Hotel Papa Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 @Porcius: hvordan forklarer du alle de trans arktiske ekspedisjonene som har blitt gjennomført da? Er de bare enda en løgn servert av eliten? Vel, det sies at det er fullt lovlig å reise til de ytre øyene i Antarktis, og derfor har vi diverse naturfilmer med keiserpingviner og slikt. Nordpolen er verdens sentrum, og ytterkantene er der nede i sør. Sydpolen som et spesielt punkt eksisterer dermed egentlig ikke. Det sies at mange skip har forsvunnet nede i sydhavene, fordi de reelle koordinatene der er helt annerledes enn dem som antas å være på en rund jord. Det er kanskje mulig å kontrollere en person på en værstasjon til en viss grad. Hvis personen blir flydd til værstasjonen, vet man kanskje at vedkommende ikke har mulighet til å flytte mange mil på seg? ...Før vedkommende igjen blir hentet av et fly og flydd tilbake til sivilisasjonen igjen. "Ytterkantene er der nede i sør"? Vil ikke ytterkanten ligge "rundt" verdens sentrum på en flat jord? Eller faller det mest naturlig å si at det er "der nede" fordi vi faktisk befinner oss på den nordlige halvkule? Men sydpolpunktet eksisterer jo? Både den magnetiske, den geografiske og utilgjengelighetspolen. Disse polene har blitt nådd undere flere godt dokumenterte ekspedisjoner, deriblant flere råtøffe polfarerere som tilfeldigvis er fra Norge. Og en trans antarktisk ekspedisjon ville vel vært tilnærmet uoppnåelig tur på en flat jord? Likevel er det gjort flere ganger. Men de er vel kjøpt og betalt til å ljuge de også Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Men, hva mener du er utenfor kuppelen og hva er den laget av? Det finnes et bilde, visstnok tatt av George Rayner i 1920 som er i Victoria museum. Der man kan se en ruglete glassflate (?) bak et isfjell i Antarktis. Originalbildet: Antagelig tatt med noe slikt: På en ekspidisjon til antarktis for snart 100 år siden og antagelig oppbevart til de var hjemme for så fremkalle det. Er det virkelig så utrolig at bildet ikke er perfekt, men har det jeg ser på som missfarger? Flere bilder fra samme tur, legg merke til at alle er missfargede. Og de er jo ikke bare missfarget på himmelen, men over hele, men det er litt vanskelig å se på isen da den natturlig har ujevn farge. 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Om trans-arktiske ekspedisjoner: Fant en side her, https://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_Trans-Antarctic_Expedition, om Endurance expedition fra 1914-1917. som skal være den siste av de heroiske oppdagerferder i Antarktis. Etter at Amundsen hadde funnet det geografiske punktet som ble akseptert som Sydpolen, ville Shackleton krysse Antarktis. Ekspedisjonen nådde ikke målet om å krysse Antarktis, men ble i stedet sett på som en strålende bragd av utholdenhet (Endurance?) Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Grav litt videre, så ser du at det har blitt gjort i etterkant av den turen der. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Men, hva mener du er utenfor kuppelen og hva er den laget av? Det finnes et bilde, visstnok tatt av George Rayner i 1920 som er i Victoria museum. Der man kan se en ruglete glassflate (?) bak et isfjell i Antarktis. Originalbildet: Antagelig tatt med noe slikt: På en ekspidisjon til antarktis for snart 100 år siden og antagelig oppbevart til de var hjemme for så fremkalle det. Var inne på tanken selv, men syns likevel det er et mønster der. Bilder på 20-tallet var ikke sååå dårlige, de begynte tross alt å fotografere en god del år tidligere. Filmer slites mer, siden de er blitt sett mange ganger. Hvem er det som har krysset Antarktis, når det står at "Endurance" var den siste store oppdagelsesferden i Antarktis? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Vanligvis ikke så dårlige nei, men husk at det ikke var minnekort på den tiden, det var en plate med kjemikalier som blir påvirket av både kulde og varme. Det var jo ikke bare å stikke innom nærmeste mørkerom og få noen til å fremkalle de. Altså har man platene med foto liggende mørkt til man kommer hjem og kan fremkalle de, muligens måneder etter at de faktisk ble tatt. Platene har da vært med tur-retur antarktis. Vanlige fotografier man ser fra den tiden ble nok fremkalt relativt raskt og heller ikke utsatt for veldig store temperatursvingninger. Jeg er enig i at det er av dårlig kvalitet til å være fra den tiden, men tenk på hva dem ømfintlige platene/negativene har vært gjennom. Samt at de antagelig har ligget til oppbevaring i en nærmere 80 år etter det også, noe som heller ikke forbedrer de. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 "Ytterkantene er der nede i sør"? Vil ikke ytterkanten ligge "rundt" verdens sentrum på en flat jord? Eller faller det mest naturlig å si at det er "der nede" fordi vi faktisk befinner oss på den nordlige halvkule? Det er riktig at kantene da vil bli å betegne som "der ute" og ikke "der nede"... Det er noe jeg selv lurer på, for den antarktiske isen må jo da utgjøre en svært stor sirkel. Og hvordan det da er mulig å kontrollere denne enorme sirkelen for noen. Her er en engelsk video om "Andhoy, the Antarctic terrorist", hm.. Det er selvsagt en youtube-video dette også... Lenke til kommentar
Ultra_ Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Begynner å lure litt på deg her jeg, Porcius. Troller du eller eru seriøs? Hvorfor er du så redd for at noen skal stå fram med den mening at jorda er flat? Men du som er en kristen og leser bibelen, hvordan mener du bibelen beskriver jorden? Det står vel noe om fire hjørner og at den er plassert på noen stolper eller noe sånt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Det er jo ikke bare ringen som er ekstremt stor, men ett eller annet hav/flere hav må være mange ganger større enn på en rund jord. Man kan vel nesten dobble arealet til overflaten på vannet. Rart ingen som seiler rundt i verden har lagt merke til at ruten de har beregnet som om jorden var rund tar mange ganger så lang tid enkelte steder Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Men du som er en kristen og leser bibelen, hvordan mener du bibelen beskriver jorden? Det står vel noe om fire hjørner og at den er plassert på noen stolper eller noe sånt. Noen ateister på diskusjon.no pleier å skrive at alle kristne "må" tro på flat jord ut fra Bibelen. Så de er iallfall overbevist om hva Bibelen sier... Men jeg skjønte tidligere ikke hva de mente. Nå i ettertid er det lettere å se at Bibelen beskriver verden som fastliggende. "Han grunnfestet jorden på dens støtter, den skal ikke rokkes i all evighet." (Salme 104) Fire hjørner er jeg foreløpig mer usikker på,.. Er jo mulig å hevde at det kan dreie seg om at verdenshavene ikke er helt sirkelformede i utkanten.. Historien om at Jesus stod ved siden av Djevelen på et høyt fjell og Djevelen viste Ham "alle verdens riker" blir også mer forklarlig ut fra flat jord-forståelsen. Ut fra en rund jord-forståelse blir man mer nødt til å bortforklare at de kunne se alle verdens riker fra et høyt fjell. Endret 17. august 2016 av Porcius Festus Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Hva står støttene på etter din mening? Jeg er nyskjerrig på hva du/de som tror på flat jord mener er utenfor glasskuppelen vi vistnok lever under. Får virkelig håpe den ikke knuser Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Så nå er det to personer her inne som tror jorden er flat? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Hva står støttene på etter din mening? Jeg er nyskjerrig på hva du/de som tror på flat jord mener er utenfor glasskuppelen vi vistnok lever under. Får virkelig håpe den ikke knuser Du, dette mener jeg lite om foreløpig, men det er selvsagt noen youtubere som har meningene i orden Mener jeg så en tittel som viste til Salomos søyler. Ja, den heter "Flat Earth, could this be the model? Solomon's pillars have the clue". Ellers kan man faktisk få info ved å studere gamle kulturers kart. Noen hadde visst den meningen at verden blir båret rundt av en skilpadde, eller sitter på toppen av en skilpadde. Angående savnede skip i Sydhavet, var det faktisk en person som kommenterte under en video at det var mange skip som ble savnet der nede, eller der ute. (Søk eventuelt på: "flights that mysteriously vanished" "ships that mysteriously vanished", "disappeared" eller lignende.) Som nevnt er det en del som antar at det er vann som er over glasskuppelen. Det er lagt ut videoer om at det er gjort forsøk på å sprenge kuppelen med atombomber, men at det ikke lyktes. Eller "lyktes" i hermetegn... Endret 17. august 2016 av Porcius Festus Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg trodde du trolla jeg? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Å sprenge den vil jo oversvømme bele jorden om det er vann bak der. Om man sier kuppelen er 1000 km høy er trykket langs antarktis 100 000 atm, må være tykt glass. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Hvem er det som har krysset Antarktis, når det står at "Endurance" var den siste store oppdagelsesferden i Antarktis? Her har du den første vellykkede (?) turen: https://no.wikipedia.org/wiki/Samveldets_trans-antarktiske_ekspedisjon Og her kan du lese om Sydpolen på tvers: Den norske Sydpolekspedisjonen 1990 http://www.nb.no/nbsok/nb/8c9010394cfb74e97f6d34daedf4ee3b?lang=no#0 En tur fra Patriot Hills - Geografisk sydpol - McMurdo - Geografisk sydpol - Patriot Hills http://www.transantarcticexpedition.com/index.php/expedition Her har du en liste over en del ekspedisjoner gjennomført på kontinentet: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Antarctic_expeditions Men det er jo klart, man skal ikke høre på folk som faktisk har vært der nede. Mye bedre å høre på folk som tror de vet bedre på Youtube o.l. Jeg skjønte ikke helt formålet med filmen om Jarle Andhøy. Det er en fyr som oversetter norske nyheter til engelsk? Han skriver følgende: The military says they contacted the Berserk to warn of the impending storm, but that's not how it works...(the mil uses broadcast MetReps, (meteorological reports), not contact with specific ships , there'd be too many transmissions) Så et marinefartøy kan ikke kontakte andre skip? Her er åpenbart en oversikt over hvor de forskjellige basene ligger på en flat jord: http://2.bp.blogspot.com/-7h_VVtid2UQ/VVd5VzwaUfI/AAAAAAAAEDI/zoLEu-5C9is/s1600/antarctica%2Bblog%2B-%2Bmultiple%2Bsouth%2Bpoles.jpg Det er gjennomført ekspedisjoner fra Novo til sydpolen, på kartet deres er jo det en heller lang tur. Nå finner jeg ikke linken i farta, men er ganske sikker på at jeg leste om noen som kjørte i bil fra Novo til Sydpolen på relativt kort tid. Edit: Her har du en med masse flotte bilder: http://englishrussia.com/2012/03/17/kazakh-expedition-to-the-south-pole/ Og her: http://arctictrucks.fi/?pageid=5023 Endret 18. august 2016 av Hotel Papa Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Er det noen som kunne tenkt seg en tur nedover da? Jeg kunne gjerne satt mine ben på sydpolen, sikkert utrolig spennende Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Er det noen som kunne tenkt seg en tur nedover da? Jeg kunne gjerne satt mine ben på sydpolen, sikkert utrolig spennende I'm in! Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Blir forumtur da? Vi her inne pluss Max og han andre fyren? 1 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Må vinne i lotto først.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå