CaZpeR Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 1. Det er ingen komplett video fra man tar av med en rakett til man drar ut av vår atmosfære og ut til rommet mot månen Selv etter 50 år og trillioner av megabyte mulig å lagre bilde på. De hadde vel ikke plass :-) 2. 3D bilder av jorden utenfra hvor man står i dette vakumet og ser jorden utenfra. 3.Disse tingene skulle være det letteste å få tak på siden de har gjort det, men finnes ikke. Det er sånn at dersom man har vært en plass så er det ingen problem å dokumentere det, dersom det er tullball, så blir det masse masse tiår med spørsmål 1. Det finnes utallige videoer fra man tar av med rakett og ut av atmosfæren og helt frem til utløsning av en ny satellitt, docking til ISS etc. Månen er ikke en plass man besøker lenger fordi det ikke har noen hensikt utover de turene som har vært. Og der finnes det utallige bilder og video fra de ekspedisjonene. 2. Det finnes utallige bilder av jordens ene side, da det er umulig å ta et bilde av alle sidene samtidig da jorden er en sfære. Prøv selv og ta et bilde av alle flatene på en fotball samtidig. 3D av jordens geoid finnes. Og hva vil du oppnå med et 3D-bilde av jorden? Det vil være så langt fra jorden at det vil bare være en ball du ser.... men 3D bilde av jordens form uten vann eksisterer... men de «godkjennes» jo aldri av enkelte. 3. Vel... det svarte seg selv over. 1 Lenke til kommentar
JTHammer Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 1. Det er ingen komplett video fra man tar av med en rakett til man drar ut av vår atmosfære og ut til rommet mot månen Selv etter 50 år og trillioner av megabyte mulig å lagre bilde på. De hadde vel ikke plass :-) So? Hvem tenkte vel på i 1969 til 1972 at tullinger i 2019 ville betvile fakta?? 2. 3D bilder av jorden utenfra hvor man står i dette vakumet og ser jorden utenfra. Værsågod: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=virtual+reality+solar+system 3.Disse tingene skulle være det letteste å få tak på siden de har gjort det, men finnes ikke. Det er sånn at dersom man har vært en plass så er det ingen problem å dokumentere det, dersom det er tullball, så blir det masse masse tiår med spørsmål Man skulle tro det, men fortsatt er det noen her som ikke har lært hvordan man googler ting. Værsågod ... igjen: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=documentation+moon+1969+to+1972 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) 1. Det er ingen komplett video fra man tar av med en rakett til man drar ut av vår atmosfære og ut til rommet mot månen Selv etter 50 år og trillioner av megabyte mulig å lagre bilde på. De hadde vel ikke plass :-) Månefarerne hadde ingen megabyte i det hele tatt. Alt videoustyret, både ombord og på jorden, var analogt. De aller første ferdene rundt månen (Apollo 7?) var sort/hvitt, tok 10 bilder pr. sekund i 360 linjer og brukte en analog disk med 30 sekunders lagringstid. Så måtte det sendes tilbake til jorden. Når Apollo 11 nådde månen hadde de fått farger og videobånd. (Det vil si, de brukte kameraer med bare en linse, og en roterende skive som tok bilder i rødt, grønt og blått etter tur, slik at de kunne monteres som et fargesignal tilbake på jorden. Ikke at vi her i Norge fikk noen glede av det, NRK begynte ikke med prøvesendinger i farger før i 1972. 2. 3D bilder av jorden utenfra hvor man står i dette vakumet og ser jorden utenfra. Hva mener du med 3D-bilder i denne sammenheng? Og hvordan står man i et vakuum? 3.Disse tingene skulle være det letteste å få tak på siden de har gjort det, men finnes ikke. Det er sånn at dersom man har vært en plass så er det ingen problem å dokumentere det, dersom det er tullball, så blir det masse masse tiår med spørsmål Det var vel ingen den gangen som tenkte tanken på at dokumentasjonen ikke ville være tilstrekkelig for enkelte 50 år senere. Tvert om tenkte vi vel helst at om 50 år ville vi ha baser på månen. Og om de hadde tenkt tanken så hadde vel det vært deres minste bekymring. Det tipper jeg i og for seg det fortsatt er i dag. Om noen tror vi ikke har vært på månen eller at jorda er flat er strengt bare deres eget problem. Geir Endret 26. mars 2019 av tom waits for alice 3 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Dere må stå for at Nasa ikke lyver, og dere forsvarer dem som om det skulle vært deres religion. Forsvar dette da(..) NASA er ett av et dusin romfartsorganisasjoner. Gåsejakten din kan du gå på alene, videoene dine er så dumme at det er ikke poeng i å bruke tid på dem. En person som faller for det narret er allerede håpløs. Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Men da har vi det samme problemet: At premisset for seilasen er at vi er blitt lurt. Da blir spørsmålet: Hva om konklusjonen på vår felles ferd er at vi ikke er blitt lurt? Er du fortsatt med da? Geir Absolutt. Jeg søker kun sannheten og har ingen andre interesser som styrer dette. Hva med deg? Blir du med om det skulle vise seg at vi er blitt lurt? Det er fysisk umulig at jorden er flat, gitt bevisene vi allerede har. Så hvis-atte-om-atte-argumentene er som å pisse i motvind. Dermed burde du sluttet med det siden du kan bli syk. Spesielt vintertid. Det er ikke fysisk umulig, men siden "din" gir jo fullstendig blanke i å det hele tatt forsøke se hvordan det faktisk er mulig. Alt handler om at man tviholder på teoriene og lukker øynene. I mellomtiden har man justert jordens form som en eller annen pære form og evolusjonsteorien er blitt så ettertrykkelig satt på plass i skammekroken av vitenskapsmenn at jeg skjønner ikke at dere i det hele tatt gidder argumentere for noe som er bevist ikke kan eksistere. Takk for å vise til et eksempel som tydelig er feil. Man kan måle avstandene. Tvilen står om Australia og dermed har man to mulig svar. Enten er den avstanden jukset med av globeskaperne eller så tar Gleason feil. Yep, akkurat de for eksempel. Sjekk CIA sin database for JFK. For 9/11 kan du sjekker her: https://www.ae911truth.org (over 3000 arkitekter og ingeniører har skrevet under for ny undersøkelse) Ikke vårt problem å forklare det. Det er du som tror jorden er flat, ikke oss. Vi har en modell som fungerer, dere har ikke. Da er det deres oppgave å framsette en modell som kan forklare det like godt eller bedre. Værsågod, sett i gang, vi venter .... Alt vann henger sammen/kommer fra en kilde. Det er vist til videoer tidligere som forklarer dette veldig godt, men som "dere" selvsagt fornekter. Det er ikke mulig. Det er det som er hele poenget. Den enste måten det kunne vært mulig er om solen gikk på undersiden av den flate jorda, men da hadde det jo blitt mørkt over hele verden, og ikke deler av verden slik vi erfarer. Om du bare kunne forstå konseptet av at solen ikke går opp eller ned, men trekker seg tilbake og kommer fram. Nå går jeg utifra at når du sier polarstjernen så mener du den faktiske stjernen? Altså den over nordpolen? Ja. Hva med sørpolen? Fikk han den til å stemme? Hva sa du? Nei? Hmm, mon tro hvorfor? Currently, there is no South Star as useful as Polaris https://en.wikipedia.org/wiki/Pole_star#Southern_pole_star_(South_Star) Der tar du faktisk beviselig feil, noe som denne videoen flott illustrerer. Din venn JTolan fikset bevisene, så du kan takke ham for å bevise at du tar feil. https://www.youtube.com/watch?v=RK93TfSYeQU Øyets begrensinger forandrer seg ikke om man har en flat eller ball jord. " It's easier to fool people then convince them they are being fooled." Mark Twain Tja han kunne nok feltet sitt veldig godt, men utover det forstod han vel ikke så mye har det vist seg. Noen er tydeligvis mer heldig enn andre... Frank Turek don’t understand jack shit about evolution or science in general. Han er ikke rette mannen å hente kunnskap fra angående disse tingene. Du likte ikke forklaringen skjønner jeg? Siden det går rett imot alt hva du tror på? NASA er ett av et dusin romfartsorganisasjoner. Gåsejakten din kan du gå på alene, videoene dine er så dumme at det er ikke poeng i å bruke tid på dem. En person som faller for det narret er allerede håpløs. De har satt den gamle kirkekollekten på steroider. Røret ned i felleskassen verden over suger godt. Ettersom de aller fleste vokser av seg interessen for tegneserier med alderen kan man godt stille spørsmålet om hvem som faktisk blir narret. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Absolutt. Jeg søker kun sannheten og har ingen andre interesser som styrer dette. Hva med deg? Blir du med om det skulle vise seg at vi er blitt lurt? Spørsmålet er selvsagt: Hva skal til for å vise det? At vi tar båten vår (det måtte vel snarere vært et fly) og reiser til sydpolen? Ville vi da vært enige om at det var sydpolen vi hadde vært på? Og så reiser vi jo ikke til sydpolen. Vi sitter på internett og ser på youtube-videoer. Det er problemet. Folk klarer ikke enes om dem en gang. Så da vet jeg ikke hvordan vi skal vise det ene eller andre. Hvis det regner hos meg (jeg bor i Bergen, så det gjør det) og sola skinner hos deg, så er vi avhengig av en kilde vi begge godtar. Hvis jeg da tror at Storm er ubrukelig eller du tror at Yr er finansiert av frimurerne så kommer vi ikke i mål. Jeg foreslo for Budeia i sin tid en mer formell diskusjon om spesifikke underemner, hvor vi i egne tråder tok for oss et sånt underemne og bare det, og så om vi kunne bli enige om det, før vi gikk videre til neste. For eksempel den diskusjonen vi nettopp hadde igjen for noen dager siden om hvorvidt vi kan se lyset. Den som starter tråden bestemmer temaet, men det skal være spesifikt. Den typen diskusjon beskrev jeg her: Link Dessverre tror jeg ikke en gang det ville hjulpet så mye om vi ble enige om slike mener. Mest sannsynlig kommer vi bare til å flytte målstreken. Jeg fikk ingen med meg på den ideen, hverken Budeia eller andre. Så da ble det aldri noe av. Og jeg gikk lei av å gå i sirkler og bestemte meg for at jorda får være den fasongen den er uten min hjelp. Geir 3 Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 26. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2019 ...men lite innhold om konkrete, målbare observasjoner og fakta som vanlig... Jeg så den. 1. Han kom seg ikke dit "bare ved hjelp av kompass", han brukte hovedsaklig kompass, men støttet seg også på GPS. 2. Selvsagt heller et kompass lagd for den nordlige halvkule feil på den sørlige halvkule. Enhver person som driver litt med orientering vet at man trenger et kompass for den sydlige havlkule i sør : https://www.sport8.no/141-kompass-sorlig-halvkule 3. Videoen later som om det er noe vanskelig å bruke kompass for å finne retning til geografisk sydpol når man er i nærheten av magnetisk sydpol. Men den forklarer ikke hvorfor dette skulle være noe problem. Med god grunn, for enhver som kan bruke kart og kompass vet at det er akkurat like lett å stake ut kursen der, så sant du har et kart som viser hvor magnetisk og georgrafisk pol er, noe han selvsagt har. 4. I tillegg er det en del uforkusert synsing om jordas kjerne og magnetfelt som er helt uten henvisning til fakta. Så for å summere så bruker videoen feil kompass og kommer med en ubegrunnet og direkte feilaktig påstand om hvor vanskelig det er å bruke kompass der. Nå er jeg spent på å høre deg forsvare dette tullet, maxRPM. Som andre har påpekt, så sier artikkelen ikke noe sånt. Enten har du ikke lest den selv, eller så prøvde du deg på en dårlig bløff. Hvorfor lyve om bruk av kompass på sørpolen? Hmmmm? Ok. Så nå har jeg sett det to timer lange Joe Rogan intervjue Colin Obrady showet. Jeg tror mindre på at han har vært der, og at det er noe muffens med all desse løgnene. Hvorfor er det du som må fortelle meg at han sikkert har kalkulert kompasset i forhold til sydpolen? For 13 minutt ut i intervjuet er alt han prater om kompasset, før det er det masse vas om mobbing av flat jordere som ikke tror på historien hans. Vel prøv å være litt mer overbevisende om hvordan bruke kompass der nede annet enn om kampen om å kunne se i kompasset fordi snøstorm. https://youtu.be/1Gtrg6R7b3w Alt han sier er at han gikk i snøstorm og det var så kaldt og han hadde problemer med å se på kompasset sitt. Hadde det vært virkeligere så ville det blitt forklart om hvordan han er lært til å bruke kompasset at, magnetiske sydpol er 3500 kilometer fra geografisk sydpol, at han måtte bruke et kompass som var ment for sydpolen. Ærlig talt så sa han jo at det var det han brukte for å komme seg til sydpolen. At han bare brukte GPS en gang i uken. Stakkars Amundsen som ikke hadde GPS den gang eller visste at magnetiske sydpol er 3500 kilometer unna geografisk sydpol. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) Ok. Så nå har jeg sett det to timer lange Joe Rogan intervjue Colin Obrady showet. Jeg tror mindre på at han har vært der, og at det er noe muffens med all desse løgnene.Ja, det er noe muffens med åpenbare løgner som at kompass ikke er like enkelt å bruke på sydpolen som her. Hvem som helst som har litt kunnskap om kart og kompass vet at det er like enkelt å bruke kompass der som her. Det eneste problemet er hvis du er svært nær en av de magnetiske polene, da må du stake ut kompasskursen relativt ofte. Så hvordan du og andre flatjordere lar seg lure av en så åpenbar løgn er merkelig. Hvorfor er det du som må fortelle meg at han sikkert har kalkulert kompasset i forhold til sydpolen?Fordi jeg har ørlite kunnskap, og ikke svelger alle konspirasjoner rått. Alle som driver med orientering kjenner til dette. At han bruker et kompass for sydlige strøk når han skal bruke kompass der, er omtrent like selvsagt som at han bruker kart for sydpolen og ikke for nordpolen. Han fortalte antagelig ikke så mye om hvorfor han tok med klær som passet til en sydpolekspedisjon og ikke for badeferie heller... Hadde det vært virkeligere så ville det blitt forklart om hvordan han er lært til å bruke kompasset at, magnetiske sydpol er 3500 kilometer fra geografisk sydpol, at han måtte bruke et kompass som var ment for sydpolen.Hvorfor det? En som bruker kart og kompass her i Norge, har lært å bruke det, og bruker kompass ment for den nordlige halvkule. Det er ikke noe vanskeligere å gjøre dette nær sydpolen, du må bare vri linjene i kompasshuset mot den magnetiske sydpolen på kartet når du tar ut kursen, i stedet for mot den magnetiske nordpolen. Og det at du sier at den magnetiske sydpolen er 3500 km fra den geografiske som om det er et problem, tyder på at du selv ikke aner hvordan man tar ut en kompasskurs. Du må nesten forklare hvorfor det skulle være et problem. Kan du det, eller bare antar du det fordi flatjordvideoene sier det uten å forklare hvorfor? Det er faktisk rundt regnet 3500 km til den magnetiske nordpolen herfra. Det betyr at det er akkurat like vanskelig å bruke kompass til et sted i Norge som til Sydpolen. Ærlig talt så sa han jo at det var det han brukte for å komme seg til sydpolen. At han bare brukte GPS en gang i uken.Ja, så GPS var bare viktig for å etterkontrollere hvor han var. Jeg påpekte at han brukte GPS, ikke fordi det var viktig eller vanskelig å klare seg uten, men for å påpeke at du ikke snakket sant da du skrev "...kom seg til sydpolen bare ved hjelp av kompass." Stakkars Amundsen som ikke hadde GPS den gang eller visste at magnetiske sydpol er 3500 kilometer unna geografisk sydpol.To feil: 1. Den magnetiske sydpolen var et annet sted for 100 år siden (ikke at det er viktig, man må bare vite hvor) 2. Nøyaktig posisjon for magnetisk sydpol var godt kjent da Roald Amundsen la ut på sin ekspedisjon. Ernest Shackleton var den første som nådde det nøyaktige punktet til den magnetiske sydpolen, nesten tre år før Amundsen nådde den geografiske. ...du sjekker ikke fakta veldig nøye før du kommer med argumenter, gjør du? Endret 26. mars 2019 av theNiceOne 5 Lenke til kommentar
Mudmann Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Om du bare kunne forstå konseptet av at solen ikke går opp eller ned, men trekker seg tilbake og kommer fram. Er det virkelig mulig å komme med en slik påstand? Mye tyder på at fysikk kunnskapene dine må være minimale. 5 Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 26. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2019 Ja, det er noe muffens med åpenbare løgner som at kompass ikke er like enkelt å bruke på sydpolen som her. Hvem som helst som har litt kunnskap om kart og kompass vet at det er like enkelt å bruke kompass der som her. Det eneste problemet er hvis du er svært nær en av de magnetiske polene, da må du stake ut kompasskursen relativt ofte. Så hvordan du og andre flatjordere lar seg lure av en så åpenbar løgn er merkelig. Fordi jeg har ørlite kunnskap, og ikke svelger alle konspirasjoner rått. Alle som driver med orientering kjenner til dette. At han bruker et kompass for sydlige strøk når han skal bruke kompass der, er omtrent like selvsagt som at han bruker kart for sydpolen og ikke for nordpolen. Han fortalte antagelig ikke så mye om hvorfor han tok med klær som passet til en sydpolekspedisjon og ikke for badeferie heller... Hvorfor det? En som bruker kart og kompass her i Norge, har lært å bruke det, og bruker kompass ment for den nordlige halvkule. Det er ikke noe vanskeligere å gjøre dette nær sydpolen, du må bare vri linjene i kompasshuset mot den magnetiske sydpolen på kartet når du tar ut kursen, i stedet for mot den magnetiske nordpolen. Og det at du sier at den magnetiske sydpolen er 3500 km fra den geografiske som om det er et problem, tyder på at du selv ikke aner hvordan man tar ut en kompasskurs. Du må nesten forklare hvorfor det skulle være et problem. Kan du det, eller bare antar du det fordi flatjordvideoene sier det uten å forklare hvorfor? Det er faktisk rundt regnet 3500 km til den magnetiske nordpolen herfra. Det betyr at det er akkurat like vanskelig å bruke kompass til et sted i Norge som til Sydpolen. Ja, så GPS var bare viktig for å etterkontrollere hvor han var. Jeg påpekte at han brukte GPS, ikke fordi det var viktig eller vanskelig å klare seg uten, men for å påpeke at du ikke snakket sant da du skrev "...kom seg til sydpolen bare ved hjelp av kompass." To feil: 1. Den magnetiske sydpolen var et annet sted for 100 år siden (ikke at det er viktig, man må bare vite hvor) 2. Nøyaktig posisjon for magnetisk sydpol var godt kjent da Roald Amundsen la ut på sin ekspedisjon. Ernest Shackleton var den første som nådde det nøyaktige punktet til den magnetiske sydpolen, nesten tre år før Amundsen nådde den geografiske. ...du sjekker ikke fakta veldig nøye før du kommer med argumenter, gjør du? Tenkte meg du ville si sånt som Det er helt naturlig å kunne sånt om kompass og hvordan bruke kompasset således. Men det ville vært naturlig å fortelle dette da han var intervjuet og det ble snakk om at han brukte kompasset for å komme seg til sydpolen, ville vært helt naturlig å skyte inn den ekstrainformasjonen om at magnetisk sydpol er faktisk 3500 kilometer unna geografisk sydpol da han burde vite dette før han tråkker i vei. Han var jo ivrig på å prate i to timer. Ikke innrømmet han at han gikk på en tråkket sti fra Sydpolen slik det blir hevdet at han gjorde. Litt av en kar å stole på. 3500 kilometer unna geografisk sydpol, det visste jeg sannelig ikke. Første video jeg postet var det en såkalt ekspert på sydpolen som tar med seg et kompass hjemmenfra, ikke nevner han at det må et sydpolkompass til for å virke i denne lille snutten om fakta fra Antarktis. Alt vi så var et ganske illevirkende kompass som ikke svingte seg i det hele og nevnte at kompass er helt ubrukelig i Antarktis. Ikke en døyt om Men et sydpolkompass derimot. Dessuten hvordan vet man veien til den geografiske sydpol for første gang ved å finne ut hvor den magnetiske sydpol er? Og dessuten geografiske nordpolen og magnetiske norpolen er ikke 3500 kilometer unna hverandre. Jeg vet de ikke er på samme sted av hva jeg husker fra skolen og vitenskapsmedia, ikke at jeg har vært på nordpolen selv. Men om jeg skulle til den geografiske nordpolen og den magnetiske nordpolen var et sted i Nova Scotia i Canada og jeg startet min ferd i Norge så ville jeg fortalt at jeg ikke på noen som helst måte må følge kompassnåla til nordpolen ellers ville jeg endt opp i Canada. Jeg ville fortalt at jeg må følge en østlig retning på kompasset for så å gå mer i sør østlig retning dess mer jeg nærmet meg den geografiske nordpol. Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Er det virkelig mulig å komme med en slik påstand? Ja, det er det. Og de har kommet med flere andre slike påstander enn jeg orker å telle. Mye tyder på at fysikk kunnskapene dine må være minimale. Det er riktig. AnArv kan ikke noe fysikk (eller om matematikk, eller om logikk, eller om naturvitenskap generelt), men synser allikevel avgårde fra null til hundre på 3,2 sekunder med svært stor selvtillit. Mangel på kunnskap er ikke noen hindring for disse folkene (AnArv, maxRPM, Budeia). Dunning-Kruger-effekten er veldig sterk hos disse. 4 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Tenkte meg du ville si sånt som Det er helt naturlig å kunne sånt om kompass og hvordan bruke kompasset således....og jeg tenkte meg at du kommer med mye utenomsnakk, og helt ignorerer spørsmålene mine. Hvorfor skal det være vanskelig å ta ut kompasskurs nær den geografiske sydpolen, når den magnetiske er ca. 3500 km unna? Jeg sier ikke at det er helt naturlig at alle kan dette, men at de som driver med navigasjon eller orientering vet det, og at en som skal greie å finne veien alene selvsagt må han lært seg dette på forhånd. Videoen påstår at det er umulig, noe som er direkte løgn. 3500 kilometer unna geografisk sydpol, det visste jeg sannelig ikke. Første video jeg postet var det en såkalt ekspert på sydpolen som tar med seg et kompass hjemmenfra, ikke nevner han at det må et sydpolkompass til for å virke i denne lille snutten om fakta fra Antarktis. Alt vi så var et ganske illevirkende kompass som ikke svingte seg i det hele og nevnte at kompass er helt ubrukelig i Antarktis.Ja, slik er tydeligvis den uærlige flatjordpropagandaen som lurer deg. De tar med seg et kompass som har ekstravekt i sørspissen på kompassnålen, beregnet for nordlig halvkule og viser at når både magnetfeltene og tyngdekraften drar sørspissen nedover så krasjer den i kompasshuset. Hadde de vært redelige, så hadde de fortalt at kompasset de brukte var vektet motsatt av det som trengs i sør. Du trenger ikke en gang å tro på meg, du kan teste selv: Kjøper du deg det kompasset for sørlig halvkule og tester her, får du akkurat samme problemet, bare at nå trekker både tyngdekraft og magnetfelt nordspissen ned. Ikke en døyt om Men et sydpolkompass derimot.Ikke kompass for sydpolen spesifikt, men for den sørlige halvkule. Akkurat som våre vanlige kompass er for den nordlige halvkule. Ikke akkurat veldig avansert eller hokus pokus. Dessuten hvordan vet man veien til den geografiske sydpol for første gang ved å finne ut hvor den magnetiske sydpol er?Skjønner ikke spørsmålet. Spør du om hvordan man bruker kart og kompass for å stake ut kurs? Det forklarte jeg i forrige post. Men om du gidder å lese deg opp, finnes det nok av dokumentasjon av hvordan Amundsen og hans ekspedisjon brukte tre dager etter at de hadde nådd det de trodde var geografisk sydpol, til å finmåle posisjonen ved hjelp av sekstant. Og dessuten geografiske nordpolen og magnetiske norpolen er ikke 3500 kilometer unna hverandre.Det var heller ikke det jeg sa, jeg sa at vi er omtrent like langt unna den magnetiske nordpolen som det den geografiske sydpolen er fra den magnetiske. Jeg vet de ikke er på samme sted av hva jeg husker fra skolen og vitenskapsmedia, ikke at jeg har vært på nordpolen selv. Men om jeg skulle til den geografiske nordpolen og den magnetiske nordpolen var et sted i Nova Scotia i Canada og jeg startet min ferd i Norge så ville jeg fortalt at jeg ikke på noen som helst måte må følge kompassnåla til nordpolen ellers ville jeg endt opp i Canada. Jeg ville fortalt at jeg må følge en østlig retning på kompasset for så å gå mer i sør østlig retning dess mer jeg nærmet meg den geografiske nordpol.Så da er ikke argumentet ditt lenger at det er vanskelig å bruke kompass nær den geografiske sydpolen slik videoen løgnaktig hevdet. Argumentet ditt er nå redusert til at du ikke tror han, siden han ikke forklarte kart-og-kompass-ABC med teskje? Stemmer det? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Det er ikke fysisk umulig(..) Jo, gitt de bevisene vi allerede har (og allerede har presentert), så er det det. Du mangler kunnskap til å forstå og motbevise disse, når det kommer til fysikk så har du illustrert ganske tydelig at du kan absolutt ingenting, men det forandrer ikke på fysikken. 1 Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 26. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2019 ...og jeg tenkte meg at du kommer med mye utenomsnakk, og helt ignorerer spørsmålene mine. Hvorfor skal det være vanskelig å ta ut kompasskurs nær den geografiske sydpolen, når den magnetiske er ca. 3500 km unna? Jeg sier ikke at det er helt naturlig at alle kan dette, men at de som driver med navigasjon eller orientering vet det, og at en som skal greie å finne veien alene selvsagt må han lært seg dette på forhånd. Videoen påstår at det er umulig, noe som er direkte løgn. Ja, slik er tydeligvis den uærlige flatjordpropagandaen som lurer deg. De tar med seg et kompass som har ekstravekt i sørspissen på kompassnålen, beregnet for nordlig halvkule og viser at når både magnetfeltene og tyngdekraften drar sørspissen nedover så krasjer den i kompasshuset. Hadde de vært redelige, så hadde de fortalt at kompasset de brukte var vektet motsatt av det som trengs i sør. Du trenger ikke en gang å tro på meg, du kan teste selv: Kjøper du deg det kompasset for sørlig halvkule og tester her, får du akkurat samme problemet, bare at nå trekker både tyngdekraft og magnetfelt nordspissen ned. Ikke kompass for sydpolen spesifikt, men for den sørlige halvkule. Akkurat som våre vanlige kompass er for den nordlige halvkule. Ikke akkurat veldig avansert eller hokus pokus. Skjønner ikke spørsmålet. Spør du om hvordan man bruker kart og kompass for å stake ut kurs? Det forklarte jeg i forrige post. Men om du gidder å lese deg opp, finnes det nok av dokumentasjon av hvordan Amundsen og hans ekspedisjon brukte tre dager etter at de hadde nådd det de trodde var geografisk sydpol, til å finmåle posisjonen ved hjelp av sekstant. Det var heller ikke det jeg sa, jeg sa at vi er omtrent like langt unna den magnetiske nordpolen som det den geografiske sydpolen er fra den magnetiske. Så da er ikke argumentet ditt lenger at det er vanskelig å bruke kompass nær den geografiske sydpolen slik videoen løgnaktig hevdet. Argumentet ditt er nå redusert til at du ikke tror han, siden han ikke forklarte kart-og-kompass-ABC med teskje? Stemmer det? Hva er det du mener med flat jordere som mener kompass ikke virker. Videoen er fra polar trek. Det er han som påstår at kompass ikke virker, han nevner ingen sydpolkompass(sørlige halvkule kompass) om du vil flisespikke. Skriver på mobil her. Trøtt av å skrive frem å tilbake. Men her er videoen. Så hvis han sier kompass ikke virker på sydpolen så ja, da kan jeg si at å bruke kompass til å komme seg til sydpolen er vansklig ja. Og for nte gang, det er merkelig at denne Colin ikke i det hele nevner dette at magnetisk sydpol er langt unna geografisk sydpol når han liksom skulle basere seg på kompass for å finne retning sydpolen. Noe som må tas i betraktning. Og merkelig er det at han eksperten fra Polar Trek ikke nevner at det er null problem å bruke en sørlig halvkule kompass https://youtu.be/XJZ9fcsyNcw Men som du kanskje vet så er jeg litt skeptisk til hele sydpol konseptet, at det skal være så strengt der nede med denne Antarctic Treaty gir mer bensin på bålet, og å høre Colin o brady forklare at hver gang han dreit, så måtte han drite i en pose for ikke å forsøple Antarktis. Skulle tro Antarktis var på størrelse med en holme. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) Og for nte gang, det er merkelig at denne Colin ikke i det hele nevner dette at magnetisk sydpol er langt unna geografisk sydpol(..) Han sier det 1 minutt inn i videoen du lenket til. Ta deg en bolle. Edit: Never mind, du snakker visst om en annen en den videoen du lenket til i innlegget du skrev dette. Dog, du skriver også dette: Og merkelig er det at han eksperten fra Polar Trek ikke nevner at det er null problem å bruke en sørlig halvkule kompass Han sier at du kan vinkle kompasset slik at nålen ikke treffer bunnen av kompasset, slik at det kan bevege seg uhindret. Altså sier han nettopp at det er null problem. Endret 26. mars 2019 av cuadro Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Spørsmålet er selvsagt: Hva skal til for å vise det? At vi tar båten vår (det måtte vel snarere vært et fly) og reiser til sydpolen? Ville vi da vært enige om at det var sydpolen vi hadde vært på? Og så reiser vi jo ikke til sydpolen. Vi sitter på internett og ser på youtube-videoer. Det er problemet. Folk klarer ikke enes om dem en gang. Så da vet jeg ikke hvordan vi skal vise det ene eller andre. Hvis det regner hos meg (jeg bor i Bergen, så det gjør det) og sola skinner hos deg, så er vi avhengig av en kilde vi begge godtar. Hvis jeg da tror at Storm er ubrukelig eller du tror at Yr er finansiert av frimurerne så kommer vi ikke i mål. Jeg foreslo for Budeia i sin tid en mer formell diskusjon om spesifikke underemner, hvor vi i egne tråder tok for oss et sånt underemne og bare det, og så om vi kunne bli enige om det, før vi gikk videre til neste. For eksempel den diskusjonen vi nettopp hadde igjen for noen dager siden om hvorvidt vi kan se lyset. Den som starter tråden bestemmer temaet, men det skal være spesifikt. Den typen diskusjon beskrev jeg her: Link Dessverre tror jeg ikke en gang det ville hjulpet så mye om vi ble enige om slike mener. Mest sannsynlig kommer vi bare til å flytte målstreken. Jeg fikk ingen med meg på den ideen, hverken Budeia eller andre. Så da ble det aldri noe av. Og jeg gikk lei av å gå i sirkler og bestemte meg for at jorda får være den fasongen den er uten min hjelp. Geir Det eneste jeg foreløpig kan se for meg at begge sider skulle kunne godta er noe vi kan konkret måle. Via Google earth ved vi hvor langt det er rundt 56º i SH. Kan man få avgårde en slik ekspedisjon hvor dette kunne dokumenteres uten at noen av partene kunne trukket resultatet i tvil, kunne vi lagt diskusjonen død etterpå. Her trenger man ikke søke om tillatelse heller. Problemet er imidlertid finne noen som faktisk vil legge i vei. Har en mistanke om at den overfarten i mellom Sør-Amerika og Australia er voldsomt mye lenger enn hva som er oppgitt i dag. Det hadde kanskje vært tilstrekkelig at man foretok bare denne biten, siden det er her det "store spørsmålet" ligger. Ser du ikke vil skrive at du hopper over i båt vår om vi skulle kunne klare bevise at jorden er flat Setter det på kontoen "forglemmelse" siden du har "gyldig alderstillegg" Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Det er riktig. AnArv kan ikke noe fysikk (eller om matematikk, eller om logikk, eller om naturvitenskap generelt), men synser allikevel avgårde fra null til hundre på 3,2 sekunder med svært stor selvtillit. Mangel på kunnskap er ikke noen hindring for disse folkene (AnArv, maxRPM, Budeia). Dunning-Kruger-effekten er veldig sterk hos disse. Kognitiv dissonans er en reell lidelse og for de som evt. måtte lide av dette burde man ta forhåndsregler. Skulle det bli gjort offentlig at jorda er flat kan de nå målet med reduksjon av menneskeheten raskere enn de forventer, er jeg redd. Ta noe så elementært som ei elv. La oss igjen bruke Mississippi. Om du stiller deg ved siden og benytter de to kulene du er utstyrt med til hver side av nesen, kan du observere følgende; elva renner. Fra høyre til venstre eller vice versa. Den står ikke stille. Altså må utgangspunktet være høyere enn hvor den ender. Her snakker vi logikk og det er mulig du falt av lasset allerede her. Endog forsøker jeg meg ta deg med enda et skritt videre. Jorda spinner ikke slik at vi er på nattestid er "nede i Australia". Ergo skjønner vi at elva har uendret posisjon, slik at den ikke kan"få hjelp" til å renne vannet i en annen retning. Der med kan man ta en titt på globen og se hvordan dette lar seg forklare at Mississippi renner nedover i motbakke ettersom det stiger inn mot ekvator fra den NH hvor elven har sitt utgangspunkt. Det hjelper ikke at alt trekkes mot sentrum for elva står ikke stille. Akkurat her har man mange nok amerikanere som kan signere for påstanden. For de som ikke logisk klarer visualisere dette kan man se her: 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Haha, takk for god nattunderholdning. Helt utrolig latterlig video. 3 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Det eneste jeg foreløpig kan se for meg at begge sider skulle kunne godta er noe vi kan konkret måle. Via Google earth ved vi hvor langt det er rundt 56º i SH. Kan man få avgårde en slik ekspedisjon hvor dette kunne dokumenteres uten at noen av partene kunne trukket resultatet i tvil, kunne vi lagt diskusjonen død etterpå. Her trenger man ikke søke om tillatelse heller. Problemet er imidlertid finne noen som faktisk vil legge i vei. Sjekk ut Volvo Ocean Race. De har temmelig god pressedekning. Lenke til kommentar
JTHammer Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Man kan måle avstandene. Tvilen står om Australia og dermed har man to mulig svar. Enten er den avstanden jukset med av globeskaperne eller så tar Gleason feil. Det er ingen tvil om Australia. Gleason tok feil (eller løy, who knows). Sjekk CIA sin database for JFK. For 9/11 kan du sjekker her: https://www.ae911truth.org (over 3000 arkitekter og ingeniører har skrevet under for ny undersøkelse) Er dette "ingeniører" som tror at stål kun svikter når det når smeltepunktet eller? Alt vann henger sammen/kommer fra en kilde. Det er vist til videoer tidligere som forklarer dette veldig godt, men som "dere" selvsagt fornekter. Øøøøøø .... what??!? Kan du hive litt mer kontekst inn i det du prøver å si her? Jeg vet du ikke liker kontekst, men prøv i det minste. Jeg skjønner ikke helt hva dette har med saken å gjøre?? Om du bare kunne forstå konseptet av at solen ikke går opp eller ned, men trekker seg tilbake og kommer fram. Men den gjør jo tydeligvis ikke det. Den går jo opp og ned bak horisonten, ikke lengere og lengere bort. Bare mål størrelsen på solen ved soloppgang, midt på dagen, og solnedgang så vil du se at den ikke forandrer størrelsen nevneverdig. Husk å bruke solfilter så du ikke gjør samme feilen så mange flerfers før deg har gjort ved å ikke filtere bort solskinnet. Ja. Currently, there is no South Star as useful as Polaris https://en.wikipedia.org/wiki/Pole_star#Southern_pole_star_(South_Star) Skrev jeg sørstjernen? Hva var det jeg skrev, AnArv? Kan du se hva jeg skrev? Jeg skrev sørpolen. Jeg er fullt klar over at det ikke er en fysisk stjerne linjet opp med aksen til jorda slik det er ovenfor nordpolaksen. Og hvor er resten av svaret hen? Hvordan ser det ut i sør? Roterer stjernene der også rundt Polaris? Eller roterer de rundt et punkt over sørpolen? Hvorfor tok ikke Gleason med seg alle datasettene, bare enkelte?? Hvorfor tror du han gjorde det? Var han dum? Eller uærlig? Øyets begrensinger forandrer seg ikke om man har en flat eller ball jord. Korrekt. Ergo burde vi se mer av jorden enn det vi faktisk ser (ref. videoen du tydeligvis glatt hoppet over: https://www.youtube.com/watch?v=RK93TfSYeQU .... se den denne gangen) Du likte ikke forklaringen skjønner jeg? Siden det går rett imot alt hva du tror på? For å være ærlig så gadd jeg ikke se den. Jeg har sett en hel del av Frank Turek tidligere så jeg vet akkurat hva han ikke kan om vitenskap generelt og evolusjon spesifikt, som er lite til ingenting. Og med mindre han har kommet til fornuft i disse dager, så er det garantert at det han presenterer her ikke er i samsvar med vitenskapen eller virkeligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå