AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Avkastning innen investeringskonto skattlegges jo først når man tar penger ut av kontoen. Scenario 1: Jeg investerer 100.000 i ett fond. Dette fondet har etter hvert en avkastning på 10% slik at summen blir 110.000. Jeg innløser andeler for 10.000 kroner og tar dem ut av kontoen. Da må jeg skatte av denne gevinsten. Dette er greit. Men hva skjer i scenario 2: Jeg investerer 100.000 i ett fond. Dette fondet har etter hvert en avkastning på 10% slik at summen blir 110.000. Jeg innløser andeler for 10.000 kroner men lar dem stå på kontoen. Jeg betaler ingen skatt, så langt alt greit. Men så går markedet ned slik at de 90.000 som nå er fondsandeler er verdt 70.000, samlet verdi på kontoen er da 80.000. Hva skjer hvis jeg tar ut de 10.000 som har stått som kontanter.? Da er samlet verdi på kontoen 80.000. Regnes dette uttaket på 10.000 kroner som tap siden verdiene innenfor kontoen nå er lavere enn det opprinnelige innskutte beløpet på 100.000 kroner? Anonymous poster hash: eed28...5ad Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Regnes dette uttaket på 10.000 kroner som tap siden verdiene innenfor kontoen nå er lavere enn det opprinnelige innskutte beløpet på 100.000 kroner? Nei, et uttak kan aldri regnes som et tap. Det skal i teorien skattes likt i begge scenario, dvs. betale skatt av gevinsten på 909 kroner. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Avkastning innen investeringskonto skattlegges jo først når man tar penger ut av kontoen. Scenario 1: Jeg investerer 100.000 i ett fond. Dette fondet har etter hvert en avkastning på 10% slik at summen blir 110.000. Jeg innløser andeler for 10.000 kroner og tar dem ut av kontoen. Da må jeg skatte av denne gevinsten. Dette er greit. Men hva skjer i scenario 2: Jeg investerer 100.000 i ett fond. Dette fondet har etter hvert en avkastning på 10% slik at summen blir 110.000. Jeg innløser andeler for 10.000 kroner men lar dem stå på kontoen. Jeg betaler ingen skatt, så langt alt greit. Men så går markedet ned slik at de 90.000 som nå er fondsandeler er verdt 70.000, samlet verdi på kontoen er da 80.000. Hva skjer hvis jeg tar ut de 10.000 som har stått som kontanter.? Da er samlet verdi på kontoen 80.000. Regnes dette uttaket på 10.000 kroner som tap siden verdiene innenfor kontoen nå er lavere enn det opprinnelige innskutte beløpet på 100.000 kroner? Anonymous poster hash: eed28...5ad Scenario 1: 1000 kroner av disse 10 000 regnes som gevinst og du skal derfor skattlegges 28,75% av 1000 kroner. Det er ikke sånn at du kan skille ut selve gevinsten og kun selge den. Scenario 2: Usikker på zero-konto egentlig, men jeg vil tro at du da har et netto tap på konto og hvis du derfor tar ut penger så vil du få skattefradrag for tapet. Endret 4. mai 2016 av Nimrad Lenke til kommentar
rekyl Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Scenario 1 er slik som Nimrad beskriver. Gevinsten er 10% av det du selger, altså 1000,- i dette eksempelet og du skatter av disse 1000,- Scenario 2 er likt som scenario 1 så vidt jeg kan se. Det er bare realisert gevinst/tap som regnes med i skatteoppgjøret. Siden resten av beholdningen din fremdeles ikke er realisert, vil du fremdeles ha en gevinst på 10% av de 10 000,- du tok ut. Altså skatter du av 1000,- også i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Så vidt jeg vet er hele poenget med zero-konto at du ikke realiserer noe som helst før du tar ut pengene av kontoen. Skatten beregnes dermed basert på verdien på uttakstidspunktet, og du realiserer en pro rata-andel av tapet eller gevinsten. Du må dermed se på totalt tap på kontoen på uttakstidspunkt både i scenario 1 og scenario 2, og beregne skatt ut fra det. Endret 4. mai 2016 av Herr Brun Lenke til kommentar
rekyl Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Slik jeg ser det er det to realiseringssteg her, a) når man selger andeler og b) når man tar penger ut av investeringskonto. Ved begge scenarioene selger du andeler med gevinst, altså realiseringssteg a. Resten av andelene har ikke blitt realisert i det hele tatt. Du har altså hatt gevinst på kontoen, og når du så tar ut disse pengene (realiseringssteg b) skatter du for gevinsten. Eventuelt papir-gevinst eller -tap påvirker ikke skatten din. Merk: Dette er kun min persoinlige oppfatning av hvordan Zero fungerer. Nordnet sitter med fasiten. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Slik jeg ser det er det to realiseringssteg her, a) når man selger andeler og b) når man tar penger ut av investeringskonto. Ved begge scenarioene selger du andeler med gevinst, altså realiseringssteg a. Resten av andelene har ikke blitt realisert i det hele tatt. Du har altså hatt gevinst på kontoen, og når du så tar ut disse pengene (realiseringssteg b) skatter du for gevinsten. Eventuelt papir-gevinst eller -tap påvirker ikke skatten din. Merk: Dette er kun min persoinlige oppfatning av hvordan Zero fungerer. Nordnet sitter med fasiten. Jeg tror at zero-konto betraktes skattemessig som et eget investeringsobjekt siden det er en forsikringsdel lagt inn på kontoen. Det vil si at hele kontoen betraktes under ett og du ser bort fra eventuelle forskjellige tap/gevinst på underliggende, du betrakter hele kontoen som investeringen, ergo skattefradrag på tap i scenario 2. Jeg ser på det som veldig usannsynlig og komplisert at det skal føres på den måten du beskriver. Endret 4. mai 2016 av Nimrad 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Du tar feil, Rekyl. Du har ikke realisert noe tap før du tar ut penger av kontoen. Den fungerer i praksis som ditt eget lille fond. Fondet kan kjøpe og selge aksjer uten at det påvirker din skatteposisjon, du realiserer først tap/gevinst ved salg av fondsandel. For øvrig er det ikke slik at "det er en forsikringsdel lagt inn på kontoen", nordnet zero er et forsikringsprodukt. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2016 OP her. Jeg tror også det er som Herr Brun beskriver. Nordnet rapporterer ikke inn kjøp og salg innen kontoen til skattemyndighetene, nettopp fordi disse bevegelsene ikke utløser skatt. De rapporterer kun inn uttak fra konto. Skattemyndighetene kan ikke vite at de 10.000 jeg tar ut er en tidligere avkastning som har stått som kontanter på konto en stund. Men jeg skal forespørre Nordnet for å få endelig avklaring rundt dette. Anonymous poster hash: eed28...5ad Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2016 OP her. Jeg tror også det er som Herr Brun beskriver. Nordnet rapporterer ikke inn kjøp og salg innen kontoen til skattemyndighetene, nettopp fordi disse bevegelsene ikke utløser skatt. De rapporterer kun inn uttak fra konto. Skattemyndighetene kan ikke vite at de 10.000 jeg tar ut er en tidligere avkastning som har stått som kontanter på konto en stund. Men jeg skal forespørre Nordnet for å få endelig avklaring rundt dette. Anonymous poster hash: eed28...5ad Da har jeg fått bekreftet fra Nordnet at scenario 2 regnes som et tap. Anonymous poster hash: eed28...5ad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå