Hotel Papa Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Vel, klarer vi å få en uttalelse fra enten Jarle Andhøy, Cecilie Skog, Aleksander Gamme, Børge Ousland eller Vegard Ulvang, så er vi i mål! I hvert fall når det kommer til maxRPM sin overbevisning ^^ Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Da blir nok bare målstreken atter en gang forflyttet skal du se.. Og om ytterligere 15-20 sider så har han glemt hvor målstreken var satt og setter den på ny ved samme sted. Og sånn går no dagan. Vips så var det 1560 svar i tråd som ikke en gang bør være et tema om man har gått noen år på en norsk grunnskole. 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (...) Bildet ditt var fint, men påstår du at en ikke ser stjerner ute i (det såkalte) universet hele tida? I teorien skal vel stjernene se større ut der enn de gjør fra jorda. Testen er som følger: 1. Se på månen. Merk deg at det er stjerner rundt. 2. Ta bilde av månen. Se på bildet at stjernene ikke syntes. Det er hele testen. Derimot kan du zoome ut så langt det går, og om månen blir liten nok og lysforurensningen fra omgivelsene (gatelys, osv) er minimale, vil stjernene begynne å synes på bildet. Det er snakk om et bilde. Ikke en kopi av øynene dine. 3 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det som jo er en ukjent tanke for dere, er at dersom astronautene er proffe svindlere, vil alt de forteller om opplevelser i verdensrommet være oppdiktet... Men som jeg nevnte, går det an å teste jordas overflate med gyroskop. Og, når vi bruker farkoster som er i bevegelse, som biler, tog eller karuseller, vil jo det bli fullt av motstridende krefter siden jorda allerede er i bevegelse. Det vil jo bli verre enn en sentrifuge for en stakkars jordboer.... Hvis jorda allerede er i sterk bevegelse, tror jeg ikke man kan ha karuseller, berg og dalbane og looper i tillegg. Det høres helt uforsvarlig ut. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hvis jorda allerede er i sterk bevegelse, tror jeg ikke man kan ha karuseller, berg og dalbane og looper i tillegg. Det høres helt uforsvarlig ut. Hva baserer du dine antagelser på? Fysiske tester? Youtube? Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det som jo er en ukjent tanke for dere, er at dersom astronautene er proffe svindlere, vil alt de forteller om opplevelser i verdensrommet være oppdiktet... Men som jeg nevnte, går det an å teste jordas overflate med gyroskop. Og, når vi bruker farkoster som er i bevegelse, som biler, tog eller karuseller, vil jo det bli fullt av motstridende krefter siden jorda allerede er i bevegelse. Det vil jo bli verre enn en sentrifuge for en stakkars jordboer.... Hvis jorda allerede er i sterk bevegelse, tror jeg ikke man kan ha karuseller, berg og dalbane og looper i tillegg. Det høres helt uforsvarlig ut. Hehe Den der hang ikke på greip. Nå tror jeg rett og slett ikke på at du tror på dette lengre. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det som jo er en ukjent tanke for dere, er at dersom astronautene er proffe svindlere, vil alt de forteller om opplevelser i verdensrommet være oppdiktet... Men som jeg nevnte, går det an å teste jordas overflate med gyroskop. Og, når vi bruker farkoster som er i bevegelse, som biler, tog eller karuseller, vil jo det bli fullt av motstridende krefter siden jorda allerede er i bevegelse. Det vil jo bli verre enn en sentrifuge for en stakkars jordboer.... Hvis jorda allerede er i sterk bevegelse, tror jeg ikke man kan ha karuseller, berg og dalbane og looper i tillegg. Det høres helt uforsvarlig ut. Helt grunnleggende fysikk er noe du kanskje bør sette deg mer inn i dersom du skal uttale deg noe særlig om det. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Et gyroskop kan påvise om jorda er rund eller flat, men det er visst vanskelig å få tak i et slikt.Du må jo prøve før du gir opp hvertfall. Amazon: https://www.amazon.com/s/ref=sr_nr_seeall_20?rh=k%3Agyroscope%2Ci%3Aindustrial&keywords=gyroscope&ie=UTF8&qid=1471612165 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hvordan skal en gyro bevise at jorden ikke er rund egentlig? Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det som jo er en ukjent tanke for dere, er at dersom astronautene er proffe svindlere, vil alt de forteller om opplevelser i verdensrommet være oppdiktet... Nå roter du fælt her Festus, de profesjonelle svindlerne kalles prest, healer, spåmann og imam, ikke astronaut. *tease* 4 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det som jo er en ukjent tanke for dere, er at dersom astronautene er proffe svindlere, vil alt de forteller om opplevelser i verdensrommet være oppdiktet... Men som jeg nevnte, går det an å teste jordas overflate med gyroskop. Og, når vi bruker farkoster som er i bevegelse, som biler, tog eller karuseller, vil jo det bli fullt av motstridende krefter siden jorda allerede er i bevegelse. Det vil jo bli verre enn en sentrifuge for en stakkars jordboer.... Hvis jorda allerede er i sterk bevegelse, tror jeg ikke man kan ha karuseller, berg og dalbane og looper i tillegg. Det høres helt uforsvarlig ut. Like uforsvarlig som å hoppe bakover i ett fly, masse motstridende krefter men det er forandring i krefter/fart som påvirker deg, det er derfor berg og dalbaner ikke er rette. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det er også en vanlig feilslutning. Det er aldri farten som påvirker deg men akselerasjon, retardasjon og motstanden. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hvis du trenger å observere at månen er rundt så trenger du bare en teleskop-linse. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hvis du trenger å observere at månen er rundt så trenger du bare en teleskop-linse. Det er ikke helt essensielt for flat jord-teorien at månen er flat også. Det er mulig å bo på en flat jord og likevel ha avrundede lyspærer Sier dette etter at jeg ser linjer på månen som ender i et punkt, som gjør at månen nærmest minner om et rundt ripsbær Det er fristende å tro at disse buede linjene også fortsetter på baksida av månen. Men det behøver ikke bety at månen beveger seg, det ser egentlig ut som det lille punktet og linjene alltid er på samme sted. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Men hva er da logikken i at jorden er flat om månen er rund? Er det gravitasjon du sliter med å forstå? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 De tror ikke på gravitasjon heller, sånn til info. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Tenkte jeg skulle pirke litt i det så snart det kom. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Men hva er da logikken i at jorden er flat om månen er rund? Er det gravitasjon du sliter med å forstå? For å forsøke å virke litt mer opplyst, så har folk alltid sett at månen er rund. Det som derimot er spørsmålet, er om den også er ei kule. På en flat jord vil ting alltid falle mot jorda. Bekker og elver renner alltid nedover, ut i de store hav. Til og med i Kina og Australia virker det slik, selv om disse jo skal ligge på jordas underside. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Men hva er da logikken i at jorden er flat om månen er rund? Er det gravitasjon du sliter med å forstå? For å forsøke å virke litt mer opplyst, så har folk alltid sett at månen er rund. Det som derimot er spørsmålet, er om den også er ei kule. På en flat jord vil ting alltid falle mot jorda. Bekker og elver renner alltid nedover, ut i de store hav. Til og med i Kina og Australia virker det slik, selv om disse jo skal ligge på jordas underside. Når jeg sa rund så mente jeg forøvrig en kule. Poenget med videoen var at du kunne se overflaten til månen kurve seg innover. Men var ikke vi nettopp enige i at månen var en kule, eller...? På en rund jord så vil også ting alltid falle mot jorda, fordi relativt til jorden sin overflate så trekker gravitasjonen ting "nedover" mot hva vi kaller gravitasjonssenteret. Hva du kaller "nedover" er et relativt perspektiv til din posisjon mot gravitasjonssenteret. Det finnes ingenting som heter nedover uten at det er nedover relativt til noe, som f.eks bakken på en kuleformet planet. Endret 19. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Men hva er da logikken i at jorden er flat om månen er rund? Er det gravitasjon du sliter med å forstå? For å forsøke å virke litt mer opplyst, så har folk alltid sett at månen er rund. Det som derimot er spørsmålet, er om den også er ei kule. På en flat jord vil ting alltid falle mot jorda. Bekker og elver renner alltid nedover, ut i de store hav. Til og med i Kina og Australia virker det slik, selv om disse jo skal ligge på jordas underside. Jorden har ingen underside, bare overflate det er ingen universell opp og ned, det er i forhold til hvor du er. Hadde du aldri om dette på skolen? 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå