Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

BT: Jorda er rund

"Forskarar må gå i rette med konspirasjonsteoriar, men kan ikkje bruke tida på barneskulelærdom."

Geir :)

Men, jeg synes de kunne hatt live-kamera på Norge på avtalt tid. Så kunne jeg skaffet den kraftigste laser man kan oppdrive i kommersiellt salg og sett meg selv belyse live-kameraet oppi atmosfæren/verdensrommet.

Alternativt at man filmet midtsumarsnatta elns. i Skandinavia, så man fikk se bålene.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så en litt mer artig "dokumentar" om UFO-bevegelsen i de amerikanske hemmelige tjenester på Netflix.

Er det Project Blue Book du tenker på?

Det er vel å trekke det litt langt å kalle det en "dokumentar" ...

Men, Project Blue Book var reelt nok det, og J. Allen Hynek har skrevet flere bøker som jeg i unge år lånte på biblioteket, sammen med bøkene til Erich von Dänichen (sp?) , og jeg syntes det hele var veldig fascinerende. Mye av det var vel på nivå med Ancient Aliens - dvs. det holder ikke vann -, men ... wow.

Lenke til kommentar

Men, jeg synes de kunne hatt live-kamera på Norge på avtalt tid. Så kunne jeg skaffet den kraftigste laser man kan oppdrive i kommersiellt salg og sett meg selv belyse live-kameraet oppi atmosfæren/verdensrommet.

Alternativt at man filmet midtsumarsnatta elns. i Skandinavia, så man fikk se bålene.

Kanskje det kameraet bare er plassert i et fly?

Nei, ethvert foto- eller video-bevis vil bli avvist som "fake" - du må komme opp med noe bedre, helst noe som involverer FE-folk over hele verden samtidig.

Lenke til kommentar

Nei, ethvert foto- eller video-bevis vil bli avvist som "fake" - du må komme opp med noe bedre, helst noe som involverer FE-folk over hele kloden samtidig.

Fikset. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Men ja, er enig her. Det er alt for lett å "jukse" med slike eksperimenter. :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det Project Blue Book du tenker på?

Det er vel å trekke det litt langt å kalle det en "dokumentar" ...

Men, Project Blue Book var reelt nok det, og J. Allen Hynek har skrevet flere bøker som jeg i unge år lånte på biblioteket, sammen med bøkene til Erich von Dänichen (sp?) , og jeg syntes det hele var veldig fascinerende. Mye av det var vel på nivå med Ancient Aliens - dvs. det holder ikke vann -, men ... wow.

Noe sånn. Skal sjekke tittel nå, og poster etter en edit. Men Netflix kategoriserer den da for å være dokumentar. Gjerne like greit da det svært sjelden finner nøytrale og veloverveide dokumentarer da.

Edit:

Unaknowledged

An Exposé Of The World's Greatest Secret

2017

1h 43m

Noted UFO expert Dr. Steven Greer interview witnesses and presents classified documents concerning the existence of extraterrestrials

Director: Michael Mazzola

Vanlige rockefellerpåstander er der også. Jeg vet at USA er korrupt, men hvor korrupt er det der? Artig film, for den er velbalansert nok til at man kan tro noe fordi andre steder i dokumentaren kan virke sannsynlig. Det besvarer jo ikke UFO-spørsmålet uansett, men..

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei, ethvert foto- eller video-bevis vil bli avvist som "fake" - du må komme opp med noe bedre, helst noe som involverer FE-folk over hele verden samtidig.

Det spørs vel om det er nok. Det ble sagt en gang at grunnen til at flat jordere ikke drar til sydpolen er at de ikke vil ha noen garanti for hvor de er. De kan være hvor som helst på isringen og bli fortalt av myndighetene at de befinner seg på sydpolen. Da på et sted hvor sydpolmerket er satt opp for å lure folk.

Man skulle vel tro at det ville overbevise dem dersom mange av dem dro dit fra forskjellige steder i verden hvor alle drar rett sørover og havner på samme sted, men jeg tviler.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Man skulle vel tro at det ville overbevise dem dersom mange av dem dro dit fra forskjellige steder i verden hvor alle drar rett sørover og havner på samme sted, "

Hvis Nordkalotten er omtrent i midten, vil alle kunne reise direkte sydover og komme til de respektive pol-stasjoner. Men de vil ikke komme direkte til selve sydpolpunktet, som er ved en spesiell pol-stasjon utenfor New Zealand. 

Har prøvd å se litt på det tidligere, og det virker som alle som skal til selve Sydpolen, har reist/reiser via New Zealand. Vanskelig å finne en sydpolfarer som har reist fra andre sydlige verdensdeler. 

Skal en reise fra f.eks. India og rett sydover, bør en nesten ha sin egen båt. Eller holder det å sitte på i et fly eller reise med noen andre sin båt?

Lenke til kommentar

Hvis Nordkalotten er omtrent i midten, vil alle kunne reise direkte sydover og komme til de respektive pol-stasjoner. Men de vil ikke komme direkte til selve sydpolpunktet, som er ved en spesiell pol-stasjon utenfor New Zealand.

Jeg antar du mente antarktis her og ikke nordkalotten.

Hvorfor mener du man ikke kan reise til Amundsen-Scott stasjonen? Utover det aner jeg ikke hva for et sydpolpunkt du mener befinner seg rett utenfor New Zealand.

Har prøvd å se litt på det tidligere, og det virker som alle som skal til selve Sydpolen, har reist/reiser via New Zealand. Vanskelig å finne en sydpolfarer som har reist fra andre sydlige verdensdeler. 

Skal en reise fra f.eks. India og rett sydover, bør en nesten ha sin egen båt. Eller holder det å sitte på i et fly eller reise med noen andre sin båt?

Jeg har ikke satt meg inn i fra hvor det arrangeres tur til sydpolen, men alt kan kjøpes for penger. Dersom "alle" drar fra new Zealand er det nærliggende å tro det er billigst og/eller enklest og/eller raskest. Men om du leier et fly kan du fly hvor du vil fra hvor du vil.

Lommeboken bestemmer.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Men det er akkurat det de ville, komme i tur og orden til "selve" sydpolen. Det er bare å prøve. :)

Har prøvd å se litt på det tidligere, og det virker som alle som skal til selve Sydpolen, har reist/reiser via New Zealand.

Det stemmer ikke. Amundsen og Scott kom fra den siden, fordi Ross bay var nærmest polpunktet. Men de visste jo ikke hvordan topografien var på veien inn. Det fleste moderne ekspedisjoner går fra motsatt side, inn fra Atlanterhavet til Weddellhavet. Da blir det kanskje lettere fjellpartier å klatre.

antarctica-crossings.jpg

Edit: 1 kart til så man kan se hvordan disse stedene ligger i forhold til andre kontinenter:

antartica_map.gif

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En reiser ofte fra Chile sist jeg sjekket, MEN det avhenger selvsagdt hvor du skal. Skal du til sydpolen er reisen stort sett alltid fra Chile/sør afrika.

Det går ann å kjøpe seg tur dit nå, bare 51k dollar:

https://antarctic-logistics.com/trip/south-pole-flights/

En kan jo ta med seg gps, kompass, svinghjul og videokamera (filme landskape og ta bilde analyse i ettertid for å verifisere flyruten) for å bekrefte/avkrefte at en har vært der.

Evt, billigere, en kan fly fra sør amerika til afrika og sjekke at distansene stemmer med en globus/flat jord.

Edit: en reiser til antartica fra både sør amerika, sør afrika og new zeland, men chile ligger "nærmest". Hvor en skal, hvilken tid det er på året og hva en skal reise med bestemer utreise sted.

Endret av 7RQE101Q
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min mor og far reiste på ekspedisjonscruise til Antarktis med hurtigruta for to år siden. Denne reisen går med fly til sør-amerika og ombordstigning på hurtigruta derifra.

Så nå er de en del av den store konspirasjonen?

De måtte vel skrive under på en drøss med dokumenter der de lover dyrt og hellig å ikke røpe noe av "hemmeligheten" til flatjordingene, kan jeg tenke meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er litt rolig her for tiden, så jeg fant ut at jeg skulle prøve å samle tankene litt. En ting som flatjorderne kommer tilbake til igjen og igjen er det teite estimatet "8 inches per mile squared", som de skyver foran seg som et religiøst mantra hver gang det er snakk om hvor mye av et objekt som er skjult bak horisonten. Derfor bestemte jeg meg for å skrive litt om dette i mer detalj. Jeg opprettet derfor en bruker på blogger.com og skrev dette blogginnlegget hvor jeg utleder formler for hvor mye av et objekt som er skjult bak horisonten, i to litt forskjellige varianter, samt en utledning av 8-tommers-søppelet.

Takk for innsatsen Arve Synden. Jeg kopierte den siste formelen din i excel, slik at jeg lett kan sjekke forskjellige avstander. Og de viser jo tydelig at forskjellen på at observatør har hodet nede i vannflaten (som jo flatjordere flest regner med) og på et par meters høyde, utgjør en god forskjell.

Jeg savner kanskje at du nevner lysbrytningen, som jo gjør at den faktiske avstanden man kan se, øker med 10-20% (hvis jeg husker riktig) i forhold til den teoretiske.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å redigere det jeg skrev men kom ikke så langt. 

Det er vel litt ambisiøst å tro at folk som er i dette forumet ikke har sett på månelandingen. Kanskje du skal begynne med å se på premissene for det du sier før du begynner å belære andre.
For det andre - "bare en teori" er slikt man sier når man ikke vet hva en vitenskaplig teori er. Greit at du flagger det i begynnelsen, men - igjen - se litt på premissene for hva du selv sier.
Videre, hvis du begynner på 50-tallet har du hoppet over absolutt alt av relevant historie, og du sitter da bare igjen med en haug av resultater helt uten kontekst som ser ut som om de har oppstått fra løse luften. Slik er det altså ikke. Jeg anbefaler å se ganske mye lengre tilbake dersom du virkelig vil ha svar.
For eksempel ble transistoren funnet opp i 1948. Oppsto den fra løse luften eller ble den gitt oss av aliens, eller ligger det noen år med historie, forskning og prøving og feiling før det? Du kan ikke hoppe over alt slikt dersom du ærlig forsøker å forstå verden rundt deg.

Et råd til slutt. Les korrektur før du poster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...