Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er ikke gud allmektig lengre, det er enten eller.

Er gud allmektig er han ond.

Er gud god kan han ikke være allmektig.

En god og allmektig gud ville ikke drept i hopetall for å få viljen sin, heller ikke hatt en kamp mot djevelen, ettersom djevelen kunne ha blitt gjort god, eller fjernet.

Ellers er vi vel godt utenfor tema nå, strengt tatt..

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestemmer Gud over universets lover, eller er Gud underlagt dem?

Dette blir kun teorier. Det som vi iallfall må forholde oss til er at de i himmelen representerer universets lover og at de ønsker/krever at vi skal se ting ut fra deres synspunkt.

Lenke til kommentar

Hvis du er mer åpen for det hebraiske verdensbildet, sier det at det kom vann fra det store dyp, og det er i tillegg mulig at det kom vann fra oversida av glasskuppelen. 

I teorien kan vannet fra det store dyp være saltholdig. 

Og saltholdig vann sammen med en pol, lader opp et batteri. 

Flere har hatt teorier om nordlys og magnetisme. Kristian Birkeland mente at lyset var en katode, og dermed sa han vel i klartekst at han mente at jorda var et batteri. Men skuffende nok mente han at det var forhold på sola som var årsaken til det hele. 

Hvis jorda er omgitt av en glasskuppel, kan i teorien denne fylles opp av vann nedenfra, som et akvarium. 

Jeg er åpen for tanken om at det for en stor del var DNA-prøver som ble tatt med på arken. Eller rett og slett en liten beinrest fra det enkelte dyr. Guds kraft kan få levende skapninger til å oppstå fra beinrester, på et øyeblikk. Ved et tilfelle falt paktkisten ned fra veien og ned på noen bein som lå i grøfta. Og plutselig ble disse beina til levende menn igjen. 

Vi vet at i de store dyp under jordskorpa blir det varmere og varmere inntil alt er smeltet og flyter rundt. Noen ganger kommer denne magmaen til overflaten og lavaen flyter rundt. Det er vel lite trolig at det kan finnes vann under jordskorpa ... Smeltet stein og metall i kombinasjon med vann inni en trykkkoker høres ut som en mildt sagt dårlig ide. Det er i grunn derfor det heller ikke er mulig. Vann kom utenfra i det rom vi kaller verdensrommet. Det ble fraktet hit på en eller annen måte.

Slutt å snakke om batteri, polaritet, anoder og katoder dette har du ingen forståelse for.

Du er åpen for at Noah og familien tok med seg dnaprøver fra verdensdyr. DNA ble oppdaget en gang på 1950 tallet (om jeg husker riktig) og det er latterlig at Noah med følge skulle være i stand til å ta dnaprøver, oppbevare disse på en fornuftig måte for så senere å benytte dna til å gjennskape artene. 

Et antall tusen år senere oppdaget vi dna, kan gjøre noe manipuleringer av det og ikke minst klarer og oppbevare dna i flytende nitrogen for å ta best mulig vare på det. Vi er ikke i stand til å gjenskape en art i et laboratorie i våre dager. Dagen kommer kanskje, men å tro at noen personer fra mange tusen år tilbake skulle være i stand til det samme er latterlig.

Det må virkelig mangle noe hvis man tror dette. Om ikke annet en fundamental misforståelse av hva forskning er og ikke minst hvordan summert kunnskap akselerer (antakelig) eksponentielt over tid. Det er så mange ledd med basis forskning som må gjøres at det er teknisk umulig: Noah hvis han fantes har vitenskapsteknologisk mer tilfelles med huleboende neadertaler (og artene som kom før homo sapiens) enn mennesket i dag.

Troen på en maskin som magisk gjør bein/dna om til hva det en gang var er utrolig og hvis det skulle vært tilfellet så ville nok en Gud vært absolutt tilstede i vår hverdag. Hvorfor trenger en Gud bein rester er ikke Gud allmektig?

Du gjør også en feil ved at siden vi vet hva DNA er så viste de for flere tusen år også at det var noe "magisk" i fysiske rester etter mennesker, dyr m.m. Det er det ingen holdepunkter for å treffe denne slutningen. Selv 100 år siden ville mange forskere ikke trodd på DNA om vi kunne reist tilbake og fortalt om det. Det er for fjernt, tenk deg da hvordan det er i et samfunn som knapt har funnet opp hjulet og ikke har penn og papir...

Lenke til kommentar

Så det er en annen gud som skapte dyrene enn den som drepte alle?

Du fremstiller ikke guden din som særlig allmektig..

Det var nok gjort så store endringer med dyrene og menneskene, at de ikke var som Gud skapte dem. Djevelen vil alltid forsøke å omgjøre på skaperverket, og får dessverre ofte gjennom slike endringer. Slike endringer kan f.eks. gjøres med kloning, hormoner, eller ved å formere seg med kjemper. 

Ellers vet jeg ikke hvorfor det ikke ble en totalt ny skapelse. Men det kan tenkes at Noa og familien var uskyldige, og at det var løfter tilknyttet dem. Og at Gud derfor valgte å gjøre bruk av dem videre. 

I den kristne tro er Gud er beskrevet som en allmektig Gud. Bibelen er referansen her. Er Gud allmektig er det ingen begrensninger på hva han kan gjøre. Det vil ikke være en endring en allmektig Gud ikke kan gjøre noe med og hvorfor skulle han ha hjelp av en gjeng mennesker når han/henne kan gjøre jobben selv?

En allmektig gud, snill gud kunne knipset i fingrene verden slik han ønsket, men guden din velger heller å bli tidenes værste massemorder..

Altså er han verken allmektig eller snill, ihvertfall ikke begge deler.

Vet ikke hvor lett det er å knipse i fingrene overfor en menneskehet som ikke lengre er normal, og har falt i diverse synder. Det står at Gud er rettferdig og langmodig, men lar ikke den skyldige slippe straff. 

Og det er ikke sikkert dette stemmer med hvordan et moderne menneske ønsker at Gud skal være. Men så må det understrekes at Gud tilgir i det lengste. Jeg ville f.eks. ikke hatt noen sjanse hvis Gud ikke hadde tilgitt synder. At Gud er kjærlighet betyr for meg at Gud tilgir de som ikke lever i synd, og at Gud eier kjærlighetens gave som er den paradisiske tilværelsen. Den er noe vi alle egentlig ønsker. 

Er Gud allmektig kan han/henne oppheve synden akkurat når det måtte passe eller endre reglene slik at det ikke har vært noen synd. Litt kjedelig for teologiske betraktninger, men svaret sier seg nok selv...

Gud er ikke allmektig om han ikke kan gjøre det han vil, når han vil, slik han vil, uten å drepe alt liv på jorden..

Det er jo akkurat det å være allmektig betyr.

En allmektig Gud kan også avgjøre at disse folkene har gjort nok til å fortjene straff. Leste du ikke sitatet; Gud lar ikke den skyldige slippe straff? På den annen side virket det å bringe et budskap om dom til byen Ninive. De omvendte seg visstnok. Dersom Noa holdt på med å bygge arken over lengre tid, fortalte han nok til folk at de burde vende om. 

Så en Gud lar ikke skyldige slippe straff? Det må da være noen som har forbrutt seg på f.eks de ti bud, eller menneskeskapte lover for den saks skyld, og aldri har blitt tatt mens de var i live. Blir disse straffet i etterkant, etter døden? 

Hvis så så er det litt av en jævel som "sitter der oppe". Hvor mange barn har ikke dødd før de i det hele tatt har kunnet syndet. Hvor mange offer finnes ikke av kriminalitet som sliter med livet, om det er i behold, i etterkant som en allmektig Gud kunne forhindret? Det finnes ingen rasjonelle argument for at finnes en Gud som kun premierer/straffer etter at vi avgår med døden. 

