Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

"Nå er det litt off-topic, men litt nysgjerrig."

Ikke så liiite heller. Har selv lyst til å påpeke at Keiser Nero og Pytagoras var elskere, og denne fyrens matte skal telle mer enn Bibelen? Fysj og fysj. 

Rent saklig løper alle som ikke har god nok beskyttelse, en risiko for å bli oppløst i løse lufta av en eller annens trolldom, og fluksens komme til helvete. 

Selvsagt går det an å argumentere for flat jord uten videoer, det gjorde de på 1800-tallet og tidligere. Men videoer har liksom blitt det store nå de siste årene. 

Fine bilder i denne videoen:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen vil si: "jeg har bare sett månelandingen på TV, så det beviser ingenting for meg". OK, og jeg kan fortelle dere at jeg her inne har flydd verden over fra øst til vest - ikke i en flyvnoing men fra Europa til Asia og over Stillehavet til Amerika og over Atlanterhavet tilbake til Europa igjen. Såpass kan jeg fortelle og det er bevis for meg at jorda er rund. Nå tror kanskje noen at jeg lyver og at jeg er betalt av den hemmelige makta for å skrive dette på nettet. Men de som tror det får gjerne tro det. Jeg har ihvertfall sett at jorda er rund. Så dere får ta mitt ord for det eller la være.

Lenke til kommentar

Ingen "eier" Antarktis. 

Territorialkrav i Antarktis er underlagt Antarktistraktaten, som skal sikre at kontinentet ikke blir brukt til finansiell eller militær vinning for administrerende land. Traktaten er per september 2015 undertegnet av 51 land.

Australia har det største territorialkravet i Antarktis. Norge har siden 1939 gjort krav på området Dronning Maud Land på ca. 2,7 mill. km². Argentinas, Storbritannias og Chiles krav overlapper, og har ført til uoverensstemmelser.

Australia, Frankrike, New Zealand, Norge og Storbritannia har gjensidig anerkjent hverandres krav.

Det er i dag fortsatt uenighet om de territoriale områdene i Antarktis. Australia, Frankrike, New Zealand, Norge, Chile, Argentina og Storbritannia har fremmet territoriale krav der. USA og Sovjetunionen har imidlertid protestert, noe som medførte Antarktistraktaten av 1959. Traktaten verken godtar eller forkaster de territoriale kravene, men legger dem på is så lenge traktaten gjelder.

Traktaten legger til grunn at partene sammen skal vedta anbefalinger som landene skal forplikte seg til å følge i sine respektive områder i Antarktis. Dermed kan det hevdes at Antarktis er herreløst, men synet varierer mellom de ulike statene.

Så gjenstår det bare å få vite hvilken relevans dette har for flat jord fantasien...

Det er også forbudt med militær aktivitet i det området.

Lenke til kommentar

Jeg lurer ofte på, hvorfor kan ikke de som bestrider at jorden er rund, bevise dette ved å kjøpe en flybilett rundt jorda langs den sørlige halvkule og "bevise" at jorden er flat og kart og tereng ikke stemmer med flytiden. Dete er jo en enkel sak å bevise at jorda er flat hvis en bare kjøper de komersielt tilgjengelige flybilettene?

Eller er det fordi de er redd for at det faktisk beviser at jorda faktisk er rund.

Og approppo å ta bibelen bokstavelig, hva med historien om hvordan de 10 bud ble lagd? Noen tanker om akkurat den hendelsen?

Lenke til kommentar

Jeg lurer ofte på, hvorfor kan ikke de som bestrider at jorden er rund, bevise dette ved å kjøpe en flybilett rundt jorda langs den sørlige halvkule og "bevise" at jorden er flat og kart og tereng ikke stemmer med flytiden. Dete er jo en enkel sak å bevise at jorda er flat hvis en bare kjøper de komersielt tilgjengelige flybilettene?

Eller er det fordi de er redd for at det faktisk beviser at jorda faktisk er rund.

Og approppo å ta bibelen bokstavelig, hva med historien om hvordan de 10 bud ble lagd? Noen tanker om akkurat den hendelsen?

Problemet oppstår da de som bestrider at jorden er rund hele tiden vil flytte mållinjen.

Viser du med fly at deres modell ikke stemmer vil de påstå at piloten er betalt og at han ikke har flydd etter instruksene. Eller at alle vinduene i flyet er skjermer som viser dem det motsatte. 

Det samme så vi tidligere da det måtte en livestreaming av en rakettoppskytning måtte til for å tro på verdensrommet så ble målstreken igjen flyttet da man fikk akkurat det. Så man kan på mange måter aldri vinne denne :-p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet oppstår da de som bestrider at jorden er rund hele tiden vil flytte mållinjen.

Viser du med fly at deres modell ikke stemmer vil de påstå at piloten er betalt og at han ikke har flydd etter instruksene. Eller at alle vinduene i flyet er skjermer som viser dem det motsatte. 

Det samme så vi tidligere da det måtte en livestreaming av en rakettoppskytning måtte til for å tro på verdensrommet så ble målstreken igjen flyttet da man fikk akkurat det. Så man kan på mange måter aldri vinne denne :-p

Har du forresten sett hvordan det ser ut når man kikker fra kameraet bak Felix Baumgartner før han hopper i Red Bull stuntet? Det er vannrett, men fra bilder utenfor ser man kurven. Hvordan kan de ha så forskjellige bilder? Og samtidig viser de ikke begge kameraene samtidig, merkelig nok. Dette ser du fra første sekund. Og selve hoppet blir filmet rett ovenfra og ikke fra siden.

Lenke til kommentar

Like fascinerende hver gang å lese innlegg fra mennesker som argumenterer ordentlig med grunngitte svar og etterprøvde ytringer, kontra mennesker som baserer all info på en fantasibok skrevet av maktsyke mennesker som ønsket å opprettholde frykt i allmuen. En diskusjon som aldri vil ende i enighet. Men interessant er det!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du forresten sett hvordan det ser ut når man kikker fra kameraet bak Felix Baumgartner før han hopper i Red Bull stuntet?

Så nå går du tilbake til youtube-lenker og spørsmål AnArv. Jeg venter fortsatt på noe som likner bevis for flat jord. Bare for å være tydelig: Bevis er noe som andre, tilogmed meningsmotstandere, kan kontrollere og verifisere selv. Du vet, sånn som disse:

1. Den enkleste er å gå et sted du ser horisonten (havet), og se at skip synker under den, noe som jo skyldes at de begynner å komme litt på en annen side av kulen enn deg.

2. Mens du er der, vent på solnedgangen, så ser du tydelig at sola går ned under horisonten (fordi vår side av kloden roterer vekk fra sola) - ikke at den er oppe på himmelen og bare blir lenger og lenger unna slik flatjord-modellene sier.

3. Rett etter solnedgangen er du i skyggen, men du vil kunne se at sola fortsatt lyser opp toppen av høye bygninger eller fjell i nærheten. Nok et bevis på at sola ikke bare beveger seg oppe i 5000 meters høyde (eller hva flatjorderne sier), men faktisk er "under" deg.

4. Litt vanskeligere, men fortsatt ganske enkelt: På høst- eller vår-jevndøgn, avtal med en venn som lever et helt annet sted i verden, om at dere begge måler nøyaktig hvor solen står opp eller går ned. Dere vil begge måle rett øst (opp) og rett vest(ned) uansett hvor i verden dere er. Dette er enkelt å forstå at stemmer med en globe, men er umulig å få til med flat jord.

5. Som du vet, så er globens breddegradsirkler korte nær polene, og lang rundt ekvator. Mens for flat jord fortsetter de å bli viere og viere sør for ekvator. Dette medfører at alle avstander på f.eks. Australias breddegrad er minst 10 ganger virkeligheten på en flat jord-modell. Dette kan lett verifiseres hvis du kjenner noen som bor i Australia, eller sjekker skips- og fly-tider for de direkterutene som finnes i sør.

6. ikek siterte Eratosthenes sitt forsøk, hvor han målte differansen i solas vinkel på samme tid, to forskjellige steder. Dette stemmer også perfekt med globen, men ikke med flat jord.

7. Årstider: Årstidene og mengden sollys stemmer perfekt med globen, men er nok en ting som er helt umulig å få til å stemme med flat jord. Flatjordere prøver seg på å tegne inn at sola går over oss i forskjellige baner, nær nordpolen om sommeren, og langt unna om vinteren. Det de da ignorerer, er bl.a. at vinklene blir totalt feil. F.eks. for å få til midnattsol i nord, tegnes solbanen så langt nord, at den går nord for f.eks. middelhavet. Alle som har feriert i syden på sommeren vet at dette er feil, sola står i sør, ikke i nord midt på dagen.

Jeg vet du har sagt at dere jobber med å skaffe svar på disse. Men jeg må si at selv om jeg venter, venter jeg ikke spent lenger. Jeg har for lengst gitt opp håpet om at du skal klare å komme med noe konktret. Det er egentlig merkelig: Jordas form er jo høyst konkret, men dere flatjordere er ikke i stand til å komme med noen konkrete bevis, dere klarer jo ikke engang å komme med noe konkret forslag til hvordan jorda ser ut eller hvordan sola beveger seg over den.

For et fornuftig menneske, ville det snart bety at man ville forkaste ideen om flat jord som tull, siden man ikke klarte å komme med noen konkrete bevis, og alle konkrete bevis peker mot globe. Men neida.

Endret av theNiceOne
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tror noen svar til denne har blitt slettet, så jeg svarer nå...

Har selv lyst til å påpeke at Keiser Nero og Pytagoras var elskere, og denne fyrens matte skal telle mer enn Bibelen? Fysj og fysj.

Som andre har påpekt så blander du to forskjellige personer med navn Pytagoras. Ikke så rart, de levde jo bare med avstand på ca. 600 år, og i forskjellige land. Dette er vel ganske symptomatisk for hvor nøye dere flatjordere er med fakta.

Men om det så hadde vært samme mann, så er ikke hva en person gjør i privatlivet, avgjørende for om det han sier skal tas alvorlig eller ikke. Det er hvor etterrettelig han er, og hvor lett man kan bevise og etterprøve hans påstander som teller. Eller burde telle, jeg ser jo at for visse personer så er ikke det viktig...

Selvsagt går det an å argumentere for flat jord uten videoer, det gjorde de på 1800-tallet og tidligere. Men videoer har liksom blitt det store nå de siste årene.

Ja, vidolenker er et fint alternativ for de som ikke selv skjønner argumentene. Er liksom så mye lettere å poste en lang youtube-video man ikke selv skjønner noe av, men som har samme konklusjon som det en selv mener...

... bare så dumt når andre faktisk tar seg bryet med å se den, og kan påpeke alle feilene der som du ikke skjønte noe av, og som du dermed heller ikke klarer å diskutere eller forsvare. Dermed kaster du bort alles tid.

Ja, men ingen korrekte argumenter for flat jord, bare tull som vanlig. Men fine bilder er jo nok for noen... Endret av theNiceOne
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Som dere alle har forstått er frimurere ikke noe annet enn satanister. Og ettersom dette er en kamp mellom satan og Gud er det beste spart til slutt slik at man kan sette spikeren i kista: speed of the earth around the sun is 66.666 mph.

Skal man ha en presis avlesning av kurvingen av jorda er dette 8 inches per mile/12 = 0.666

De forteller oss alltid den hvordan aksehelningen av jorden er fra den vertikale, men la oss se på den

horisontale: 90 - 23.4 = 66.6

Er det noen som tidligere har lest ett eller annet sted hva 666 egentlig betyr?

Og her kommer hammeren: Mississippi elven  :) 

179 miles and square it: 179 x 179 = 32.041 x 8/12= 21.339 (accurate reading of the curvature) divide in 5280 to get it in miles; 4. This means 4 miles of raise and 4 miles of drop.

Endret av AnArv
Lenke til kommentar

Som dere alle har forstått er frimurere ikke noe annet enn satanister. Og ettersom dette er en kamp mellom satan og Gud er det beste spart til slutt slik at man kan sette spikeren i kista: speed of the earth around the sun is 66.666 mph.

Nei, vi har ikke forstått at frimurere er satanister. I motsetning til deg tror vi ikke på ethvert tåpelig eventyr helt uten faktagrunnlag.

Og nei jordas hastighet rundt sola er ikke 66.666 mph. Det er bare tull. Den varierer (går raskest når den er nærmest sola), men gjennomsnittshastigheten er ikke 66.666 mph.

Skal man ha en presis avlesning av kurvingen av jorda er dette 8 inches per mile/12 = 0.666

Nei, prøv igjen. 8/12 er 0,667 - ikke 0,666. Og i tillegg til at ditt enkle mattestykke har feil avrunding, er det meningsløst, da jordas krumning ikke er nøyaktig 8 inches per mile. Det er bare en avrunding, og krumningen er da heller ikke lik over alt, siden jorda ikke er en perfekt kule.

Og her kommer hammeren: Mississippi elven  :)

179 miles and square it: 179 x 179 = 32.041 x 8/12= 21.339 (accurate reading of the curvature) divide in 5280 to get it in miles; 4. This means 4 miles of raise and 4 miles of drop.

Klarer du å forklare dette tullet selv? Det eneste dette regnestykket beviser er at du ikke har skjønt noe som helst av hva som er ned på en globe eller hvordan tyngdekraften virker, og at den som du har kopiert det fra heller ikke har skjønt dette.

Jeg forstår at du heller kommer med abstrakt tull som du tydeligvis ikke forstår selv, når alle de konkrete faktaene beviser en globe. Når har du tenkt å besvare noen av de konkrete bevisene?

Edit: La til noen detaljer.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Nei, vi har ikke forstått at frimurere er satanister. I motsetning til deg tror vi ikke på ethvert tåpelig eventyr helt uten faktagrunnlag.

Og nei jordas hastighet rundt sola er ikke 66.666 mph. Det er bare tull. Den varierer (går raskest når den er nærmest sola), men gjennomsnittshastigheten er ikke 66.666 mph.

Nei, prøv igjen. 8/12 er 0,667 - ikke 0,666. Og i tillegg til at ditt enkle mattestykke har feil avrunding, er det meningsløst, da jordas krumning ikke er nøyaktig 8 inches per mile. Det er bare en avrunding, og krumningen er da heller ikke lik over alt, siden jorda ikke er en perfekt kule.

Klarer du å forklare dette tullet selv? Det eneste dette regnestykket beviser er at du ikke har skjønt noe som helst av hva som er ned på en globe eller hvordan tyngdekraften virker, og at den som du har kopiert det fra heller ikke har skjønt dette.

Jeg forstår at du heller kommer med abstrakt tull som du tydeligvis ikke forstår selv, når alle de konkrete faktaene beviser en globe. Når har du tenkt å besvare noen av de konkrete bevisene?

Edit: La til noen detaljer.

Du finner en haug av disse videoene. Frimurene er satanister og dette er ettertrykkelig bevist. At du i det hele tatt betviler dette viser at du har ingen kunnskap om dette "brorskapet".

Kan bare oppsummere slik igjen;

"You can’t win a scientific debate with a storyteller who thinks his imagination is equivalent to scientific evidence."

David Coppedge, Creation-Evolution Headlines (crev.info), February 3, 2016

Lenke til kommentar

Du finner en haug av disse videoene. Frimurene er satanister og dette er ettertrykkelig bevist. At du i det hele tatt betviler dette viser at du har ingen kunnskap om dette "brorskapet".

Tviler ikke på at man finner en haug av disse videoene, på samme måte som man finner en haug av flat-jord-videoer. Hvis Frimurer-videoene er av like dårlig kvalitet har de jo nøyaktig null bevisverdi, slik som flat-jord-videoene.

Er det det eneste du tenker å svare på fra innlegget mitt? Skal du ikke prøve å forklare mattestykket om Mississippi, eller svare på noen av alle de konkrete bevisene for en globe? Eller blir det for vanskelig?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gud runder av vet du.  :wee:  Noen ganger ned, noen ganger opp. Alt så de som leter skal finne dyrets tall i alt fra solnedgangen til melkekartongen.

Geir :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Tviler ikke på at man finner en haug av disse videoene, på samme måte som man finner en haug av flat-jord-videoer. Hvis Frimurer-videoene er av like dårlig kvalitet har de jo nøyaktig null bevisverdi, slik som flat-jord-videoene.

Er det det eneste du tenker å svare på fra innlegget mitt? Skal du ikke prøve å forklare mattestykket om Mississippi, eller svare på noen av alle de konkrete bevisene for en globe? Eller blir det for vanskelig?

Dette beviser at du ikke ser videoen. Allikevel kritiserer og konkluderer du noe du ikke har sett? 

Mattestykket er forklart, du liker bare ikke svaret.

Gud runder av vet du.  :wee:  Noen ganger ned, noen ganger opp. Alt så de som leter skal finne dyrets tall i alt fra solnedgangen til melkekartongen.

Geir :)

Fantastisk, Geir! Det er naturligvis helt tilfeldig at dette tallet dukker opp i den matematiske sammenhengen som omhandler "jordens kurve"?

Ser at du er i mot nasjonalisme hvilket egentlig sier alt. Allikevel er du i mot skråsikkerhet, men du framstår som temmelig skråsikker i denne debatten. Du er ikke konsekvent i dine holdninger, bare tilpasser de litt av og til når enn det må behøves.

Lenke til kommentar

Jeg lurer ofte på, hvorfor kan ikke de som bestrider at jorden er rund, bevise dette ved å kjøpe en flybilett rundt jorda langs den sørlige halvkule og "bevise" at jorden er flat og kart og tereng ikke stemmer med flytiden.

Jeg mistenker at det er en sterk korrelasjon mellom flatjordere og mammas-kjellerbeboere. De har særs mye tid til å "forske" på YouTube, men få har nok råd til en jorda rundt-billett.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...