Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

*snip*

 

En Foucault-pendel settes igang av menneskelige krefter, siden er det vel noe magnetisme. Legg merke til at den beveger seg over en flat, liggende sirkel (en pannekake). 

 

*snip*

 

Jeg har nevnt dette før, men jeg kan gjerne gjenta meg selv til det kjedsommelige; Hvordan kan det ha seg at Focault-pendler, som er laget av materialer som reagerer stikk motsatt av hverandre på magnetisme, likevel oppfører seg likt?

 

Og jeg håper inderlig at jeg misforstår deg her, og at du ikke forsøker å ta det at pendelen beveger seg over en flat, liggende sirkel til inntekt for at jorda også er flat. Og hvis jeg ikke har misforstått deg så tenk over dette; Jeg jobbet med kundeservice i sju år, og du er likevel, med klar margin, den som har kommet med de mest grensesprengende idiotiske uttalelsene. Herlighet ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ekstremt tung pendel fra et ekstremt høyt punkt, som settes igang og delvis holdes i gang av magneter i innretningen, hvordan kan dette unngå å virke ved ekvator? Det må da virke en god stund. 

 

Pendelen er ikke frigjort fra huset den henger i, så hvorfor pendelen skulle vise jordas rotasjon er et mysterium. 

 

Pynt som en henger opp i vinduer, burde også bevegd seg dersom pendler viste jordas rotasjon. 

 

Sitat fra Official Flat Earth and Globe Discussion:

 

 

The Pendulum is fixed to a string which is fixed to a stationary pole and the ball is certainly effected by the string so in theory if the Earth was rotating underneath our feet the string and pole would also be rotating with the ball at the same exact time so no effect would be observed. The pendulum actually proves a stationary Earth because it shows that the Earth and the Heavens do not rotate at the same rate therefore the Celestial sphere is moving and not the Earth as the Earth is stationary. 
Lenke til kommentar

 

En ekstremt tung pendel fra et ekstremt høyt punkt, som settes igang og delvis holdes i gang av magneter i innretningen, hvordan kan dette unngå å virke ved ekvator? Det må da virke en god stund. 

 

Pendelen er ikke frigjort fra huset den henger i, så hvorfor pendelen skulle vise jordas rotasjon er et mysterium. 

 

Pynt som en henger opp i vinduer, burde også bevegd seg dersom pendler viste jordas rotasjon. 

 

Sitat fra Official Flat Earth and Globe Discussion:

 

 

The Pendulum is fixed to a string which is fixed to a stationary pole and the ball is certainly effected by the string so in theory if the Earth was rotating underneath our feet the string and pole would also be rotating with the ball at the same exact time so no effect would be observed. The pendulum actually proves a stationary Earth because it shows that the Earth and the Heavens do not rotate at the same rate therefore the Celestial sphere is moving and not the Earth as the Earth is stationary. 

 

 

Hvorfor kan du ikke prøve å sette deg inn i problemstillingen og faktisk lære noe, i stedet for å kaste ut intetsigende påstander som ikke har hold i noe som helst? Er du helt allergisk mot å ta til deg lærdom? 

Det virker som om uansett hva som blir argumentert med og forklart til deg, så besvarer du ikke dette men heller kommer med totalt andre (og irrelevante) innspill som i beste fall er komiske. I ditt tilfelle havner beskrivelsen dessverre mot det tragiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ekstremt tung pendel fra et ekstremt høyt punkt, som settes igang og delvis holdes i gang av magneter i innretningen, hvordan kan dette unngå å virke ved ekvator? Det må da virke en god stund.

Hva må virke? Pendelen fortsetter jo selvsagt å svinge en god stund ved ekvator også. Men pendelen vil ikke endre rotasjonsakse i forhold til jorda der.

 

En god forklaring på hvorfor Focaults Pendel virker som den gjør, og beviser jordas form og rotasjon, kan finnes her: https://www.wired.com/2014/05/wuwt-foucaults-pendulum/

 

Merk, jeg har i mine villeste drømmer null håp om at Widewanka/festus haggen skal skjønne og ta til seg en bokstav av det som står der, men det kan være interessant å lese for å lære for alle dere andre som ikke er totalt immune mot kunnskap.

 

Pendelen er ikke frigjort fra huset den henger i, så hvorfor pendelen skulle vise jordas rotasjon er et mysterium.

Ja, ikke sant? Det meste er et mysterium for den totalt kunnskapsløse. 

 

Pynt som en henger opp i vinduer, burde også bevegd seg dersom pendler viste jordas rotasjon.

Ja, hvis du klarer å få pyntet ditt til å svinge i timesvis uten å stoppe, ville du sett det der også. Dette er ikke magi.

 

 

Angående sitatet fra "Official Flat Earth and Globe Discussion" så viser det også at personen ikke har forstått at for at en Focaults Pendel skal virke, må den henge fritt, på en slik måte at opphenget IKKE påvirker vinkelen til svingningen, og da faller hele argumentet vekk.

Endret av theNiceOne
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor kan du ikke prøve å sette deg inn i problemstillingen og faktisk lære noe, i stedet for å kaste ut intetsigende påstander som ikke har hold i noe som helst? Er du helt allergisk mot å ta til deg lærdom? 

Det virker som om uansett hva som blir argumentert med og forklart til deg, så besvarer du ikke dette men heller kommer med totalt andre (og irrelevante) innspill som i beste fall er komiske. I ditt tilfelle havner beskrivelsen dessverre mot det tragiske.

 

Dette er det jo det effektive ved tro. Folk tror bare enda sterkere hvis det ikke er samsvar mellom virkelighet og tro. Det betyr jo tross alt at troens magiker (det gjelder dem alle) er så fantastisk at han lager ting som ikke kan forklares. Tenk på det da - han har laget en flat jord som fremstår som rund. Hvor fantastisk vanskelig er ikke det da? Alle vi her inne har vært med på å styrke flat jorderes overbevisning om jordens form og deres godstro.

Deres intensjon var aldri å snakke om vitenskap eller beviser. Trådstarter trodde kanskje det en stund, men han fant nok ut at det ikke gikk og overga seg til troen etterhvert som det ble klart at han ikke kunne holde begge standpunktene samtidig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ekstremt tung pendel fra et ekstremt høyt punkt, som settes igang og delvis holdes i gang av magneter i innretningen, hvordan kan dette unngå å virke ved ekvator? Det må da virke en god stund.

Igjen - helt kjemisk fritt for premisser. Du gjør det med vilje, ikke sant? For jeg sliter med å tro at noen er så totalt blottet for tanker bak hva de tenker på.

Så hva er det du snakker om? Snakker du om rotasjonen eller svingningen? En pendel vil svinge akkurat som normalt ved ekvator. Den vil ikke rotere etter jordomdreiningen fordi den står i feil retning. Det er alt.

 

Og hvilke magneter er det du snakker om? En pendel har ingen magneter.

 

Pendelen er ikke frigjort fra huset den henger i, så hvorfor pendelen skulle vise jordas rotasjon er et mysterium.

Huset den henger i?

Hvis noe henger i for eksempel et tau, kan du snu på det som henger i tauet uten å gjøre noe der tauet er festet?

Det er ikke veldig vanskelig å henge opp noe slik at det er uavhengig av festepunktet. Finne dette betenkelig er ... betenkelig.

 

Pynt som en henger opp i vinduer, burde også bevegd seg dersom pendler viste jordas rotasjon.

Klart. Hvis du har pynt som svinger frem og tilbake i timesvis uten nevneverdig påvirkning fra luften rundt eller festet i vinduet så vil det skje.

Har du slik pynt?

 

Sitat fra Official Flat Earth and Globe Discussion:

The Pendulum is fixed to a string which is fixed to a stationary pole and the ball is certainly effected by the string so in theory if the Earth was rotating underneath our feet the string and pole would also be rotating with the ball at the same exact time so no effect would be observed.

De er ikke festet i noen tråd. De sitter i metallstenger og høykvalitets kulelagre som ville fått enhver spinner til å skamme seg.

Du må da som et minimum hvertfall prøve å finne korrekt informasjon om et emne hvertfall én eneste gang.

Men det er vel ikke korrekthet du er ute etter, er det? Det er å finne noe som er enig med hva du allerede har bestemt deg for, ikke sant? Uansett om det er løgn eller ikke, tydeligvis.

 

The pendulum actually proves a stationary Earth because it shows that the Earth and the Heavens do not rotate at the same rate therefore the Celestial sphere is moving and not the Earth as the Earth is stationary.

