G Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 (endret) Jada, men kanskje ikke for dannelsen av sfæriske planeter. Blir kanskje flisespikk på hvordan man ordlegger seg? .. adopted by the International Astronomical Union in 2006, one defining characteristic of planets and dwarf planets is that they are objects that have sufficient gravity to overcome their own rigidity and assume hydrostatic equilibrium. Små objekter som en dråpe regn har jo også tyngdekraft. Små dråper opplever også hydrostatisk likevekt på grunn av overflatespenning (rettelse). Det opplever en luftmotstand, så formen blir muligens ikke så optimal (likevektaktig) på veien ned. Altså det vesentlig er at små dråper i seg selv også har tyngdekraft utenfor et planetsystem. Materie har tyngekraft og vil virke med like krefter på hverandre. Jamfør Newtons læresetninger. Metall: Da vet dere hvordan blyhagl lages: Endret 10. mars 2019 av G Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Blir kanskje flisespikk på hvordan man ordlegger seg? Små objekter som en dråpe regn har jo også tyngdekraft, og opplever også hydrostatisk likevekt. Det opplever en luftmotstand, så formen blir muligens ikke så optimal (likevektaktig) på veien ned. Altså det vesentlig er at små dråper i seg selv også har tyngdekraft utenfor et planetsystem. Materie har tyngekraft og vil virke med like krefter på hverandre. Jamfør Newtons læresetninger. Hydrostatisk likevekt er ikke det samme som overflatespenning. At noe har hydrostatisk likevekt betyr bare at det ikke kollapser eller eksploderer, og er ikke nødvendigvis en egenskap som tvinger frem sfærisk form (såvidt jeg har forstått). Lenke til kommentar
G Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 (endret) Hydrostatisk likevekt er ikke det samme som overflatespenning. At noe har hydrostatisk likevekt betyr bare at det ikke kollapser eller eksploderer, og er ikke nødvendigvis en egenskap som tvinger frem sfærisk form (såvidt jeg har forstått). Det ser ut til at du faktisk kan ha rett om at tyngekreftene er betydelig mer vesentlig på større objekter enn overflatespenninger: https://physics.stackexchange.com/questions/244470/does-surface-tension-play-a-role-in-planets-shape/244480 https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_tension Takk for bidraget i diskusjonen. Men at det er overflatespenningen som skaper hydrostatisk likevekt: Due to the cohesive forces a molecule is pulled equally in every direction by neighbouring liquid molecules, resulting in a net force of zero. The molecules at the surface do not have the same molecules on all sides of them and therefore are pulled inward. This creates some internal pressure and forces liquid surfaces to contract to the minimum area. The forces of attraction acting between the molecules of same type are called cohesive forces while those acting between the molecules of different types are called adhesive forces. When cohesive forces are stronger than adhesives forces, the liquid acquires a convex meniscus (as mercury in a glass container). On the other hand, when adhesive forces are stronger, the surface of the liquid curves up (as water in a glass). Surface tension is responsible for the shape of liquid droplets. Although easily deformed, droplets of water tend to be pulled into a spherical shape by the imbalance in cohesive forces of the surface layer. In the absence of other forces, including gravity, drops of virtually all liquids would be approximately spherical. The spherical shape minimizes the necessary "wall tension" of the surface layer according to Laplace's law. Illustrasjon: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Wassermolek%C3%BCleInTr%C3%B6pfchen.svg Alt man ikke visste i fra før: https://www.comsol.no/multiphysics/marangoni-effect Endret 10. mars 2019 av G Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Men at det er overflatespenningen som skaper hydrostatisk likevekt: På jorda også? Siden det er det tråden handler om? Lenke til kommentar
G Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 (endret) Ser ut til at jeg har antatt andre krefter enn de ansvarlige. Jeg kan ihvertfall innrømme det. Snedig at effektene gir så like resultater. Jeg synes din bruk av hydrogenbindinger er lite universalt til gjenbruk. For andre stoffer må det nødigvis bli noe annet enn hydrogenbindinger. Jeg har ryddet litt i tidligere innlegg basert på dine innspill. Jeg er ikke kjemiker heller: The term van der Waals force is sometimes used loosely for all intermolecular forces.[3] The term always includes the London dispersion force between instantaneously induced dipoles.[citation needed] It is sometimes applied to the Debye force force between a permanent dipole and a corresponding induced dipole[citation needed] or to the Keesom force between permanent molecular dipoles.[citation needed] https://bio.libretexts.org/Bookshelves/Introductory_and_General_Biology/Book%3A_General_Biology_%28Boundless%29/2%3A_The_Chemical_Foundation_of_Life/2.1%3A_Atoms%2C_Isotopes%2C_Ions%2C_and_Molecules/2.1J%3A_Hydrogen_Bonding_and_Van_der_Waals_Forces Endret 10. mars 2019 av G Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Ser ut til at jeg har antatt andre krefter enn de ansvarlige. Jeg kan ihvertfall innrømme det. Snedig at effektene gir så like resultater. Jeg synes din bruk av hydrogenbindinger er lite universalt til gjenbruk. For andre stoffer må det nødigvis bli noe annet enn hydrogenbindinger. Jeg har ryddet litt i tidligere innlegg basert på dine innspill. Ja, det er snedige greier Uansett hva som er årsaken til at jorda er rund vil jo flatjordfolket si at Gud skapte jorda akkurat slik han ville. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 (endret) Rart man ikke får se påstander om demonskaller også fra AnArv, så mye han prater om djevler. Men kanskje de har funnet ut at det er for enkelt å debunke til at de tør å gå opp de konspiratoriske løypene: https://listverse.com/2012/02/26/top-10-skull-hoaxes/ (sjekk skalle nr. 2) https://en.wikipedia.org/wiki/Sayre,_Pennsylvania Endret 10. mars 2019 av G Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Spør igjen jeg, siden jeg ikke fikk svar. Kan noen være med uten at de selv er klar over dette? Det hevder Tesla ift. Einstein bl.a. new_Gleason_Map - Copy.png Du ser ingen problemer med det kartet? Australia er ca 4010km fra ende til annen. Her har folk gått, kjørt, syklet, ridd, flydd og reist på de fleste andre tenklige måter. Så denne avstanden må vi jo nesten stole på. Norge er ca 1790km fra ende til annen. Nok en distanse folk har syklet, kjørt, flydd, ridd, gått og kjørt. Alike vel er Norge meget mye lengre enn Australia på dette kartet? 3 Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Jeg lurer på en ting med denne 666-fobien AnArv m/venner ser ut til å ha. Finner de tre sekvensielle sekstall inne i et resultat, så virker det å være ett eller annet som har med noe satanistisk å gjøre. Men hvordan forholder de seg dette i dagliglivet, som når de har mengder med mer enn 665 ting? For eksempel en stor pakke med rosiner. Dersom de legger rosinene etter hverandre og teller dem: 1, 2, 3, ..., 664, 665, 666... OI! 666! Akkurat den rosinen må være av Satan, så den kan jo ikke en kristen spise! Ta den ut, brenn den og hell vievann over restene! Start på nytt. 1, 2, 3, ...., 664, 665, 666! Oi! Enda en satanistisk rosin! Brenn den og hell vievann over restene! Og så videre, inntil det er bare 665 rosiner igjen. Fryktelig upraktisk og sløsing med gode matvarer, spør du meg. Og ellers i hverdagen? Hopper de over skritt nummer 666 når de er ute og går? Må de be når de har kjørt 666 meter eller 666 kilometer? Og kanskje også 666 fot, yards og miles? Hva gjør de om de tilfeldigvis trekker lodd nr. 666 i et kakelotteri, og det vinner? Unngår de RGB-fargekode #666666? Jeg skjønner jo at det er såpass mange praktiske hensyn man må ta i hverdagen for å unngå tallet 666, så tiden rekker rett og slett ikke til for å sette seg inn i saker og ting som man uttaler seg om her og der. Flatjordsrelevant: Jeg kom over denne fantastiske siden med mange animasjoner og simuleringer som tar for seg hvordan ting ser ut på en flat jord vs. en rund jord, koblet med bilder og annen informasjon. Og den har mange bilder fra ISS med kommentarer, samt masse informasjon om refraksjon. Rett og slett et imponerende stykke arbeide. Les den! 8 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 (endret) Flatjordsrelevant: Jeg kom over denne fantastiske siden med mange animasjoner og simuleringer som tar for seg hvordan ting ser ut på en flat jord vs. en rund jord, koblet med bilder og annen informasjon. Og den har mange bilder fra ISS med kommentarer, samt masse informasjon om refraksjon. Rett og slett et imponerende stykke arbeide. Les den! Wow, det der var gjennomførte greier (uten at jeg har rukket gjennom hele enda)! Virker nesten som om noen behandler flatjordfolket som noe annet enn ren underholdning. Endret 10. mars 2019 av frohmage Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Jeg lurer på en ting med denne 666-fobien AnArv m/venner ser ut til å ha. Finner de tre sekvensielle sekstall inne i et resultat, så virker det å være ett eller annet som har med noe satanistisk å gjøre. Men hvordan forholder de seg dette i dagliglivet, som når de har mengder med mer enn 665 ting? For eksempel en stor pakke med rosiner. Dersom de legger rosinene etter hverandre og teller dem: 1, 2, 3, ..., 664, 665, 666... OI! 666! Akkurat den rosinen må være av Satan, så den kan jo ikke en kristen spise! Ta den ut, brenn den og hell vievann over restene! Start på nytt. 1, 2, 3, ...., 664, 665, 666! Oi! Enda en satanistisk rosin! Brenn den og hell vievann over restene! Og så videre, inntil det er bare 665 rosiner igjen. Fryktelig upraktisk og sløsing med gode matvarer, spør du meg. Og ellers i hverdagen? Hopper de over skritt nummer 666 når de er ute og går? Må de be når de har kjørt 666 meter eller 666 kilometer? Og kanskje også 666 fot, yards og miles? Hva gjør de om de tilfeldigvis trekker lodd nr. 666 i et kakelotteri, og det vinner? Unngår de RGB-fargekode #666666? Jeg skjønner jo at det er såpass mange praktiske hensyn man må ta i hverdagen for å unngå tallet 666, så tiden rekker rett og slett ikke til for å sette seg inn i saker og ting som man uttaler seg om her og der. Det er en enkel løsning på dette: bruk et sekstallsystem!? Altså teller man 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, ... Man vil dermed aldri nå 666, ettersom "6" ikke er et tall i systemet. Du har til og med bonusen at du nå kan dele ethvert tall på 3 uten å få en uendelig lang rekke med desimaler I sekstallsystem: 10/3 = 2 Det er noe mer upraktisk i dagliglivet, ettersom de fleste oppfatter titallsystemet som mer praktisk, men du slipper jo djevelskapen 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Oi! Enda en satanistisk rosin! Brenn den og hell vievann over restene!Dette er den mest fantastiske rekken av ord jeg har sett på veldig lang tid. Lenke til kommentar