Om ikke annet er de to verdenskrigene i det tyvende århundre gode bevis på at en Gud ikke eksisterer. Hvor mange millioner led og døde i disse konfliktene? Alt for mange og hadde en Gud eksistert må jeg si at han/henne burde intervenert for å spare sine skapninger. Hvis en slik gud eksisterer tror jeg ikke det er noe jeg vil bekjenne meg.

Det er kanskje på tide å legge tro til side og forholde seg til vitenskap. Ikke at vitenskap er svaret på alt, men det er det nærmeste vi noensinne vil komme.

Lenke til kommentar

...

Festus haggen for å summere 735 sider med tekst så er det slik at Jorden er en sfære, formet som en ball som er inntrykket på topp og bunn, og slik er det bare. Det er mulig å beregne, teorisere seg frem til og å teste med praktiske eksperiment. Noe som har blitt gjort masse over århundrene. Jorden er sfæreformet det er et faktum. Ta dette for gitt om du ikke forstår argumentene; både de praktiske og de abstrakte.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I den kristne tro er Gud er beskrevet som en allmektig Gud. Bibelen er referansen her. Er Gud allmektig er det ingen begrensninger på hva han kan gjøre. Det vil ikke være en endring en allmektig Gud ikke kan gjøre noe med og hvorfor skulle han ha hjelp av en gjeng mennesker når han/henne kan gjøre jobben selv?

Selv en middels mektig og litt snill gud kunne jo vist seg for verdens befolkning og omgjort hele verden til gode kristne. Han kunne ha skrevet sitt navn på himmelen(bokstavlig talt, med ord), vist seg fysisk for alle, besvart enhver bønn, la torden skralle hver gang noen nevnte hans navn.

At han velger drap i stedet for å jobbe litt sier jo litt om guden. Drukner man en hund som tisser inne uten å prøve å lære hunden til å ikke tisse inne først kan man ikke påstå man er glad og snill med hunder.

Guden druknet jo verdens befolkning som første trinn, ikke noen jeg vil kalle god på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Tvang er bedre enn drap, men man kommer langt med å overbevise :)

Om jeg kunne lukket øynene og spurt gud om ett tegn, og en statue av gud dukket opp forran meg, en statue jeg kan ta og føle på, og dette skjer konsekvent, for alle, så hadde hele verden blitt overbevist uten problem.

Det skal ikke mer til, man trenger verken å drepe folk eller tvinge folk når man med letthet kan overbevise..

Lenke til kommentar

Om gud må ha DNA fra dyr for å gjennskape de, hvordan skapte han de?

Har ikke guden din kraft nok til å skape noe sier du, men alikevel har han skapt alt?

Ups - der fant du faktisk et nytt hull i Bibel vaset på størrelse med Svalbard.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å be om noe bevis?

Kan prøve nå, la en dukke/figur av jesus dukke opp forran meg innen jeg har skrevet ferdig dette innlegget.

Problemet med tegn er at "gi meg ett tegn" åpner for at enhver ting som skjer innenfor la oss si ett par timer kan tolkes som ett tegn. Det kan være hva som helst.

Jeg kan si at du får ett tegn fra meg i morgen, du vil da se etter tegn over alt og antagelig finne haugevis..

Fortsatt ingen figur, altså, ingen bevis :)

Lenke til kommentar

Om gud må ha DNA fra dyr for å gjennskape de, hvordan skapte han de?

Har ikke guden din kraft nok til å skape noe sier du, men alikevel har han skapt alt?

Ups - der fant du faktisk et nytt hull i Bibel vaset på størrelse med Svalbard.

Det er større problem å finne noe som ikke er hull enn å finne hull..
Lenke til kommentar

Fortsatt ingen figur, altså, ingen bevis :)

Når mye av Bibelen handler om hvor ille det er med avgudsfigurer, er det nok dumt å be om å få se en figur eller statue av Gud. Du trenger ikke be om et bestemt tegn. Men i Bibelen var det en som ba om at det skulle være dugg på visse deler av et saueskinnsfell når morgenen kom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...