Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Selvsagt. Men det er nå uansett bedre å ro enn å late som klippene ikke er der.

Du gir meg en god latter for responsen er bra :thumbup: 

Ikke sikker på om jeg tar det poenget. Vitsen med å påkalle hjelp noe sted er vel proporsjonal med sannsynligheten for at man hjelper.

Selvsagt er det ingen som begynner med å forsøke opprette en direktelinje til Gud. Man starter jo med ambulanse og deretter legene. Hva jeg forsøkte si er at det er mange som i slike stunder tar seg i å gjøre ting de normalt aldri ville gjort. Om man ikke ber direkte om hjelp kan man be om at legene har en god dag på jobben. Vanskelig for meg å si om denne yrkesgruppen kan "overprestere" i slike situasjoner, annet enn at jeg antar de har gode og dårlige dager på jobb som alle oss andre.

Ikke fra Gud. Premisset om at slike "mirakler" må komme noe sted fra er feil. Noen ganger blir folk rett og slett friske, uten at de har påkalt Gud, og endog uten at de tror på ham. Og noen ganger både ber de og tro, uten at det hjelper det spor. At legene ikke alltid kan forklare det som skjer betyr bare at de i likhet med alle andre mennesker ikke er allvitende. 

Og ja, selvsagt er legene under press. Derfor er de da også all takk skyldig for sin innsats. Og nei, man "påkaller" ikke legene for at de skal utrette mirakler, men for at de skal gjøre så godt de kan. Ingen forventer at de skal være gud, hverken du eller jeg. Forskjellen er bare at jeg ikke tror at Gud er, heller...

Helt enig i det du sier foruten at vi har forskjellig utgangspunkt om Gud sin rolle/eksistens.

1. Jeg har ikke sett noe til disse spirituelle kreftene. Hvordan manifesterte de seg?

2. Hvorfor skal "andre" være tålmodige i sine prøvelser. Hvem har nytte av det? (Bortsett fra makthaverne til en hver tid, inklusive kirkens...)

Og til slutt: Dette besvarer ikke det nevnte catch-22: Hvorfor var det så viktig at det skulle ha denne spirituelle effekten? Viktig for hvem? For menneskene eller Gud?

1. For meg er det ro. Hvor jeg tidligere stresset med alt har jeg nå mye bedre tid og tar konsekvent bedre valg enn tidligere. Som f.eks kosthold og helse blir ikke tatt for gitt. Man blir mer oppmerksom for sine omgivelser og dette gir seg utslag som er positive for de man omgås med.

2. Godt spørsmål. Det er alltid noen som utnytter andre mennesker sin naivitet og vennligsinn. Hadde bare folk sett hvem som egentlig skjuler seg bak makthaverne ville du ikke satt kirkens som en egen del. Akkurat derfor kan de operere uhindret i "guds navn" siden de ikke blir gjennomskuet av flertallet, enda. Det er mange ordtak omkring tålmodighet og de aller fleste sammenhenger kaster det godt av seg. Kanskje kan det være at man prøver minste motstands vei først. Så langt det lar seg gjøre før man blir tvunget til å benytte andre virkemidler.

Vil si at det først og fremst er for menneskene. Man har behov for et verdisett og dette forklares ganske enkelt via bibelen om hvordan du behandler dine medmennesker.

Kjekt at noen synes jeg er episk. Jeg sier til deg som til MaxRPM: Du får ta det med "slakterne". Jeg ønsker deg tvert om velkommen i båten jeg, om du vil være med å ro. Problemet er dels at vi er i hver vår båt, men også at vi ser klippene på helt forskjellig kant. Så det hadde kanskje ikke hjulpet nevneverdig om vi var i samme båt. Den ville stått bom stille mens vi rodde hver vår vei. Akkurat som denne tråden... :)

Geir :)

Jeg er ikke redd for å ta i et tak. Og tar gjerne samme båt som deg slik at man kan finne ut av spørsmålene. Derfor er det ikke lenge siden jeg oppfordret om at de som har bedre forutsetninger til å finne ut av hvordan de kan ha lurt oss med de matematiske modellene. Her er f.eks ArveSynden en av de jeg tror kunne klart og finne ut av dette om vedkommende faktisk hadde hatt interesse av å gå teoretikerne ordentlig i sømmene. Men om interessen ikke er der kan man heller ikke tvinge vedkommende og hans likesinnede. Like fullt som vedkommende fortjener ros for sine matematiske evner er det likefullt fortjent med ris da han/hun ikke kan få seg til å si at temperaturen sank mellom 1945-1975. Årsak spiller ingen rolle. Dette er faktum. Fordi det ikke passer saken til vedkommende er det heller ingen grunn til å tro at vi skal motta bidrag til en slik innfallsvinkel om flat/ball jord. Dermed står man bom stille slik du sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går litt over hodet på meg, men satelitten ville vel måtte gå i høyere bane med wire enn uten?

edit: Eventuelt, hvor lang måtte en wire være for å stå rett opp av seg selv, uten å være festet i en satelitt?

Der vel egentlig et definitiv svar for hvor lang kabelen må være. Hvis du har en stor masse på enden av kabelen, trenger ikke kabelen å være så lang. Eller hvis du har en veldig liten masse, kan du gjøre kabelen lengre for å kompensere. Så si at du vil ha en kabel som er 40.000 km lang - noen få tusen kilometer utover geosynk. Du knytter motvekten din der. For å forenkle, la oss anta at den er uniform, så midtpunktet av kabelen er 20.000 km. Og la oss si at den 40.000 km lange kabelen har en masse på 1.000.000 kg. Du vil ha ditt senter for masse (Xcm centermass) skal være på 35.786 km). Så nå har vi: M1 = 1.000.000 kg, X1 = 20.000 km, X2 = 40.000 km, Xcm = 35.786 km. Putt tallene inn i ligningen, og du har bare ett tall å finne: M2 - det er massen av din motvekt. Løsningen her blir 3 786 084 kg.

.

Endret av Mudmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Fordi den ville ta langt tid å lage? Du og jeg behøver ikke å tro det er mulig, så lenge han gjør det. Det er det fine med vitenskapen: I motsetning til kirken lever den like godt om menigmann tviler.

Hvorfor det? Fordi det er langt frem i tid? Hvor lenge var det lovt romturisme fra Richard Branson. Hvor lenge har de lovt å gå tilbake til månen? Som månelanding skeptiker så så jeg virkelig frem til å bli tilbakevist med George Bush sin tale om å dra til månen, men utsettelse på utsettelse, så kom Obama med sin lovnad om å dra til månen, men utsettelse på utsettelse, så kom hans unnskyldning.

https://youtu.be/Kx59d7CEwYI

Tror det har vært en pådrager for meg å tro på flat jord og at å dra til verdensrommet er nonsens. Så vil dere nok si, selv om vi ikke har dratt tilbake til månen så betyr ikke det at vi ikke kommer til å dra dit. De skal vel bruke pengene på nye turer til Mars og se om de finner bakterier wuhuu. Eller bygge den romheisen, med nøye matematiske kalkuleringer som dere kan bryne dere på å forklare skeptikerne. Ha, ta den formelen å tygg du skeptiske vitenskapsfornekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn som når man påpeker selvmotsigelser i forbindelse med:

• Avstander på en flat jord Sjekk Gleasons kart
  • Konspirasjonsteorier JFK-drapet og månelandingen. Tar du med 9/11 i tillegg er du godt dekket.
  • Flo og fjære på en flat jord Hva om det du opplever nå er på en flat jord. Hvordan forklarer du dette da?
  • Soloppgang og solnedgang på en flat jord ​Om jorden er flat opplever du også dette nå. Hvordan er det mulig?
  • Stjernehimmelen på en flat jord Gleason fikk dette til å stemme med polarstjernen som utgangspunkt
  • Perspektiv på en flat jord Igjen betinger dette at du tror på ballteorien. Hva om jorden er flat. Ingenting forandres. Vi ser akkurat det samme.
Nikola Tesla var forøvrig en sterk motstander av relativitetsteori, til tross for alle målinger tyder på at det er en mer nøyaktig modell enn klassisk elektromagnetisme og mekanikk. Han (og mange andre) forsøkte å ro det han kunne.

Vi kunne heller ikke hatt denne "diskusjonen"  om flat jord hvis relativitetsteorien var gal, men det er vel bare jeg som forsøker å ro videre?

Hvordan vil du forklare alt dette om det skulle vise seg at flat jord er korrekt? Da har du opplevd alt hva du beskriver i en helt annen verden enn hva du har trodd. Igjen kan jeg bare vise til at Tesla må ha vært verdens heldigst mann som klarte komme på alle oppfinnelsene og ikke engang skjønner hvordan ting henger sammen. Om du ikke tar Tesla sin forklaring som akseptabel, kan jeg fortelle deg at det er ikke noe poeng i å spørre meg da.

Hvilken hjelp? Du påstår selv her at "knapt en lege" har sett noe som ikke kan forklares medisinsk :tease:

Ellers er det gjort mye forskning på hvordan pasienter kommer seg tilsynelatende ved et mirakel, jeg har ikke lest mye av det, men sitter med inntrykk av at en positiv holdning og ønske om å bli bedre ofte er avgjørende.

Hvis man begynner å undersøke hvordan ting henger sammen, vil man stort sett alltid kunne finne en forklaring som ikke krever en gud.

For eksempel solcellepaneler, som rett og slett ikke kan forklares før man kommer til kvantemekanikk på universitet-/høyskolenivå.

Fester du lit til at "en positiv holdning og ønske om å bli bedre" er tilstrekkelig, enn at Gud kan ha noe med dette å gjøre er du sterkere i troen enn meg. Se filmen som er linket nedenfor (tror den kan gi noen svar).

Hvorfor det? Fordi den ville ta langt tid å lage? Du og jeg behøver ikke å tro det er mulig, så lenge han gjør det. Det er det fine med vitenskapen: I motsetning til kirken lever den like godt om menigmann tviler.

Ta en titt på denne (ettersom vi snakket om samme båt litt lenger opp her). Varighet 5m29s:

Lenke til kommentar

Hvilken hjelp? Du påstår selv her at "knapt en lege" har sett noe som ikke kan forklares medisinsk :tease:

Ellers er det gjort mye forskning på hvordan pasienter kommer seg tilsynelatende ved et mirakel, jeg har ikke lest mye av det, men sitter med inntrykk av at en positiv holdning og ønske om å bli bedre ofte er avgjørende.

Mange merkelige hendelser som knytter seg sammen av ulike årsaker. Etter at jeg hadde svart deg i går på denne meldingen har den tydeligvis ligget i underbevistheten da jeg var innom Netflix. Kjedelig historie kort; du bør se "HEAL". Du er inne på noe med positiv holdning og tanker. Slik at jeg ikke skal ødelegge dokumentaren for deg kan du heller gi beskjed etter at du har sett den, slik at vi kan utveksle synspunkter. Takk for sparket bak :thumbup:

God film :)

Lenke til kommentar

Det er fysisk umulig at jorden er flat, gitt bevisene vi allerede har. Så hvis-atte-om-atte-argumentene er som å pisse i motvind.

Dere må stå for at Nasa ikke lyver, og dere forsvarer dem som om det skulle vært deres religion. Forsvar dette da

https://youtu.be/9LdbS6svqpo

Videoen avslører at han henger i en sele. Man kan se feil i videomanipuleringen og selen kommer til syne bak ryggen på ham. Eller så er det en svart slange som dukker opp bak ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du virkelig ingen annen måte å argumentere på utenom å linke til Youtube-videoer og sitere hva andre har skrevet før?

Videoen du linker til er full av støy på grunn av manglende bitrate, det inkluderer "selen som dukker opp".

Det er virkelig ikke opp til meg å bevise at jorden ikke er flat, men siden dere er så skrekkelig glad i linke til videoer kan vel jeg også gjøre det:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du virkelig ingen annen måte å argumentere på utenom å linke til Youtube-videoer og sitere hva andre har skrevet før?

Videoen du linker til er full av støy på grunn av manglende bitrate, det inkluderer "selen som dukker opp".

Det er virkelig ikke opp til meg å bevise at jorden ikke er flat, men siden dere er så skrekkelig glad i linke til videoer kan vel jeg også gjøre det:

https://youtu.be/JgY8zNZ35uw

Du kan visst bli betalt for å spre globemodellen.

https://youtu.be/h5jHa5WUEWY

Jeg har sett i det siste at å søke på flat jord videoer jeg før fant med nøkkelordene jeg skrev inn er ikke lenger å finne. Det er ekstremt vansklig. Gratulerer YouTube og Google for å bli flinkere med å gjøre det vansklig for oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager om jeg poster videoer i hvert innlegg. Har sett en del som jeg får lyst å dele, de har innhold som omhandler Flat jord og Nasa nonsens. Jeg skriver litt om hva de handler om så den som er interessert kan se. Denne her fikk jeg ikke noe respons på

Den handler om Colin O brady som 33 år gammel Desember 2018 kom seg til sydpolen bare ved hjelp av kompass.

Denne Wikipedia artikkelen på norsk til og med, viser til at polfarer miljøet er uenig i at det lar seg gjøre.

https://no.wikipedia.org/wiki/Colin_O%27Brady

Hvorfor lyve om å komme seg til sydpolen? Hmmmm?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager om jeg poster videoer i hvert innlegg. Har sett en del som jeg får lyst å dele, de har innhold som omhandler Flat jord og Nasa nonsens. Jeg skriver litt om hva de handler om så den som er interessert kan se. Denne her fikk jeg ikke noe respons på

Den handler om Colin O brady som 33 år gammel Desember 2018 kom seg til sydpolen bare ved hjelp av kompass.

Denne Wikipedia artikkelen på norsk til og med, viser til at polfarer miljøet er uenig i at det lar seg gjøre.

Å leser du egen link så ser du at de er ikke uenig i om at han gått den veien han påstår å ha gått, men uenige i definisjonen om at han har _krysset sydpolen_. En VESENTLIG stor forskjell der på hva som faktisk står der og på hva du påstår den sier.... igjen..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke redd for å ta i et tak. Og tar gjerne samme båt som deg slik at man kan finne ut av spørsmålene. Derfor er det ikke lenge siden jeg oppfordret om at de som har bedre forutsetninger til å finne ut av hvordan de kan ha lurt oss med de matematiske modellene. 

Men da har vi det samme problemet: At premisset for seilasen er at vi er blitt lurt. Da blir spørsmålet: Hva om konklusjonen på vår felles ferd er at vi ikke er blitt lurt? Er du fortsatt med da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vil du forklare alt dette om det skulle vise seg at flat jord er korrekt? Da har du opplevd alt hva du beskriver i en helt annen verden enn hva du har trodd. Igjen kan jeg bare vise til at Tesla må ha vært verdens heldigst mann som klarte komme på alle oppfinnelsene og ikke engang skjønner hvordan ting henger sammen. Om du ikke tar Tesla sin forklaring som akseptabel, kan jeg fortelle deg at det er ikke noe poeng i å spørre meg da.

Fester du lit til at "en positiv holdning og ønske om å bli bedre" er tilstrekkelig, enn at Gud kan ha noe med dette å gjøre er du sterkere i troen enn meg. Se filmen som er linket nedenfor (tror den kan gi noen svar).

Ta en titt på denne (ettersom vi snakket om samme båt litt lenger opp her). Varighet 5m29s:

Frank Turek forstår tydeligvis ikke evolusjon.Når han sier at en eikenøtt ikke vet at den skal bli til en eik,eller at en frukflue ikke vet at den skal bli en flue.Uten en utenforliggende intelligens.Da har han ikke forstått noe som helst.

All denne informasjonen ligger i genene.

Nå er jo Frank Turek en ganske kjent apologetiker som mener at vi som mennesker, er skapt direkte i vår nåværende form.

Han ynder å bruke kalaam argumentet,noe han også bommer på.

Kosmologen og fysikeren Sean Carroll,viser godt hvorfor dette eargumentet ikke holder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan bruke kompass i antarktis,men en må ta en god del hensyn.

Wikipedia linken du viser til,snakker om O`Bradys påstand om å gå uten hjelp,hvor og hvilken distanse han gikk.Det er dette som kritiseres,ikke bruk av kompass.Akkurat som "Nomore" viser til.

Det må da være mulig å lese,bakgrunnns sjekke og kontrollere påstander i linkene du viser til.Før du legger de ut.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Beklager om jeg poster videoer i hvert innlegg. Har sett en del som jeg får lyst å dele, de har innhold som omhandler Flat jord og Nasa nonsens.

...men lite innhold om konkrete, målbare observasjoner og fakta som vanlig...

Jeg skriver litt om hva de handler om så den som er interessert kan se. Denne her fikk jeg ikke noe respons på

Jeg så den.

1. Han kom seg ikke dit "bare ved hjelp av kompass", han brukte hovedsaklig kompass, men støttet seg også på GPS.

2. Selvsagt heller et kompass lagd for den nordlige halvkule feil på den sørlige halvkule. Enhver person som driver litt med orientering vet at man trenger et kompass for den sydlige havlkule i sør : https://www.sport8.no/141-kompass-sorlig-halvkule

3. Videoen later som om det er noe vanskelig å bruke kompass for å finne retning til geografisk sydpol når man er i nærheten av magnetisk sydpol. Men den forklarer ikke hvorfor dette skulle være noe problem. Med god grunn, for enhver som kan bruke kart og kompass vet at det er akkurat like lett å stake ut kursen der, så sant du har et kart som viser hvor magnetisk og georgrafisk pol er, noe han selvsagt har.

4. I tillegg er det en del uforkusert synsing om jordas kjerne og magnetfelt som er helt uten henvisning til fakta.

Så for å summere så bruker videoen feil kompass og kommer med en ubegrunnet og direkte feilaktig påstand om hvor vanskelig det er å bruke kompass der.

Nå er jeg spent på å høre deg forsvare dette tullet, maxRPM.

https://no.wikipedia.org/wiki/Colin_O'Brady

Som andre har påpekt, så sier artikkelen ikke noe sånt. Enten har du ikke lest den selv, eller så prøvde du deg på en dårlig bløff.

Hvorfor lyve om bruk av kompass på sørpolen? Hmmmm?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvordan vil du forklare alt dette om det skulle vise seg at flat jord er korrekt? Da har du opplevd alt hva du beskriver i en helt annen verden enn hva du har trodd.

Avstander på en flat jord Sjekk Gleasons kart

Takk for å vise til et eksempel som tydelig er feil.  :thumbup:

Konspirasjonsteorier JFK-drapet og månelandingen. Tar du med 9/11 i tillegg er du godt dekket.

Yep, akkurat de for eksempel. :roll:

Flo og fjære på en flat jord Hva om det du opplever nå er på en flat jord. Hvordan forklarer du dette da?

Ikke vårt problem å forklare det. Det er du som tror jorden er flat, ikke oss. Vi har en modell som fungerer, dere har ikke. Da er det deres oppgave å framsette en modell som kan forklare det like godt eller bedre.

Værsågod, sett i gang, vi venter ....

Soloppgang og solnedgang på en flat jord Om jorden er flat opplever du også dette nå. Hvordan er det mulig?

Det er ikke mulig. Det er det som er hele poenget.

Den enste måten det kunne vært mulig er om solen gikk på undersiden av den flate jorda, men da hadde det jo blitt mørkt over hele verden, og ikke deler av verden slik vi erfarer.

Stjernehimmelen på en flat jord Gleason fikk dette til å stemme med polarstjernen som utgangspunkt

Nå går jeg utifra at når du sier polarstjernen så mener du den faktiske stjernen? Altså den over nordpolen?

Hva med sørpolen? Fikk han den til å stemme? Hva sa du? Nei?

Hmm, mon tro hvorfor? :p

Perspektiv på en flat jord Igjen betinger dette at du tror på ballteorien. Hva om jorden er flat. Ingenting forandres. Vi ser akkurat det samme.

Der tar du faktisk beviselig feil, noe som denne videoen flott illustrerer. Din venn JTolan fikset bevisene, så du kan takke ham for å bevise at du tar feil. :p

https://www.youtube.com/watch?v=RK93TfSYeQU

Igjen kan jeg bare vise til at Tesla må ha vært verdens heldigst mann som klarte komme på alle oppfinnelsene og ikke engang skjønner hvordan ting henger sammen. Om du ikke tar Tesla sin forklaring som akseptabel, kan jeg fortelle deg at det er ikke noe poeng i å spørre meg da.

Tja han kunne nok feltet sitt veldig godt, men utover det forstod han vel ikke så mye har det vist seg.

Hahahaha

Frank Turek don’t understand jack shit about evolution or science in general.

Han er ikke rette mannen å hente kunnskap fra angående disse tingene. :p

Lenke til kommentar

Hvordan vil du forklare alt dette om det skulle vise seg at flat jord er korrekt? Da har du opplevd alt hva du beskriver i en helt annen verden enn hva du har trodd.

Jeg og andre har forklart med og uten teskje ganske mange ganger at disse fenomenene er beviser på at jorda ikke kan være flat, og hvorfor. Du og andre flatjordere unngår stort sett å diskutere disse konkrete detaljene, så det er ikke overraskende at du ikke har fått det med deg.

Det blir omtrent som å spørre hvordan man skal forklare at avstanden Oslo-Eidsvoll er målt til 47km (noe den faktisk er) hvis det skulle vise seg at den var bare 10km. Det at den er målt til 47km er bevis for at den ikke kan være 10km, på samme måte som avstandene målt i verden er bevis for at de ikke er helt annerledes, slik som Gleasons kart vil ha det til.

Igjen kan jeg bare vise til at Tesla må ha vært verdens heldigst mann som klarte komme på alle oppfinnelsene og ikke engang skjønner hvordan ting henger sammen. Om du ikke tar Tesla sin forklaring som akseptabel, kan jeg fortelle deg at det er ikke noe poeng i å spørre meg da.

Hva er det med denne (av-)gudsdyrkelsen av Tesla? Du behandler jo Tesla som en gud, og kommer samtidig med mange hinsides, udokumenterte fantasipåstander om han. Bryr du deg ikke om det 1. bud?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

1. Det er ingen komplett video fra man tar av med en rakett til man drar ut av vår atmosfære og ut til rommet mot månen Selv etter 50 år og trillioner av megabyte mulig å lagre bilde på. De hadde vel ikke plass :-)

2. 3D bilder av jorden utenfra hvor man står i dette vakumet og ser jorden utenfra.

3.Disse tingene skulle være det letteste å få tak på  siden de har gjort det, men finnes ikke. Det er sånn at dersom man har vært en plass så er det ingen problem å dokumentere det, dersom det er tullball, så blir det masse masse tiår med spørsmål

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...