Noe som jo ikke ville laget noen rotasjon for en pendel - som vi jo tross alt ser i virkeligheten. Men slike detaljer er vel ikke så viktig.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

EDIT: Og, for å komme konspiratorikerene i forkjøpet, damen på bildet er ikke en funksjonær. Man får lov til å starte den selv. Og stoppe den også. Eller gjøre hva man vil med den egentlig.

 

Gabri3L var før meg, men du må nesten fortelle oss hvor du fant denne..

 

Litt usikker på om du tuller eller ikke nå så jeg svarer for begge startmekanismene.

Jeg kjenner ikke dama. Hun bare var på bildet av startkroken for pendelen.

Bildene fant jeg ved å søke etter "Heureka" og "pendulum". Dette fordi jeg har vært på Heureka en god del ganger.

Lenke til kommentar

"Startmekanismen" på bildet lignet litt på Jegertvillingene. Men det har ingen stor betydning. Bortsett fra at Jegertvillingene er veldig macho i stilen, til tross for at de er små og nette. Noen ganger går det på stilen, og ikke utseendet.

 

Sitat fra youtube:

 

 

 

You forgot to mention that the precession of the pendulum will reverse direction during a lunar eclipse.

 

Altså, dette er et bevis på at pendelen ikke følger jordas rotasjon, men snur ved måneformørkelse.

 

Plutselig var ikke min kommentar om sola så dustete likevel. Det kan ha noe med sola eller månen å gjøre. 

 

Fulgte pendelen jordas rotasjon slavisk, ville ikke noe slikt retningsskifte skjedd. 

 

I min leting etter opplysninger om Foucaults pendulum, kom jeg flere steder over at pendelen delvis blir holdt i gang av magneter. Dette blir naturligvis slitsomt å finne fram til igjen, hvis dere krever det (noe dere sikkert gjør). Vet ikke om jeg gidder å finne fram til det. Men en skjeggete mann sa at magneter var med på å holde igang pendelen, før han deretter sa at pendelen viser jordas rotasjon. 

Dermed var det ikke en flatjorder som sa det. 

 

Selv om en kan leke med tanken at pendelen er fullstendig fri fra bygningen den er i, er det stadig et faktum at den er opphengt i en bygning og følger med bygningen. En totalt fri pendel ville til sammenligning vært ute i friluft og svevet av seg selv. 

Men da ville den jo vært i stor fare for å samles opp av den store vacuum cleaning, eller universelle støvsuger.

Lenke til kommentar

Kom tilbake når du har prøvd, kanskje du har gjort deg noen tanker om hvorfor de henger opp pendel i noe og ikke i ingenting :)

 

Så klart, men da bør dere ikke late som pendelen henger i ingenting.

Ifølge dere har faktisk atmosfæren en viss drakraft, siden en luftballong kan henge i lufta over den samme stedet "på grunn av at atmosfæren reiser sammen med jorda". 

Lenke til kommentar

Sitat fra youtube:

 

You forgot to mention that the precession of the pendulum will reverse direction during a lunar eclipse.

 

Altså, dette er et bevis på at pendelen ikke følger jordas rotasjon, men snur ved måneformørkelse.

 

Plutselig var ikke min kommentar om sola så dustete likevel. Det kan ha noe med sola eller månen å gjøre. 

 

Fulgte pendelen jordas rotasjon slavisk, ville ikke noe slikt retningsskifte skjedd.

 

I min leting etter opplysninger om Foucaults pendulum, kom jeg flere steder over at pendelen delvis blir holdt i gang av magneter. Dette blir naturligvis slitsomt å finne fram til igjen, hvis dere krever det (noe dere sikkert gjør). Vet ikke om jeg gidder å finne fram til det. Men en skjeggete mann sa at magneter var med på å holde igang pendelen, før han deretter sa at pendelen viser jordas rotasjon.

 

Dermed var det ikke en flatjorder som sa det.

 

 

Må du virkelig alltid bruke Youtube som en informasjonskilde? Wikipedia er gratis og vesentlig mer nøyaktig, ikke alle har tid til å se på YouTube-video 5 timer daglig.

 

Allais-effekten er faktisk noe som vitenskapen enda ikke har klart å forklare, men det ser ut som om pendelens endring av rotasjonsvinkel øker kraftig under formørkelser snarere enn å endre retning.

Det er ikke nødvendigvis et bevis på at pendelen følger eller ikke følger Jordens rotasjon, men det er en observasjon som ikke kan forklares av nåværende teori, og er sannsynligvis en god del mer komplisert å forklare enn med en enkel tegning

 

Ved å google litt fant jeg ut at man kan montere en magnet under senteret av rotasjonsplanet til pendelen for å opprettholde farten uten å endre vinkel, dette forklarer ikke hvordan pendelen endrer retning.

 

Uansett sitter jeg med en rekke spørsmål her:

  1. Hvordan forklares sol- og måne-formørkelse med en flat jord?
  2. Hvordan forklarer flat jord at Foucalts pendel endrer retning over tid, avhengig av breddegrad?
  3. Hvordan forklarer flat jord at Foucalts pendel blir påvirket av sol- og måne-formørkelse?
Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitat fra youtube:

You forgot to mention that the precession of the pendulum will reverse direction during a lunar eclipse.

Altså, dette er et bevis på at pendelen ikke følger jordas rotasjon, men snur ved måneformørkelse.

 

Plutselig var ikke min kommentar om sola så dustete likevel. Det kan ha noe med sola eller månen å gjøre. 

 

Fulgte pendelen jordas rotasjon slavisk, ville ikke noe slikt retningsskifte skjedd.

 

Sånn bortsett fra at det ikke stemmer. Det er riktig at man ser avvik av og til, men det har aldri blitt vist den sammenheng du her påstår.

Dette er kun nok en gang at dere har plukket ut enkelttilfeller fra en hel haug av målinger. Man må ta med alle målingene. Ikke bare de man selv liker.

 

I min leting etter opplysninger om Foucaults pendulum, kom jeg flere steder over at pendelen delvis blir holdt i gang av magneter. Dette blir naturligvis slitsomt å finne fram til igjen, hvis dere krever det (noe dere sikkert gjør). Vet ikke om jeg gidder å finne fram til det. Men en skjeggete mann sa at magneter var med på å holde igang pendelen, før han deretter sa at pendelen viser jordas rotasjon. 

Dermed var det ikke en flatjorder som sa det.

En pendel behøver ikke magneter for å verken svinge eller rotere med jordbevegelsen. Om noen har klart å lage en pendel som kan holde det gående lenger ved å benytte magneter så all ære til dem for det. Men en pendel behøver altså ikke magneter.

 

Selv om en kan leke med tanken at pendelen er fullstendig fri fra bygningen den er i, er det stadig et faktum at den er opphengt i en bygning og følger med bygningen. En totalt fri pendel ville til sammenligning vært ute i friluft og svevet av seg selv.

Og du sier dette fordi... (premisser, vett'u.)

 

 

Kom tilbake når du har prøvd, kanskje du har gjort deg noen tanker om hvorfor de henger opp pendel i noe og ikke i ingenting :)

Så klart, men da bør dere ikke late som pendelen henger i ingenting.

 

Igjen sier du ting som ingen har sagt noe om før. Ingen her har påstått at en pendel henger i ingenting.

Jeg lurer helt seriøst på hvorfor du, som kristen til og med, finner det akseptabelt å lyve. Jeg kan bare ikke fatte det.

 

Ifølge dere har faktisk atmosfæren en viss drakraft, siden en luftballong kan henge i lufta over den samme stedet "på grunn av at atmosfæren reiser sammen med jorda".

Nei. Ingen her har påstått dette heller, men denne ganger tror jeg faktisk ikke du lyver. Denne gangen tror jeg du ikke forstår hva vi har snakket om.

I tilfellet over, det var åpenbar løgn. Gud må være stolt av deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor kan du ikke prøve å sette deg inn i problemstillingen og faktisk lære noe, i stedet for å kaste ut intetsigende påstander som ikke har hold i noe som helst? Er du helt allergisk mot å ta til deg lærdom? 

Det virker som om uansett hva som blir argumentert med og forklart til deg, så besvarer du ikke dette men heller kommer med totalt andre (og irrelevante) innspill som i beste fall er komiske. I ditt tilfelle havner beskrivelsen dessverre mot det tragiske.

 

Dette er det jo det effektive ved tro. Folk tror bare enda sterkere hvis det ikke er samsvar mellom virkelighet og tro. Det betyr jo tross alt at troens magiker (det gjelder dem alle) er så fantastisk at han lager ting som ikke kan forklares. Tenk på det da - han har laget en flat jord som fremstår som rund. Hvor fantastisk vanskelig er ikke det da? Alle vi her inne har vært med på å styrke flat jorderes overbevisning om jordens form og deres godstro.

Deres intensjon var aldri å snakke om vitenskap eller beviser. Trådstarter trodde kanskje det en stund, men han fant nok ut at det ikke gikk og overga seg til troen etterhvert som det ble klart at han ikke kunne holde begge standpunktene samtidig.

 

Det er ganske utrolig at noen kan være så ignorante. Men det forbauser meg egentlig ikke, jeg har møtt mennesker som tror på de mest spinnville ting. Ofte er det noen fellestrekk jeg ser igjen. Flere sliter med alvorlige diagnoser som Schizofreni og psykoser. Andre har vokst opp i ekstreme miljøer preget av indoktrinering, å bryte med troen betyr også at man risikerer å miste familie og venner. Siste personen jeg møtte sa rett ut at han hadde lav IQ, så det kan jo også spille en rolle. Han ventet forøvrig på et romskip sammen med resten av menigheten som hadde tatt i mot Jesus. Det var som å snakke til en mur da jeg forsøkte å stille spørsmål med troen hans.

 

For noen år siden fikk jeg også bekreftet at jeg var fra Alpha Centauri av en dame fra galaksen Andromeda, hun visste definitivt hva hun snakket om siden hun kunne forutsi fremtiden og hadde snakket med Jesus og Buddha om dette  :wee:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"For noen år siden fikk jeg også bekreftet at jeg var fra Alpha Centauri av en dame fra galaksen Andromeda,"

 

Disse teoriene kunne da ikke ha blitt utviklet uten en fast tro på det ytre rom. Noe som illustrerer hvor helsesam troen på flat jord er. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/When_Prophecy_Fails

 

En gruppe mennesker kalt "Seekers" solgte sine eiendeler for å bli hentet av et romskip fra planeten Clarion. 

 

(Nå vet vi alle hvorfor Clarion hotell heter Clarion...)

 

 

"Jøss, nå ble det stille i leiren.  :p"

 

Som vanlig, et helt innlegg som kommenterer stillheten. Uten noen argumenter som angår saken i det hele tatt. 

Ikke sikkert at jeg ønsker å sitte her 20 timer i døgnet og bli kalt for kristen løgner, syk, o.l. 

 

Hvis en ikke skal bruke youtube, Bibelen og andre oldtidsreligioner som kilder, må en jo gå tilbake under vitenskapens paraply. Flat jord er i dag en alternativ teori. 

Eventuelt kan en vise til sin egen forståelse av landskap og perspektiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"For noen år siden fikk jeg også bekreftet at jeg var fra Alpha Centauri av en dame fra galaksen Andromeda,"

 

Disse teoriene kunne da ikke ha blitt utviklet uten en fast tro på det ytre rom. Noe som illustrerer hvor helsesam troen på flat jord er. 

Selvom det finnes ville konspirasjonsteorier som forutsetter at verdensrommet finnes, er ikke de ville konspirasjonsteoriene om at jorda er flat og verdensrommet noe mindre sprøe.

 

Jeg vil heller si at dine konspirasjonsteorier heller er mer sprø enn alien-ideene, siden dine konspirasjonsteorier kan motbevises av hvem som helst med litt interesse for det. Det er ikke like lett å motbevise at vi har skute besøk fra verdensrommet.

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis en ikke skal bruke youtube, Bibelen og andre oldtidsreligioner som kilder, må en jo gå tilbake under vitenskapens paraply. Flat jord er i dag en alternativ teori. 

Eventuelt kan en vise til sin egen forståelse av landskap og perspektiver.

 

Hvorfor benytter du deg av youtube, bibelen og andre oldtidsreligioner som kilder på planetens form?

Er det ikke mer nyttig å bruke planeten som en kilde for å finne planetens form?

 

Men da går du så klart over til vitenskapens paraply.. og dens svar samsvarer ikke alltid med youtube, oldtidsreligioner og oldtidsbøker som bibelen.

Og når tro og observerbar forskning ikke er forenelig da forkaster man så klart forskningen og fortsetter å tro på ting som ikke stemmer med virkeligheten.  :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...