JTHammer Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Selvsagt er dette relevant. Hvem? Okay, si hvem det er da og hvorfor det er relevant?? Kom med "gotchya" argumentet ditt ..... jeg venter i spenning. 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Okay, si hvem det er da og hvorfor det er relevant?? Kom med "gotchya" argumentet ditt ..... jeg venter i spenning. Dette er jo tross alt den røde tråden i skriveriene hans. Ikke hva som sies men hvem som sier det. Har Tesla sagt det er det bra. Har Einstein sagt det er det dårlig. Lettere enn å se på innhold tross alt, og krever null kunnskap om materialet man omtaler. 5 Lenke til kommentar
G Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) Det er en enkel løsning på dette: bruk et sekstallsystem!? Altså teller man 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, ... Man vil dermed aldri nå 666, ettersom "6" ikke er et tall i systemet. Du har til og med bonusen at du nå kan dele ethvert tall på 3 uten å få en uendelig lang rekke med desimaler I sekstallsystem: 10/3 = 2 Det er noe mer upraktisk i dagliglivet, ettersom de fleste oppfatter titallsystemet som mer praktisk, men du slipper jo djevelskapen Er det nå så enkelt da. Jeg tipper de neppe klarer å legge av seg OCD-en med 666 for det. Nå må det da tas hensyn til at 6 * 666 = 3996. Da må tallet 3996 unngås fordi det er tilsvarende 666 i titallssystemet. Tviler på at du klarer å lokke dem over på 6-tallssystemet fordi den innbyggede nervøsiteten for 666 nok ikke klarer å ryddes av veien med et slik krumspring en gang. Edit: Jeg var helt sikkert litt snartenkt der ja. Endret 11. mars 2019 av G Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Er det nå så enkelt da. Jeg tipper de neppe klarer å legge av seg OCD-en med 666 for det. Nå må det da tas hensyn til at 6 * 666 = 3996. Da må tallet 3996 unngås fordi det er tilsvarende 666 i titallssystemet. Tviler på at du klarer å lokke dem over på 6-tallssystemet fordi den innbyggede nervøsiteten for 666 nok ikke klarer å ryddes av veien med et slik krumspring en gang.666 i titallsystemet er 3030 i sekstallsystemet, ikke noe demonisk med det vel? Men så er det noen som mener 3, 7, og 13 er magiske tall... 2 Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) Heihei. Lenge siden jeg har vært innlogget. Har følgt med i tråden titt og ofte for å få med meg hva som har blitt skrevet. Har vært interresant å se AnArv kjempe i tråden som David mot Goliat. Jeg tror fortsatt jorden er flat. Og om folk vil dele flat jord videoer her så må de få lov til det. Jeg har kanskje lyst å dele med AnArv videoer jeg finner interresante. Og samme kan han dele som jeg kan se. Vi kan fortelle litt om hva den handler om. Ellers har jeg ikke så mye tid lenger å skrive her inne mot dere antiflatjordere. Det er for tidkrevende for meg. Jeg har hørt om den reverserte flatjord med Antarktis i midten. Men jeg heller mer til den vanlige. Ballen har jeg problem med å gå tilbake til. Tror fortsatt de som er på ISS driver skuespill og mange Nasa folk holder på med løgn. De får tross alt billioner med skattepenger hvert år. Og de er sikkert truet på livet med å ha gått den veien. Kanskje gjør de mange småfeil med vilje så vi kan se det, fordi de er lei av å lyve. Man ser det på de mange ISS intervjuene. Så tror jeg fortsatt at vann ikke kurver og gravitasjonen hvor alt tynger seg mot sentrum er tullball vitenskap som ikke kan bevises annet enn Big bang universet vi får servert som fakta. Solen når den går «ned» er perspektiv, bare at når den har nærmet seg horisonten så er det atmosfæren som får den til å forsvinne, som regel er der et øverste skylag som selv fly ikke er over som vil gjøre at solen som er langt langt unna vil bli dekket fordi du er lavere enn det skylaget. Kan ikke si jeg vet alt om hvordan synsrekkevidde og atmosfære påvirker. Men det skjer en slags luftspeiling også der ute som speiler overflaten i horisonten. Og når ting blir så lite som en seilbåt langt ute så vil denne luftspeilingen få det til å forsvinne bunn til topp. Har hørt om fly som ikke bruker mye drivstoff, som jeg har sett bli diskutert her inne, men har ikke studert det så mye. Men det med vakuum i verdensrommet og at vi går rundt og rundt i uendelig hastighet i et uendelig stort verdensrom og det er den magiske gravitasjon som holder på dette. Da er mindre tro å tro på Jesus og flat jord. Flat jord er bare ikke blitt studert så mye ennå i denne tiden vi er i. Det med å kalle Gud for narsissist og psykopat. Om Gud er Skaperen så er du likevel under Ham. Du kan si hva du vil om hvordan Han har gjort men du kan aldri heve deg over Ham om han er Skaperen og du er den skapte. Mest logiske vil være og akseptere det, men likevel kommer dere med forklaringer på at Gud ikke finnes og dermed prøver å hever deg over Gud og andre mennesker. Det er narsissistisk og en smule psykopatisk det. At vi velger Gud over oss og likestiller oss med andre mennesker, vil hjelpe oss å være medmenneskelige. Men det spørs hvilken «Gud» man har satt over seg. Man kan se det på fruktene, om troen bærer god eller dårlig frukt. Dette blir ditt oppdrag i livet å finne ut. Jeg valgte Jesus og en litt egen vei enn mange av mine kristne venner. Jeg tror det er godt å gå i menighet. Men er ikke enig i alt som tungetale og profeti. Og flat jord er det kun noen få av oss som velger å studere. Sannheten vil seire. Jeg søker sannheten, men velger ikke den veien myndighetene har bedt oss velge uten å undersøke grundigere, de fleste akspeterer ball-jord på grunn av en globus på barneskolen noen Hollywood Science fiction filmer og en organisasjon som sier det har vært på månen og mer. Flat jord er en oppvåkning, håper å se flere og flere bli mer skeptiske for da undersøker de mer enn den aksepten myndighetene vil vi skal gjøre. Amen! Dette er problemet for de som har gått i fella og virkelig identifiserer seg selv med globen, enten via jobb eller private engasjement. Man setter seg selv som Gud og det kan du lese i fra mange av svarene, bl.a ArveSynden og theniceone, har tydelig slik illusjoner om seg selv. Skjønt ArveSynden tror jeg er noe eldre slik at hun/han evner tenke med litt mer bakkekontakt, selv om vedkommende kanskje ikke liker alt hva dette fører med seg. Setter pris på at du bidrar inn i diskusjonen og spesielt med tanke på de andre som leser her. Mottar noen eposter med slike observasjoner som du gjør deg, men sjelden de finner mot til seg å skriver det inne i tråden. Imidlertid er jeg så sta og egen at det blir bare mer energi jo mer usaklig og negativt ladet Goliat er. Merkelig funksjon for min del og det har en overraskende god effekt på Goliat. Kan nesten minne om feministene som relativt fort går tom for argumenter og har personangrep som siste instans i håp om at "motstanderen" skal gi seg. I tillegg kan du kanskje lese at de blir veldig fort trigget og derav aggressive. Man husker hvordan feministene utviklet seg spesielt fra 90-tallet. Nå finnes det nesten ikke en ordentlig kvinne igjen i disse organisasjonene fordi man innser at dette har feilet fullstendig. Kvinner blir ikke lykkelige av å jobbe like mye som en mann. Skapt annerledes og har andre verdier. Om AnArv klarer komme i posisjon skal vi vise feministene hvordan man utjevner den ene forskjellen som er direkte truende ovenfor kvinner. AnArv. Jeg ser du har studert det å finne Pi i første vers av bibelen og «e» i første vers i Johannes ved å bruke samme formel. Jeg har en tråd her inne du kanskje vil finne interessant. Den heter vel «matematiske regelmessigheter i bibelen» Jeg tror Gud vil at de 66 bøkene i bibelen slik King James bibelen er, er den bibelen Gud vil vi skal lese. Selv om mennesker prøver å gjøre dårlige oversettelser, så tror jeg ikke de kan forandre for mye. At Jesaja sine 66 kapitler viser et speilbilde av de 66 bøkene. At bibelen har 1189 kapitler, som gjør Salme 117 til de midterste kapitlet i bibelen er mønster Gud vil vise oss. Det jeg har undersøkt av dette har gitt meg sterkere tro. Flat jord gir også sterkere tro, Gud er jo smartere enn oss og dermed kan jorden være helt annerledes enn slik vi har blitt fortalt den er blitt til uten Gud. Skal lese i den tråden. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på den! Godt mulig at du er inne på noe her. Ettersom katolikkene har herjet med kristendommen så voldsomt er jeg litt skeptisk med tanke på de bøkene som er fjernet. Boken om Enoch er om hvordan englene ble korrumpert og jeg kan tenke meg at katolikkene ikke vil at mennesker skal forstå hvor lett man kan bli korrupt og la seg forlede. Om alle mennesker visste at man kan bli korrupt såfremt man ikke holder fast ved Gud og bibelen, hadde de ikke kunne gjennomført evolusjonsteorien og globeteorien uten at folk hadde grepet til våpen og gått til krig. Videre er det en ide at du sjekker litt mer rundt King James sin versjon. All informasjon jeg har kommet over viser at han var frimurer (freemason) og i ledetog med katolikkene. Han drepte til og med kristne som ikke var enig meg han. Litt underholding om hvordan space gutta er bak skjermen.. https://youtu.be/Sr1NhdrDK74 Bibelen sier ikke noe om transistorer, mikroprosessorer og internett. Betyr det at denne diskusjonen via datamaskiner på et internettforum er umulig? Vitenskap som blir benyttet hensiktsmessig er en av de største gavene Gud har gitt. Hvilket navn vedkommende har som kommer opp med disse løsningene er meg knekkende likegyldig. Imidlertid er det merkelig at flere av dere som er der "ute" ikke ser hva f.eks Tesla bringer til bordet siden han var en av "dere". Eneste forskjellen er at han avfeide Einstein som tøv og "dere" påstår indirekte at dere er smartere enn Tesla siden han ikke forsto. Da har du og andre med deg ikke liten tro om dere selv. Hva du ikke evner forstå er at dette er Gud's skapelse og derav er det Han som avslører hemmelighetene. Hvem som får æren er en annen sak. Uansett skal jobben de nedlegger ved å forstå verdsettes da de må ta valg som krever mye dedikasjon. "Implementerte 8-tommers formelen". Slik snakker en som overhodet ikke har peiling på hva hen babler om. "8 tommer per mile kvadrert" er, som du tydeligvis ikke har fått med deg (dvs. ikke skjønt, fordi matematikk for videregående skole åpenbart er for komplisert for deg) er en triviell tilnærming av en veldig enkel geometrisk beskrivelse av et sirkelproblem. Det er, for å ta en analogi, omtrent like trivielt som tilnærming som når du går på butikken og kjøper tre varer til kr 59, kr 48 og kr 19. For å anslå ca hva det koster runder du av til hhv kr 60, 50 og 20, og legger sammen. Avrundinga gir som svar kr 130, mens eksakt svar er kr 126. "8-tommeren" ble i utgangspunktet laget for å hjelpe landmålere i felten til å gjøre raske overslagsberegninger, lenge før man fikk