kan vel nevnes at jeg vet at den virker. Starta den opp ifjor og testa litt. Men pga at den kjørte en utdatert windows 7 beta, så har jeg ikke brukt den noe særlig. Starter opp nå også. 

Regner jo med at jeg blir å kjøpe ny PSU uansett når jeg bytter ut skjermkortet senere til sommeren. 

Endret av tiboine
Lenke til kommentar

kan vel nevnes at jeg vet at den virker. Starta den opp ifjor og testa litt. Men pga at den kjørte en utdatert windows 7 beta, så har jeg ikke brukt den noe særlig. Starter opp nå også. 

Regner jo med at jeg blir å kjøpe ny PSU uansett når jeg bytter ut skjermkortet senere til sommeren. 

Som sagt, ta en test, sjekk spenninger og ser det bra ut så hadde jeg personlig brukt den.

Tviler på at den dreper noe , men ønsker du å være ganske så sikker så er jo å kjøpe en ny kvalitets psu den beste veien å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...