Budeia Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 "Det går an, på en klode med mye mindre radius enn jordens" Tenkte det. Tror de fleste forstår at en jordklode kan være så enorm at vi kan stå på en stor, flat slette. Men hvis vi heller ikke kan se noe tegn på at det er en jordklode ved å se utover til sidene og se på horisonten, virker det stadig snodigere. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Det er INGEN som tror at du kan se fra bakken at horisonten er kurvet. Bortsett fra noen FE-ere. Jeg er tilbøyelig til å være en av de. Om du står på en stor badeball og ser ned på "horisonten" vil du se en sirkel. Det samme vil du vel på en klode, om du står noe over havnivå. Det er jo posta en drøss med bilder her inne av en kurvet horisont. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 "Du demonstrerer det ganske greit her med den motstand du setter opp mot noe som er geometrisk beviselig. " Er det ikke mulig å forestille seg en (teoretisk) jordklode der horisonten ser ut til å vende litt nedover på alle kanter? (bortsett fra høyland og fjell, eventuelt). Joda. Og horisonten vil uansett være flat. Hvor mye "nedover" bort fra deg forventer du på en globe av jordens størrelse? Mener at det stadig har vært folk innom som mener de har sett jordas kurve, noen har sett den ved å måle en linjal langs storhavet. Forbauser meg at dere ikke har sett noen av disse kommentarene.Når man kommer høyt opp begynner ting å se anderledes ut. Forskjellen er om man står i midten av en sirkel og ser rundt seg eller om man er langt unna og ser mot sirkelen. Sirkelen er alt synlig landskap. Igjen, beviselig geometri. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 (endret) Hvor høyt opp mener folket man må være for å se kurvaturen i horisonten, da? Er det dette som er forskjellen på øyehøyde og ankelhøyde? Endret 10. februar 2018 av frohmage Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Hvor høyt opp mener folket man må være for å se kurvaturen i horisonten, da? Er det dette som er forskjellen på øyehøyde og ankelhøyde? Det vet jeg ikke, men man må nok høyere enn til og med flyhøyde før det begynner å bli åpenbart for det nakne øyet. Men gode værforhold og god kvalitet kamera vil man nok klare det betraktelig lengre ned. Det fungerer jo omtrent som om man holder en rockering i øyehøyde. Da ser den helt rett ut. Så senker man den mot bakken, og ved et visst punkt begynner man se kurven. Forskjellen til jordens horisont blir jo at sirkelen når man står på bakken har en radius på nesten 5 kilometer. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Forskjellen til jordens horisont blir jo at sirkelen når man står på bakken har en radius på nesten 5 kilometer. Kanskje enda mere, til og med, men jeg mener nå at man skal kunne oppleve kurvaturen "uansett". Som sagt har vi jo fått se uttallige bilder av horisonten der kurvaturen er tydelig. Lenke til kommentar
matteus Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Forskjellen til jordens horisont blir jo at sirkelen når man står på bakken har en radius på nesten 5 kilometer. Kanskje enda mere, til og med, men jeg mener nå at man skal kunne oppleve kurvaturen "uansett". Som sagt har vi jo fått se uttallige bilder av horisonten der kurvaturen er tydelig. Jeg er ingen ekspert på geometri, men jeg kan ikke skjønne at det er mulig å se kurvaturen uten å komme svært høyt. Den eneste måten er å se at ting forsvinner bak horisonten. Fotografier skal man ikke stole på. Der er det objektivet som avgjør, og har du en vidvinkel vil du nesten alltid få en kurve, selv med de dyreste linsene. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Da er jeg uenig. Om man ser ned på en kule vil man nødvendigvis kunne måle en kurve i horisonten. Om den er synlig for et mennesklig øye et par meter over vannflaten er jeg derimot usikker på. Lenke til kommentar
matteus Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Da er jeg uenig. Om man ser ned på en kule vil man nødvendigvis kunne måle en kurve i horisonten. Om den er synlig for et mennesklig øye et par meter over vannflaten er jeg derimot usikker på. Selvfølgelig har du rett i at du kan se en kurve når du ser ned på en kule, men du må veldig høyt fordi jorda er så stor. Jeg har ingen tro på at du kan se kurven fra vanlig flyhøyde. Men som sagt, jeg er ingen ekspert, og det kunne vært moro å få noen av de her i tråden som vet mye om geometri til å komme med noen utregninger. Venter i spenning. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Selvfølgelig har du rett i at du kan se en kurve når du ser ned på en kule, men du må veldig høyt fordi jorda er så stor. En kurve er en kurve, og den skal være målbar like over havnivå i en ideell situasjon der havet er helt stille/glatt/kuleformet. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 En jordklode kan være større enn man tror, men samtidig ikke mye større siden den skal gå helt rundt på ett døgn ift sola. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Denne går til festus haggen (og andre som tror på FE). Hvor er ditt ståsted vedr. satellitter? Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 En jordklode kan være større enn man tror, men samtidig ikke mye større siden den skal gå helt rundt på ett døgn ift sola.Jeg tror vi alle er enige i hvor langt det er rundt ekvator. 1 Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 En jordklode kan være større enn man tror, men samtidig ikke mye større siden den skal gå helt rundt på ett døgn ift sola. Hvorfor har størrelsen på kula noe å si da? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Du bruker nettsider og nettvideoer som beviser som skal overgå Bibelen. Det, er det faktisk kun du og de andre FE'erene som gjør. Flere steder i bibelen kan fint tolkes som at jorden er rund som en kule. Noe religiøse som i det minste har intelligens nok til å forstå at jorden er rund, da også gjør. Det er du som insisterer på å bruke nettsider og nettvideoer med falsk informasjon som beviser for at bibelen ikke stemmer. Men, siden du har bestemt deg for at bibelen skal tolkes på en måte som den ikke var ment å tolkes på. Og du er livredd for å havne i helvete ved å stille spørsmålstegn ved din egen feiloppfatning. Du vet, siden gud er en kjærlig gud, så har han selvfølgelig et evig brennende helvete han kan sende folk han ikke liker til.. Så havner du altså i denne kjipe situasjonen der du ikke tør å innrømme hva dine egne øyne forteller deg.. Hadde jeg vært kristen hadde jeg sikkert bedt for deg festus, for det er et ganske trist skue dette du driver med.. Og har du rett i dette med helvete.. Ja.. Så prøv å gjett hvor de havner, de som ikke tror gud er i stand til å lage en rund jord?.. Det, er jo faktisk ren blasfemi.. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 om du ser i bildet nedenfor så vil du se at øyet "ser" punt A,B og C, mens i virkeligheten så er kun punk B vi ser mens resten er blindsone lineofsight.png Tar du utgangspunkt i at øynene dine er fastlimt til skallen ? Vi andre klarer både bevege på hodet og øya, burde prøve det en gang. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 En jordklode kan være større enn man tror, men samtidig ikke mye større siden den skal gå helt rundt på ett døgn ift sola.Jeg tror vi alle er enige i hvor langt det er rundt ekvator. Nåh. Så i hvilken høyde kan man se utenfor denne rockeringen? På en veldig liten klode (evt som Månen) ville det faktisk oppleves som å stå på toppen av en skalk. Ikke bare at horisontene er veldig lave, men innbyggerne vil liksom stå på toppen av en skalk. Men... skjønner jo at du mener at vår jordklode er mye, mye større enn det. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 (endret) En jordklode kan være større enn man tror, men samtidig ikke mye større siden den skal gå helt rundt på ett døgn ift sola.Jeg tror vi alle er enige i hvor langt det er rundt ekvator. Nåh. Så i hvilken høyde kan man se utenfor denne rockeringen? På en veldig liten klode (evt som Månen) ville det faktisk oppleves som å stå på toppen av en skalk. Ikke bare at horisontene er veldig lave, men innbyggerne vil liksom stå på toppen av en skalk. Men... skjønner jo at du mener at vår jordklode er mye, mye større enn det. Jeg mener..? Sier du at vi ikke er enige i hvor langt det er rundt ekvator uansett form på jorden? Og om vi vet hvor langt det er rundt ekvator så kan vi regne ut størrelsen på både en flat jord og en globe jord. Igjen, kun geometri. Dette er en merkelig ting av deg å spørsmålsstille. EDIT: La meg legge til at ekvator er 40075 kilometer på både flat og globe jord. EDIT 2: Månens omkrets er 10917 kilometer. En ganske signifikant forskjell som selvfølgelig vil se helt forskjellig ut. Og igjen - jeg kan ikke for mitt bare liv fatte hvorfor du setter tvil ved noe alle er enige i. Endret 10. februar 2018 av fokkeslasken 1 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Festus haggen: hvor er ditt ståsted vedr. Satellitter? Fikk ikke noe svar. Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Festus: følger du alt som står i Bibelen, eller bare utvalgte deler som passer deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå