Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

 

Som vanlig, et helt innlegg som kommenterer stillheten. Uten noen argumenter som angår saken i det hele tatt. 

Ikke sikkert at jeg ønsker å sitte her 20 timer i døgnet og bli kalt for kristen løgner, syk, o.l. 

 

Hvis en ikke skal bruke youtube, Bibelen og andre oldtidsreligioner som kilder, må en jo gå tilbake under vitenskapens paraply. Flat jord er i dag en alternativ teori. 

Eventuelt kan en vise til sin egen forståelse av landskap og perspektiver.

 

Jeg skjønner godt at det ikke er moro å bli kalt kristen løgner, men kan du vente annet når du kommer med feilaktige påstander om at vi har sagt ditt og datt og deretter argumenterer mot det? Dessuten kaller jo du alle som har vært på sydpolen og i Antarktis for løgnere, eller kjøpt og betalt av eliten. Ikke bare dem forresten, men omtrent halve menneskeheten.

 

Du har ingen egen forståelse av landskap og perspektiver. Alt du sier er gjentakelser av hva du har sett på YT-videoer, og at de er løgnaktige, er påvist så mange ganger at det neppe kan være tvil. Du trenger ikke å gå inn under vitenskapens paraply. Det holder med å gå ut og se deg omkring. Har du sett sola bli mindre og mindre før den forsvinner under horisonten? Jeg mener i virkeligheten og ikke på You Tube. Jeg har aldri sett det i virkeligheten, og det er nå fryktelig rart at det bare er på You Tube det fenomenet finnes. Jeg har sett mange solnedganger, minst like mange som du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten saklig reportasje om flat jord konferansen og dens tilhørere. Og overbevisningen fra en astronaut om at klart jorden er en ball. Ta hans ord på det

Hele poenget vårt, som dere tydeligvis ikke klarer å forstå, er at vi IKKE skal "ta noens ord på det" - hverken en astronaut, eller youtube-videoer.

 

Det vi derimot gjør, er å bruke vår kunnskap og kritiske sans, og OBSERVERE - og så bruke disse observasjonene på en kritisk, vitenskapelig måte.

 

Og med å "observere", mener jeg slike ting som å se hvordan solas gang er i løpet av døgnet og året, hvordan månens gang er, hvordan planeter og satelitter ser ut i teleskop, hvordan fysiske fenomener som en ball kastet i fart, eller Focaults pendel oppfører seg, osv.

 

Det å se ut over horisonten og konkludere at jorda er flat fordi man ikke ser noen bue, UTEN noengang å ha sjekket hvor flate buer man faktisk kan se, er eksempel på å ikke bruke observasjoner kritisk, men derimot å argumentere ut fra ignoranse.

 

 

Så for å gjenta poenget som tydeligvis aldri går inn: Bruk dine egne sanser og kunnskap kritisk, ikke ta noens ord for det, hverken Bibelen, Youtube-videoer, astronauter eller små grønne menn i hodet ditt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

En liten saklig reportasje om flat jord konferansen og dens tilhørere. Og overbevisningen fra en astronaut om at klart jorden er en ball. Ta hans ord på det

Hele poenget vårt, som dere tydeligvis ikke klarer å forstå, er at vi IKKE skal "ta noens ord på det" - hverken en astronaut, eller youtube-videoer.

 

Det vi derimot gjør, er å bruke vår kunnskap og kritiske sans, og OBSERVERE - og så bruke disse observasjonene på en kritisk, vitenskapelig måte.

 

Og med å "observere", mener jeg slike ting som å se hvordan solas gang er i løpet av døgnet og året, hvordan månens gang er, hvordan planeter og satelitter ser ut i teleskop, hvordan fysiske fenomener som en ball kastet i fart, eller Focaults pendel oppfører seg, osv.

 

Det å se ut over horisonten og konkludere at jorda er flat fordi man ikke ser noen bue, UTEN noengang å ha sjekket hvor flate buer man faktisk kan se, er eksempel på å ikke bruke observasjoner kritisk, men derimot å argumentere ut fra ignoranse.

 

 

Så for å gjenta poenget som tydeligvis aldri går inn: Bruk dine egne sanser og kunnskap kritisk, ikke ta noens ord for det, hverken Bibelen, Youtube-videoer, astronauter eller små grønne menn i hodet ditt.

