Budeia Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Jorda er langt eldre enn 10 000 år, den er faktisk flere milliarder år gammel: https://forskning.no/universet-planeter/2014/06/jorda-er-60-millioner-ar-eldre-enn-vi-har-trodd Hvor er dokumentasjonen på det du skriver? Du kan ikke bare kaste ut masse personlige meninger om temaet uten grunnlag. Kom med bevis, dokumentasjon, etterrettelige kilder. Utfra de hverdagslige observasjoner er det naturlig å anta at verden er flat og nærmere 10 000 år gammel. Men hvis en får stor tillit til vitenskapen, kan en overtales til å tro vi er på en jordklode som er milliarder av år gammel. Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Jeg er åpen for å tro på en flat jord, men da må du overbevise meg med mer enn «hverdagslige observasjoner» og mangel på tillit til vitenskapen. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Jeg er åpen for å tro på en flat jord, men da må du overbevise meg med mer enn «hverdagslige observasjoner» og mangel på tillit til vitenskapen. Der åpner du på en måte en dør, for så å smelle den igjen sekundet etter. Hvordan skal du kunne være åpen for flat jord med full tillit til det vitenskapen sier om en jordklode og alderen på den... Bildet i FryNos innlegg: Hva viser bildet? Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Hvorfor er det å smelle døren igjen å be om bevis/dokumentasjon? Lenke til kommentar
ikek Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Hva annet enn en båt og et kamera trengs for å bevise en flat jord? Hvis jorden er flat må det være en kant en plass. Rundt hele omkretsen kanskje? Ironi "off". Alternativt et fly og et kamera vil også gjøre samme jobben. Hvorfor har ingen gjort dette? Det burde være en enkel test. Norge har vært en signifikant sjøfartsnasjon over mange århundre. Det er rart at våre sjøfolk ikke har kommet ut med informasjon om at det er en kant der ute på havet. Lenke til kommentar
El burro Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Der åpner du på en måte en dør, for så å smelle den igjen sekundet etter. Hvordan skal du kunne være åpen for flat jord med full tillit til det vitenskapen sier om en jordklode og alderen på den... Bildet i FryNos innlegg: Hva viser bildet? Bildet viser skyggen av en sky etter solen har gått ned bak kurven på en rund jordklode, dette er ikke mulig på en flat jord fordi solen på en flat jord alltid vil befinne seg over skyene. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Nei.. lysene på himmelen må være ganske nær oss. Men det kan spille inn at himmelhvelvingen ikke er inndelt i noen flat grense mellom hav og landskap. Himmelhvelvingen har ikke noen horisont på samme måte.Så du mener horisonten ikke er et produkt av perspektiv altså. Hva er det da? "Informasjon om hvordan avstanden mellom jorda og sola beregnes og bevises. Nok et uimotstridelig fundament for at jorda ikke er flat (siden sola visstnok skal være liten og innenfor en kuppel):" Hvilket tøv. Hva er tøv? "Kjenner du mange prester som driver nettbutikk hvor de selger kors og vievann og setter opp stand på messer?" Prester får lønn, men hvis ikke måtte de gått rundt og tigget som fransiskanerne gjorde i begynnelsen. Så alle disse er arbeidsledige og dedikerer sitt liv til flat jord og ser seg tvunget til også å tjene penger på flat jord? Det tror du vel ikke på selv en gang. Men derimot popper de opp så fort det står en desillusjonert sullik med med en hundrelapp i hånda. Jeg plasserer de alle i samme gruppe som predikanter. Det finnes oppriktige predikanter også, men de fleste av dem gjør det kun fordi de tjener lassevis med penger på det. Sågar fra mye samme demografi. Sitat festus: «Hvilket tøv.» Hvorfor? Ingen kan kontrollere tallet. Sitat fra din link: "In other words, if you were alive about 800,000 years ago, and facing what we call north with a magnetic compass in your hand, the needle would point to 'south.' " Også en høyst tvilsom konklusjon. De antar at jorda er mer enn 10 000 år gammel. Det er da ingen antagelse. Man har mange målemetoder. Det er ikke gjetninger. Men for all del vis gjerne at alle målemetodene man har tar feil. Som for eksempel uran som blir til bly. Vi kan måle hvor fort dette skjer i laboratoriet. Det er et faktum på linje med at ting øker fallhastigheten med 9,8 m/s per sekund. Så når vi finner en uranklump hvor halvparten er blitt til bly, da kan vi si hvor lang tid det må ha tatt. Dersom du ikke kan si hvorfor dette er feil vil din antagelse om jordens alder avvises som religiøs fantasi. Jorda er langt eldre enn 10 000 år, den er faktisk flere milliarder år gammel: https://forskning.no/universet-planeter/2014/06/jorda-er-60-millioner-ar-eldre-enn-vi-har-trodd Hvor er dokumentasjonen på det du skriver? Du kan ikke bare kaste ut masse personlige meninger om temaet uten grunnlag. Kom med bevis, dokumentasjon, etterrettelige kilder. Utfra de hverdagslige observasjoner er det naturlig å anta at verden er flat og nærmere 10 000 år gammel. Hvilke hverdagslige observasjoner sier dette? Og la meg understreke at en observasjon som sier jorden er flat må være umulig på en rund jord. For hvis ikke så betyr jo obervasjonen verken det ene eller det andre. Det samme gjelder med jordens alder. Hvilke observasjoner sier 10000 år som ikke også sier milliarder av år? Men hvis en får stor tillit til vitenskapen, kan en overtales til å tro vi er på en jordklode som er milliarder av år gammel.Hva mener du er forskjell på tro og viten? Jeg har spurt om det før, og du svarte ikke da heller. Og gitt at du mener man må ha tillit til vitenskapen så virker du ikke til å se noen forskjell. Og forøvrig, vitenskap er en metode. Ikke et resultat eller et sett med svar. Hva annet enn en båt og et kamera trengs for å bevise en flat jord?Evne til å forstå hva man ser på. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Hva sier du til videoene mine av solnedgangen? De to første videoene har sol som går ned over landskap? Og landskapet er ofte litt høyere enn havnivå. Den siste videoen går den ned over havet, og der synes jeg sola blir mindre. I målingen av vinkelen skjønte jeg at kompasset måtte legges som om jorda var flat. Det har ikke noe å si om den går ned over land. Men her er uansett flere videoer hvor den går ned i havet. Og den forsvinner ikke i et forsvinningspunkt, den bare går ned bak horisonten. Et forsvinningsPUNKT er jo et PUNKT? Så lenge solen er stor og rund, er det jo ikke et punkt. Eller her: Solen forsvinner BAK horisonten, så flyr dronen opp, og den kommer tilbake. Det er over hav, og skal ikke være mulig hvis det er et forsvninningspunkt. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Hva annet enn en båt og et kamera trengs for å bevise en flat jord?Evne til å forstå hva man ser på. Jeg tok kanskje den biten for gitt. Bortsett fra de som har økonomiske interesser av å forfekte et slikt falsk standpunkt så virker det rart at man ikke skal være mottakelig for andre input enn det som forsterker sitt eget ekkokammer. Av og til har jeg lurt på om det er noe kausalitet og korrelasjon mellom konspirasjonsteoretikeres standpunkt og intelligens. Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 https://www.dagbladet.no/nyheter/mad-mike-skulle-til-verdensrommet-for-a-bevise-at-jorda-er-flat-endte-i-ambulanse/69649699 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 500m, ikke dårlig i en hjemmelaget rakett, trodde aldri han skulle klare å faktisk lette med noe.. Men han må nok komme høyere neste gang, 500m er vel antagelig lavere enn den nærmeste fjelltoppen 1 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 500m, ikke dårlig i en hjemmelaget rakett, trodde aldri han skulle klare å faktisk lette med noe.. Men han må nok komme høyere neste gang, 500m er vel antagelig lavere enn den nærmeste fjelltoppen Jeg forstår ikke hvorfor han heller ikke lager en ballong og går sakte opp. Har på seg en drakt som tåler påkjenningen og heller hopper i fallskjerm ned eller kontrollert senke ballongen ned igjen. Rakett er liksom 10x mer risikofylt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Man kan ta heisen høyere enn 500m, antagelig sove på hotellerom der også.. Ingen grunn til å gå utendørs engang Fikk han noe ut av turen egentlig? Bilder, film, målinger eller noe? Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Fikk han noe ut av turen egentlig? Bilder, film, målinger eller noe? Kink i ryggen? Lenke til kommentar
ikek Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Var det ikke denne raketten som var damp dreven? Eller var den en annen flatjorder? Uansett ganske utrolig at noen lager en rakett og skyter seg opp slik. En stor værballong hadde vært en enklere løsning. Noe ala det Red Bull eksperimentet fra noen år tilbake. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Fikk han noe ut av turen egentlig? Bilder, film, målinger eller noe? Tviler kan jo fly like høyt med ei drone Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Var det ikke denne raketten som var damp dreven? Eller var den en annen flatjorder? Uansett ganske utrolig at noen lager en rakett og skyter seg opp slik. En stor værballong hadde vært en enklere løsning. Noe ala det Red Bull eksperimentet fra noen år tilbake. Ja. Noe sånt tenkte jeg også. Mye tryggere og vil jeg anta. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Ihvertfall når det gjøres på begrenset budsjett med lommekalkulator, penn og papir. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Ihvertfall når det gjøres på begrenset budsjett med lommekalkulator, penn og papir. Men hva skulle man forventet. Flatjordere er jo ikke akkurat kjent for å tenke ting helt gjennom :-p Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 (endret) Ihvertfall når det gjøres på begrenset budsjett med lommekalkulator, penn og papir. Men hva skulle man forventet. Flatjordere er jo ikke akkurat kjent for å tenke :-p Korrigerte innlegget ditt, CaZpeR Endret 26. mars 2018 av Garamond Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå