Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med den karen som målte like fjellhøyder og avstandene til dem tilsa at det skulle vært lavere de som var lenger unna. Men det var de ikke

Joda. Jeg husker den. Jeg prøvde å finne alt han snakket om på kartet, men jeg fant det ikke. Frem til det er funnet er det kun påstander.

Må jeg få understreke at dette er forskjellen på flat jord og vitenskap.

Vitenskap ville vært dokumentert i en slik gard an hvem som helst ville kunne lest dokumentasjonen og funnet alle punketene han snakket om uten problemer, og derfra kunne sett på saken selv.

I dettte tilfellet var det heller vanskelig - for å si det forsiktig.

Der har du forskjellen på vitenskap og tro.

Lenke til kommentar

EDIT: For dere andre som er interessert i forskjellige ting, så kan jeg anbefale kanalen til Cody, han gjør utrolig mye artige ting :)

Husker å ha sett debunkingen av denne videoen

Så du hoppet over den opprinnelige videoen og så heller den som du allerede visste stemte med ditt syn?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Den originale Codys video viser en som reiser ut i et støvete område, tar noen bilder, reiser så hjem og tilbringer mye tid med å tegne på et ark og i Paintbrush. For så å hevde at jordklodens radius er funnet. Noe som skal være enda mer troverdig, ved at tallet i en tidligere video var feil. Men det riktige tallet skal nå være funnet. 

Dagens visvas:

En kommentar under videoen:

"Here is something you and the girl in this video completely don’t understand. Atmosphere dumbass, atmosphere. The lowest layer is always the thickest. How much curvature over that 35 miles? 646 feet. Do you see only 646 feet up that tower? No, you see almost all of it, with exception to the lowest layer, which of course you cannot ever see because of atmosphere. She just proved the earth IS NOT curved. If the earth is 26,000 miles in circumference, it must curve at 8 inches per mile squared. She has just shown that is clearly not the case. She needs to stop making videos in the name of science, or change her name to scientism shill." !!!

Eh... omtales her Cody som ei jente, som har laget videoen? I tilfelle er det sikkert ikke 100% feil.. Og sangen fra Prima Vera likeens... Sangen synges med en svært lys stemme (damestemme?) og gruppa synes å ha dameparykker på seg. Nøyaktig som denne Cody. Som har relativt lys stemme, og langt, myykt hår.

Flattus Norvegicus - det psykiatrien kaller Jordus Flattus. 

Lenke til kommentar

Sier jenta med et guttenavn (Festus:wee:

Ellers, resten av det mølet du kommer med er ikke en gang søppel - det er verre. Du burde gå å skamme deg for slike fordommer. 

Behøver ikke kommentere kun det som står i spoileren. Hva med det andre?

Denne Cody kan også ha en tvilsom dømmekraft på grunn av alle videoene han har spilt inn om kvikksølv. F.eks. under en video kommenterer noen: "Si hadet til hjernen til Cody på grunn av alt kvikksølvet som han er borti". Forøvrig ikke ukjent for globe-forkjempere :)

Dette med kallenavnet Festus fra Kruttrøyk viser seg forresten å være nok en kjempetabbe. Da du korrekt påpeker at det er en mann, og i tillegg er det en video som handler om at Ken Curtis var den første åpne homofile skuespilleren.  :eek:

Noe som på ingen måte var planlagt fra min side.

Lenke til kommentar

Denne Cody kan også ha en tvilsom dømmekraft på grunn av alle videoene han har spilt inn om kvikksølv. F.eks. under en video kommenterer noen: "Si hadet til hjernen til Cody på grunn av alt kvikksølvet som han er borti". Forøvrig ikke ukjent for globe-forkjempere :)

Du burde kanskje lese deg opp på kvikksølv før du kommenterer. Som mange andre som klager på kvikksølvet han håndterer så har de ikke peilinig. Han testet forresten seg selv og verdiene var innenfor normalen (og under gjennomsnittet så vidt jeg husker).

Edit; Fant frem videoen fordi jeg regner med at du ikke gidder. Regner vel med at du ikke gidder å se den og bare skriver at den er fake også. Du bør lære deg at alle ikke vil deg vondt og lyver, verden sirkulerer ikke rundt deg og å lure deg.

https://www.youtube.com/watch?v=xmpGL6LKo2w

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Hva med den karen som målte like fjellhøyder og avstandene til dem tilsa at det skulle vært lavere de som var lenger unna. Men det var de ikke

Joda. Jeg husker den. Jeg prøvde å finne alt han snakket om på kartet, men jeg fant det ikke. Frem til det er funnet er det kun påstander.
Må jeg få understreke at dette er forskjellen på flat jord og vitenskap.

Vitenskap ville vært dokumentert i en slik gard an hvem som helst ville kunne lest dokumentasjonen og funnet alle punketene han snakket om uten problemer, og derfra kunne sett på saken selv.

I dettte tilfellet var det heller vanskelig - for å si det forsiktig.

Der har du forskjellen på vitenskap og tro.

La meg forfriske minnet ditt.

https://youtu.be/DPDtMQqlprk

Her er videoen. Den varer 1 time. Han bruker 50 minutt cirka på å forklare at på en jordklode vil han ikke kunne se desse fjelltoppene på linje. 14 minutt ut i videoen vil du se hvilke fjelltopper han mener som han peker ut på Google Maps. Enhver person i USA kan kjøre dit han påstår å ha vært. Og se om han jukser. Fjelltoppene bruker han nesten hele videoen på å forklare hvor de er og hvor høye de er før de siste ti minuttene så ser du at han filmer fra den lokasjonen han har forklart. Han var på ingen måte en flat jorder. Og dette var eneste videoen ute på hans kanal for vel et år siden. Nå er det noen flere. Og de skal jeg se på, takk for påminnelsen om denne karen. Glemte at han var egentlig en flat jord tviler.

Lenke til kommentar

Her er videoen. Den varer 1 time. Han bruker 50 minutt cirka på å forklare at på en jordklode vil han ikke kunne se desse fjelltoppene på linje. 14 minutt ut i videoen vil du se hvilke fjelltopper han mener som han peker ut på Google Maps. Enhver person i USA kan kjøre dit han påstår å ha vært. Og se om han jukser. Fjelltoppene bruker han nesten hele videoen på å forklare hvor de er og hvor høye de er før de siste ti minuttene så ser du at han filmer fra den lokasjonen han har forklart. Han var på ingen måte en flat jorder. Og dette var eneste videoen ute på hans kanal for vel et år siden. Nå er det noen flere. Og de skal jeg se på, takk for påminnelsen om denne karen. Glemte at han var egentlig en flat jord tviler.

Jeg husker det godt. Og vi venter fortsatt på at noen skal gjøre eksperimentet etter ham. Tross alt er forarbeidet gjort. Det er bare å kjøre dit, som du sier, og gå til riktig plass og snu seg i riktig retning og ta bilde.

Eller kanskje noen har gjort det og fått et annet resultat og dermed ikke postet det? En eller annen grunn må det jo være for at flat jord miljøet ikke har kastet seg over denne "åpenbaringen" slik de har gjort med alt annet.

Tross alt vet vi at lys avbøyes etter værforhold, og det kan være at hans eksperiment har vist seg ytterst vanskelig å gjenskape på grunn av dette.

Eller hva tror du grunnen er til at ikke engang flat jord miljøet bruker dette som et ultimat bevis?

Lenke til kommentar

Jeg husker det godt. Og vi venter fortsatt på at noen skal gjøre eksperimentet etter ham. Tross alt er forarbeidet gjort. Det er bare å kjøre dit, som du sier, og gå til riktig plass og snu seg i riktig retning og ta bilde.

Eller kanskje noen har gjort det og fått et annet resultat og dermed ikke postet det? En eller annen grunn må det jo være for at flat jord miljøet ikke har kastet seg over denne "åpenbaringen" slik de har gjort med alt annet.

Tross alt vet vi at lys avbøyes etter værforhold, og det kan være at hans eksperiment har vist seg ytterst vanskelig å gjenskape på grunn av dette.

Eller hva tror du grunnen er til at ikke engang flat jord miljøet bruker dette som et ultimat bevis?

Kanskje dette er grunnen?

https://www.youtube.com/watch?v=pnZtstDDQ3s

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje dette er grunnen? 

Se der ja. Noen tok dokumentasjonen hans og gjorde det vitenskaplige arbeidet.

Da flat jordere så langt har vist en heller lemfeldig omgang med fakta så var ikke dette den største overraskelsen jeg har fått i dag.

Lenke til kommentar

Ok, man må bare prøve selv. Går ikke an å stole på noen. Den FECore testen i Lake Balaton er ikke startet ennå fordi innsjøen ikke har frosset ennå. Men her er en 11 minutters video om hvordan de har forberedt til testen.

https://youtu.be/ivRyCIUMRAA

De sier de vil teste i 7 dager og på forskjellige tider i døgnet for å finne refraksjon påvirkningen. De sier at om vannet fryser til is. Så vil det være mindre mulighet for lysbøying. Men ifølge deg fokkeslasken så er hele denne testen bortkastet.

Lenke til kommentar

Det underlige er at i denne tråden har det blitt listet opp utallige bevis for at jorda er rund og ikke flat, men likevel henger FEhodene seg opp i andre sære ting, den ene mer suspekt enn den andre for om mulig å finne ett eller annet smutthull. Til dags dato har de ikke funnet en eneste en. Dette forteller meg kun en ting, og det er at de overhodet ikke er åpne mennesker. Eller for å si det sånn, de var åpne for alternative funderinger og fant noen YouTube-snutter som de umiddelbart klamret seg til og har siden nektet å se hele bildet. For min egen synes jeg flatjord-ideen var interessant, og satte meg fore å finne ut om det er noe bak det. Jo mer jeg forsket og undersøkte, jo mer ble jeg overbevist om at dette bare var det reneste svada. Alt kunne motbevises, og ikke minst: bevisene for rund jord er ikke mulig å motbevise. Case closed.

For meg har diskusjonen egentlig ingenting med om jorda eller rund, men om årsakene bak og det som får mennesker til å tro noe annet. Det handler om en måte å tenke på som strider mot all fornuft og mot all bevisføring. Det er som virkelig er interessant er hva som får ellers normale folk til å ta på seg skylapper av denne størrelsen. For meg virker det som om de i utgangspunktet desperat var på jakt etter noe de kunne støtte seg til og trøste seg med, legge ansvaret bort fra seg selv og skape en unnskyldning (ref. Bibelen og Jesus) i stedet for å ta ansvaret for eget liv. Da tankene om flat jord dukket opp fascinerte det så mye at de slukte både agn og snøre, så mye at de aldri var i stand til å hente seg inn igjen, mye pga personligheten deres og stoltheten. Min egen konklusjon er at det til sist fylte et tomrom i dem, og da skal det endel til for at kunnskap vil trenge inn.

Endret av Garamond
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De sier de vil teste i 7 dager og på forskjellige tider i døgnet for å finne refraksjon påvirkningen. De sier at om vannet fryser til is. Så vil det være mindre mulighet for lysbøying. Men ifølge deg fokkeslasken så er hele denne testen bortkastet.

Den kan da ikke være bortkastet før de har gjort den. Om de gjør en test med mange ukjente faktorer vil den være bortkastet. Vi får håpe de ikke gjør det.

Som jeg sa tidligere så er en test (eksperiment) kun innsamling av data. Så får vi håpe de gjør det på en slik måte at dataene kan tolkes uten gjetninger.

Det er jo klart at deres store usikkerhetsmoment er lysavbøyning, så det blir spennende å se hvordan de tar høyde for dette - utover å bare ta mange tester slik de sa de ville gjøre. Problemet med mange tester på den måten er at de alle tas på samme sted. Ergo tar man ikke høyde for lokale forhold. Over et stort vann som dette vil jeg si at det som et minimum vil være vannstrømmer og vindsystemer som lokalt vil endre temperaturen drastisk. Selv på deres 20+ km test snakker vi om store mulige lokale forandringer.

Det de burde gjort var å kjøre en båt hele målestrekningen og kontinuerlig måle vann og luft temperatur. Jeg ville sagt et minimum er en sensor i vannet og to i luften i forskjellig høyde. Jo flere de har i luften jo bedre er det. Fra dette får man temperaturgradienten for hele laserens strekning, og man vil relativt nøyaktig kunne plotte ut lysavbøyningen.

De vil selvfølgelig få et problem langt unna da laserstrålen begynner å bli veldig bred og vil få forskjellige brytninger i samme stråle, men det vil man se greit i temperaturmålingene.

Men gitt det de sa i videoen er disse absolutt sentrale faktorene overlatt til helt uspesifiserte punktmålinger.

Eksperimentet virker godt planlagt for ren gjennomførelse, men gitt deres videopresentasjon virker håndteringen av lysavbøyning (som jo er hele kjernen av problematikken) heller lite gjennomtenkt. Dette, etter min mening, vil være en kjempeusikkerhet for måleresultatene.

Har du sett på noen andre forsøk som er gjort på samme sted? Dette har blitt gjort før.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...