 

 

Nemlig! Dette er nesten ei perfekt oppsummering av hele tråden. For meg er det helt og totalt ubegripelig at flatjordingene må ut på you tube og til bibelen for å finne virkeligheten når den ligger der, rett fram for nesa på dem. Ikke noe galt om bibelen, men den er neppe ment som ei lærebok i naturvitenskap. At det ikke ringer ei bjelle når man ser at det er nødvendig å finne opp nye naturlover for å få kabalen til å gå opp.................... 

Lenke til kommentar

 

En liten saklig reportasje om flat jord konferansen og dens tilhørere. Og overbevisningen fra en astronaut om at klart jorden er en ball. Ta hans ord på det

Hele poenget vårt, som dere tydeligvis ikke klarer å forstå, er at vi IKKE skal "ta noens ord på det" - hverken en astronaut, eller youtube-videoer.

 

Det vi derimot gjør, er å bruke vår kunnskap og kritiske sans, og OBSERVERE - og så bruke disse observasjonene på en kritisk, vitenskapelig måte.

 

Og med å "observere", mener jeg slike ting som å se hvordan solas gang er i løpet av døgnet og året, hvordan månens gang er, hvordan planeter og satelitter ser ut i teleskop, hvordan fysiske fenomener som en ball kastet i fart, eller Focaults pendel oppfører seg, osv.

 

Det å se ut over horisonten og konkludere at jorda er flat fordi man ikke ser noen bue, UTEN noengang å ha sjekket hvor flate buer man faktisk kan se, er eksempel på å ikke bruke observasjoner kritisk, men derimot å argumentere ut fra ignoranse.

 

 

Så for å gjenta poenget som tydeligvis aldri går inn: Bruk dine egne sanser og kunnskap kritisk, ikke ta noens ord for det, hverken Bibelen, Youtube-videoer, astronauter eller små grønne menn i hodet ditt.

Tenk om det går an å bygge seg opp et heliosentrisk bilde av universet. Men fakta er at jorden er flat. Og eneste måten å finne det ut på er å komme høyt nok til å se det. Men så høyt går det ikke an å komme. Og det er brukt 500 år på å bygge opp hvordan dette systemet fungerer. Men det er såvidt løftet en finger om hvordan alt kan fungere på et flat jord system.

For nå som det er luftet. Så finner jeg det veldig rart at vi skal veie så å si like mye på nordpolen som ved ekvator. La oss si man kunne finne opp en like stor kule som jordkloden festet på nordpolen, og den kunne nå starte å snurre en runde på 24 timer og du holdt deg fast i en bøyle ved dens ekvator som da vil ha en fart på 1600 kilometer i time. Du ville holdt ganske hardt fast før du bare måttet sluppet taket pågrunn av sentrifugalkraften. Hadde stått på nordpolen derimot på denne ballen uten gravitasjon. Så kunne du ligget der uten å kjenne på noe slyngkraft.

Lenke til kommentar

Hvis en ikke skal bruke youtube, Bibelen og andre oldtidsreligioner som kilder, må en jo gå tilbake under vitenskapens paraply.

Siden når ble YouTube en oldtidsreligion?

Og vitenskapens paraply er bygget opp av hypoteser som har utviklet seg til å bli teorier, kontra flatjordens "Det som står i en 2000 år gammel bok må være absolutt sant, alltid".

Lenke til kommentar

For nå som det er luftet. Så finner jeg det veldig rart at vi skal veie så å si like mye på nordpolen som ved ekvator.

Jeg (og andre) har flere ganger forklart nøyaktig hvordan tyngdekraften og sentrifugalkraften virker sammen, og dermed gjør at du veier 0,3% mindre (eller noe sånt, husker ikke tallet nå) ved ekvator.

 

Newtons lover er svært enkle, og hvem som helst med brukbra mattekunnskap kan regne ut dette. Så det er ikke noe rart med det.

 

 

La oss si man kunne finne opp en like stor kule som jordkloden festet på nordpolen, og den kunne nå starte å snurre en runde på 24 timer og du holdt deg fast i en bøyle ved dens ekvator som da vil ha en fart på 1600 kilometer i time. Du ville holdt ganske hardt fast før du bare måttet sluppet taket pågrunn av sentrifugalkraften.

Dette er noe du bare ANTAR, uten å regne ut hvor stor sentrifugalkraften vil være på denne kloden, og uten å regne ut hvor stor den er i forhold til tyngdektaften som trekker deg inn mot kloden.

 

Hvor sterk sentrifugalkraften her vil være, er lett å regne ut, og er helt uavhengig av tro på rund eller flat jord. Men som vanlig velger du heller din ignoranse og påstår at kraften blir så stor at det vil være vanskelig å holde seg fast, når enkel utregning viser at den er ca. 1/300 av tyngdekraften, mao. ikke merkbar.

 

maxRPM: Hvorfor påstår du noe så dumt som at du måtte holdt hardt fast og bli slengt ut, når relativ enkel matematikk viser at du tar fullstendig feil, og når du har fått dette presantert for deg mange ganger? Kan det være noe med at du tenker at den kanskje blir litt mindre feil, jo flere ganger du gjentar løgnen?

 

Enten er du bevisst uredelig, eller så har du teflonhukommelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tenk om det går an å bygge seg opp et heliosentrisk bilde av universet. Men fakta er at jorden er flat. Og eneste måten å finne det ut på er å komme høyt nok til å se det. Men så høyt går det ikke an å komme. Og det er brukt 500 år på å bygge opp hvordan dette systemet fungerer. Men det er såvidt løftet en finger om hvordan alt kan fungere på et flat jord system.

 

Som vanlig lirer du ut av deg en masse sprøyt og usannheter. Det finnes vel knapt et fornuftig menneske som snakker om et heliosentrisk bilde av universet.

 

Heliosentrisme, eller det heliosentriske verdensbilde, er oppfatningen om at Solen er solsystemets sentrum, og at Jorden og de andre planetene går i bane rundt Solen.

 

Det faktum at Jorden er sfærisk har vært kjent mye lengre enn heliosentrismen. Allerede på 500-tallet f.Kr. hevdet Pythagoras at jorden var rund, og de siste 2000 år har bortimot alle lærde opprettholdt synet at jorden er rund. All nyere informasjon / observasjoner bare forsterker det faktum at jorden er sfærisk. Flat jord finnes det derimot ikke engang en tilnærmet riktig hypotese om hvordan skulle kunne fungere. Det er selvfølgelig fordi flat jord er en umulighet. Ingen gjentagbare observasjoner kan forklare en flat jord. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På samme måte som at vi fortsatt ser lommelyktens lys hvis den lyser opp en sirkel bortenfor der du står, så ville vi sett sola kaste lysstrålene på en annen del av verden hvis vi selv opplevde natt. Bare dette ene faktum beviser at jorda ikke kan være flat.

 

Se der, et enkelt observerbart og beviselig faktum. Hvordan er det mulig, flatjordere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tenk om det går an å bygge seg opp et heliosentrisk bilde av universet. Men fakta er at jorden er flat. Og eneste måten å finne det ut på er å komme høyt nok til å se det. Men så høyt går det ikke an å komme. Og det er brukt 500 år på å bygge opp hvordan dette systemet fungerer. Men det er såvidt løftet en finger om hvordan alt kan fungere på et flat jord system..

 

 

Ta en tur til Mjøsa slik det ble foreslått i et tidligere innlegg. Se om du kan se en person i andre enden. Det er et godt bevis på at jorda er rund. Hvordan sola og månen beveger seg er utmerkete bevis, selv om dere har funnet opp noen nye naturlover. Avstandene på den sørlige halvkula er enda bedre bevis. Det samme er midnattssol i Antarktis. Konklusjonen er at du ikke MÅ så høyt at du ser kurvaturen. Men når det er sagt så har vi jo massevis av bilder og video fra rommet. Hva hjelper det når du TROR at det er fake. Det ble posta en lang video fra ISS i et tidligere innlegg. Hva svarte du da? Jo, så vidt jeg husker feide du den unna og sa at Hollywood kunne greid å lage den. Det kunne de sikkert gjort, men har de det? Man kan jo tro det er fake hvis man absolutt må, og jeg har registrert en nærmest desperat jakt på små detaljer som kan overbevise en flatjorder om at videoene er fake. Det skal nok ikke så mye til, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis en ikke skal bruke youtube, Bibelen og andre oldtidsreligioner som kilder, må en jo gå tilbake under vitenskapens paraply.

Siden når ble YouTube en oldtidsreligion?

Og vitenskapens paraply er bygget opp av hypoteser som har utviklet seg til å bli teorier, kontra flatjordens "Det som står i en 2000 år gammel bok må være absolutt sant, alltid".

Jeg liker den boken. For meg som har tatt imot Jesus vil si jeg forstår mer og mer av det vi skal forstå. Vi ser ikke hele bildet som sikkert Jesus så og dermed kunne være en syndfri mann. Den har en begynnelse med fortelling om hvordan vi ble til. Gud var med oss i begynnelsen slik jeg ser for meg Gud skulle vært. Gud distanserte seg etter syndefallet med en ny plan for menneskene ut av synden så vi som lever idag, lever i denne planen. Vi har fått noen hellige lover og for de som ikke forstår seg helt på Gud vil si de kan holde desse lovene. Men i det skjulte i sinn og mørke bryter de dem konstant. Gud vil gjøre noe med dette. Ta imot Jesus, så kanskje du vil se delene av den store planen dere også.

Bibelen forteller at jorden er 6000 år, og ser ikke store problemet med det, før trodde jeg på jordkloden, da tenkte jeg at bakken var nærmere havet og Noahs flom trengte ikke å stige 8000 meter over havnivå. Men nå som jeg tror flat jord. Så kan jo den ringen rundt jorden være høyere enn 8000 meter. Kjempemennesker står det om. Og jeg så nettopp en gammel film i Asia av en kjempe som var sikkert tre ganger så høy som de menneskene rundt. Skal se om jeg finner video av det hvis dere vil.

Sivilisasjonen startet i midt østen. Jeg bryr meg ikke så mye om hvor sivilisasjonen var før flommen. Her var de samlet. Men ved å bygge tårn som skulle nå opp til himmelen så ble de forvirret av Gud. Ikke stort ulikt dagens samfunn hvor vi blir forvirret av Nasa. Rundt denne tiden og sted finner vi også de nedskrivninger. Hvorfor ikke, regner med at er man menneske, så kan man raskt finne en måte å skrive ord på. Ikke 100 tusener av år med hulebilder uten å kunne finne opp skriftord. Det handler om konger og kriger og makt. Og Gud som blander seg inn med et spesielt folk som han har valgt seg ut skal være de som skal skrive om Han fra begynnelse og avslutte med Jesus. Og her finner du masse skjulte åpenbaringer som vil gi deg kontakt med Gud når du forstår dem. Men nøkkelen til å begynne å forstå er Jesus. Til og med jødene sluttet å forstå gamle testamentet fordi de ikke kunne se at det handlet om Jesus og dermed tydde til skrifter som når man leser om, ikke er noe kjærlig for den som ikke er jøde, dem anser dem som dyr og kan vær i min teori starten på evolusjonsteorien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis en ikke skal bruke youtube, Bibelen og andre oldtidsreligioner som kilder, må en jo gå tilbake under vitenskapens paraply.

Siden når ble YouTube en oldtidsreligion?

Og vitenskapens paraply er bygget opp av hypoteser som har utviklet seg til å bli teorier, kontra flatjordens "Det som står i en 2000 år gammel bok må være absolutt sant, alltid".

Og jeg så nettopp en gammel film i Asia av en kjempe som var sikkert tre ganger så høy som de menneskene rundt. Skal se om jeg finner video av det hvis dere vil.

 

tallest-and-shorte_1559059i.jpg

Han her du prater om?

 

Alt det andre baluba greiene du preiker om er tankegangen til en som burde vært innlagt på sinnssykehus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvis en ikke skal bruke youtube, Bibelen og andre oldtidsreligioner som kilder, må en jo gå tilbake under vitenskapens paraply.

Siden når ble YouTube en oldtidsreligion?

Og vitenskapens paraply er bygget opp av hypoteser som har utviklet seg til å bli teorier, kontra flatjordens "Det som står i en 2000 år gammel bok må være absolutt sant, alltid".

Jeg liker den boken. For meg som har tatt imot Jesus vil si jeg forstår mer og mer av det vi skal forstå. Vi ser ikke hele bildet som sikkert Jesus så og dermed kunne være en syndfri mann. Den har en begynnelse med fortelling om hvordan vi ble til. Gud var med oss i begynnelsen slik jeg ser for meg Gud skulle vært. Gud distanserte seg etter syndefallet med en ny plan for menneskene ut av synden så vi som lever idag, lever i denne planen. Vi har fått noen hellige lover og for de som ikke forstår seg helt på Gud vil si de kan holde desse lovene. Men i det skjulte i sinn og mørke bryter de dem konstant. Gud vil gjøre noe med dette. Ta imot Jesus, så kanskje du vil se delene av den store planen dere også.

Bibelen forteller at jorden er 6000 år, og ser ikke store problemet med det, før trodde jeg på jordkloden, da tenkte jeg at bakken var nærmere havet og Noahs flom trengte ikke å stige 8000 meter over havnivå. Men nå som jeg tror flat jord. Så kan jo den ringen rundt jorden være høyere enn 8000 meter. Kjempemennesker står det om. Og jeg så nettopp en gammel film i Asia av en kjempe som var sikkert tre ganger så høy som de menneskene rundt. Skal se om jeg finner video av det hvis dere vil.

Sivilisasjonen startet i midt østen. Jeg bryr meg ikke så mye om hvor sivilisasjonen var før flommen. Her var de samlet. Men ved å bygge tårn som skulle nå opp til himmelen så ble de forvirret av Gud. Ikke stort ulikt dagens samfunn hvor vi blir forvirret av Nasa. Rundt denne tiden og sted finner vi også de nedskrivninger. Hvorfor ikke, regner med at er man menneske, så kan man raskt finne en måte å skrive ord på. Ikke 100 tusener av år med hulebilder uten å kunne finne opp skriftord. Det handler om konger og kriger og makt. Og Gud som blander seg inn med et spesielt folk som han har valgt seg ut skal være de som skal skrive om Han fra begynnelse og avslutte med Jesus. Og her finner du masse skjulte åpenbaringer som vil gi deg kontakt med Gud når du forstår dem. Men nøkkelen til å begynne å forstå er Jesus. Til og med jødene sluttet å forstå gamle testamentet fordi de ikke kunne se at det handlet om Jesus og dermed tydde til skrifter som når man leser om, ikke er noe kjærlig for den som ikke er jøde, dem anser dem som dyr og kan vær i min teori starten på evolusjonsteorien.

 

 

Ok. Så var vi tilbake til bibelen igjen. Jeg har spurt om dette før uten at noen har tatt bryet med å svare:

 

1. Hvor i bibelen står det at jorda er flat? Og jeg vil ha et konkret svar, ikke mer eller mindre fantasifulle tolkninger av diverse bibelvers.

2. Hvis du blir nødt til å innrømme at jorda virkelig er rund, er troen din så fast forankra til den flate jorda at du gir opp hele religionen?

Endret av matteus
Lenke til kommentar
Bibelen forteller at jorden er 6000 år, og ser ikke store problemet med det

 

Vi vet beviselig, gjennom sikre målinger, at jorda er milliarder av år gammel. Dette er udiskutabelt.
 
Hvorfor skjuler du deg? Er du redd for å stå på egne bein, redd for undersøke bittelitt og kanskje få et litt bredere perspektiv på verden? Eller er det en bevisst handling å hele tida, uansett tema, "skylde" på Jesus? Føler du at det fritar deg for ansvar?
Endret av Garamond
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bibelen forteller at jorden er 6000 år, og ser ikke store problemet med det, før trodde jeg på jordkloden, da tenkte jeg at bakken var nærmere havet og 

 

Hvor i bibelen står det at jorda er 6000 år?

 

 

Det står ingen steder, men en feiltolkning gjør at enkelte regner seg bakover gjennom slektene som er nevnt i Bibelen og kommer til et bredt spekter med antakelser som ligger i sjiktet 4000-6000 år. Men som i ethvert regnestykke så blir resultatet basert på hvilke verdier du legger til grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...