Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ok - om jeg kommer med et skikkelig teleskop (et helt ordinert teleskop), plasserer det, og ber deg kikke til andre siden mens maxRPM står på andre sia, greier du å se han da? Ja eller nei? 

 

 

Siden du vet det best, kan du ikke bare si løsningen?

Det virker jo nå som jeg skal si at personen kan bli sett gjennom teleskopet.

 

Hvis andre hadde visst bedre enn deg selv, og du var selv enig i dette, så hadde du ikke påstått at Jorden er flat.

 

Ettersom du mener du vet bedre enn oss andre må du kunne forklare hva som er galt i våre antagelser. Da vil jeg gjerne at du ser på følgende:

 

 

En Foucault-pendel settes igang av menneskelige krefter, siden er det vel noe magnetisme. Legg merke til at den beveger seg over en flat, liggende sirkel (en pannekake).

Hvordan skal magnetisme endre retningen på pendelen til å dekke hele sirkelen? Hvis det var en magnet på en side ville jo pendelens retning endt opp å peke mot magneten og stoppe å endre retning, men hvis magneten er under pendelen vil den jo rett og slett stoppe ettersom magneten trekker pendelen ned.

 

Her ser jeg helst at du tegner figur for å forklare hva du mener.

 

Jeg venter fortsatt på svar her, jeg diskuterer ikke at den er satt i gang av menneskelige krefter, men snarere ditt andre utsagn om magnetisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var en gutt som lurte på hvor mange horisonter det er for å komme til Danmark, og det var faktisk en helt riktig analyse. 

En må reise gjennom flere horisonter for å komme dit, nemlig.

Du fremviser en evne uten sidestykke til å sette opp problemer og komme med konklusjoner helt kjemisk fritt for premisser.

 

Min sønn kom med følgende matteoppgave her om dagen: 2+3=23

For å låne dine egne ord: "det var faktisk en helt riktig analyse". Da gitt at oppgaven er helt uten premisser selvfølgelig.

 

Kan du ikke definere det du snakker om betyr utsagnet ingenting mer enn "jeg syntes at ..."

 

Men om en ser for langt i sitt nærmiljø, så hører en automatisk hjemme på psykiatrisk? Dette tror jeg snart blir en avleggs holdning.

Hvordan kom du frem til en slik absurd konklusjon?

 

Jeg lurer virkelig seriøst på hvordan du kommer frem til de fleste av dine resonnementer, for de følger sjeldent fra noe av det du svarer på. Som dybden av mjøsa. Eller at man må på sinnsykehus om man ser for langt.

Hvor kommer dette fra? For ingen har foreslått noe slikt, så det er noe du enten finner på eller misforstår. Altså løgn eller uforstand.

 

Slik jeg ser det er det opp til deg om du vil oppfattes som løgner eller uforstandig. Og gitt din hang etter å fremme en usammenhengende tekst som den absolutte sannhet over virkeligheten så gjetter jeg på begge, hvor løgn for å "beskytte" bibelen er godtatt i ens misjon av å (mot)bevise noe man ikke kan noe om.

 

Men - for min egen del begynner jeg å bli vant med løgn fra kristne. Jeg blir mer overrasket de ytterst få gangene jeg snakker med en kristen som er ærlig i sin verdensanskuelse.

 

Vi vet ikke alt om hva kunnskapens tre betydde, men det virker som Adam og Eva på mange måter var som lykkelige barn som bodde i Paradis. De var helt uskyldige og ufordervet, og noterte seg ikke at de var nakne.

Uforstand har en tendens til å gjøre at folk ikke bryr seg om ting de ikke har begrep om.

 

Men etter å ha spist av kunnskapens tre var de ikke uskyldige mer, og de kunne skamme seg over at de var nakne. Så det var en helt ny mentalitet.

Sant nok. Det blir en ny mentalitet når man får kunnskap. Religioner liker sjeldent dette. Lydige barn er lettere å ha med å gjøre.

 

Om det har noen likhet med Pandoras eske, var det en stor mengde ondskap som slapp ut i verden da eska ble åpnet.

Hmm... Pandoras eske var en eske hvor all verdens ondskap var samlet. Sier du at kunnskapens tre besatt tilsvarende ondskap?

Kunnskap er ondskap altså?

Lenke til kommentar

 

Ettersom du mener du vet bedre enn oss andre må du kunne forklare hva som er galt i våre antagelser. Da vil jeg gjerne at du ser på følgende:

Jeg venter fortsatt på svar her, jeg diskuterer ikke at den er satt i gang av menneskelige krefter, men snarere ditt andre utsagn om magnetisme.

 

 

 

 

i likhet med det meste annet, er Foucaults pendulum diskutert tidligere i tråden. Her er en video som sier at pendelen beviser flat jord, siden enhver pendel burde svinget på en spinnende ball. Ikke bare disse Foucaults. Bevegelsen er også forskjellig alt etter kraften den ble igangsatt med. 

 

Lenke til kommentar

 

Ettersom du mener du vet bedre enn oss andre må du kunne forklare hva som er galt i våre antagelser. Da vil jeg gjerne at du ser på følgende:

Jeg venter fortsatt på svar her, jeg diskuterer ikke at den er satt i gang av menneskelige krefter, men snarere ditt andre utsagn om magnetisme.

 

i likhet med det meste annet, er Foucaults pendulum diskutert tidligere i tråden. Her er en video som sier at pendelen beviser flat jord, siden enhver pendel burde svinget på en spinnende ball. Ikke bare disse Foucaults. Bevegelsen er også forskjellig alt etter kraften den ble igangsatt med. 

 

 

 

Det er riktig at pendlene går i forskjellig retning; En på nordkalotten og en på sydkalotten. Det er aldri tilfeldig. Dette er helt 100% konsekvent. Men han ville visst ikke nevne den lille detaljen.

 

Grunnen til at ikke alle pendler roterer slik er at de fleste pendler ikke er så gode at de vil svinge i timesvis. Derfor må man ha en som er ytterst godt konstruert for at man skal få konsekvente resultater.

 

Og han gjør et poeng ut av at en pendel må startes. Da lurer jeg ... hvordan skal den ellers begynne å svinge? Magi?

Vinkelhastigheten er ikke forskjellig etter kraften den ble igangsatt med. Han sa jo ikke dette heller, men det var slik du oppfattet det etter hva du skriver.

 

Og jeg kan legge til at dersom du går på et teknisk museum som har en slik så vil du se at pendelbevegelsen ikke startes med håndkraft. Man drar gjerne pendelen ut i ytterkant hvor den kan hektes fast i en krok mye likt en dørlåskrok. Derfra løsner man kroken og svingningen starter helt uten rotasjonspåvirkning fra hånden.

Vi som er nysgjerrige på virkeligheten, vi har vært og sjekket dette. Anbefales.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Linket tidligere til et tilbud fra Astrobutikken, og det var fordi disse menneskene framstår som en smule komiske. 

Jeg er tydeligvis ikke det eneste som synes det. Her er en kort video der de marsjerer i en slags romdrakter med globuser i hendene, lol. 

Tror kanskje ikke du skal kalle andre mennesker for "komiske", du veit - "stein i glass hus" og alt det der

  • Liker 4
Lenke til kommentar

i likhet med det meste annet, er Foucaults pendulum diskutert tidligere i tråden. Her er en video som sier at pendelen beviser flat jord, siden enhver pendel burde svinget på en spinnende ball. Ikke bare disse Foucaults. Bevegelsen er også forskjellig alt etter kraften den ble igangsatt med. 

 

-snip-

Ettersom fokkeslasken allerede har kommet med innsigelsene på videoen skal jeg ikke grave noe der.

 

Det forklares ikke hvordan den fungerer på en flat jord i denne videoen, det var det jeg spurte om:

Hvordan skal magnetisme endre retningen på pendelen til å dekke hele sirkelen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og siden jeg er har tid i dag, her er et bilde av den jeg selv har sett endel ganger da den befinner seg relativt nære der jeg bor:

foucault7b.jpg

 

Og her er startmekanismen:

foucault_alku.jpg

 

EDIT: Og, for å komme konspiratorikerene i forkjøpet, damen på bildet er ikke en funksjonær. Man får lov til å starte den selv. Og stoppe den også. Eller gjøre hva man vil med den egentlig.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og siden jeg er har tid i dag, her er et bilde av den jeg selv har sett endel ganger da den befinner seg relativt nære der jeg bor:

foucault7b.jpg

 

Og her er startmekanismen:

foucault_alku.jpg

 

EDIT: Og, for å komme konspiratorikerene i forkjøpet, damen på bildet er ikke en funksjonær. Man får lov til å starte den selv. Og stoppe den også. Eller gjøre hva man vil med den egentlig.

...med startmekanismen..?  :ninja:

Lenke til kommentar

Ja, det bør bli en sak for Me Too, at jenter omtales som roboter som en kan starte selv, og stanse ved behov :)

 

Generelt vet en at det er en viss magnetisme, også på en flat jord. Pendelen kan dermed fungere som et slags kompass. 

Men hvis jordrotasjonen holder denne pendelen i gang, hvorfor holdes ikke andre ting også i gang av jordrotasjonen?

Lenke til kommentar

Ja, det bør bli en sak for Me Too, at jenter omtales som roboter som en kan starte selv, og stanse ved behov :)

 

Generelt vet en at det er en viss magnetisme, også på en flat jord. Pendelen kan dermed fungere som et slags kompass.

Men hvis jordrotasjonen holder denne pendelen i gang, hvorfor holdes ikke andre ting også i gang av jordrotasjonen?

Som vanlig tar du feil. Pendelen holdes ikke i gang av jordrotasjonen. Tvert imot blir svingningene mindre og mindre etterhvert som tiden går, som forventet. Men på grunn av jordrotasjonen vil vinkelen som pendelen svinger i over bakken endre seg. Helt konsistent med hva enkel fysikk sier den vil gjøre pga en roterende globejord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt vet en at det er en viss magnetisme, også på en flat jord. Pendelen kan dermed fungere som et slags kompass.

Men hvis jordrotasjonen holder denne pendelen i gang, hvorfor holdes ikke andre ting også i gang av jordrotasjonen?

Pendelen er typisk laget av svakt magnetiske materialer som bly og messing, magnetisme burde derfor ikke påvirke vinkelen i stor grad.

Jordrotasjonen holder ikke pendelen i gang, det eneste jordrotasjonen påvirker er hvilken vinkel pendelen har mot bakken over tid.

 

EDIT:

Dessuten endrer pendelen vinkel konstant, og vil derfor være et håpløst kompass, på en annen side vil det være en smal sak å tegne inn kompassretningene på bakken.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Det er sola som "drar" pendelen etter seg :)

  1. Ifølge dere flatjordere er Solen ikke spesielt stor, så den kan ikke ha noe særlig tyngdekraft å snakke om.
  2. Ifølge flatjordrere eksisterer ikke tyngdekraft, så hvordan "drar" Solen pendelen?
  3. Pendelen tar ca 28 timer å gjøre en "full runde" i Oslo, mens i Paris gjør den en full runde på ca 32 timer, hvordan kan dette stemme hvis den samme Solen drar den?
Lenke til kommentar

 

Det er sola som "drar" pendelen etter seg :)

  1. Ifølge dere flatjordere er Solen ikke spesielt stor, så den kan ikke ha noe særlig tyngdekraft å snakke om.
  2. Ifølge flatjordrere eksisterer ikke tyngdekraft, så hvordan "drar" Solen pendelen?
  3. Pendelen tar ca 28 timer å gjøre en "full runde" i Oslo, mens i Paris gjør den en full runde på ca 32 timer, hvordan kan dette stemme hvis den samme Solen drar den?

 

"Solen" drar pendelen pga. Gud står med en støvsuger som er festet til et lite hull i glasskuppelen, dette hullet er hva eliten kaller Ozonlaget, dette er også nedoverkraften. 

Et ekstra tips: "Hullet i Ozonlaget" er bare Gud som har forskjellige styrker på støvsugeren, dette forklarer endringer i temperatur, vær o.l.

 

Hva det gjelder pendelen i Paris er at de bruker en tregere klokke som er etter solens plassering noen timer før testen startet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...