Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Hvis du lurer på hvordan jorden beveger seg, så kanskje dette kan gi deg noen svar.

CrIa7KKUMAEK1nf.jpg

Og hvordan vet vi at vi beveger oss,tro?

Kanskje dent at vi er i beveglse enklest kan sammenlignes det med det å fly.Etter at en har kommet i marsjfart,kan en da føle at en beveger seg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke ser noen kurve så er det fordi den er ikke der, jorden er flat. Du vil ikke finne noen kurve uansett hvor høyt over bakken d klarer å komme.

Så om du ikke ser noen kurve så bør du bare akseptere det.

Nei, om jeg ikke ser noen kurve så snur jeg meg til matematikken og fysikken. 

Den enkleste forklaringen er som regel også den riktige forklaringen, og den enkleste forklaringen i dette tilfellet er at jorden er flat

Men i dette tilfelle er den forklaringen alt annet enn enkel. Den krever en masse tilpasninger for å få ting til å gå i hop. Den krever en verdensomspennende konspirasjon som omfatter alle vitenskapsmenn og matematikere, flygere, og så videre.

Den krever at når jeg reiser til Australia fra Norge og mellomlander i Singapore i stedet for Tokyo, så er det for å lure meg. Og når jeg kommer fram til Sydney i ullgenseren jeg reiste i fordi det var vinter hjemme, og folk går i shorts og sandaler der nede, så må man lage forklaringer på årstidene.

At når min søster i sin ungdom reiste til Latinamerika med Aeroflot (fordi det var billigere), så var KGB også med på konspirasjonen. Og det samme var Mao og alle andre statsledere, uavhengig av politisk og religiøst ståsted.

Ser jeg på det vanligste flatjordskartet (det finnes flere, og de plasserer kontinentene forskjellig, ser jeg at Australia ser bredere ut enn hele Russland på flatjordskartet, mens det i virkeligheten er bare halvparten. Hvorfor det, når jorden er flat burde det vel ikke trenges noen fortegning? 

Det krever at sjøfolk som har reist på "alle" verdenshavene var døddrukne når de seilte over det sydlige Stillehavet, og ikke merket at skipet egentlig tok snarveien til California og så til Syd-Amerika igjen. (Og seilte i flerdobbelt fart for å rekke det, eller kanskje kapteinen (er han også med på konspirasjonen?) bare trikset med datoene.)

Det krever at alle bilder og månereiser må være fabrikert av NASA og Hollywood. (Selv de som er tatt av kinesere og russere og andre)  At Norge og alle andre land som har baser på Sydpolen, og alle som har vært der, er med på konspirasjonen.

Og at konspirasjonen har pågått helt siden de gamle grekere, som "oppdaget" at jorda var rund, og etterhvert lurte hele verden til å tro på det, bortsett angivelig fra de første kristne som visste bedre.

Og at kristne venner og bekjente jeg har, som bruker sin tid på misjon og å spre Guds ord til hele verden, og derfor vet hvordan den ser ut, også er lurt. Eller er de ikke ekte kristne?

Spør jeg fire flatjordere hvordan sol og måne beveger seg oppe på "firmamentet", så får jeg tre ulike forklaringer + en som er ærlig nok til å si at han ikke vet. En sier at stjernene henger fast på kuppelen, en at de roterer. (Men ikke hvordan.)

Når jeg graver i problemstillingen med horisonten og perspektivet med en av dere ender vi opp med et "hull i gulvet" i perspektivet der ting forsvinner. (Og så tar han ferie fra tråden.) Når jeg illustrerer ting så poster dere youtubevideoer.

Når jeg forklarer forskjellen på buehøyde og kurvehøyde, eller på hvor relativt lite 100 000 fot er over jordas omkrets på 130 millioner fot, så snakker dere bare om noe helt annet. Og når alt annet feiler så henviser 4 av 4 til en bibel som forteller om en Gud som jeg ikke tror på.

Det er ikke det minste enkelt.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 8
Lenke til kommentar

NASA og andre som står bak dette vet selvfølgelig at jorden er flat, selv om de forteller oss at jorden er en planet.

Har du tenkt på at de kanskje noen ganger forer oss med informasjon som gjelder for en flat jord, mens de forteller oss at dette gjelder for en rund planet og ikke vil virke på en flat jord ?

Jeg holder meg til virkeligheten og bryr meg null om NASA. Sjekk solens plassering på himmelen mot timeanddate.com og du vil få deg en overraskelse. Solas plassering stemmer overhode ikke hvis jorda er flat. Hvorfor sjekker du ikke det? Timeanddate kan hvem som helst på hele kloden kontrollere. Det går ikke an å lyve seg bort fra det, og det stemmer perfekt med ei rund jord. Hva kan det komme av, tror du?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ikke ser noen kurve så er det fordi den er ikke der, jorden er flat. Du vil ikke finne noen kurve uansett hvor høyt over bakken d klarer å komme.

Så om du ikke ser noen kurve så bør du bare akseptere det.

Den enkleste forklaringen er som regel også den riktige forklaringen, og den enkleste forklaringen i dette tilfellet er at jorden er flat

Gjelder den enkleste forklaringen også når vi ser sola forsvinne bak horisonten? Eller skal vi la være å tro våre egne øyne og i stedet finne ei kunstig forklaring på YouTube?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan se Isle of man fra England siden. Det er Videos og analyse på dette. Så ser man også et land område vest for dette. Som med disse videonene over land distanse. Også i  NEw zealand som ble fjernet fra youtube, Man kunne se sør øya fra nord øya som er 150 km unna og da så man ikke stranda, men litt opp i skogen og alle fjellene. 

Lenke til kommentar

Man kan se Isle of man fra England siden. Det er Videos og analyse på dette. Så ser man også et land område vest for dette. Som med disse videonene over land distanse. Også i  NEw zealand som ble fjernet fra youtube, Man kunne se sør øya fra nord øya som er 150 km unna og da så man ikke stranda, men litt opp i skogen og alle fjellene. 

Hvorfor skulle man ikke se Isle of Man fra England? 

Hvor fra England, forresten? Rett øst for Isle of Man? Fra nord, det vil si Skottland?

Dette landområdet vest for Isle of Man kalles Nord-Irland. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, om jeg ikke ser noen kurve så snur jeg meg til matematikken og fysikken. 

Men i dette tilfelle er den forklaringen alt annet enn enkel. Den krever en masse tilpasninger for å få ting til å gå i hop. Den krever en verdensomspennende konspirasjon som omfatter alle vitenskapsmenn og matematikere, flygere, og så videre.

Den krever at når jeg reiser til Australia fra Norge og mellomlander i Singapore i stedet for Tokyo, så er det for å lure meg. Og når jeg kommer fram til Sydney i ullgenseren jeg reiste i fordi det var vinter hjemme, og folk går i shorts og sandaler der nede, så må man lage forklaringer på årstidene.

At når min søster i sin ungdom reiste til Latinamerika med Aeroflot (fordi det var billigere), så var KGB også med på konspirasjonen. Og det samme var Mao og alle andre statsledere, uavhengig av politisk og religiøst ståsted.

Ser jeg på det vanligste flatjordskartet (det finnes flere, og de plasserer kontinentene forskjellig, ser jeg at Australia ser bredere ut enn hele Russland på flatjordskartet, mens det i virkeligheten er bare halvparten. Hvorfor det, når jorden er flat burde det vel ikke trenges noen fortegning? 

Det krever at sjøfolk som har reist på "alle" verdenshavene var døddrukne når de seilte over det sydlige Stillehavet, og ikke merket at skipet egentlig tok snarveien til California og så til Syd-Amerika igjen. (Og seilte i flerdobbelt fart for å rekke det, eller kanskje kapteinen (er han også med på konspirasjonen?) bare trikset med datoene.)

Det krever at alle bilder og månereiser må være fabrikert av NASA og Hollywood. (Selv de som er tatt av kinesere og russere og andre)  At Norge og alle andre land som har baser på Sydpolen, og alle som har vært der, er med på konspirasjonen.

Og at konspirasjonen har pågått helt siden de gamle grekere, som "oppdaget" at jorda var rund, og etterhvert lurte hele verden til å tro på det, bortsett angivelig fra de første kristne som visste bedre.