elektroniske hjelpemidler. Dersom du synes det er veldig satanistfrimurerskummelt, så lykke til med det. Vi vet du er flink i matematikk og jeg har sagt det selv flere ganger. Imidlertid vil du ikke fortelle hvem som skapte denne etterhvert så berømte regelen. Hvorfor? Jeg diskuterer ikke med YouTube-videoer, så om den videoen har et poeng du mener er viktig, så får du enten gi et sammendrag her, eller gi meg et avskrift (med kontekst) av hva som sies. Dersom ikke du orker å gjøre en liten innsats for å bringe fram poenget du mener du har, så orker ihvertfall ikke jeg å gjøre det for deg. Hvilken var det du siktet til? Formen på jorda beskrives helt fint av ordinær newtonsk mekanikk, og er ikke avhengig av relativitetsteori. Dette viser nok en gang at du har null peiling på hva du snakker om. Newton, Darwin og Einstein er i samme båt! Du vet, Newton, han som fikk eplet i hodet... Dersom noen spurte meg her på forumet om noe som hadde med fysikk å gjøre, og jeg svarte "Spør AnArv, hen er eksperten her", hvilke av disse to alternativene tror du er riktig: Jeg anerkjenner deg som en ekspert på fysikk. Jeg er sarkastisk, og mener egentlig at du uttaler deg om ting du ikke har peiling på. Kryss av riktig svar: 1 [ ] eller 2 [ ]. Dersom noen spurte meg her på forumet om noe som hadde med tegneserier å gjøre, og jeg svarte "Spør ArveSynden, han er eksperten her", hvilke av disse to alternativene tror du er riktig: Jeg anerkjenner deg som en ekspert på tegneserier. Jeg er sarkastisk, og mener egentlig at du uttaler deg om ting du ikke har peiling på. Kryss av riktig svar: 1 [ ] eller 2 [ ]. Så kan du overføre svaret til Einstein og Tesla, med konteksten at Tesla kalte Einstein både det ene og det andre, og omtalte Einsteins arbeide i ufine ordelag, selv om det var langt utenfor Teslas eget fagfelt, og med alternativene 1. Einstein anerkjente Tesla som verdens aller besteste superekspert på relativitetsteori. og alternativ 2. Einstein var sarkastisk, og uttrykte egentlig sin misnøye over Teslas utidige innblanding i saker Tesla egentlig ikke hadde så mye peiling på. Tesla forstod ingenting av hvordan ting hang sammen han. Som jeg har listet opp tidligere av de tingene vi bruker i dag som kan krediteres han, må han ha hatt enormt mye flaks, siden han ikke klarte se sammenhengene. Vet du forresten at kroppen din er i all hovedsak er laget på en måte som stemmer med hva Tesla hevder? Garanterer deg at medisin ikke var fagfeltet hans heller... Nå er det din tur. Legg fram bevis for at Tesla trodde på en flat jord. Du har ignorert akkurat dette før. Har absolutt ikke ignorert dette tidligere. Du og dine liker ikke svarene som bekrefter dette. Mener du at Tesla tenkte at joden var en globe uten relativitetsteorien? Kosmologer er åpne om at man ikke vet hva som skjedde før ca 10-43 sekunder etter at "noe" skjedde. Men at man i det hele tatt kan føre kausale argumentasjonsrekker så langt tilbake er intet mindre enn imponerende. Religiøse som deg hevder derimot dere har svaret på dette, uten noen former for bevis og uten å gjøre noen observasjoner av verden eller kosmos. Det eneste dere kommer drassende med er skrifter fra midtøsten i bronsealderen, og som dere gjennom et sirkulærargument påstår at en skygud gjorde det. Og så ignorerer dere at dette fører til en uendelig rekursiv påkalling av gudeguder, gudegudeguder, gudegudegudeguder osv. Feil! Bibelen forteller akkurat hvordan jorda er skapt. På 6 dager! Det er du som hevder at dette da vil gjengi seg i en evig runddans guder. Har tanken streifet deg om at det kanskje ikke er meningen at vi skal forstå akkurat dette? Om du hadde lest bibelen ville du i alle fall blitt fortalt hva som er meningen med livet. Den dagen du forstår at du ikke kan sette to streker under alt og opplese dette fasiten, vil du i tillegg forstå mer. Bare forsøk planlegg en uke ned til minste detalj og forhold deg slavisk til denne i ditt virkelige liv. Klin umulig. Den store forskjellen mellom naturvitenskap og religion er at naturvitenskap fungerer og har prediktiv kraft, selv om du ikke tror på den eller om du benekter den (hadde den ikke fungert hadde vi ikke kunnet ha denne diskusjonen på et internettforum). Religion krever at du tror på den (dvs. en av de ørten tusen religionene som eksisterer/har eksistert) for at den skal fungere, og selv da gjør den ikke det. Religion klarer ikke å si noe kvantitativt om verden rundt oss, og har ingen prediktiv kraft. Den dagen du forstår at religion er menneskeskapt slik at den kan kontrollere massene vil du forstå. Kirken kunne absolutt hatt sin funksjon, men i den forfatning den er nå er det meningsløst dra den inn som referanse for noe. Om du virkelig vil forstå, kan du reflektere over hvilke skader den katolske kirke har gjort, med villedelse av befolkningen og satan tilbedelse. Videre kan det enkelt forklares for deg at naturvitenskapen kommer fra Gud. Hvordan tror du det henger sammen at du instinktivt vet at noe er rett eller galt? Forresten litt pussig det der at man må til en 100% sekulær aktivitet (vitenskap) for å skaffe seg ny kunnskap om verden rundt seg, mens aktiviteten som påstår å ha svaret på alt (religion) har stått på stedet hvil siden bronsealderen. Ny kunnskap om verden rundt seg? Vitenskapen er blitt, dessverre, en religion. Hvorfor trodde 99% av vitenskapsmenn på Gud for inntil 100 år siden? Er det viktig at du ikke blir upresis... Som Fokkeslasken allerede har påpekt ser det mest ut som en 3D-modell av et rom, kanskje forholdene på ISS. Å modellere slike kompliserte installasjoner gjennom 3D-simuleringer er verdifullt for støttemannskapet på bakken, slik at de til enhver tid har oversikt over hvordan ting ser ut, hvor forskjellige ting og redskaper befinner seg til enhver tid, og som et verktøy for planlegging av aktiviteter ombord på ISS. Et alternativ til 3D-modellering er å ha en fysisk kopi av ISS på bakken hvor de kan teste ut ting før de gjøres på romstasjonen. Man må regne med at de har dette også, og altså jobber med både 3D-modeller og fysiske kopier av ISS for å kunne støtte mannskapet i sitt arbeide. Og det kan ikke ha noen annen forklaring? Som f.eks at de forfalsker? Skjønt den passer ikke din virkelighetsoppfatning like godt. Javel? Eksakt hva mener du med det? Er det blasfemi å gjengi eksakt hva som står i Bibelen? For konteksten sin del skrev jeg følgende i dette innlegget (denne gangen med bibelhenvisninger): Det er altså helt perfekt at en kvinne som blir voldtatt skal tvinges til å gifte seg med voldtektsmannen sin? (5 Mos 22:28-29) At kvinner systematisk verdsettes lavere enn menn? (bl.a. 3 Mos 12:1-5 og 3 Mos 27:1-7) At det er greit å holde slaver og banke dem helseløse, så lenge du ikke dreper dem momentant (men sørger for at de overlever en dag eller to) (2 Mos 21:20-21)? Benekter du at det står der? Holder du disse reglene som allmengyldige, og som eksempler på perfekte regler? Og her framviser du at du virkelig ikke evner tenke logisk. For det første er det en forskjell i mellom kvinner og menn. Menn har ansvar ovenfor sin familie eller er du av den typen (gitt du er mann) som sender kona ned for å lete etter innbruddstyver eller gå i krigen for deg? Dette er grunnen til at det er en ekstremt dårlig ide sende kvinner ut i krig for hvilken mann kan la en kvinne ligge igjen skadet om man må foreta en retrett? Ingen!! Selv om dette kan bety flere tap finnes det ikke en ordentlig mann som kan foreta seg en slik manøver. Ettersom menn har ansvar for sin familie betyr det selvsagt at han har avgjørende ordet og dermed må han ta konsekvensen om det går skeis også. Jeg vokste opp med besteforeldre som hadde det typiske kjønnsrollemønsteret og derav vet jeg av erfaring hva jeg snakker om. Ikke en eneste avgjørelse ble tatt som gjaldt husholdningen ble tatt uten av begge var enige. Tror du en ordentlig mann ikke respekterer sin kvinne? Og minst like viktig; tror du en ordentlig kvinne ikke respekterer sin mann? Du skal være rimelig langt ute om du ikke forstår slike elementære sammenhenger. Bare slik at vi tar dette ift. bibelversene og at det ikke blir kun min egne ord (jeg garanterer deg at det er noen som teller og holder statistikk........) But her father is ultimately in authority over her, as her head, until he hands this authority over to her husband. If the man is unsuitable, the father can refuse to give his daughter to him. How many fathers would give their daughter to a rapist? Not many. So, in general, a rapist would actually have to pay a 50 silver shekel fine to her father, and not get a wife at all. (Om du er mann, hvilken type far er du ArveSynden??) The answer to the question is in Exodus 22:17 - the woman does NOT have to marry a rapist, she must only do what her father says. Fullt svar: https://www.gotquestions.org/Deuteronomy-22-28-29-marry-rapist.html For øvrig er blasfemi en absurd greie, en imaginær forbrytelse mot en imaginær person/entitet. Noen mennesker føler seg visst veldig krenket på vegne av den egosentriske og narsissistiske guden sin, og de føler åpenbart for å skulle ta opp kampen på vegne av sin gud, som om denne ikke skulle være i stand til å ta igjen selv, på lik linje med at denne guden ikke eksisterer. Hvorfor ikke bare la denne guden ordne opp i sånt selv, og statuere et eksempel med å slå enhver blasfemiker til bakken med et lyn, eller noe slikt? DET hadde vært et fantastisk party-triks. Men neida, denne guden og den innbilte sønnen nøyer seg med å vise seg i form av pareidolia-fenomener på ristede brødskiver og tilsvarende. Eller det er ihvertfall det fansene påstår. Ikke akkurat imponerende. Fordi det ikke er ekte kjærlighet. Det er ditt eget valg om du finner veien. Om du kaller Gud egosentrisk og narsissistisk forteller du litt om hvilket forvrengt verdensbilde du har. Vil si Han har tatt på seg storarbeid med deg. En ting kan jeg fortelle deg og kun som et velment råd; vær forsiktig med hva du ønsker deg. Både på godt og vondt. Edit: fikset en lenke + fiksing av et dårlig avsnitt. Ok, så da du for noen dager siden bastant slo fast at alt med kartet var korrekt, så løy du altså. Alt ved kartet er korrekt slik jeg kan se det. Men jeg er ikke ufeilbarlig og derav er det mulig at jeg tar feil. Slik jeg kjenner satanismen blir alt speilvendt og om dette er tilfellet er kan jeg ikke med sikkerhet si. Du mener at fiskerne på Island ikke har formening om hvor fort fiskebåtene deres går, og at folk som kjører bil og tror de kjører i 90 kmt/t egentlig kjører i 900 kmt/t uten å merke det? Og siden det er øst-vest-avstander som er så forvridd på dine kart, og ikke nord-sør, må det bety at bilen på magisk vis endrer hastighet fra 900 til 90 med en gang du svinger fra østlig til nordlig retning - alt uten at sjåføren merker det. Har du noen gang vært ute på åpen sjø? Man er helt avhengig av teknologisk utstyr om man skal hele tiden vite eksakt hvor man befinner seg. Ettersom jorden består av ca. 75% vann. Hva ville du fjernet om du skulle lage en globe ut av noe flatt? Jeg ville fjernet vann siden det ikke kan spores slik landmassene kan. Det er avstandene som du er blitt fortalt som ikke stemmer. La oss tenke at du er piloten som flyr folk fra Chile til Australia. Flyr du hele veien eller setter du på autopilot? Hva om du er loco-piloten eller coco-piloten ved siden av er intetanende om at dere er inne i en jetstream som +150-300 mph slik at man egentlig ligger tett opp til lydmuren. Da forserer du mye vannareal som kan ha blitt fjernet på en globemodell. Jeg har selv opplevd dra fra Norge til Marokko og ankommet for tidlig og piloten sa over høytaleranlegget at vi hadde medvind! Hvor stiger noen fly plutselig fra 30-31000 fot til 39000 fot på enkelte strekninger. Tidligere har jeg levd av å lese folk. Bjørn Kjos vet noe de aller fleste ikke vet. Dette kan jeg fortelle ut av hele hans kroppsspråk og væremåte. Bare ta en liten titt på den aksjonærlisten. Tror du noen gang Norwegian Air Shuffle vil gå konkurs? Hvorfor tror du SAS har blitt "reddet" hele tiden? De vil ikke kunne si hva som er nord og hva som er sør? Men det spiller jo ingen rolle om noen ikke aner det, i din konspirasjon må jo ALLE enten være lurt eller være med på konspirasjonen. Det betyr jo f.eks. at alle som driver med orientering er med på konspirasjonen. Dette betyr bare at de løper i en annen retning av hva de tror. Men selv dette hjelper jo ikke. Det med snudd kompass var bare noe du slang ut som svar til at jeg påpekte at flatjordkartet har ei sol som passerer nord for Florida midtsommers. Hadde du forstått kartet ville du se at snudd kompass skaper flere problemer enn det løser, også for en flatjord-modell. Igjen, hvorfor er det relevant hvem som presenterte en formel først? Jeg vet at Arve Synden presenterte en detaljert forklaring på hvordan han utleder den korrekte formelen, en forklaring jeg har nok matte- og geometri-kunnskaper til å kunne forstå at er korrekt. Hvorfor skal jeg da bry meg med hvem som først lagde den? Min mening er at det eneste viktige er om formelen er beviselig korrekt eller ikke, men jeg skjønner at om den er korrekt eller ikke er mindre viktig for deg, enn konspirasjoner om hvem som har laget den først. Fordi det kan fortelle oss noe om bakgrunnen til vedkommende. Er ikke du førstekonstabel i kildekritikkpolitiet? Nei, konklusjon som er forankret i å analysere bevisbare detaljer, slike du glatt hopper over. Formelen for avstand til horisonten på en globe er en ren geometrisk og matematisk øvelse og er bevisbar uavhengig om du tror jorda har denne formen eller ikke. Du viser allikevel gang på gang at du gir blaffen i den bevisbare korrekte formelen og holder deg til løgnen om at svaret blir 666. Har du ikke fått med deg at vi kan se båten bak horisonten med en kikkert, selv om den er utenfor rekkevidene av øynene våre? Dette er ikke forankret i min mening, men i relativ enkel matematikk og geometri. Og selv om du kan se bak horisonten tror du ikke dine egne øyne? Dette er fra Gleason's bok som du avfeier som løgn hele boken, istedet for at du kan henvise til sideanvisninger, har jeg en mistanke om at du ikke har lest boken. Dermed skal vi til høstjevndøgn 21/22 september (for dere som vil lese hele kapitlet er dette nr 14 - XIV, fra bokens side 302. Sola er da vertikal over ekvator. Uansett om jorda er flat eller ikke, er det en ting vi vet; folk som bor i Ottawa, Canada, hvilket er 45º nordlige breddegrad, og folk i Sor-Amerika på den 45º sørlige breddegrad , ser sola kl 12 formiddagtid, hvilket på en og samme tid er den vertikal ved ekvator. Hvor ser de den og ved hvilken vinkel mot himmelen? Svaret er 45º høyde. Om dette skal skje med en globemodell trenger vi 3 stk soler. "It would wipe the earth out of existence in its first revolution" A.Gleason beskriver hvordan 800.000 miles i diameter for solen er direkte feil, slik globerne påstår. EDIT: https://www.globalgreyebooks.com/content/books/ebooks/is-the-bible-from-heaven-is-the-earth-a-globe.pdf AnArv sitt svar til Arve Synden: Jeg vil bare spørre deg. De to lovparagrafene jeg viser ovenfor. Du er vel en av de religiøse som hadde gitt blaffen i disse bare det tjente formålet ditt om å spre din guds ord? Du virker har fulgte mine innlegg jevnt over; har det virkelig ikke kommet tydlige nok fram at jeg ikke er for tvang? Derimot er sjikane noe helt annet og du kan fint hevde du ikke tror uten at du bedriver blasfemi. Du må komme frivillig over til oss som tror på Gud. Imidlertid er det du jeg ville endret om jeg kunne; dødsstraff for pedofile og voldtektsmenn (ikke av typen våkne søndagfomiddag og huske at samboer eller ektemann venter hjemme) og fjernet abortloven slik at dette kun kan utføres om man er utsatt for voldtekt, da jeg ikke klarer finne argumenter for at man skal nekte kvinnen dette. Unnskyld men det er langt i fra en karismatisk figur jeg har gjort meg kjent med over de få videoer jeg har sett til nå. Hva legger du egentlig i karisma? Jeg vil si at Osama bin Laden hadde stor stor karisma. Det samme kan vel sies om f.eks. Dalai Lama. Jordan Peterson som du på barnslig vis kaller Juden Peterstein, har slik jeg oppfatter han ofte et steinansikt som er relativt følelsesløst i de få diskusjoner jeg har sett ham i til nå. Så hvor får du det til å rime at fyren har karisma? Ikke går han i karismasenteret heller for hva jeg vet. Jeg må rett og slett stille spørsmål rundt din virkelighetsoppfattelse Karisma kan bety at du får folk til å lytte bl.a. Måten han formidler sitt budskap som skaper engasjement hos mottakeren. Talemåten som gjør at toneleiet varierer hvilket fører til at det ikke blir monotont og kjedelig, som han sikkert har hatt god bruk for som professor (pedagog) på universitet. Kanskje hans evne til direkte kommunisere med enkelt i salen selv om han egentlig snakker i plenum. Noen kaller dette karisma. Jeg har sett mange av hans videoer og vet utmerket godt hvor flink han er til å skjule sin marxist-kommunistiske ideologi. Den dagen en journalist virkelig vet hva og hvordan han skal spørre er han avslørt for massene, om mainstream media vil dette da. Og ja, om ikke dette er et godt salgspitch, er det mulig min virkelighetsoppfattelse ikke stemmer overens med din: Endret 11. mars 2019 av AnArv Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Spør igjen jeg, siden jeg ikke fikk svar. Du ser ingen problemer med det kartet? Australia er ca 4010km fra ende til annen. Her har folk gått, kjørt, syklet, ridd, flydd og reist på de fleste andre tenklige måter. Så denne avstanden må vi jo nesten stole på. Norge er ca 1790km fra ende til annen. Nok en distanse folk har syklet, kjørt, flydd, ridd, gått og kjørt. Alike vel er Norge meget mye lengre enn Australia på dette kartet? Har ikke sagt at jeg ikke ser noen problemer med dette kartet, har jeg vel? Kun en mulig løsning. Heller mer i mot at det er Gleason sitt kart som er det korrekte. Jeg lurer på en ting med denne 666-fobien AnArv m/venner ser ut til å ha. Finner de tre sekvensielle sekstall inne i et resultat, så virker det å være ett eller annet som har med noe satanistisk å gjøre. Men hvordan forholder de seg dette i dagliglivet, som når de har mengder med mer enn 665 ting? For eksempel en stor pakke med rosiner. Dersom de legger rosinene etter hverandre og teller dem: 1, 2, 3, ..., 664, 665, 666... OI! 666! Akkurat den rosinen må være av Satan, så den kan jo ikke en kristen spise! Ta den ut, brenn den og hell vievann over restene! Start på nytt. 1, 2, 3, ...., 664, 665, 666! Oi! Enda en satanistisk rosin! Brenn den og hell vievann over restene! Og så videre, inntil det er bare 665 rosiner igjen. Fryktelig upraktisk og sløsing med gode matvarer, spør du meg. Og ellers i hverdagen? Hopper de over skritt nummer 666 når de er ute og går? Må de be når de har kjørt 666 meter eller 666 kilometer? Og kanskje også 666 fot, yards og miles? Hva gjør de om de tilfeldigvis trekker lodd nr. 666 i et kakelotteri, og det vinner? Unngår de RGB-fargekode #666666? Jeg skjønner jo at det er såpass mange praktiske hensyn man må ta i hverdagen for å unngå tallet 666, så tiden rekker rett og slett ikke til for å sette seg inn i saker og ting som man uttaler seg om her og der. Det som er mye mer interessant er din fascinasjon av 666. Virker nesten som om du har fått dette på hjernen. Ikke helt sunt.. Har kun påpekt hva som er helt åpenbart og du blir like trigget som en SJW. Lagde til og med egen blogg. De skrittene er det vel sjelden noen tar.. Men så er det noen som mener 3, 7, og 13 er magiske tall... Og akkurat slik var superb owl rause med oss Lenke til kommentar
G Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) Jeg har sett mange av hans videoer og vet utmerket godt hvor flink han er til å skjule sin marxist-kommunistiske ideologi. Den dagen en journalist virkelig vet hva og hvordan han skal spørre er han avslørt for massene, om mainstream media vil dette da. Og ja, om ikke dette er et godt salgspitch, er det mulig min virkelighetsoppfattelse ikke stemmer overens med din: Hvorfor akkurat dette klippet? Er det fordi han nevner den bibelske Abraham? Var du enig i det han uttrykket som budskap? Eller var det også noe med budskapet du var uenig med? Du virker har fulgte mine innlegg jevnt over; har det virkelig ikke kommet tydlige nok fram at jeg ikke er for tvang? Derimot er sjikane noe helt annet og du kan fint hevde du ikke tror uten at du bedriver blasfemi. Du må komme frivillig over til oss som tror på Gud. Imidlertid er det du jeg ville endret om jeg kunne; dødsstraff for pedofile og voldtektsmenn (ikke av typen våkne søndagfomiddag og huske at samboer eller ektemann venter hjemme) og fjernet abortloven slik at dette kun kan utføres om man er utsatt for voldtekt, da jeg ikke klarer finne argumenter for at man skal nekte kvinnen dette. Jeg ser en del ord, men sammenhengen i måten du har presentert dette på gjør det noe uleselig faktisk. Beklager men noe av meningene forsvant muligens i veldig dårlig setningsbygning. Det du sa om tvang gir likevel mening. Klart og tydelig. Er Jordan Peterson på noen som helst måte for tvang, kan du si hva du mener om det? Er han lik eller ulik deg på det punkt? Endret 11. mars 2019 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) AnArv svarer her Arve Synden: Det som er mye mer interessant er din fascinasjon av 666. Virker nesten som om du har fått dette på hjernen. Ikke helt sunt.. Har kun påpekt hva som er helt åpenbart og du blir like trigget som en SJW. Lagde til og med egen blogg. De skrittene er det vel sjelden noen tar.. Jeg har kikket gjennom bloggen til Arve Synden, og jeg slet med å finne 666 noe sted. Men det kan jo hende at du er mer kyndig numeriolog enn mange av oss andre: https://diversebetraktninger.blogspot.com/2019/03/atte-tommer-per-mile-i-andre-en.html Endret 11. mars 2019 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå