Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lån Santander - heftelse fra tidl eier

Anbefalte innlegg

Hei, 

Tilbake i desember 2013 kjøpte jeg en scooter fra en privatperson på Finn.no til 117,000,- kroner. 

Jeg søkte lån til Santander og fikk innvilget et scooterlån på 90,000,- med egenkapital på 27,000,- kroner. 

Skrev under på lånekontrakten og ordnet kontrakt mellom meg og selger, alt fint så langt. 

I kontrakten ble vi enige om å overføre 27,000,- til selger som jeg gjorde, og jeg skulle få et scooterlån på 90,000,-. Santander kontaktet selger og avtalte at dette var OK og at han kunne sende scooteren til meg. 

Jeg fikk scooteren, omregistrerte den i mitt navn og kontaktet selger om at jeg har omregistrert scooteren. Fikk beskjed tilbake fra selger at han skulle innbetale sin rest på lånet og fjerne heftelsene iløpet av noen dager. Dette ble vi også enige om i kontrakten at han skulle gjøre. 

Screenshot_20160503_174730.png

Tia gikk og etter en måned ringte jeg til Santander og lurte på hvor det ble av lånet mitt. Fikk beskjed at selger ikke hadde betalt inn restbeløpet og derfor ikke kunne gi meg lånet før han hadde betalt sin gjeld. De sa at dette skulle de ordne opp med selger. Hørte ikke noe mer fra dem. 

Screenshot_20160503_174510.jpg

Jeg prøvde å ringe til selger men fikk ikke kontakt med han. 

Tia gikk, jeg ringte tilbake og i juli fikk jeg beskjed fra Santander at selger har delfinfritt for lite på sitt lån. Ringte tilbake for å høre og fikk beskjed tilbake at jeg ikke kunne få scooterlånet etter som det har gått så lang tid. Jeg fikk derimot et tilbud om å ta opp et forbrukslån for så og betale mer på hans egenkapital som jeg neket for etter som avtalen var et scooterlån med lav rente.  

Screenshot_20160503_174548.png

Nå i 2016 har jeg fått polititrussel fra selger om at hvis "jeg" ikke gjør opp for meg så blir jeg anmeldt.

Etter det jeg har hørt fra selger har han betalt inn sin rest og vel så mer. Lånet er nå på 68,000,- fra hans side. Han har altså betalt ned på dette lånet som jeg aldri har fått helt til nå. Jeg har ikke fått beskjed fra verken selger eller Santander om at han hadde innfridd sin del av lånet. 

Fikk krav fra han at jeg skulle overføre 90,000,- 

Etter alt det her ringte jeg til Santander for å høre hva de kunne gjøre. Dem hadde ingen kontrakt,dokumenter eller noe som helst som kunne bekrefte dette. Jeg derimot har lånekontrakt, samtaler, kontrakt mellom selger. Ga dem lånekontrakt nr men de fant ingenting. 

Fikk beskjed fra Santander at dette kunne de ikke gjøre noe med. Fikk derimot tilbud igjen om å ta opp et forbrukslån. 

Så er spørsmålet. Hvem har gjort feil? Hva kan jeg gjøre? 

Endret av -NightInGale-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var litt rotete forklart, men jeg forstår det slik at Santander "plutselig" fant ut (etter å ha innvilget lånet?!) at de likevel ikke kunne gi deg lån med pant i scooteren før tidligere heftelser var slettet, og disse heftelsene var på mer enn den kjøpesummen du skulle betale (117.000)? Og at selger sitt lån, som aldri ble innfridd, men som han har fortsatt å betale på (og som nå er nede i 68.000, som du skriver), antakelig også var hos Santander?

En ting som i alle fall ble gjort feil var at den egenandelen på 27.000 ble betalt til selger; de burde vært betalt til opprinnelig panthaver, sammen med de 90.000 du skulle få i lån. Den feilen vil jeg si at Santander som en profesjonell part burde ha medansvar for. Og at de slik jeg forstår det har innvilget et lån med pant i et kjøretøy, uten å få avklart/slettet eksisterende heftelser (som muligens/tilsynelatende også var hos dem selv?!), høres jo ubeskrivelig rotete ut...

Generelt sett, så er det aldri noen god ide å kjøpe kjøretøy som det er mer i heftelser på enn at kjøpesummen (egenandel+lån) dekker de, sånn at man kan betale (deler av) kjøpesummen til panthaver og få slettet det gamle pantet...

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, beklager at det er litt rotete. Jeg fikk innvilget scooterlån tilbake i desember 2013 da jeg søkte men fikk aldri heftelsen over til meg pga selger ikke hadde gjort opp for seg da hans del av lånet var mye høyere en mitt.  Etter et halvt år fikk jeg beskjed fra Santander om å eventuelt betale hans rest av lånet for at jeg skulle få lånet over til meg. Problemet var bare det at det hadde tatt så lang tid at de ikke kunne gi meg et scooterlån for en eller annen grunn. Istedenfor ble jeg tilbudt et forbrukslån. 

Ja, heftelsen fra selger var også hos Santander og han har betalt ned på det lånet helt til nå merkelig nok. 

Lenke til kommentar

Problemet med at de ikke kan gi deg et scooterlån (altså, lån med pant i scooteren) nå har nok med tinglysing av panteretten å gjøre; det er et krav at det skal skje før, eller i alle fall ikke senere enn samtidig med at du overtar kjøretøyet. :(

Det de burde gjort var å fraråde deg å kjøpe scooteren, så lenge de 117.000 ikke var nok til å innfri det gamle pantet...

Santander har i alle fall opptrådt uryddig her, men hva du har krav på, det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Du har nesten fått en rimelig billig scooter. Selgers krav på kjøpesummen foreldes i desember 2016 (og mest sannsynlig er det prekludert allerede nå, fordi selger har drøyd urimelig lenge med å kreve oppfyllelse). 

Her må man skille mellom forskjellige rettsforhold.

1) Det kjøpsrettslige forholdet mellom deg og selger, som er at du skylder selger en sum penger (117k, hvorav du allerede har gjort opp 27k) som motytelse for en scooter du har kjøpt og overtatt. Selgers krav kan falle bort ved foreldelse (3 år etter at han kunne kreve oppfyllelse, dvs. desember 2016) eller ved passivitet (han har ikke reklamert på manglende betaling av kjøpesummen innen rimelig tid). Foreldelse avbrytes ved søksmål. Passivitet avbrytes ved krav (muntlig eller skriftlig). 

2) Forholdet mellom deg og Santander. Dette er et spørsmål om hvordan du skal finansiere de 90k. Det følger av panteloven § 3-17 at salgspant må avtales og tinglyses senest ved overlevering, slik at Santander ikke kan få noe salgspant nå - og uten salgspant, intet scooterlån. Behovet ditt for et scooterlån faller naturlig nok bort hvis forpliktelsen din til å betale faller bort. 

3) Forholdet mellom selger og Santander. Dette er et spørsmål du i begrenset grad trenger å bekymre deg for (med mindre Santander har salgspant i scooteren). 

4) Eventuelt strafferettslige forhold. Hvis selger har lyst til å anmelde deg til politiet vil det bli en veldig rask henleggelse i og med at du ikke har gjort noe straffbart. Politianmeldelse avbryter ikke foreldelsesfristen. 

Stol under ingen omstendigheter uten videre på noe Santander skriver. Santander er ikke nøytrale - de er interessert i mest mulig penger. Stol ikke på at de gir deg rettslig riktige råd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du har altså i følge deg selv fått innvilget lån av Santander, i ettertid fått vite av dem at du likevel IKKE får innvilget. Du har sendt over dokumentasjonen på innvilgelsen (som du garantert har fått hvis du har fått innvilget), og dem påstår at det ikke finnes noe spor etter et slikt lån i dems systemer? 

Her virker det som om Santander har gjort en tabbe, og at dem nå forsøker å lure seg unna tabben på din bekostning. Du ble forespeilet lån, fikk lån innvilget, handlet på premisset om innvilget lån, fikk i ettertid tilbaketrukket innvilgelsen og lånebeviset mystisk fjernet fra deres systemer......

Noen nøkkelspørsmål:

- Lånebeviset, har du dette? har du blitt tillsendt komplett lånebevis og bekreftelse på innvilging av dette fra Santander?

- Salgspant, sitter santander i dag på pant i scooteren og kan finne på å få denne inndratt for å dekke santanders gjeld til selger?

• Liker 1
Lenke til kommentar

(Uten å avspore tråden for mye; hva baserer du det på??)

Hagstrøms fremstilling av reglene om reklamasjonsfrister og preklusiv passivitet i Obligasjonsrett (2009), s. 339 flg. og 351 flg. Kjøpsloven § 52 (3) er ikke uttømmende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei dere, takk for veldig gode svar!

Ja, jeg har sendt over dokumentasjon til dem og fått innvilget lån. Dette har jeg faktisk gjort 2 ganger. Første gang i desember 2013 og andre gang i februar/mars 2014. Det er fordi som Krikkert sier i punkt.2.

Det jeg fikk høre fra kundeservice på Santander var at dokumentasjonen mest sannsynligvis har blitt slettet etter som det har tatt så lang tid. Merkelig, skulle tro et firma som Santander har rutiner på sånt. 

Jeg har lånebeviset samt alle andre dokumenter som er til sendt til Santander. 

Ifølge Brønnesundregisteret sitter forsatt Santander med pant i scooteren.

a0651c7.jpg

Lenke til kommentar

Har Santander salgspant i scooteren risikerer du å måtte innfri lånet som ligger til grunn for det salgspantet, fordi Santander kan tvangsselge scooteren hvis det lånet ikke blir dekket. Du burde derfor ikke betalt en krone til selger før det lånet var innfridd - alle betalinger burde gått direkte til lånekonto eller til en nøytral mellommann. 

Handlingsalternativene dine er etter min oppfatning: 

1) Få rede på saldo på det pantesikrede lånet. Betal resten av det direkte, og krev at panteheftelsen slettes. Betal restsum til selger. 

2) Få rede på saldo på det pantesikrede lånet. Betal resten av det direkte, og krev at panteheftelsen slettes. Vent på at selgers krav foreldes. 

3) Vent på at selgers krav foreldes. 

Skal du følge strategien i nr. 2 og 3 kan du ikke gi selger noe løfte om å betale eller lignende, det vil kunne forlenge foreldelsesfristen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...