Og at kristne venner og bekjente jeg har, som bruker sin tid på misjon og å spre Guds ord til hele verden, og derfor vet hvordan den ser ut, også er lurt. Eller er de ikke ekte kristne?

Spør jeg fire flatjordere hvordan sol og måne beveger seg oppe på "firmamentet", så får jeg tre ulike forklaringer + en som er ærlig nok til å si at han ikke vet. En sier at stjernene henger fast på kuppelen, en at de roterer. (Men ikke hvordan.)

Når jeg graver i problemstillingen med horisonten og perspektivet med en av dere ender vi opp med et "hull i gulvet" i perspektivet der ting forsvinner. (Og så tar han ferie fra tråden.) Når jeg illustrerer ting så poster dere youtubevideoer.

Når jeg forklarer forskjellen på buehøyde og kurvehøyde, eller på hvor relativt lite 100 000 fot er over jordas omkrets på 130 millioner fot, så snakker dere bare om noe helt annet. Og når alt annet feiler så henviser 4 av 4 til en bibel som forteller om en Gud som jeg ikke tror på.

Det er ikke det minste enkelt.

Vel, jeg gir opp.

Men hvorfor anstrenger du deg slik for å fortsette å tro at jorden er en planet, selv om du kan se med dine egne øyne at jorden er flat ?

Det er ikke bare du som gjør dette, men de fleste andre her. og jeg har lenge lurt på hvorfor dere gjør det. Derfor spør jeg nå før jeg forlater denne tråden.

Hvorfor fornekter dere virkeligheten og det deres egne sanser forteller dere, og mener at bare matematikken og NASA kan gi dere svar på hvordan virkeligheten er ?

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til virkeligheten og bryr meg null om NASA. Sjekk solens plassering på himmelen mot timeanddate.com og du vil få deg en overraskelse. Solas plassering stemmer overhode ikke hvis jorda er flat. Hvorfor sjekker du ikke det? Timeanddate kan hvem som helst på hele kloden kontrollere. Det går ikke an å lyve seg bort fra det, og det stemmer perfekt med ei rund jord. Hva kan det komme av, tror du?

Du holder deg jo ikke til virkeligheten,du fornekter virkeligheten og du lever i en fantasiverden.  Du bryr deg  også om NASA når du tror blindt på det verdensbilde de har programmert oss med, uten å undersøke selv om dette er riktig

Lenke til kommentar

Øyne er også en linse. Kan vi stole på dem?

Når du står og ser utover f.eks. et stort område så flytter du hele tiden blikket, med mindre du konsenterer deg om å holdet blikke festet på det sted. Skarpsynet ligger i senter av øyet og det er skarpsynet/senteret du flytter ganske så raskt rundt når du "mønstrer" etter detaljer og bygger opp det totale inntrykket litt etter litt. Hjernen husker jo, og setter sammen et totalbilde som du faktisk kan vurdere etter at du lukker øynene...

Men øyet består jo ikke bare av skarpsynet, da det er et enormt antall sensorer/piksler i et stort område inne i bakdelen av øyet, disse stavene og tappene som er to hovedgrupper....vel nok om det.

Et kamera derimot, med en eller annen form for linse lager "et stykk bilde i en jafs", om vi forholder oss til et stillbilder.

Smack - bilde lagret.

Dermed vil et bilde/fotografi inneholde geometriske feil som optikken inneholder, forvregninger - fortegninger.

Et rektangel kan dermed få pute-fortegning eller tønne-fortegning.

Ei zoomlinse har gjerne forskjellig type fortegning (pute eller tønne) om man sammenligner innzoomet eller utzoomet bilde.

Fortegning er jo enkelt sagt - forskjellig forstørrelse i senterområdet sammenlignet med ytter-områdene.

Det jeg vil frem til er at øyet i praksis gir minimale fortegninger, grunnet skarpsynet - man ser detaljer med sentersensorene.

Men det krever nok litt trening å vurdere hva man ser.

Så ja, så lenge du ser skarpt kan du stole på øynene...men kan du stole på hjernen eller dine vurderinger av hva du ser...?

Skal man vurdere flathet/jevnhet på et langt motiv sett på tvers (horisonten?), så ser man ikke bare rett frem og konkluderer - man flytter blikket mange ganger og danner et bilde over litt tid.

Det er nok ikke mulig å se noen bue på den måten.

Et triks for å skape inntrykk av kulejord er å ta et bildeutstnitt av øvre del av bildet (tatt med vidvinkel) og så får man tydelig kurvatur som neppe er mulig å se eller.

Edit:

Øyet er fantastisk og synsfeltet er vel 180-grader eller mer (husker ikke helt) og det er naturligvis ikke bare skarpsynet som brukes, men det store bildet / totalbildet brukes for å få overblikk - man ser bevegelse ute i kantene, slik at hjernen får impulser så man kan vri på hodet for å sjekke hva som beveger seg.

Gjør man eksperimenter vil man finne ut at det er umulig å se detaljer ute i kantene (sidesynet).

Farger ser man f.eks. ikke i svakt lys. De forsvinner i skumringen.

Endret av clink
Lenke til kommentar

Her er en kort video som bla forkllarer hvordan en railgun virker, og de som føler for det kan jo prøve å forklare hvordan en railgun som kan skyte mål over 100 miles unna kan virke om jorden er en planet og spinner rundt seg selv i 1000 miles i timen ?

Lenke til kommentar

Men hvorfor anstrenger du deg slik for å fortsette å tro at jorden er en planet, selv om du kan se med dine egne øyne at jorden er flat ?

Fordi det er veldig sannsynlig at man ikke kan se dette fra bakkenivå. Dette har blitt forklart tydelig tidligere i diskusjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en kort video som bla forkllarer hvordan en railgun virker, og de som føler for det kan jo prøve å forklare hvordan en railgun som kan skyte mål over 100 miles unna kan virke om jorden er en planet og spinner rundt seg selv i 1000 miles i timen ?

Det er jo gjort mange ganger før. Men helt typisk for dere flatjordere, så mangler påstanden din totalt argumentasjon. Hvorfor skulle det være et problem? Vennligst forklar hvorfor det er et problem, når standard fysikklover (Netwon) gjelder?

Hvis du mener at Newtons fysikklover ikke gjelder, må du komme med argumentasjon over hva som er feil med disse.

Som andre flatjordere viser du total mangel på helt grunnleggende fysikk-kunnskaper. Det er rart med det, hvis du hadde hatt bittelitt fysikk-kunnskap ville du skjønt hvord dumme argumentene dine er.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor insisterer du på å bruke et målesystem 5% av verden bruker?

Uansett:

Jordas omdreining ifølge deg: 45 m/s

Avstanden som skal treffes: 161 000 m

Projektilet avfyres med en hastighet på: 250 000 m/s

Når det tar projektilet 0.7s å nå målet, hvorfor bry seg om jordens omdreining? Den er så liten i forhold til projektilets hastighet at det blir tullete å ta den med i beregning.

Videoen påstår at det ikke burde være mulig for projektilet å fungere på en globe, men gir ingen forklaring på hvorfor dette skal være tilfelle. Kan du forklare meg hvorfor kanskje? Ut fra navnet ditt antar jeg du er gammel nok til å forstå og forklare bevegelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor anstrenger du deg slik for å fortsette å tro at jorden er flat, selv om du kan se med dine egne øyne at solen går ned under horisonten, at skip går ned under horisonten?

Du kan også se og måle solas gang og stjernenes gang, og se at dette er helt umulig å få til å stemme med noen flat jord.

Du kan også måle at jorda krummer ved å sjekke nøye hva du ser f.ek.s over et vann.

Og så kan du fritt sjekke avstander, f.eks. i Australia, og se at enten så tar alle som bor i eller besøker Australia feil, eller så er jorda rund, da Australias mål er umulig å få til å passe på flat jord.

Endret av theNiceOne
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hvorfor anstrenger du deg slik for å fortsette å tro at jorden er en planet, 

Jeg anstrenger meg ikke for fortsette å tro at jorden er en planet. Jeg anstrenger meg fordi jeg liker å finne svar på ting. Og så viser det seg at svaret faktisk er at jorden er en planet. Det er resultatet av anstrengelsen. Hvordan skal jeg da kunne tro noe annet?

..., selv om du kan se med dine egne øyne at jorden er flat ?

Men jeg kan jo ikke se det. Det var og er poenget. Jeg bor oppe på et av Bergensfjellene, og fra verandaen ser jeg flere av de andre, og dalene i mellom. Går jeg ytterst på tomta kan jeg se mot byfjorden og Askøy. Kjører jeg til hytta kjører jeg opp og ned og gjennom tunneler. Men ingen steder ser jeg en flat jord. Jeg ser en kupert jord - altså fjellet og daler - hvor enn jeg snur meg. Jeg ser noen vannflater, men de strekker seg ikke uendelig.

Og tar jeg fram kikkerten, kan jeg skjelne gjenstander som er lenger borte, men horisonten flytter seg ikke. Selv med teleskop ser jeg ikke lenger. Hvorfor ikke? Står jeg i vannkanten ved Skagen på toppen av Jylland med et 1000 kroners teleskop kan jeg se kratere på månen, 384 000 kilometer borte. Men med det samme teleskopet kan jeg ikke se Jeløya utenfor Moss, som bare er 180 km vekk, selv om det angivelig er "flatt" hav hele veien mellom dem.

Jeg har kjørt gjennom "flate" områder i verden, som på i15 gjennom Nevada-ørkenen, og jeg har tatt båt over Nordsjøen. Og begge steder har jeg sett det samme: I ørkenen kan jeg se fjellene i det fjerne, allikevel kan jeg ikke se foten av dem, og ting foran fjellene dukker etterhvert opp over horisonten. På havet ser jeg toppen av båter og oljeplattformer først i det fjerne. Jeg har fløyet til Amerika, Australia og Asia, og selv fra 10 000 meters høyde finnes horisonten. Den er bare lenger borte.

Dette er ikke på bilder, dette er med mine egne øyne.

Og så har ingen vist meg kanten av jorden, hva som er over kanten, og hva som er bak kanten. Derimot har jeg sett stjernehimmelen fra både Norge og Australia. Og sett at den er forskjellig. Hvis stjernene går i bane over en flat jord: Hvorfor ser jeg ikke polarstjernen fra Australia? Har den blitt hengende fast?

Jeg har vært 9 måneder på Setermoen i militæret og sett midnattssolen (og ditto vintermørket). Jeg har vært i syden og sett dag bli til natt på minutter. Og alt der imellom, på samme årstid. 

Ikke en gang på bilder ser jeg en flat jord. De finnes ikke. Jeg kan google "flat earth photographic evidence", og det kommer ikke et eneste bilde som viser noe lenger ut enn der horisonten burde være. Har ingen flatjordere et brukbart teleskop? Hvis dere har det, sett det opp på Jeløya, rett det ganske rett syd og ta et bilde av Skagens museum. Og så ber dere meg komme å se det selv, med mine egne øyne.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Det er jo gjort mange ganger før. Men helt typisk for dere flatjordere, så mangler påstanden din totalt argumentasjon. Hvorfor skulle det være et problem? Vennligst forklar hvorfor det er et problem, når standard fysikklover (Netwon) gjelder?

Hvis du mener at Newtons fysikklover ikke gjelder, må du komme med argumentasjon over hva som er feil med disse.

Som andre flatjordere viser du total mangel på helt grunnleggende fysikk-kunnskaper. Det er rart med det, hvis du hadde hatt bittelitt fysikk-kunnskap ville du skjønt hvord dumme argumentene dine er.

Jeg kom jo ikke med noen påstander her, men bare et spørsmål ?

Hvorfor kan du ikke bare se videoen og svare på spørsmålet ?

Hvordan kan en railgun som kan treffe mål 100 miles  unna virke på en rund balljord som spinner rundt seg selv med 1000 mph ?

Jeg har aldri fått noen forklaring på dette.

At jorden er en rund planet og spinner rundt seg selv med 1000 miles i timen er jo noe alle vet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...