Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å være her for underholdning forekommer meg dumt. Det er litt "troll".

Det spørs hvordan man ser det klart, jeg syns det er et alvorlig nok tema. Det forundrer og engasjerer, men skulle for all del ønske vi fikk dette endelig avklart. Endelig avklart.

Lenke til kommentar

Å være her for underholdning forekommer meg dumt. Det er litt "troll".

Det spørs hvordan man ser det klart, jeg syns det er et alvorlig nok tema. Det forundrer og engasjerer, men skulle for all del ønske vi fikk dette endelig avklart. Endelig avklart.

Man kan være seriøs og alikevel synes en ting er underholdende. For min del så prøver jeg så godt jeg kan å synke til samme nivå med tanke på forståelse/kunnskap og er seriøs som sådan, men svarene og påstandene er alikevel voldsomt underholdende og det er artig å prøve.

Ikke det at jeg ikke er spydig innimellom, men frustrasjonen må også ut :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes forskere som stiller spørsmål om verden faktisk er flat. Eller et slags hologram.

At jorden er sfærisk er endelig avklart. Noe annet er bare vrangforestillinger og konspirasjonsteorier. Jeg vil gjerne se en link som viser til en eneste seriøs forsker som stiller spørsmål om verden faktisk er flat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det forundrer og engasjerer, men skulle for all del ønske vi fikk dette endelig avklart. Endelig avklart.

Ja, det er til tider frustrerende å leve i en verden der det er mange bedrag. 

En del ønsker å bruke Bibelen som rettesnor, men det gjør kanskje ikke du (etter hva du har skrevet tidligere). 

Fram til ca 70-tallet var det kristne skoler som lærte elevene at vi var mennesker som kom fra Adam og Eva (som ikke var i slekt med apene), og at jorda var flat. 

Men så ble disse læresetningene brått tilpasset vitenskapen. Og elevene skulle lære at de var høytstående pattedyr, og at jorda er en klode i verdensrommet.

Lenke til kommentar

"Nå har astrofysikerne kommet til at Jorden likevel kan være flat. Ikke bare Jorden, hele universet."

Jorden kan være flat likevel

Der er sikkert ulike oppfatninger om slik forskning er seriøs eller ikke. Uten at jeg dermed skal ta stiling til akkurat det.

Om man regner med flere dimensjoner (slik jeg forstår artikkelen) så kan sikkert en tredimensjonal jord oppfattes som flat, ja. Dette har jo ingenting med å bevise en glasskuppel over flat jord å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Nå har astrofysikerne kommet til at Jorden likevel kan være flat. Ikke bare Jorden, hele universet."

Jorden kan være flat likevel

Der er sikkert ulike oppfatninger om slik forskning er seriøs eller ikke. Uten at jeg dermed skal ta stiling til akkurat det.

Nå beskriver ikke artikkelen korrekt det man faktisk har forsket på, så da blir din konklusjon feil.

Denne linken beskriver noe bedre den aktuelle forskningen https://gizmodo.com/you-arent-living-in-a-hologram-even-if-you-wish-you-we-1791793355

Edit:

Og disse: 

https://www.sciencealert.com/this-might-be-the-first-observational-evidence-that-our-early-universe-was-a-hologram

https://futurism.com/new-research-shows-the-universe-may-have-once-been-a-hologram/

"[in 2017], there are definitely three dimensions."

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Nei. En trodde i oldtida at himmelhvelvet var kompakt, og at jorda var flat. Følgelig også i Det nye testamentet, (der to linjer fra Enoks bok blir sitert). 

Sjekk den hebraiske kosmologien.

Som f.eks i Daniel 4:11:

The tree grew and became strong, and its top reached to heaven, and it was visible to the end of the whole earth

Men du? Trodde ikke at du sa at det gikk an å se ting på så lang avstand jeg? Hvordan kunne man se dette treet fra hele verden egentlig? Var den bare jævlig høy da? Den må jo ha vært flere tusen meter høy?

Lenke til kommentar

"Var den bare j**g høy da? Den må jo ha vært flere tusen meter høy?"

(Snuskete språk.)

Vel ja, hvis en forestiller seg at treet nådde til himmelens port som kan være en del km oppe, må treet ha vært like høyt. "and its top reached to heaven". 

Litt av det samme finnes i Jack og bønnestengelen, men det er dog noe annet.

Lenke til kommentar

Hvor ble det av det treet? Har vi noen beviser på at dette treet eksisterte? Og hvorfor kan vi ikke se Mount Everest her i fra? Eller var treet kanskje 10 ganger høyere enn til og med Mount Everest? Dette med "forsvningspunktet" har dere jo snakket så mye om, men dette treet debunker jo det til gangs

Er dette ting du... faktisk tror på? Vil gjerne ha et ærlig svar i fra deg, for en gangsskyld

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Er dette ting du... faktisk tror på? Vil gjerne ha et ærlig svar i fra deg, for en gangsskyld

Det framgår at det var herskeren Nebukadnesar som fortalte om drømmen sin om dette treet. Og at treet var et symbol på hans kongemakt. 

Men en kan vel generelt si at drømmen støtter tanken om en flat jord, selv om treet i seg selv ikke eksisterte?

Forresten leste jeg i relasjon til Enoks bok, at det magnetiske fjellet på Nordpolen skal ha vært svært høyt før syndfloden. 

Verdens fire hjørner er de stedene verdens fire vinder går ut fra, men jeg har ikke noe holdepunkt for å si hvor disse fire stedene kan være. Det vet vi ikke. 

Endret av festus haggen
Lenke til kommentar

Det er mye et spørsmål om tillit. Hvem stoler man på, og hvor langt klarer man å stille spørsmål ved ting?

Du stoler på autoritetene. 

Håndfaste er jo de nære ting som vi ser til daglig. Til og med ordene soloppgang og solsnu fokuserer på at det er sola som beveger seg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...