Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bshagen: du glemmer at man må ha ett dyrt teleskop, horisonten/vannet stiger vistnok om man har ett billig slik at man ikke ser alle fargene.

https://youtu.be/aZZzxSpxSCI

Dere så visst ikke denne som jeg linket til for noen dager siden.

Nope, og jeg kommer ikke til å se den heller.

Du må gjerne si hva filmen viser :)

Er dere med?

Venter spent på svar :)

Holder du til på Østlandet når du er hjemme? Jeg har kano og weber turgrill. Blir lett med selv for moroskyld.

Høres koselig ut :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det jeg gjerne vil høre fra troverdige kilder at det er 24 timer sol i Antarktis. Det burde det være da det sol 24 timer fra 23. April til 19. August på Svalbard om sommeren. Det er 4 måneder det.

Men på en spinnende globe bør man ikke kunne ha solen midt i kameraet som er motorstyrt til en omdreining per 24 timer om man filmer sør for nordpolpunktet eller nord for sydpolpunktet. Solen bør ta en zigzag, frem og tilbake fra midtpunktet av kameraet slik "my perspective" mener det bør være.

Jeg tok en målestokk på skjermen og det var midt på på denne videoen som ble filmet nå 23.juli i Tromsø.

http://www.tv2.no/a/8523824/

Har dere prøvd å ta en metermål og målt at solen er i senter av denne tv2 videoen hele tiden? Skal det gå an om man bor på en spinnende globe og filmer solen slik det blir gjort med en mekanisk innretning som roterer kameraet 24 timer per omdreining? Fokkeslasken sa at det utgjorde bare en liten forskjell. Hva sier dere?

Denne ble postet idag. Det virker som det er en klar fakta at solen burde gå frem og tilbake i bildet ut av senter. Men det blir oversett.

https://youtu.be/QuXxl16w9W8

Lenke til kommentar

Er dere med?

Venter spent på svar :)

Holder du til på Østlandet når du er hjemme? Jeg har kano og weber turgrill. Blir lett med selv for moroskyld.
Jepp, holder til i Drammensområdet :)

Men vi mangler teleskop da, men jeg har jo lyst på et uansett. Skal kikke litt jeg :)

Edit: noen flat earthere som blir med? :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Gosja meg... Det var overraskende. Men det er noen ting som jeg må ta med i beregningen:

a) Alle kan google "flat earth experiment" og få fram mange eksperimenter

b) Det er langt å reise for meg

c) Sikkerhetsaspektet. Kanskje dere vil overlate oss til forsvaret eller psykiatrisk, som deretter vil kaste oss ned i "den store sjakten" eller lignende?

d) En flat jord-konklusjon vil uansett bare avvises med at dere vet best, og at andre ikke kan bedømme fysikk.

e) Det her dreier seg antagelig om noen av de mest uhøflige personene i overskuelig tidsperspektiv... Vil det virkelig bli hyggelig å grille sammen med bshagen??

Så, ut fra disse argumentene, hva blir svaret... :hmm:

Lenke til kommentar

Bshagen: du glemmer at man må ha ett dyrt teleskop, horisonten/vannet stiger vistnok om man har ett billig slik at man ikke ser alle fargene.

https://youtu.be/aZZzxSpxSCI

Dere så visst ikke denne som jeg linket til for noen dager siden.

Det er Rob Skiba som ikke forstår hva som blir fortalt i klippet han bruker her. Akkurat som jeg skrev tidligere i tråden her, så vil lys refraktere lenger under visse atmosfæriske tilstander.

Klippet Rob Skiba bruker er tatt fra denne videon:

https://youtu.be/UtFkBNjaSio?t=3m

Når det er mindre kondens i atmosfæren vil du ikke kunne se Chicago skyskraperene fra kysten av Michigan. 

Lenke til kommentar

Hvorfor overlate til forsvaret?

Fordi vennene til Jarle Andhøy sikkert møtte på det militære forsvaret i Antarktis, og ikke kom tilbake... Men OK, dette var jo litt far-fetched akkurat i denne sammenhengen. Det er jo ikke snakk om en ekspedisjon med flere skip til Antarktis. Men en risiko vil det egentlig alltid være med å treffe fullstendig fremmede mennesker fra internett. Det anbefales derfor å møtes på offentlig sted, om man skal møtes. Det her er vel ute i naturen...

Lenke til kommentar

Det er ikke mye vondt i oss, Porcius :) vi vil bare våre medborgere det beste. Vi syns jo litt synd på dere flat jord mennesker. Men greit det, la oss møtes over en kaffe/øl først, hvis du syns det er skummelt å gå på tur med fremmede. Eventuelt kan du jo ta med noen venner..

Gjenstår bare å finne et egnet vann.

Lenke til kommentar

Hvorfor overlate til forsvaret?

Fordi vennene til Jarle Andhøy sikkert møtte på det militære forsvaret i Antarktis, og ikke kom tilbake... Men OK, dette var jo litt far-fetched akkurat i denne sammenhengen. Det er jo ikke snakk om en ekspedisjon med flere skip til Antarktis. Men en risiko vil det egentlig alltid være med å treffe fullstendig fremmede mennesker fra internett. Det anbefales derfor å møtes på offentlig sted, om man skal møtes. Det her er vel ute i naturen...

Forsvaret er jo lurt de også, jeg har jobbet i forsvaret en del år, og der brukte sjef FOH regelmessig satelitter, både til kommunikasjon og annet. Jeg har vært en del inne i "hjertet" til FOH der de faktisk jobber med blandt annet informasjon fra satelitter, jeg har over alt inne på kommunikasjonsstasjone til satelittene, jeg brukte selv daglig satelitt mot afghanistan som jeg også jobbet mye med.

Forsvaret kan umulig vite at den er flat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forsvaret er jo lurt de også, jeg har jobbet i forsvaret en del år, og der brukte sjef FOH regelmessig satelitter, både til kommunikasjon og annet. Jeg har vært en del inne i "hjertet" til FOH der de faktisk jobber med blandt annet informasjon fra satelitter, jeg har over alt inne på kommunikasjonsstasjone til satelittene, jeg brukte selv daglig satelitt mot afghanistan som jeg også jobbet mye med.

Forsvaret kan umulig vite at den er flat.

Gratulerer. Slik som jeg nå forestiller meg det, er at ikke alle satelitter er på nivå med romstasjoner, romskip og slikt. Men at det kan være værsatelitter, Tv-satelitter og slikt som er et stykke under taket på domen som omgir jorda. Omkring 90-tallet begynte folk å feste tallerkener på husene sine, som tok imot TV-signaler. Jeg må jo gå ut fra at dette var noe som fungerte... Men senderne behøvde vel ikke å være langt bortenfor sol, måne og stjerner?

Lenke til kommentar

Så du tror virkelig at jorden er flat og at det er en dome som omgir jorda?  :ohmy:

Han tror sikkert også sola er en lampe som bare lyser opp spesifikke deler av jorden og er ikke mulig å se fra der det er natt på denne flate jorden. 

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Atmosfærisk lysrefraksjon, såkalt "looming" kan du lese om her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Looming_and_similar_refraction_phenomena

Farrallon øyene tatt fra samme perspektiv under forskjellige atmosfæriske tilstander:

Looming_with_towering_and_mirage_of_Fara

Og du mener det er kurven som får øya til å forsvinne? Eksperimentet i videoen der han som skal forklare "atmospheric lensing" viser det med et flatt bord. Dess lenger unna tegninga er forstørrelsesglasset. Dess mer forsvinner.

Lenke til kommentar

Så du tror virkelig at jorden er flat og at det er en dome som omgir jorda?  :ohmy:

Han skrev tidligere her om at det sto i Bibelen at jorda var flat. Det er for så vidt sant at det står dette i Bibelen, fordi det var slik de forsto kosmos på den tiden, i det geografiske området. Hvis du er nysgjerrig, så kan du se mer om deres (noe utdaterte) forståelse av kosmos i denne videoen delt av James F. McGrath.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...