N o r e n g Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Hvis jorden er flat, hvorfor bruker flatjordere kulekoordinater? Det riktige om jorden var flat hadde vært å angi hvilken breddegrad og hvor mange kilometer fra sentrum man befant seg (polare koordinater) 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Grønland er jo også i realiteten mye smalere i virkeligheten enn på kart. Det er muligens valgt å strekke på Grønland fordi det bor så lite folk der, og for at det er viktigere å få representert folkerike land riktigst mulig. Når du skal lage en sylindrisk projeksjon av en globe, så vil bare det som er nær ekvator bli riktig. (Gitt at vi tenker oss en "stående" sylinder rundt ekvator.) Jo lenger nord og sør du kommer, jo mer blir fortegningen. Grønland er langt nord. Her er en illustrasjon av fortegningen på et verdenskart: NB! Den viser forskjellen mellom kartets projeksjon og lands virkelig størrelse relativt til hverandre, ikke plasseringen. Den er umulig å tegne riktig på et flatt kart. Så alt nord "tjener" på det, inklusive Norge. Afrika og nordlige sydamerika "taper". Derav myten om at hvis du snudde Norge opp ned, så ville det rekke helt til Afrika. Geir 2 Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Jorden er en ball! Hverken 90° syd eller 90° nord er sentrum for noe som helst. Med mindre man lager et kart over sydpolen eller nordpolen, selvfølgelig. At Canada er større på kartet enn det egentlig er, mener du? Mens det er bitte lite og bare to timer unna i virkeligheten? Det skjønne jeg ikke helt hvordan han fikk til, uansett fasongen på jorda. Men nei, jeg har fløyet til Amerika mer enn et dusin ganger, tror jeg. Til østkysten og til vestkysten og til midt inne i landet. Og kjørt det hele (nesten) på tvers, fra øst i Canada til vest i USA. Det tar flere dager... Jorden er flat! Da kan du lage kart over verden hvor 90º s og 90º n er sentrum. Canada er veldig mye større og at det derfor i realiteten er kun ett par tre timer unna. For at man skal ha et perspektiv på hvor svært landet egentlig er vet man at de har flere innsjøer enn resten av verden til sammen. Dette her tror jeg kun er forståelig for deg. Kan du oversette til norsk? Om du ikke forstår at en modell blir feil om man benytter feil verdier må du få andre til å hjelpe deg. Så du hevder at togprodusenter, togteknikere og togførere, i tillegg til alle som driver med fly, biler og båter er med på en konspirasjon om at alle avstander på kloden er helt annerledes enn det som er oppgitt? Man må være dypt inne i konspirasjonsgalskapen for å i det hele tatt vurdere muligheten av dette. Og hva med de som sykler, går på ski, eller går langtur? Går de 10 ganger raskere uten å merke det selv? Eller er alle disse også med på konspirasjonen? Du ser ingen forskjell i hvordan en industri kan lettere manipuleres kontra hva enkeltindividet opplever selv via kortere distanser? Kan du kjøre bil hele veien fra Australia til Sør-Afrika eller Fra Norge til Canada f.eks? Ettersom man har drevet med sprøyting av jorden siden 1950-tallet hvilket har involvert flyleverandører synes jeg en påstand om at hele bransjer kan bli korrumpert. Hvor mange leverandører har du egentlig av fly og biler som blir benyttet i kommersiell trafikk? Noen hevder at 95% av teknologien i Europa er kjøpt opp av amerikanerne. Hvorvidt dette stemmer ved jeg ikke, annet enn at man kan se hvor hissige Google, Facebook etc. er i oppkjøp. Så når kartet ditt viser at solen passerer nord for Florida om sommeren eller at den står opp i sør-øst på høstjevndøgn her, så må det stå for min regning at alle kan se at det er feil? Hva mener du - bortsett fra å nok en gang vise at du ikke bryr deg om at noen av detaljene er sanne? Du kan ikke si med sikkerhet at du vet at retningene faktisk er reelle. Noen kan ha byttet om fargene på kompassnålen og gjengitt dette som sannhet. Kompass har du ikke i hodet. Bare se forskjellene imellom enkeltindivider og kjønn ift. hvor gode man er til å orientere seg. Dette kan hverken du eller jeg si noe om med 100% sikkerhet. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Så det du sier er at alle kompass er manipulert til å vise at sørover i virkeligheten er nordover i USA? I tillegg er alle speedometer i hele verden manipulert til å vise 1/10 av reell hastighet? Det betyr jo at det er enkelt å bryte lydmuren med bil. Merkelig at man ikke hører en rekke smell på motorveien når man kommer opp i hastigheter over 100km/t Endret 9. mars 2019 av Benbjo 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Jorden er flat! Da kan du lage kart over verden hvor 90º s og 90º n er sentrum. Du skal få mene det. Jeg har gitt opp flatjordsdelen av debatten. Canada er veldig mye større og at det derfor i realiteten er kun ett par tre timer unna. For at man skal ha et perspektiv på hvor svært landet egentlig er vet man at de har flere innsjøer enn resten av verden til sammen. Så du mener at havet imellom oss er mindre enn på kartet, fordi Canada er større (enn på kartet)? Hvordan i alle verden det skulle stemme tror jeg ikke engang jeg skal prøve å forestille meg. Det fungerer motsatt: Som sagt, at jorden er rund forklarer hvordan kartene ser ut, det motsatte krever en eller annen form for konspirasjon som alle som kan noe om geografi er med på. Geir 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Håper virkelig dette ikke betyr hva jeg tror det betyr. Siden du bruker benevnelsen "hun" i stedet for "Han". Uansett er det ditt valg og jeg kan ikke annet en råde deg til at du burde tenke deg om to ganger. Kan kun snakke for egen del; 5 til 30 år siden og du ville fortalt meg at jeg skulle begynne tro på Gud ville du fått meg til å le godt. At Herrens veier er uransakelige og mystiske kan jeg bekrefte. Her har du nok en mulighet for å gi guden din en kvinneskikkelse. Man må nesten anse guden din for å ha svinget innom Egypt på sin dannelse, da bibelen er full av Mosesfortellinger. https://no.wikipedia.org/wiki/Hatshepsut Hatshepsut har en tid ihvertfall vært egypternes gud, se bare hvor ivrige de var på å forsøke å utslette henne: Mot slutten av styret til Thutmose III og inn i styret til hans sønn ble det forsøkt å fjerne Hatshepsut fra bestemte historiske og faraoistiske nedtegnelser. Denne elimineringen ble utført på den mest bokstavelige måte som var mulig. Hennes kartusjer og bilder ble meislet av en del steinvegger og etterlot opplagte Hatshepsut-formede hull i kunstverket. Ved tempelet i Dayr al-Bahri ble de mange statuene av Hatshepsut revet ned og i mange tilfeller ødelagt eller vansiret før de ble gravd ned i en grøft. Ved Karnak ble det faktisk forsøkt å mure opp hennes obelisker. Det er klart at denne revisjonen eller omskrivningen av Hatshepsuts historie skjedde kun ved avslutningen av Thutmose IIIs styre, men det er ikke klart hvorfor det skjedde, bortsett fra det typiske mønsteret av selvpromotering som eksisterte blant faraoer og deres administrasjoner. Det er mulig at det var kun for å spare penger; framfor å bygge nye bygninger fra Thutmose IIIs gravsted ble besluttet å benytte de eksisterende storslåtte strukturer som var reist av Hatshepsut. Slettingen av Hatshepsuts minne var sporadisk og tilfeldig som kun fjernet de mest synlige og mest tilgjengelige av hennes bilder. Hadde slettingen vært mer fullstendig ville det ikke ha vært så mange bilder og statuer av Hatshepsut i dag som det er. I mange år ble det antatt at det var Thutmose III som sto som ansvarlig for vandalismen grunnet harme da han selv ble farao, og tidlige egyptologer antok at fjerningen av Hatshepsuts minne var tilsvarende som det romerske damnatio memoriæ. Teorien var at Thutmose kan ha vært en misfornøyd medregent i årevis, men denne antagelsen er for enkel. Det er meget usannsynlig at den bestemte og fokuserte Thutmose — ikke bare en vellykket hærfører, men en rost idrettsmann, forfatter, historiker, botaniker og arkitekt — ville ha akseptert å være undertrykt i to tiår før han i slutten av sin tid som farao skulle ha gått løs på minnet av sin stemor og tante i raseri. Som leder av hæren hadde han midlene til å lede et vellykket statskupp, noe han ikke gjorde, og det er ingenting som antyder at Hatshepsut tvilte på hans lojalitet. Amenhotep II, sønn av Thutmose III, som ble medregent mot slutten av sin fars styre, er derimot mistenkt for vandalismen eller en del av dem. Han kan ha et motiv ettersom hans posisjon i den kongelige slekt ikke var så sterk for å sikre hans opphøyelse til farao. Han er dokumentert for å ha tatt mange av Hatshepsuts prestasjoner og gjort dem til sine egne under sitt styre. Han forsøkte også å bryte den kongelige slektslinje ved ikke å nedtegne navnene på sine hustruer og fjerne viktige titler og kongelige kvinners offisielle roller, slik som Amuns gudehustru. Husk også at den monoteistiske gudetroen tok sin tid å skulle dannes. Her er en interessant video som viser at det var jordskjelv, tørke, sult, indre konflikter med mere som bidro til de voldsomme endringene av sivilisasjonene rundt middelhavet. Voldsomme endringer av sivilisasjoner kan lede til voldsomme endringer av religion. Spesiellt når du har trodd på guder før det, så må jo også gudene være involvert i bildet ikke sant? Lenke til kommentar
G Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Når du skal lage en sylindrisk projeksjon av en globe, så vil bare det som er nær ekvator bli riktig. (Gitt at vi tenker oss en "stående" sylinder rundt ekvator.) Jo lenger nord og sør du kommer, jo mer blir fortegningen. Grønland er langt nord. Her er en illustrasjon av fortegningen på et verdenskart: NB! Den viser forskjellen mellom kartets projeksjon og lands virkelig størrelse relativt til hverandre, ikke plasseringen. Den er umulig å tegne riktig på et flatt kart. Så alt nord "tjener" på det, inklusive Norge. Afrika og nordlige sydamerika "taper". Derav myten om at hvis du snudde Norge opp ned, så ville det rekke helt til Afrika. Geir Jeg har ikke hørt den om at Norge kan hengsles ned på sydspissen og nå til Afrika, men til Italia. Kanskje Nord-Italia er tilstrekkelig da for å innfri. Endret 9. mars 2019 av G Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Jeg har ikke hørt den om at Norge kan hengsles ned på sydspissen og nå til Afrika, men til Italia. Kanskje Nord-Italia er tilstrekkelig da for å innfri. Til Roma faktisk. Det er fordi at selv om Norge er mye mindre enn på kartet, så er også sentraleuropa litt mindre. Men om du måler det på verdenskartet, så er det like langt fra Mandal til Nordkapp som fra Mandal til Afrika. Geir Lenke til kommentar
G Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Tror heller jeg ville brukt www.rome2rio.com Google Maps eller hvilken som helst annen kilde som har oppgitte avstander til å finne det ut enn å måle det fysisk på et fordreid verdenskart. Selv om www.rome2rio.com ikke har rette luftstrekk, så tror jeg det er mer nøyaktig enn å måle på de fordreide kartene direkte. Google Maps derimot kan gjerne gi en mer nøyaktig luftstrekk måling.. Eksempel, man kunne sammenlikne oppslag på: Nordkapp - Lindesnes fyr opp i mot Lindesnes fyr - Roma. Nå forsøkte jeg og fikk ikke opp mulighet for å klikke på fly i den ordinære nettsiden til Google maps, men man vet at det finnes mer avanserte måleverktøy å åpne (er muligens i software-utgaven det da, jeg er ikke fullt så vant med å bruke slikt). Endret 9. mars 2019 av G Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Trenger ikke rettferdiggjøre bibelen.Så når du bruker masse tid på å overbevise om at den har rett, slik du gjør daglig, så kalles det... Jordan Peterson (Juden Peterstein)Du hintet til at du er over 40 år. Voksen diskusjon du legger opp til her. er en marxist-kommunist av de sjeldne.Prøv å ha en selvstendig tanke. Dette har du kun plukket opp fra andre kommentatorer. Om ikke kan du jo fortelle hva som gjør ham fortjent til dette politiske stempelet. Noe sier meg du ikke vet. Mannen er ordentlig intelligent, men klin gærn.Hvorfor mener du han er det? Du er ikke den eneste som er blitt forledet av han.Jeg har ikke blitt forledet av ham. Derimot er han god på psykologi og er vel verdt å høre på angående nettopp det. Og når det gjelder bibelen har han vinklinger som ikke er bokstavtroe, og allerede der hopper vel du av. Må passe på at man ikke får nye inntrykk, ikke sant? Og sett i lys av ting du skrev om Tesla føler jeg det er nødvendig å legge til at selv om noen sier noe smart om noe så sier de ikke noe smart om alt. Som bibelen sier du skal være ordentlig forsiktig med hvem du lytter til.Ja for all del. Alle må bare høre på ting du allerede er enig i, ikke sant? Såvidt jeg vet har han aldri offentlig nevnt at han tror på Jesus og Gud. At han tror på en gud er jeg ikke i tvil om, men av den okkulte versjonen.Det blir aldri godt nok eller korrekt nok. At han fikk overkjøre feminister i media var kun for at det skal skapes mer splittelse.Så du vet ikke engang hvorfor han havnet i medias søkelys. Den saken han er absolutt mest kjent for. Men hans eventuelle usagte politiske preferanser, det påstår du å vite. Juden PetersteinDu er et veldig lite menneske. 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Du kan ikke si med sikkerhet at du vet at retningene faktisk er reelle. Noen kan ha byttet om fargene på kompassnålen og gjengitt dette som sannhet. Kompass har du ikke i hodet. Bare se forskjellene imellom enkeltindivider og kjønn ift. hvor gode man er til å orientere seg. Dette kan hverken du eller jeg si noe om med 100% sikkerhet.Du virker veldig kjapp til å lene deg på krykken om at man må stole på en tredjepart. (Det var vel derfor du hoppet over at jeg har funnet satellitter selv vil jeg tro) Kompass kan man lage selv. En jernbit. En hammer. En skål med vann. En bit isopor. Ingen representant fra Illuminati nødvendig. Og, lo and behold, selv dette kompasset vil orientere seg nord/syd. 1 Lenke til kommentar
AnArv Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Så det du sier er at alle kompass er manipulert til å vise at sørover i virkeligheten er nordover i USA? Kan du utelukke dette med 100% sikkerhet? At det lar seg gjennomføre kan det være liten tvil om. Hva som er nesten umulig for vanlige menneskers forståelse er at noen med viten og vilje kan mislede andre. Dette kan man se på en mye mindre skala og omfang i sitt eget liv, allikevel er det ikke lett å begripe at dette kan være satt i system, slik at makt kan overføres fra enkeltindividet til noe få "utvalgte". Ta for eksempel hvordan det indiske kastesystemet er invertert av den katolske kirke og marxist-kommunistene. Her skal alle klassifiserer etter et kaste system, hvilket vil bety at om du er født inn i en familie som har mye penger, vil du bli ansett som mer verdt. Er du derimot foruten penger skal du bli se ned på. Sannheten derimot er at ordet kaste er hentet fra Portugiserne (casta) som igjen hentet det av Grekerne (Romerne om du vil) castus, som betyr RASE. Se pkt. 6; https://wordinfo.info/unit/3705/page:1/s:chaste "Latin was the language of ancient Rome. However, in his interesting book 'The History of Britain Revealed' M.J. Harper argues that Latin was the language spoken by the ruling elite, but he believed that the Italian peasantry probably spoke a language closer to modern Italian. He does not believe that languages actually change all that much." Nettopp derfor trenger man "importere" mange nok muslimer slik at det bryter ut borgerkrig da kristendommen blir spilt opp i mot islam. Her vil den katolske kirke komme inn som reddende engler og de hvite (de som er igjen av oss) vil blir en overklasse, men til hvilken pris. Har du hort om artister som forteller at de har solgt sjelen sin til satan? Det indiske kastesystemet er derimot laget med tanke på at alle skal ha arbeid og dette innenfor de egenskapene de selv besitter. Men det er klart; dette finner du ikke ut noe om ved at NRK, TV2, VG og Dagbladet er din vei til sannheten. Meget komfortabelt er det derimot at man bare kan skru på TV'en og få servert sannheten fra de som virkelig vil deg ve og vel... Du skal få mene det. Jeg har gitt opp flatjordsdelen av debatten. Og likeså skal du få mene jorda er rund. Er såpass sta og egen at jeg aldri gir opp, men selv jeg innser hvilken effekt indoktrinering har fra ung alder. Du som er eldre enn meg kan sikkert nok fortelle grundig om hvorfor innstillingen ikke er spesielt smart i denne sammenhengen og kanskje lærer jeg mer med alderen Man vet jo at ingen kan overbevises om noe som helst, uten marxist-kommunismens og fascismens tvang vel og merke. Så du mener at havet imellom oss er mindre enn på kartet, fordi Canada er større (enn på kartet)? Hvordan i alle verden det skulle stemme tror jeg ikke engang jeg skal prøve å forestille meg. Det fungerer motsatt: Som sagt, at jorden er rund forklarer hvordan kartene ser ut, det motsatte krever en eller annen form for konspirasjon som alle som kan noe om geografi er med på. Kan noen være med uten at de selv er klar over dette? Det hevder Tesla ift. Einstein bl.a. Her har du nok en mulighet for å gi guden din en kvinneskikkelse. Man må nesten anse guden din for å ha svinget innom Egypt på sin dannelse, da bibelen er full av Mosesfortellinger. https://no.wikipedia.org/wiki/Hatshepsut Egypterne er okkulte. Akkurat det samme som den katolske kirke. Husk også at den monoteistiske gudetroen tok sin tid å skulle dannes. Her er en interessant video som viser at det var jordskjelv, tørke, sult, indre konflikter med mere som bidro til de voldsomme endringene av sivilisasjonene rundt middelhavet. Voldsomme endringer av sivilisasjoner kan lede til voldsomme endringer av religion. Spesiellt når du har trodd på guder før det, så må jo også gudene være involvert i bildet ikke sant? Litt interessant med ateister er at dere klager over hvor grusom Gud kan være ved at Han tar grep og dreper f.eks Canaanites i hopetall. Samtidig klager dere over at han ikke griper inn ved 2. verdenskrig, tsunamier etc. Kan dere bestemme dere for hva dere synes er riktig? Ingenting skjer tilfeldig. Om du tenker over hva du skriver selv; hvordan tror du dette vil slå ut for Europa når de iverksetter krigen mot Islam? Og satanistene kommer med frelsen fra Vatikanet. Mange kommer nok til å kjøpe denne, nettopp av din egen argumentasjon. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Litt interessant med ateister er at dere klager over hvor grusom Gud kan være ved at Han tar grep og dreper f.eks Canaanites i hopetall. Samtidig klager dere over at han ikke griper inn ved 2. verdenskrig, tsunamier etc. Kan dere bestemme dere for hva dere synes er riktig? Er drap guden din sin eneste måte å gripe inn i noe på? Ellers har vel dette fint lite med jordens form å gjøre.. 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Kan du utelukke dette med 100% sikkerhet?Ja. Man lager et selv. Litt interessant med ateister er at dere klager over hvor grusom Gud kan være ved at Han tar grep og dreper f.eks Canaanites i hopetall. Samtidig klager dere over at han ikke griper inn ved 2. verdenskrig, tsunamier etc. Kan dere bestemme dere for hva dere synes er riktig?Da tror jeg du har misforstått argumentene. En ateist kan per definisjon ikke klage over hva Gud gjør eller ikke gjør. Derimot påpekes at en påstått god gud slakter uskyldige for fote og lar uhyrer ture frem som de vil. Så dersom denne guden finnes er han ikke slik dere påstår han er. Ergo, dere tar feil. Om du vil kan du godt sammeligne slike anskuelser av Gud på linje med "Hvordan kan julenissen levere så mange pakker på en eneste natt?" Det er altså ikke fordi man tror på julenissen, men at man peker på noe inkonsekvent som langt på vei motbeviser hans eksistens. Endret 9. mars 2019 av fokkeslasken 4 Lenke til kommentar
7RQE101Q Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Man vet hvor fort det ikke kjører. Dette fordi tog er elektrisk drevet og henter sin strøm fra kontaktledningen hvor man har en pantograf (den dingsen på taket som er i kontakt med ledningen) samt man har et spor som har en maksfart gitt skarphet av svinger og oversiktlighet av sporet. Ta flytoget en gang og du vil merke at det aldri svinger i merkbare kurver. Dette er, var hvertfall, klarert for 200 km/t. Du har sikkert sett at det henger vekter ved mange ledningsstolper. Disse brukes til å holde ledningen stram. Jo høyere fart du vil holde, jo strammere må ledningen være. Dette er i all hovedsak hva som setter taket for maks hastighet. Grunnen er at det er friksjon mellom pantografen og ledningen som gjør at når toget kjører vil man få et lite dytt på ledningen i kjøreretningen, noe vektene skal ta seg av. Men kjører man for fort dytter man for mye og man ender opp med at man dytter en "bølge" foran seg. Dersom man tar igjen denne bølgen (tenk målemark) ved å kjøre for fort kommer pantografen inn i bølgen hvor den mister kontakten og ledningen mister denne "dytten" toget gir. Resultatet er at ledningen slenges tilbake mot pantografen ikke ulikt en piskesnert. Resultatet er alltid at ledningen ryker tvers av. (ja, jeg har jobbet med dette) En høyhastighetsbane kalles dette for en grunn. Det er ikke bare skilter med påskrevene fartsgrenser. PS: Den vanlige grunnen til togstopp ved nedrevne kontaktledninger er ikke at de presser hastigheten, men snarere at telehiv og annet gjør at mastene som holder ledningen flytter seg som igjen gjør at den etterhvert ikke treffer senter av pantografen. Senter er laget av kull, mens hornene på siden (de bøyde delene som peker nedover på hver ende) er laget av metall. Dersom ledningen flytter seg så mye at den kommer i kontakt med metallet vil man få en sveise-effekt som setter ledningen fast i hornet og ledningen dras brutalt ned. Men nok om det... Man kan ikke bare kjører fortere for å lure folk. PPS: Når du leser hva folk skriver om Gud som du vet i ditt innerste at er feil - det er akkurat det samme jeg føler når tullinger sier at tog kan bare kjøre fortere. Rutefly kan fly dobbelt så fort (som du påsto). Satellitter finnes ikke. Pluss en haug andre. Men jeg forstår at kun et fåtall har hatt muligheten til å sjekke med sine egne hender, og kun en andel av disse igjen har forståelsen so kreves for å kunne lese resultatene. Likevel... Det gnir meg mothårs når folk sier "de kan fly dobbelt så fort". Akkurat. Og Nissan Micra kan fint kjøre i 300 km/t. Jeg har alltid lurt på det om nedkjørte kjøreledinger. Nå vet jeg grunnen. Foresten, hvorfor legger en ikke en beskytelse for å ungå "sveisingen" eller er det et sikkerhets hensyn at den skal rives ned? Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Jorden er flat! Da kan du lage kart over verden hvor 90º s og 90º n er sentrum.Har du bestemt deg? Siden flatjordkart med sørpolen i sentrum er fundamentalt annerledes enn et med norpolen i sentrum, kan de jo ikke være riktige begge to. Men på den annen side så stemmer jo ingen av dem med det virkelige terrenget, så sånn sett er det ikke så farlig. Dette her tror jeg kun er forståelig for deg. Kan du oversette til norsk?Om du ikke forstår at en modell blir feil om man benytter feil verdier må du få andre til å hjelpe deg. Så nå innrømmer du endelig at modellene av flat jord er feil. Fint, da har vi fastslått en viktig ting. Prøv å husk på det før neste gang du tenker å påstå at alt er rett ved flatjordmodellene. Så du hevder at togprodusenter, togteknikere og togførere, i tillegg til alle som driver med fly, biler og båter er med på en konspirasjon om at alle avstander på kloden er helt annerledes enn det som er oppgitt? Man må være dypt inne i konspirasjonsgalskapen for å i det hele tatt vurdere muligheten av dette. Og hva med de som sykler, går på ski, eller går langtur? Går de 10 ganger raskere uten å merke det selv? Eller er alle disse også med på konspirasjonen? Kan du kjøre bil hele veien fra Australia til Sør-Afrika eller Fra Norge til Canada f.eks? Nei, men man kan kjøre hele veien fra øst til vest i Australia, og fra øst til vest i Europa. Det er mange som seiler skip eller kjører fly fra øst til vest og omvendt også. At samtlige av disse enten er med på den store konspirasjonen eller ikke merker at det tar 10 ganger så lang tid som oppgitt er ikke troverdig, det er latterlig. Du kan ikke si med sikkerhet at du vet at retningene faktisk er reelle. Noen kan ha byttet om fargene på kompassnålen og gjengitt dette som sannhet.Tror du seriøst folk som bor i Florida ikke aner hva som er sørover og hva som er nordover der de bor, selv uten kompass? Tror du ikke folk i Norge vet det? Tror du folk i Florida som setter seg i bilen for å kjøre nordover til slektninger i New York ender opp på sørpissen av Florida? Tror du folk som setter ut i seilbåten sin fra Frognerkilen ikke merker at de seiler rett på land nord for seg når de tar ut sørlig kurs? Tror du mennesker som driver med orientering ikke merker at de løper i motsatt retning av posten når de har tatt kompasskursen? Du finner på stadig mer vanvittige konspirasjoner for å dekke over at flatjordmodellen din ikke stemmer, selv om du nå egentlig har innrømmet det. Dessuten hjelper det jo ikke noe om en stor konspirasjon hadde byttet om nord og sør på kompass. Det er jo ikke i nærheten av slik at dine tullekart stemmer bortsett fra at kompassretningen er snudd opp ned. Det ville blitt litt mer korrekt noen steder, og enda mye verre de fleste steder. Men det ville du visst hvis du hadde tatt deg tid til å i det hele tatt prøve å forstå de kartene du poster og påstår er korrekte. Selv om aggresjonsnivået ditt stiger av at 666 finnes i hvordan kurven på jorden blir beregnet er ikke det mitt problem. Ta det opp med frimurerne! Hvem var det som implementerte 8-tommers formelen?Der gjør du det igjen. Selv om Arve Synden og andre har forklart deg at formelen du bruker bare er en tilnærming, og selv om vi har påpekt at 0,666 er feil avrunding av selv den dårlig 8-tommers-formelen, så fortsetter du å late som om den inneholder 666. Så nok en gang viser du at du gir totalt blaffen i om det du skriver er sant eller ikke - i god religiøs ånd. Endret 9. mars 2019 av theNiceOne 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Jordan Peterson (Juden Peterstein) er en marxist-kommunist av de sjeldne. Mannen er ordentlig intelligent, men klin gærn. Du er ikke den eneste som er blitt forledet av han. Som bibelen sier du skal være ordentlig forsiktig med hvem du lytter til. Såvidt jeg vet har han aldri offentlig nevnt at han tror på Jesus og Gud. At han tror på en gud er jeg ikke i tvil om, men av den okkulte versjonen. Kjenner ikke særlig til fyren. Men du får forsvare det du hevder der da . Det står følgende på Wikipedia: Peterson considers that the universities should be held as among the most responsible for the wave of political correctness which appeared in North America and Europe. According to Peterson, he watched the rise of political correctness on campuses since the early 1990s, and considers that the humanities have become corrupt, less reliant on science, and instead of "intelligent conversation, we are having an ideological conversation". From his own experience as a university professor, he states that the students who are coming to his classes are uneducated and unaware about the mass exterminations and crimes by Stalinism and Maoism, which were not given the same attention as fascism and Nazism. He also says that "instead of being ennobled or inculcated into the proper culture, the last vestiges of structure are stripped from [the students] by post-modernism and neo-Marxism, which defines everything in terms of relativism and power". Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Jordan_Peterson#Academia_and_political_correctness Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Jeg har alltid lurt på det om nedkjørte kjøreledinger. Nå vet jeg grunnen. Foresten, hvorfor legger en ikke en beskytelse for å ungå "sveisingen" eller er det et sikkerhets hensyn at den skal rives ned?Så vidt meg bekjent er kravet til disse hornene kun strukturell styrke (og slitasjeutholdenhet), så da blir det vanskelig å komme utenom materialer som er strømledende ved 17000 volt. Hornene er der for at strømledningen ikke skal komme under pantografen. En kjedelig situasjon som ville revet ned store deler av ledningsnettet og muligens oppheng og pantografen på toget. Grunnen til at det er relativt lett for ledningen å havne utenfor ved "kun" telehiv er at den er montert i et sikk-sakk mønster. Dette for at den skal slite hele bredden av kullet på pantografen likt. Hadde den bare ligget på midten ville en pantograf knapt holdt en eneste kjøretur. Så på en mast som holder ledningen i ytterkant av pantografen skal det ikke mange centimetrene til i feil retning før man har en melding på nyhetene om store togproblemer. Får jeg legge til at med slikt fininnstilt annlegg er det heller ikke bare å peise på med mer fart, slik enkelte virker til å tro her. Beklager OT, moderator. Om ikke annet viser det jo at debattantene sammenlagt kan skilte med et bredt spekter av kunnskap. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Så nok en gang viser du at du gir totalt blaffen i om det du skriver er sant eller ikke - i god religiøs ånd.Kan jeg få gjette at Bibelen er det som betyr noe. Alt annet er sekundært. En slags variant av militær dehumanisering men for det skrevne ord. Hvis man behandler alt annet som irrelevante skriblerier er det jo knapt mer løgn å si noe annet enn det er drap å tråkke på en maur. 1 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Kan noen være med uten at de selv er klar over dette? Det hevder Tesla ift. Einstein bl.a. new_Gleason_Map - Copy.png Du ser ingen problemer med det kartet? Australia er ca 4010km fra ende til annen. Her har folk gått, kjørt, syklet, ridd, flydd og reist på de fleste andre tenklige måter. Så denne avstanden må vi jo nesten stole på. Norge er ca 1790km fra ende til annen. Nok en distanse folk har syklet, kjørt, flydd, ridd, gått og kjørt. Alike vel er Norge meget mye lengre enn Australia på dette kartet? 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå