Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

 

 

 

Bibelen forteller at jorden er 6000 år, og ser ikke store problemet med det, før trodde jeg på jordkloden, da tenkte jeg at bakken var nærmere havet og 

 

Hvor i bibelen står det at jorda er 6000 år?

 

 

Det står ingen steder, men en feiltolkning gjør at enkelte regner seg bakover gjennom slektene som er nevnt i Bibelen og kommer til et bredt spekter med antakelser som ligger i sjiktet 4000-6000 år. Men som i ethvert regnestykke så blir resultatet basert på hvilke verdier du legger til grunn.

 

 

Jojo. Poenget mitt er at alle disse påstandene er resultat av at det sitter folk og tolker bibelen utfra sine, ofte svært tvilsomme, forutsetninger. De blir tolket slik at de alltid støtter oppunder det verdensbilde som vedkommende "tolker" har. Det som er verre er at disse tolkningene nesten uten unntak blir lagt ut som guds klare ord, selv om det disse menneskene egentlig  gjør er å opphøye seg selv til guds talerør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

matteus:

1. Hvor i bibelen står det at jorda er flat? Og jeg vil ha et konkret svar, ikke mer eller mindre fantasifulle tolkninger av diverse bibelvers.

 

Du kan selv google flat earth bible verses, da lange lister ikke blir sett på som bra her i tråden. 

Link til enkelte vers: http://testingtheglobe.com/images/Foundation.JPG

 

2. Hvis du blir nødt til å innrømme at jorda virkelig er rund, er troen din så fast forankra til den flate jorda at du gir opp hele religionen?

 

Sikkert ikke, fordi jeg har trodd lenge på både kristendommen og vitenskapen. Men har nå lært å ikke kompromisse med læresetninger som er nyere enn Bibelen. 

 

Garamond skrev:

"På samme måte som at vi fortsatt ser lommelyktens lys hvis den lyser opp en sirkel bortenfor der du står, så ville vi sett sola kaste lysstrålene på en annen del av verden hvis vi selv opplevde natt. Bare dette ene faktum beviser at jorda ikke kan være flat."

 

Nei, fordi lommelykta er veldig nær, mens sola er veldig langt borte. Vi kan ikke se Danmark herfra, og heller ikke se dagslyset over Sør-Amerika herfra (for eksempel). 

Lenke til kommentar

Jeg lanserer nå en ny teori: jorden er en sylinder. Tenk på det: et verdenskart kan enkelt rulles til en sylinder.

 

Hvis vi er kritiske til gravitasjonen inni en ball, hvor mye mer kritiske vil vi ikke være til gravitasjonen i/ved en sylinder?

 

Det er ikke sagt om det er sylinderen som beveger seg og sola som står stille, eller sylinderen som er stille og sola og månen som beveger seg. Dette må jeg ha klarlagt...!

Lenke til kommentar

matteus:

1. Hvor i bibelen står det at jorda er flat? Og jeg vil ha et konkret svar, ikke mer eller mindre fantasifulle tolkninger av diverse bibelvers.

 

Du kan selv google flat earth bible verses, da lange lister ikke blir sett på som bra her i tråden. 

Link til enkelte vers: http://testingtheglobe.com/images/Foundation.JPG

 

2. Hvis du blir nødt til å innrømme at jorda virkelig er rund, er troen din så fast forankra til den flate jorda at du gir opp hele religionen?

 

Sikkert ikke, fordi jeg har trodd lenge på både kristendommen og vitenskapen. Men har nå lært å ikke kompromisse med læresetninger som er nyere enn Bibelen. 

 

 

 

Takk. Det var nå hyggelig å få et svar, og fint for deg at du tross alt ikke er så opphengt i den flate jorda, og det tror jeg er bra, for det skal mye fantasi og utrolig mange fordommer til for å påstå at noen av skriftstedene du viser til har noe som helst med flat jord å gjøre. Og når det argumentet blir borte da er det bare naturvitenskap igjen. Med all respekt, der stiller FE-ene med et betydelig handicap.

Lenke til kommentar

En gruppe mennesker kalt "Seekers" solgte sine eiendeler for å bli hentet av et romskip fra planeten Clarion.

Ja hvorfor skal religion ha monopol på slik oppførsel?

 

Uten noen argumenter som angår saken i det hele tatt.

Vel... Kanskje vedkommende syntes det var trist at du var alene om å argumentere på den måten.

 

Ikke sikkert at jeg ønsker å sitte her 20 timer i døgnet og bli kalt for kristen løgner, syk, o.l.

Det er bare å slutte med løgnene det, for da slutter også beskyldningene.

 

Hvis en ikke skal bruke youtube, Bibelen og andre oldtidsreligioner som kilder, må en jo gå tilbake under vitenskapens paraply. Flat jord er i dag en alternativ teori.

Eventuelt kan en vise til sin egen forståelse av landskap og perspektiver.

Hva mener du er galt med vitenskap? Tross alt åpner den for at folk kan korrigere konklusjoner basert på beviser. Det er vanskelig å se hvorfor du mener det er galt.

 

Men det er såvidt løftet en finger om hvordan alt kan fungere på et flat jord system.

Dette stemmer vel ikke helt. Det finnes jo uhorvelige mengder med informasjon og eksperimenter på intervebben hvor man kan se dette. At brorparten av dem bare gjør opp igjen alle de tidligere eksperimentene uten å sjekke hvordan de er blitt tilbakevist er vel bare dems egen feil.

 

For nå som det er luftet. Så finner jeg det veldig rart at vi skal veie så å si like mye på nordpolen som ved ekvator. La oss si man kunne finne opp en like stor kule som jordkloden festet på nordpolen, og den kunne nå starte å snurre en runde på 24 timer og du holdt deg fast i en bøyle ved dens ekvator som da vil ha en fart på 1600 kilometer i time. Du ville holdt ganske hardt fast før du bare måttet sluppet taket pågrunn av sentrifugalkraften. Hadde stått på nordpolen derimot på denne ballen uten gravitasjon. Så kunne du ligget der uten å kjenne på noe slyngkraft.

Igjen ... Det er ikke farten som gjør at det blir vanskelig å holde fast, men retningsendringen. Man kan fint sitte rolig i en bil som går i 200km/t uten å holde seg fast. En karusell på en lekeplass som går i 20km/t (om man er veldig god til å løpe den igang) er fryktelig tungt. Dette ene poenget i seg selv beviser at farten ikke er faktoren som gjør (eller ikke gjør) det vanskelig.

 

Jeg liker den boken.

Selv liker jeg Foreigner-serien av C. J. Cherryh. Den er nå oppe i 18 bøker i serien. Det er space opera på sitt beste.

Med det samme jeg er på Cherryh må jeg nevne The Coldfire Triology. En rollercoaster av vitenskap, magi og religion blandet sammen i et herlig samspill. Om dere skal lese en eneste bok som ikke er som noe annet dere har lest er dette boken (bøkene).

Men jeg stopper der, for i følge Amazon kjøpte jeg nesten 60 bøker i fjor så jeg kunne laget denne listen meget lang.

 

Men ingen av bøkene tar jeg for gospel. Jeg finner hele idéen om å ta en bok som gospel litt merkelig.

 

Sikkert ikke, fordi jeg har trodd lenge på både kristendommen og vitenskapen. Men har nå lært å ikke kompromisse med læresetninger som er nyere enn Bibelen.

Vitenskapen fordrer ingen tro. Dersom du føler du må tro på den, da er det kun et tegn på at det er mer for deg å lære om et gitt tema. Det er intet negativt ved det. Det gjelder alle, og en innrømmelse om at det er mer å lære er kun av det positive.

Derimot en innrømmelse av at det ikke er mer å lære er heller ... bakvendt.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
festus haggen 8:34 

 

 

For nå som det er luftet. Så finner jeg det veldig rart at vi skal veie så å si like mye på nordpolen som ved ekvator. La oss si man kunne finne opp en like stor kule som jordkloden festet på nordpolen, og den kunne nå starte å snurre en runde på 24 timer og du holdt deg fast i en bøyle ved dens ekvator som da vil ha en fart på 1600 kilometer i time. Du ville holdt ganske hardt fast før du bare måttet sluppet taket pågrunn av sentrifugalkraften. Hadde stått på nordpolen derimot på denne ballen uten gravitasjon. Så kunne du ligget der uten å kjenne på noe slyngkraft.

 

fokkeslasken: Dette finner jeg ikke i mitt innlegg av kl 8:34 i dag morges. Men jeg kan ha skrevet det for 8 måneder siden eller noe, uten å huske det i dag.

 

En bil som går rett fram i 200 km/t, blir vel ikke påvirket av noen sentrifugalkraft?

Da den ikke går rundt sin egen akse samtidig som den beveger seg framover.

 

Vi har jo noen basale problemer i forhold til at de fleste av dere ikke har noen hellig bok. Og dere tror ikke det er noe poeng i å lete etter "muldvarper" som har skumle planer. Dette har med deres tanker om ondskap å gjøre. Dere tror kun at ondskap opptrer som sykdom og fattigdom? 

Endret av festus haggen
Lenke til kommentar
Men fakta er at jorden er flat. Og eneste måten å finne det ut på er å komme høyt nok til å se det. Men så høyt går det ikke an å komme. Og det er brukt 500 år på å bygge opp hvordan dette systemet fungerer. Men det er såvidt løftet en finger om hvordan alt kan fungere på et flat jord system.

 

Der tar du alvorlig feil igjen. De som først fant ut at jordas form ikke kunne være flat var faktisk mer eller mindre sikre på at den var det. De fra gamle gamle gamle dager som har funnet ut at jorda er rund levde i en verden der alle visste at jorda var flat og at man datt over kanten hvis man dro for langt til sjøs. Med andre ord så er det like mange tusen år med forsking på hvordan ting kan fungere på en flat jord som det er forsking på hvordan ting fungerer på en rund jord.

 

Forsking på flat og rund jord er det samme. Man har to valg og bruker vitenskapelige metoder for å bevise hvem av valgene som stemmer. De første som fant ut av ting trodde ikke engang at det var muligheter for en rund jord, de ville bare finne ut mer om verden og himmelen.

 

Det er det største problemet med dere. Dere har forkastet tusenvis av år med forskning fordi dere har bestemt at en ting må være sann og dere prøver ikke engang å se objektivt på det. Dere prøver å bevise noe dere på forhånd har satt som sannheten. Det gjør at alt som taler for deres sak er greit og alt som taler imot dere er feil.

 

Bibelen forteller at jorden er 6000 år,

 

Bibelen er guds ord og gud lever utenfor tid og rom. Du kan virkelig ikke mene at du eksisterer på samme måte som Gud kan du vel? Hvis det står 6000 år i bibelen så er ikke det snakk om 6000 menneskeår. Våre år baserer seg på sola, men Gud gjør ikke det.

 

Hvis du finner ut av ting i bibelen så må du sannelig forstå at det er Guds ord og det du da drar ut av den stemmer ikke nødvendigvis med menneskets forståelse og gang.

 

Gud jobber på mystisk vis, men du/dere påstår at dere vet når hele poenget er at det ikke skal gå an å forstå for et stakkarslig menneske.

 

Å bruke Bibelen som bevis er dermed grunnleggende feil i følge den kristne tro ;)

Lenke til kommentar

fokkeslasken: Dette finner jeg ikke i mitt innlegg av kl 8:34 i dag morges. Men jeg kan ha skrevet det for 8 måneder siden eller noe, uten å huske det i dag.

 

Vi har jo noen basale problemer i forhold til at de fleste av dere ikke har noen hellig bok. Og dere tror ikke det er noe poeng i å lete etter "muldvarper" som har skumle planer. Dette har med deres tanker om ondskap å gjøre. Dere tror kun at ondskap opptrer som sykdom og fattigdom?

Beklager. Surr i kommentarene. Det korrekte skulle vært:

 

Original post rettet.
Lenke til kommentar

En bil som går rett fram i 200 km/t, blir vel ikke påvirket av noen sentrifugalkraft?

Da den ikke går rundt sin egen akse samtidig som den beveger seg framover.

Nemlig. Derfor kan man ikke se på bare farten. Det er andre ting som spiller inn. Akkurat som ved en rotasjon av jorden.

 

Vi har jo noen basale problemer i forhold til at de fleste av dere ikke har noen hellig bok.

Trenger vi det?

 

Og dere tror ikke det er noe poeng i å lete etter "muldvarper" som har skumle planer.

Jeg tror nok du vil finne at det finnes mange konspirasjonsteoretikere som ikke er religiøse.

Slikt kommer nok gjerne fra at man ikke får fakta til å henge sammen. Ikke fra at man tror på en bok. Men dersom man får sine fakta fra en eneste bok vil jo disse tingene ubønnhørlig henge sammen for den personen selvfølgelig.

 

Dette har med deres tanker om ondskap å gjøre. Dere tror kun at ondskap opptrer som sykdom og fattigdom?

jeg kan ikke snakke for alle på det poenget. Men for min egen del vil jeg si at ondskap er en menneskelig egenskap. En sykdom er ikke ond. Den bare er.
Lenke til kommentar

Igjen synes jeg det er utrolig poengløst å sammenligne en bil med jordkloden. 

Skal det liksom være overbevisende?

 

 "Men for min egen del vil jeg si at ondskap er en menneskelig egenskap."

 

Er vel størrelsen på alle disse bedragene som er vanskelig å forestille seg. Og det er ikke helt uforståelig... Men en må fortsette å grave til en finner sannheten. Og ikke være lettlurt når det gjelder verdensrommet og en ball som spinner gjennom der. 

Lenke til kommentar

https://youtu.be/iS4sKOzztII

 

Her er en til om hvor langt man kan se på en flat jord. 17 minutt. Han snakker noe at lyset reiser i bølger. Og at en slik reise har problemer med å vibrere på en bakke uten problemer. Han viser det litt med en strikk langt fra bakken kan vibrere. Men om man setter strikken på bakken så får man ingen vibrasjon. Jeg kunne like den forklaringen da jeg liker mye av hva denne YouTube kanalen har vist.

Lenke til kommentar

Igjen synes jeg det er utrolig poengløst å sammenligne en bil med jordkloden. 

Skal det liksom være overbevisende?

Poenget var ikke bilen, men at bevegelsen er i den samme retningen hele tiden. Ta et akebrett da, om det hjelper.

Forskjellen til en sirkulær bevegelse burde være ganske grei.

 

"Men for min egen del vil jeg si at ondskap er en menneskelig egenskap."

 

Er vel størrelsen på alle disse bedragene som er vanskelig å forestille seg. Og det er ikke helt uforståelig... Men en må fortsette å grave til en finner sannheten. Og ikke være lettlurt når det gjelder verdensrommet og en ball som spinner gjennom der.

Det kan du jo godt si. Men man må se på absolutt alt. Ikke bare det som passer med det en vil frem til.

Selv holder jeg meg til standarden om at om noen kan finne en eneste ting som ikke stemmer, da vil jeg avskrive hele idéen. Så langt er dette ikke gjort for rund jord. Det er gjort utallige ganger for flat jord, men så langt ikke for rund jord.

Og motbeviset må være verifiserbart. Alt som ikke er verifierbart (mulig å gjenskape ved kjente midler) er kun påstander. Derfor, for eksempel, er vi ganske så uenige om den lange refleksjonen.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Her er en til om hvor langt man kan se på en flat jord. 17 minutt. Han snakker noe at lyset reiser i bølger. Og at en slik reise har problemer med å vibrere på en bakke uten problemer. Han viser det litt med en strikk langt fra bakken kan vibrere. Men om man setter strikken på bakken så får man ingen vibrasjon. Jeg kunne like den forklaringen da jeg liker mye av hva denne YouTube kanalen har vist.

Men fungerer lyset som en strikk?

Det er mye som vibrerer, som ikke fungerer likt..

En vibrator vibrerer, det gjør også motoren på kiel-ferga, men de er alikevel ikke sammenlignbare..

Lenke til kommentar

 

Her er en til om hvor langt man kan se på en flat jord. 17 minutt. Han snakker noe at lyset reiser i bølger. Og at en slik reise har problemer med å vibrere på en bakke uten problemer. Han viser det litt med en strikk langt fra bakken kan vibrere. Men om man setter strikken på bakken så får man ingen vibrasjon. Jeg kunne like den forklaringen da jeg liker mye av hva denne YouTube kanalen har vist.

Men fungerer lyset som en strikk?

Det er mye som vibrerer, som ikke fungerer likt..

En vibrator vibrerer, det gjør også motoren på kiel-ferga, men de er alikevel ikke sammenlignbare..

 

Og lys, elektromagnetiske bølger, vibrerer ikke som sådan.

 

EDIT: Snarere er en strikk et perfekt bevis på Newton og "conservation of momentum".

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

matteus:

1. Hvor i bibelen står det at jorda er flat? Og jeg vil ha et konkret svar, ikke mer eller mindre fantasifulle tolkninger av diverse bibelvers.

 

Du kan selv google flat earth bible verses, da lange lister ikke blir sett på som bra her i tråden. 

Link til enkelte vers: http://testingtheglobe.com/images/Foundation.JPG

 

De versene beviser da ingenting i det hele tatt. Surface betyr overflate, ikke flate. Overflater har man over alle type former.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Igjen synes jeg det er utrolig poengløst å sammenligne en bil med jordkloden. 

Skal det liksom være overbevisende?

 

 "Men for min egen del vil jeg si at ondskap er en menneskelig egenskap."

 

Er vel størrelsen på alle disse bedragene som er vanskelig å forestille seg. Og det er ikke helt uforståelig... Men en må fortsette å grave til en finner sannheten. Og ikke være lettlurt når det gjelder verdensrommet og en ball som spinner gjennom der. 

Sentripetalakselerasjon er sentripetalakselerasjon, uavhengig av om du føler den på grunn av at du sitter i en bil som svinger eller på grunn av en jordklode som snurrer. Jeg har tidligere vist at sentripetalakselerasjonen du føler (eller rettere sagt ikke kan føle fordi den er så liten) på grunn av jordas rotasjon er like stor som om du kjører i en sirkel med diameter på 26 km i en bil som holder 100 km/t. Dette har blitt påpekt for både deg og maxRPM mange ganger, uten at dere ser ut til å klare å oppfatte det. Eller dere bare ignorerer det. Eller dere jobber hardt med å framstå som dumme.

Lenke til kommentar

Sentripetalakselerasjon er sentripetalakselerasjon, uavhengig av om du føler den på grunn av at du sitter i en bil som svinger eller på grunn av en jordklode som snurrer. Jeg har tidligere vist at sentripetalakselerasjonen du føler (eller rettere sagt ikke kan føle fordi den er så liten) på grunn av jordas rotasjon er like stor som om du kjører i en sirkel med diameter på 26 km i en bil som holder 100 km/t. Dette har blitt påpekt for både deg og maxRPM mange ganger, uten at dere ser ut til å klare å oppfatte det. Eller dere bare ignorerer det. Eller dere jobber hardt med å framstå som dumme.

Eller det kan ikke være mulig fordi 1600km/t er så fryktelig fort.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har jo noen basale problemer i forhold til at de fleste av dere ikke har noen hellig bok. Og dere tror ikke det er noe poeng i å lete etter "muldvarper" som har skumle planer. Dette har med deres tanker om ondskap å gjøre. Dere tror kun at ondskap opptrer som sykdom og fattigdom? 

 

 

Jeg har en opplysning til deg som kanskje vil være overraskende. Bibelen er skrevet av mennesker. Og revidert av mennesker. Hele seksjoner er fjernet og masse er omskrevet. Dette er greit dokumentert. Så hvor hellig den er kan nok i høyeste grad diskuteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...