Henrik1986 Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Hei, jeg har en BMW e36 318i og skal kjøpe sommerdekk til den nå ettersom jeg kun har vinterdekk foreløpig. Jeg er veldig ny på dette å sliter med å finne ut av dette. Dekkdimensjonen til dekkene som står på nå er 185-65R15. Jeg ønsker å ha 19' felger på dekkene. Jeg har sett på noen dekk som har 215/35R19. Er det noen som vet om disse er lovlige på denne og hvis ikke, hvilke dimensjon kan jeg lovlig ha med 19' felger? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Tror det skal holde hardt å få godkjent 19" felg på E36. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Det bør da gå greit det, 215/35-19 er 1,9% større en 185/65-15. Inntil 5% avvik er tillatt forutsatt at det ikke subber noe sted uansett sving og fjæringsutslag. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Rulleomkrets er en ting, en annen ting er at kontrolløren kan si at de største felgene som har vært levert på E36 var 17" på M3, slik at alt over dette er ikke standardutstyr på karroseriet. Hvis du ikke har TuV-papirer på felgene så kan de fint sende deg på dør. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Rulleomkrets er en ting, en annen ting er at kontrolløren kan si at de største felgene som har vært levert på E36 var 17" på M3, slik at alt over dette er ikke standardutstyr på karroseriet. Hvis du ikke har TuV-papirer på felgene så kan de fint sende deg på dør. Hvor står det? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Det er selvfølgelig ingen direkte sitat der det står at man ikke har lov til å gå opp i felgdimensjon, men jeg har nå lest om folk som har opplevd trøbbel med hjul som burde ha gått innenfor. Kan alltid hende at enkelte kontrollører tolker ting ulikt og henger seg opp i løse formuleringer, f.eks: "2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen." Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Å tolke det i retningen du antyder her blir rett og slett merkelig. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 http://www.dekkimportorene.no/dekkdimisjoner.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå