Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Oppskytning med SpaceX nå snart for de som fortsatt er oppe så sent. Det er jo litt gøy å følge med på :)

Er blant annet en sonde som skal avgårde og lande på månen. Blir en del slike fremover nå fra ulike stater og organisasjoner. Kina sendte opp sin andre nå i januar som landet på baksiden av månen. Blir veldig gøy med mennesker der igjen i årene fremover med NASA sitt nye initiativ med planlagte utposter, private selskaper med romturisime og industrien som snuser på utvinning av ressurser.

Endret av Enceladus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter 1 min og 9 sekund eller deromkring så kunne de skutt ned et passasjerfly i marsjhøyde på 11.000 meter :) Like etterpå brøt de lydmuren.

ååå, animasjoner inni bildet her kommer ikke til å tilfredstille flatjordfolket :grin2:

Skjedde ca. fra kl 02:55..

Edit:

Er ikke selv på kanariøyene nå. Men tror noen denne raketten hadde vært synlig fra en ikke lysforurenset flekk, i det den passerer nær Afrika? Når man klarer å se solrefleksjoner fra satelitter, så burde vel en bærerakett være synlig i ganske lav høyde også vel?

Edit2:

Der tenker jeg kl 03:07 at den muligens er synlig i fra kanariøyene. Søren at jeg ikke var der og kunne se det :):hm:

Endret av G
Lenke til kommentar

Interessant å se hvor sakte løse partikler svever. Det taler jo for at den befinner seg i et reellt vakuum, det!

Edit: hastighetene på de svevepartiklene er så nært sonden sin fart, at det samsvarer med "debris" fra farkosten selv som løsner.

Edit2: Var særlig synlig debris 33 min og 11 sekund ut i videostream.

Edit3: se der ja, der ser man jordkloden i sin buede form med soloppgangen. l 34 min og noe ut i video.

Edit4: Oi, uti exosfæren for lenge siden, 37 min uti videostream. Høyde nå 1400 - 1500 kilometer. Passerte nettopp Madagaskar.

Endret av G
Lenke til kommentar

I exosfæren finnes det så få molekyler at de få molekylene som er der blir ekstremt varme. Er vel muligens der og i lavere høyde disse reenter varmeskjoldene blir nødvendige, når mannskap skal tilbake. Denne er jo ubemannet, fikk med meg det. Se der ja, en skandinavisk vitenskapsmann har fått et eget nummer (knudsen number):

https://en.wikipedia.org/wiki/Exosphere

Edit:

Tror Enceladus sitt bidrag med månefartøyoppskyting slår eller likestiller seg med den "draining of water at Equator"-videoen jeg la ut. Videoen med ekvatorbesøket kan man jo få til for egen regning, med en ferietur. Sånn sett så er den kanskje mer overbevisende til å ta og føle på.

Selv enkelte flatjordfolk har vel råd til å teste ut nord, på og sør for ekvator. Ikke glem solkremen!

Endret av G
Lenke til kommentar

Neste oppskytning med SpaceX er 1. mars med første test med det som skal bli det nye bemannede fartøyet fra amerikansk jord etter at romfergene ga seg i 2011 (testen er ubemannet). Blir bemannet en gang i sommer er planen mener jeg om testen er vellykket. Blir greit for NASA å slippe å betale russernes blodpriser for å sende folk til romstasjonen. Denne gang er det private (SpaceX og Boeing) som står for frakten av mennesker og ikke stater. Blir veldig spennende!

Lenke til kommentar

Så hvordan manipulerer afrikaneren det da mener du / eller jeg tror du har ment flatjorderne her? Ref:

%https://www.youtube.com/watch?v=ES-L1thx2dg

Dessverre er det bare en populær turistfelle. Effekten de spiller på er forsåvidt reell nok, men å flytte seg noen meter på hver side av ekvator betyr ingenting. Fatet er alt for lite til at noe som helst skjer. Det samme gjelder tolattskålen eller utslagsvasken hjemme.

Det er måte de heller vannet i, eller drar ut pluggen når de har mer avansert utstyr (det finnes mange sånne videoer på Youtube), som setter vannet i bevegelse. Den bevegelsen er der alt når han flytter fra ekvator til andre forsøk. Så lykkes han ikke helt med tredje forsøk, og må nedi med fingeren for å gi ting en dytt i riktig retning.

Men effekten - kalt Coriolis-effekten - er reell, og vil påvirke for eksempel luftstrømmer over store avstander. Se denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=HIyBpi7B-dE

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jorden har ikke en fast grense for atmosfæren. Om du begynner ved overflaten og går oppover vil den bli tynnere og tynnere. Derfor trenger vi mennesker pusteapparater på Mount Everest.

Spørsmålet er hvor tynn den skal bli før vi sier at, vel, er vi i verdensrommet. Det er ingen fast grense. Du vil finne spor av den laaaangt utenfor hva vi vil kalle en brukbar atmosfære.

Jorden har en fast barriere mot "space" eller hva det nå er ute de... Rakettene kommer ikke ut, derfor når nasa og fakex sender ut, så sendes de ut mot havet og laaangt ut av synes for hvermansen(mot bermuda trianglet i mange oppskytninger) og hentes av militæret som er endel av nasa. Det er en konspirasjonteori tilbake mot de som opprinnelig har konspirert dette. :-) Fett da

Endret av Andrè den gode
Lenke til kommentar

Jorden har en fast barriere mot "space" eller hva det nå er ute de... Rakettene kommer ikke ut, derfor når nasa og fakex sender ut, så sendes de ut mot havet og laaangt ut av synes for hvermansen(mot bermuda trianglet i mange oppskytninger) og hentes av militæret som er endel av nasa. Det er en konspirasjonteori tilbake mot de som opprinnelig har konspirert dette. :-) Fett da

Du burde kanskje lese setningene du skriver selv, før du poster, så blir det kanskje forståelig hva du mener.

...og så glemte du helt å legge inn argumentene som beviser disse påstandene. For det er vel ikke bare noe du finner på?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant å se hvor sakte løse partikler svever. Det taler jo for at den befinner seg i et reellt vakuum, det!

Nei, det taler vel mer for at man befinner seg i en tilstand av mikrogravitasjon.

Løse partikler svever på samme måte inni den internasjonale romstasjonen, og de kan fint puste der.

Og det er ikke mange poster siden vi kunne lese at jordas atmosfære strekker seg utenfor månens bane, noe som betyr at det ikke er et "reelt vakuum" der.

Lenke til kommentar

Så hvorfor dro du inn forbrukerkameraer da? Om du prøvde å være morsom, så tror jeg du må jobbe litt med presentasjonen av vitsene dine.

Da dette er blitt hevdet. Betyr ikke nødvendigvis at man tror det er tilfellet. Dermed kan noen med bedre kunnskap om emnet enten av-/bekrefte. Komikerspiren er deg selv, men du er ikke like dyktig her som med matematikken.

Du er nødt til å lese litt mindre i bibelen, så får du kanskje kapasitet til å lære deg noe om den faktiske verdenen du lever i, altså noe annet enn gamle eventyr om guder som voldtar, dreper og lemlester.

Er bibelen historiens mest korrekte bok? Hva du beskriver er det okkulte. Guder eksiterer ikke i bibelen. Hva du egentlig beskriver er hvordan IS o.l opererer. Eller kanskje dette også er eventyr siden du ikke tror på hva du faktisk opplever selv? 

Lenke til kommentar

Dessverre er det bare en populær turistfelle. Effekten de spiller på er forsåvidt reell nok, men å flytte seg noen meter på hver side av ekvator betyr ingenting. Fatet er alt for lite til at noe som helst skjer. Det samme gjelder tolattskålen eller utslagsvasken hjemme.

Det er måte de heller vannet i, eller drar ut pluggen når de har mer avansert utstyr (det finnes mange sånne videoer på Youtube), som setter vannet i bevegelse. Den bevegelsen er der alt når han flytter fra ekvator til andre forsøk. Så lykkes han ikke helt med tredje forsøk, og må nedi med fingeren for å gi ting en dytt i riktig retning.

Men effekten - kalt Coriolis-effekten - er reell, og vil påvirke for eksempel luftstrømmer over store avstander. Se denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=HIyBpi7B-dE

Ja og nja. Jeg ble ikke helt ferdig med denne tom waits for alice. Ikke fordi jeg har en sykelig trang til å tro på coriolis-effekt i toalettskåler. Men fordi jeg tror det er flere faktorer å ta høyde for og å få diskutert. Da må jeg selvsagt si hva disse faktorene er.

Jeg vet også dette med at man kan røre en finger i en trakt, og dette med at man kan gjøre en sirkelbevegelse på en flaske som man drenerer og få den bevegelsen forsterket. Nettopp derfor, altså selv om coriolis-effekten er liten så sitter jeg nå etter at du skrev "men det er ikke sånn det fungerer" igjen likevel med en svak oppfattelse om at selve dreneringen forsterker den svake coriolis-effekten når det begynner å drenere.

Det samme ser man jo i video med afrikaner, at det jo er en svak start som du påstår at han bevisst påvirker flyten med, så forsterker tyngdekraften på samme oppstartsretning sånn etterhvert.

Jeg har også besøkt vitenfabrikken på Sandnes hvor de har "en kanskje 10 meter lang" pendel hengende, som viser den nordlige halvkules coriolis-effekt i praksis, helt upåvirket av maskinerier (Sannsynligvis ikke helt sant.) Den samme naturlige coriolis-pendeleffekten kan man se på ymse byggeplasser så sant det er innendørs eller vindstille. Ja, det er en svært sakte bevegelse. Men noe må det jo starte med.

Og det er sikkert dette kaosteorien beskriver også med sommerfugleffekten, at den lille luftbevegelsen forsterkes av andre fysisk forklart sterkere krefter, men at sommerfugl-gruppen på en måte likevel får bestemt retningen på tross av at de er en svakere kraft. Det er en jevn men svak kraft fra sommerfuglene da vil jeg tro. Og det blir kanskje "styrken" / varigheten fra tiden disse vingene flakser som blir avgjørende for retning?

Endret av G
Lenke til kommentar

Og Tesla har også, slik vi har sett, eliminert muligheten for flat jord. Er du fortsatt Tesla-tilhenger, eller snur du kappa etter vinden?

"I hold that space cannot be curved, for the simple reason that it can have no properties. It might as well be said that God has properties. He has not, but only attributes and these are of our own making. Of properties we can only speak when dealing with matter filling the space. To say that in the presence of large bodies space becomes curved is equivalent to stating that something can act upon nothing. I, for one, refuse to subscribe to such a view."

Nikola Tesla, New York Herald Tribune (11 September 1932)

Jorden er fullstendig ubetydelig - i størrelse og på andre måter. Dens viktigste betydning for oss er selvsagt at vi bor her. Da er det naturlig at mennesker opp gjennom tidene har ønsket at den var spesiell eller utvalgt på en eller annen måte var sentrum for universet. Men det er den ikke. 

At man ikke kan zoome inn på Aldebaran ser jeg at du har blitt enig med Arve Synden om. Så da får vi nok nøye oss med det VLTI-genererte bilder jeg postet, og de bildene som ligger til grunnn (se rapporten som AS postet.)

Du svarte ikke på hvor du hadde klippet påstanden om at man kunne zoome inn på Aldebaran med et kamera fra...

Her er vi fullstendig uenig med deg. Jorden er sentrum og vi som bor her er av aller største betydning. Vi har historiens mest korrekte bok som bygger opp under dette. Dere har en teori. Dette kan ikke bestrides som faktum.

Kom fra en amerikaner. Finner jeg den igjen legger jeg lenka her.

Lenke til kommentar

Ja særlig AnArv. Veldig nøyaktig bok dette :p

Og her kommer det fra en lærd i feltet, fra en jøde, altså den delen av bibelen som jødene skrev ned:

Og her går han løs på David, taler i en kirke av alle ting. Han tror David levde, men ikke slik han er framstillet:

Men det hører hjemme i religiontråder. Det var du som brakte opp bibelens uovertreffelige nøyaktigheter, og da kan man ikke la det stå udebattert.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja og nja. Jeg ble ikke helt ferdig med denne tom waits for alice. Ikke fordi jeg har en sykelig trang til å tro på coriolis-effekt i toalettskåler. Men fordi jeg tror det er flere faktorer å ta høyde for og å få diskutert. Da må jeg selvsagt si hva disse faktorene er.

Fair nok. Vi behøver ikke være enige.

Jeg er enig i at tyngdekraften forsterker effekten. Det vi si, forutsatt en trakt, hvor hastigheten øker fordi omkretsen minker.  Altså at det vannet - og pinnene i det) som i begynnelsen roterer i et fat på kanskje 40 cm, og dermed en snitt diameter på 20 cm skal ned i det 1 cm store hullet. Med samme reelle hastighet går et omløp dermed 20 ganger så fort, og vi ser det tydelig.

Men jeg er altså ikke enig i at det corioliseffekten som starter bevegelsen. Fordi den er neglisjerbar. Spesielt ved ekvator. Lenger nord er den tydeligere, fordi jordkulen "smalner" fortere jo nærmere du kommer polene. 

Du nevner Foucaulltpendlene. Tenk deg det selv: De bruker over et døgn (siden de ikke står på nord eller sydpolen) på en omdreining. Den i Oslo bruker 27 timer og 43 minutter.

Og de er såpass massive at de ikke påvirkes nevneverdig av atmosfæren rundt. Det hadde ikke blir rare showet hvis pinnene i bøtta hos afrikaneren skulle bruke et døgn på en runde. Ikke en gang på slutten når det gikk 20 ganger så fort, det ville fortsatt tatt en time.

Og hva tror du hadde skjedd om pendelen din sto på ekvator? Hvilken vei skulle den da rotere? Og hvorfor skulle det endre seg om den sto 10 meter bortenfor ekvator? Forskjellen i vinkel ville jo vært så nær null at du ikke kan måle den, og rotasjonstiden ditto lang.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"I hold that space cannot be curved, for the simple reason that it can have no properties. It might as well be said that God has properties. He has not, but only attributes and these are of our own making. Of properties we can only speak when dealing with matter filling the space. To say that in the presence of large bodies space becomes curved is equivalent to stating that something can act upon nothing. I, for one, refuse to subscribe to such a view."

Han sier at "space cannot be curved" - det er ikke det samme som at jorden ikke kan være rund.

Videre hevder han at Gud er noe mennesker har funnet på , og til slutt skriver han om "space" "in the presence of large bodies", som en en klar indikasjon på at han forsto jorden (og andre planeter, mm.) som tredimensjonale objekter.

Hva med kvantemekanikk? Var Tesla enig eller uenig med Einstein der?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...