Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Hei, Jeg er på utkikk etter et lagringsmedium som kan lagre data over lengre tid. Pr. i dag er rutinen diff backup hver kveld og full backup en gang i uken. Men i tillegg så har flere her ytret et ønske om at alle prosjektene som er ferdige (Som i dag er lagret på en filserver) også blir lagret på et lagringsmedium som kan legges i et fysisk arkiv (Ønske er at et prosjekt skal ligge på et lagringsmedium, hvor lagringsmediet blir lagt i et arkiv). Eksterne harddisker, harddisker og minnebrikker er uaktuelt. Å ha et prosjekt på en tape blir fort kostbart, da det er snakk om noen tusen prosjekter. Jeg har sett litt på denne: http://www.delkindevices.com/product/blu-ray-200-year-disc-with-inkjet-printable-surface-25pc-spindle/ Men kan jeg lite på dette da? Noen som har gode forslag? Takker! Troe Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Hva er lengre tid? Husk at om du ser langt nok frem i tid så må du og ta høyde for å kunne lese lagringsmediet, og ikke minst filformatet. Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Kan jeg spørre om hvorfor skylagring evt ikke er et alternativ? Jeg ser for meg at å brenne ut disse cdene vil bli veldig tidkrevende. Hvor ofte skal dere arkivere prosjektene? Holder det ikke med speiling på server, der du tar ut harddisken for å så erstatte med ny harddisk? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Hva er lengre tid? Husk at om du ser langt nok frem i tid så må du og ta høyde for å kunne lese lagringsmediet, og ikke minst filformatet. La oss si 20 år. Etter 20 år, så må en stakkars IT-ansvarlig på nytt kopiere disse prosjektene på et annet lagringsmedium. Det er et godt poeng. Hva om jeg går til innkjøp av en PC, som er kompatible med lagringsmediet i dag, og lar den stå i 20 år? Kanskje en årlig service på den, hvor den blåses ren for støv og bootes opp. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Ser at "nomore" kom meg i forkjøpet. Det er viktig å ha muligheten til å kunne lese selve lagringsmediet og det som er lagret på lagringsmediet langt frem i tid. Blu-Ray platene du lenket til kan være én av flere løsninger for lagre dataene. Det letteste og lureste er nok å minimum bytte medium for langtidslagring hvert femte år, for fortsatt ha muligheten til å lese det. Husk også at harddisker du kjøper samtidig også har en lei tendens til å ryke omtrent samtidig. Derfor er det viktig å kjøpe harddisker jevnt og trutt fra forskjellige produsenter til forskjellige tidspunkt. Et annet problem kan være bit feil når du leser eller skriver filer fra eller til et medium. Det er umulig å si hvor mange feil en fil kan inneholde før den ikke lengre er lesbar. Jeg vil konkludere med at det er viktig å ta mange kopier til mange forskjellige medium hvis du ønsker å beholde filene dine. Den dagen du trenger en sikkerhetskopi får du krysse fingrene og håpe at én fortsatt er intakt. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan lagre på tape. Det er jo det mediet du får mest lagring pr. krone. Jeg ville nok gjort det enkelt å kjøpt enten en tapebackup eller kjøpt meg lagring i skyen for offsite backup. Tape er også kjent for å være gode på bakoverkompabilitet og tåler lagring godt. Jeg ser at ønsket er ett prosjekt på en ekstern plate, er dette en god ide... ?? Hvis hoveddisken ryker og du må gjennoprette prosjekt x. Du er uheldig, det har skjedd noe med platen til prosjekt x. prosjekt x er nå borte. Jeg ville ha arkivert til tape, laget en oversikt over hva som ligger på hvilken tape (om mulig ett a4 ark med prosjektnavn som jeg kunne lagt ved tapen) Endret 3. mai 2016 av Lock-Aze Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Kan jeg spørre om hvorfor skylagring evt ikke er et alternativ? Jeg ser for meg at å brenne ut disse cdene vil bli veldig tidkrevende. Hvor ofte skal dere arkivere prosjektene? Holder det ikke med speiling på server, der du tar ut harddisken for å så erstatte med ny harddisk? Pr. i dag så arkiveres prosjektene med papir i tillegg til backup av filserver. De ønsker å gå bort fra arkivering av papir, og heller arkivere prosjektene individuelt i et digitalt medium. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan lagre på tape. Det er jo det mediet du får mest lagring pr. krone. Jeg ville nok gjort det enkelt å kjøpt enten en tapebackup eller kjøpt meg lagring i skyen for offsite backup. Tape er også kjent for å være gode på bakoverkompabilitet og tåler lagring godt. "Pr. i dag så arkiveres prosjektene med papir i tillegg til backup av filserver. De ønsker å gå bort fra arkivering av papir, og heller arkivere prosjektene individuelt i et digitalt medium."' Det overstående i tillegg til lagring på tape. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 (endret) Ser at "nomore" kom meg i forkjøpet. Det er viktig å ha muligheten til å kunne lese selve lagringsmediet og det som er lagret på lagringsmediet langt frem i tid. Blu-Ray platene du lenket til kan være én av flere løsninger for lagre dataene. Det letteste og lureste er nok å minimum bytte medium for langtidslagring hvert femte år, for fortsatt ha muligheten til å lese det. Husk også at harddisker du kjøper samtidig også har en lei tendens til å ryke omtrent samtidig. Derfor er det viktig å kjøpe harddisker jevnt og trutt fra forskjellige produsenter til forskjellige tidspunkt. Et annet problem kan være bit feil når du leser eller skriver filer fra eller til et medium. Det er umulig å si hvor mange feil en fil kan inneholde før den ikke lengre er lesbar. Jeg vil konkludere med at det er viktig å ta mange kopier til mange forskjellige medium hvis du ønsker å beholde filene dine. Den dagen du trenger en sikkerhetskopi får du krysse fingrene og håpe at én fortsatt er intakt. Ja. Viktig å ta det i betraktning også. Backup av prosjektene er det gode rutiner på. Diff hver kveld og full en gang i uken, og backup tapene ligger lagret i forskjellige bygninger i brannsafer. Det er mer hvordan "modernisere" papirarkivet på. Endret 3. mai 2016 av Slettet-EZE0dRsY Lenke til kommentar
kjeita Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Jeg vet ikke helt hvor mye plass det er snakk om, men de platene der er nok egentlig ikke et veldig godt alternativ. Som flere har nevnt så bør du nesten se på tape. https://en.wikipedia.org/wiki/Linear_Tape-Open Denne standarden vil leve en god tid fram i tid fortsatt. Selve innkjøpsprisen for enheten er en del, men du får LTO5 kassetter for $20 stykket, og LTO6 for $30 stykket. LTO5 er jo 1.5TB/3TB(komprimert), og LTO6 er 2.5TB/6.25TB(komprimert), så det burde være rikelig med plass. Det som er bra med LTO er at hver ny enhet vil kunne lese fra de to siste generasjonene, og skrive til den siste, samt sin egen generasjon. Så hvis du kjøper en LTO6-enhet, så kan du bruke LTO5 kassetter som vanlig, eller lese fra en LTO4 kassett. Dette er jo en fordel fram i tiden, fordi da er det 5 år mellom hver gang man trenger å flytte til en ny type kassett (ofte lengre tid, siden disse enhetene klarer seg bra). Denne migreringen kan du også få enkelte firma til å gjøre for deg, du trenger ikke å kjøpe ny enhet selv. Ofte markedsføres det med 30 års levetid på kassettene, og i enkelte tilfeller kan nok det stemme, selv om man ofte migrerer data over på nyere generasjoner med kassetter oftere enn dette. En kassett vil kunne tåle et fall fra to meter på et betonggulv, en hdd, ssd, bd, dvd eller lignende vil fort slite. Hvis du skulle få problemer med en kassett så er det jo et lineært medium, så du vil vel kun tape en bitteliten del av det som er på kassetten. En hdd, eller dvd kan du fort tape alt på. Brannsafe er vel og bra, men blir det for varmt så kan kassettene fortsatt smelte, så det er viktig å ha to kopier, på to forskjellige plasser 'offsite'. Du bør huske å at lovverket også kan regulere hvor lenge enkelte typer data bør, eller kan lagres. Om dette vil gjelde deg er jeg uviten om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Jeg vet ikke helt hvor mye plass det er snakk om, men de platene der er nok egentlig ikke et veldig godt alternativ. Som flere har nevnt så bør du nesten se på tape. https://en.wikipedia.org/wiki/Linear_Tape-Open Denne standarden vil leve en god tid fram i tid fortsatt. Selve innkjøpsprisen for enheten er en del, men du får LTO5 kassetter for $20 stykket, og LTO6 for $30 stykket. LTO5 er jo 1.5TB/3TB(komprimert), og LTO6 er 2.5TB/6.25TB(komprimert), så det burde være rikelig med plass. Det som er bra med LTO er at hver ny enhet vil kunne lese fra de to siste generasjonene, og skrive til den siste, samt sin egen generasjon. Så hvis du kjøper en LTO6-enhet, så kan du bruke LTO5 kassetter som vanlig, eller lese fra en LTO4 kassett. Dette er jo en fordel fram i tiden, fordi da er det 5 år mellom hver gang man trenger å flytte til en ny type kassett (ofte lengre tid, siden disse enhetene klarer seg bra). Denne migreringen kan du også få enkelte firma til å gjøre for deg, du trenger ikke å kjøpe ny enhet selv. Ofte markedsføres det med 30 års levetid på kassettene, og i enkelte tilfeller kan nok det stemme, selv om man ofte migrerer data over på nyere generasjoner med kassetter oftere enn dette. En kassett vil kunne tåle et fall fra to meter på et betonggulv, en hdd, ssd, bd, dvd eller lignende vil fort slite. Hvis du skulle få problemer med en kassett så er det jo et lineært medium, så du vil vel kun tape en bitteliten del av det som er på kassetten. En hdd, eller dvd kan du fort tape alt på. Brannsafe er vel og bra, men blir det for varmt så kan kassettene fortsatt smelte, så det er viktig å ha to kopier, på to forskjellige plasser 'offsite'. Du bør huske å at lovverket også kan regulere hvor lenge enkelte typer data bør, eller kan lagres. Om dette vil gjelde deg er jeg uviten om. Takk for grundig svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå