Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Og ja, vi har alle lært noe i denne tråden, først og fremst hvor farlig det er når man følger agendaer fremfor fakta..

Det som har overrasket meg litt, er hvor mange steder man faktisk finner folk som argumenterer for at jorden er flat. Jeg må ha ignorert det tidligere, eller bare ikke lagt merke til hva folk skriver. 

 

Skulle likt å vite hvor mange på verdensbasis som enten tviler på at jorden er rund eller påstår at den er flat. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og ja, vi har alle lært noe i denne tråden, først og fremst hvor farlig det er når man følger agendaer fremfor fakta..

Det som har overrasket meg litt, er hvor mange steder man faktisk finner folk som argumenterer for at jorden er flat. Jeg må ha ignorert det tidligere, eller bare ikke lagt merke til hva folk skriver. 

 

Skulle likt å vite hvor mange på verdensbasis som enten tviler på at jorden er rund eller påstår at den er flat. 

 

Tror du vil bli kjempe overrasket over hvor dårlig folk er med fakta... Og hvor ofte folk rett og slett ØNSKER å tro på fairytales isteden for fakta, til tross for at de har 90% av all menneskelig viten rett foran tomlene sine det meste av dagen... I mer ignorant land har de en unnskyldning for å være ignorant, enten fordi viten er forbudt eller fordi lederskapet ikke ønsker å informere folk, men i den opplyste delen av verden finnes det ingen slike unnskyldninger, ignoransen folk i den opplyste delen av verden viser er selvvalgt, de VELGER å sylte seg ned i eventyr fortellinger isteden for å se verden slik den er, ved hjelp av fakta og faktisk empirisk viten.

 

Ignoransen som enkelte legger for dagen er egentlig hårreisende, for de driter rett og slett i hva som mest sannsynlig er sant mens de lager seg virutuelle virkeligheter.... Gjelder dessverre ikke bare religiøse, men folk flest... Vet ikke hvorfor det er så vanskelig å forholde seg til fakta og viten, men slik er det dessverre... Og fakta vil for alltid tvilsgjøres blandt slike, selv om det er 99,99% sikkert OG selv om deres eget standpunkt ikke har 0,000000001% beviser for seg engang... 

 

Folk vil helst bade i ignoranse og uvitenhet ser det ut til... :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så klart de ønsker å tro, tenk så greit det er å ha samtlige svar på alt bare ved å tolke en jernaldertekst :)

Eller en hvilken som helst annen tekst.

 

Men, over til australia, har du ikke peiling på hvordan de kan ha mer enn noen få timer sollys pr dag der?

 

 

Hørte forresten om ei her om dagen som trodde på det, fordi hun ikke forstod sorte hull, antimaterie og sånn.

Helt blottet for argumenter, beviser og slikt, at man ikke forstår enkelte ting man aldri har prøvd å forstå er beviser nok for noen. Heldigvis hadde ei venninne spurt noen spøkelser som hadde sagt at jorden var rund, men vet ikke om hun stolte på det for det ble ikke kommentert. Og nei, jeg tuller ikke, leste det på facebook for ett par dager siden.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Hørte forresten om ei her om dagen som trodde på det, fordi hun ikke forstod sorte hull, antimaterie og sånn.

Helt blottet for argumenter, beviser og slikt, at man ikke forstår enkelte ting man aldri har prøvd å forstå er beviser nok for noen. Heldigvis hadde ei venninne spurt noen spøkelser som hadde sagt at jorden var rund, men vet ikke om hun stolte på det for det ble ikke kommentert. Og nei, jeg tuller ikke, leste det på facebook for ett par dager siden.

 

Vet... Må korrigere min gamle mor fra tid til annen da un også kan finne på å dra noe dritt som dette... Hun HAR begynt å søke nå på nettbrettet jeg ga henne i åttiårs gave, og kommer ikke så ofte med bullshit hun har hørt av noen som kjenner en autoritet og derfor er det sant liksom... 

 

For min gamle mor stolte blindt på autoriteter eller personer som sa noe hun, i sin egen ignoranse, ikke visste noe om, enten det var politiet, prest eller lege og både jeg og søs har jobbet en del med henne for å få henne til å forstå at prest, politimann eller lege rett og slett ikke vet alt, selv om de er autoriteter i sine andedammer. Ikke er de sannferdige alltid heller... Tok en stund for å få henne til å forstå dette, at hun ikke er program forpliktet til å tro på alt folk sier, at det er lov å tvile og sjekke selv... Det er HVA som sies, ikke HVEM som sier noe som teller. Gode argumenter slår ihjel dårlige argumenter, fakta slår ihjel ubegrunnede påstander, som seg hør og bør...

 

Men du verden hvor mange som tror at jorden er flat TIL TROSS for at verdens skarpeste hjerner klart og tydelig kan vise til både fakta og bevis... Men for de fleste betyr herken fakta eller sannhet en dritt, kun hva de selv koser seg med å tenke på... De skaper seg illusjoner som ikke tåler lys, men isteden for å slippe lyset inn stenger de det heller ute... 

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Så klart de ønsker å tro, tenk så greit det er å ha samtlige svar på alt bare ved å tolke en jernaldertekst :)

Eller en hvilken som helst annen tekst.

 

Men, over til australia, har du ikke peiling på hvordan de kan ha mer enn noen få timer sollys pr dag der?

 

 

Hørte forresten om ei her om dagen som trodde på det, fordi hun ikke forstod sorte hull, antimaterie og sånn.

Helt blottet for argumenter, beviser og slikt, at man ikke forstår enkelte ting man aldri har prøvd å forstå er beviser nok for noen. Heldigvis hadde ei venninne spurt noen spøkelser som hadde sagt at jorden var rund, men vet ikke om hun stolte på det for det ble ikke kommentert. Og nei, jeg tuller ikke, leste det på facebook for ett par dager siden.

Klok dame. Kaste vekk hjerneceller på meget mulig fantasi vitenskap som svarte hull og antimaterie, fin-tuning av universet.

 

Tid for sol over alt på en flat jord har med avstand ifra solen. Solen sirkulerer ganske nært over hodet på Australia om vinteren.

Midnattsol i Antarktis tror jeg ikke på. Da får det poppe opp flere videoer av dette enn bare en eller to videoer gjort av ukjent person. Totalt mørke i juni kan jeg tro da solen er for langt unna til å sole noen steder på Antarktis på en flat jord fordi solen sirkulerer nærmere nordpolen. I desember vil nok antarktis få sollys men ikke lenge nok til at det blir samme forholdene som i nord om sommeren. Sikkert derfor Antarktis er mer islagt enn Arktis.

Litt vansklig å forstå på en spinnende globe modell da solen skal være 5 000 000 kilometer nærmere jorden i desember enn i juni.

Det er umulig på en flat jord at der skal være midnattsol da solen er for langt unna.

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

 

Hadde du sett videoene som du har sagt så er det mange ganger nevnt at man ikke kan reise til det såkalte sydpolpunktet de har satt opp denne stålkulen om man ikke starter fra et fast sted sør for sør amerika. Det er til og med nevnt av en nyhetsreporter som sier at denne stålkulen ikke er plassert midt på sydpolpunktet, men at sydpolpunktet er litt lenger unna. Sikkert fordi vanlige skigåere som vil ta en Antarktisferie som koster skjorta ser at kompasset ikke vender nord om de går litt lenger sør enn denne stålkulen.

 

Når det gjelder merkator kartet og sånt. Flyruter har en buet rute på et firkanta merkator kart. Men på et flat jord kart er desse flyrutene rett frem og korteste vei. Jeg har sett noen flyruter og tar frem globusen og en tråd. Og merker meg at flyrutene er lenger enn om jeg strekker tråden rett frem på en globus. Ja jeg kan bue tråden litt. Men det gjør ikke distansen kortere. Buen på flyrutene er lenger enn hva jeg kan bue tråden på globusen.

Her er noen videoer som viser denne buen er rett frem på et flat jord kart. Og alle desse stoppene flyene tar er rett frem på et flat jord kart enn den lange omveien det er på en globus.

 

https://youtu.be/Y5hvT8PBhto

 

Og her

 

https://youtu.be/yNVgzk3tbl0

Jeg må si at jeg har fått lært en del av denne diskusjonen, så helt bortkastet er det jo ikke å holde på. Så takk for det, har lest meg opp på mange ekspedisjoner jeg ikke har hørt om, til og med sett dokumentaren til Aleksander Gamme (anbefales!).

 

Du er klar over at flere ekspedisjoner har tatt seg til sydpolpunktet fra ander steder på kontinentet enn fra Ross havet/Mc murdo?

 

The coldest journey, Walking with the wounded, Commonwealth Trans-Antarctic Expedition ++

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Antarctic_expeditions

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Samveldets_trans-antarktiske_ekspedisjon

 

http://www.arctictrucks-experience.com/antarctica

 

http://7summits-club.com/newssections/all_1/newssection_112_1/item_2689/

 

Her har til og med vår egen landsmann laget en dokumentar på 1t om hans tur/retur til sydpolpunktet fra Hamlet inlet:

https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/dvna20001712/13-10-2013

 

Sier du at alle disse er bare er noen turer som er diktet opp? Sier du til meg at de lyver?

 

Angående filmene dine:

 

Hvis man tegner en rett strek på et merkatorkart, så vil det bli til en del av en storsirkel på et sphere. Den første filmen din debunker seg selv, som flere av de andre filmene du har postet også har gjort.

Se her:

https://www.youtube.com/watch?v=634GucAdzzA

 

Jeg etterlyser mer detaljerte filmer som matematisk beviser at jorden er flat. Det holder rett og slett ikke med dårlige bilder som er redigert i paint. Jeg skulle også likt å høre fra noen erfarne piloter og sjømenn som påstår at jorden er flat!

 

Hva angår direkte flyturer som ikke eksisterer, så kan dette ha noe med tilbud/etterspørsel? Hvorfor skulle et flyselskap sette opp en rute de ikke tjener penger på?

 

Jeg har selv stått på broen om bord på et containerskip og regnet ut forskjellen på å selge rett fram ( holde konstant samme kurs) eller seile etter en storsirkel. Jeg har sett med egne øyne, hvor mye drivstoff og tid man sparer på å seile etter "en buet linje" framfor en rett linje (i den virkelige verden). Du har kanskje også gjort det?

Skal se linkene dine om Antarktis.

Men når det gjelder den buede linjen flyene tar på flightradar.com. Plasser jeg samme buen på min globus. Så er det lenger enn når jeg strekker tråden rett frem. Så du hele videoene.

De har ikke direkte fly fra Sydney til Santiago lenger. De stopper alltid i new zealand. Sør Afrika til sør amerika stopper alltid i nord vest afrik for å fylle på tanken. Det er noe som ikke stemmer med fly i sør. De flyr for det meste nord. Og har du sett videoene så er det fleste flyturer som har mellom stopp, en strak vei flytur på en flat jord. Men på en globe så er det en omvei som ikke gir mening skal være billigere billett.

Lenke til kommentar

Sukk... At DU ikke forstår noe betyr IKKE at det ikke kan være slik.... 

 

At du ikke forstår noe betyr kun at DU ikke forstår noe... At du heller ikke er villig til å lære noe annet enn hva som støtter jesusen din er også et valg...

 

Skremmende at noen kan være så totalt blind for fakta og kunnskap som du er... Og trist, for du går glipp av så mye fantastisk i den ignoranse tåka du befinner deg.. 

Lenke til kommentar

Skal se linkene dine om Antarktis.

Men når det gjelder den buede linjen flyene tar på flightradar.com. Plasser jeg samme buen på min globus. Så er det lenger enn når jeg strekker tråden rett frem. Så du hele videoene.

De har ikke direkte fly fra Sydney til Santiago lenger. De stopper alltid i new zealand. Sør Afrika til sør amerika stopper alltid i nord vest afrik for å fylle på tanken. Det er noe som ikke stemmer med fly i sør. De flyr for det meste nord. Og har du sett videoene så er det fleste flyturer som har mellom stopp, en strak vei flytur på en flat jord. Men på en globe så er det en omvei som ikke gir mening skal være billigere billett.

Les denne: http://aerosavvy.com/great-circle-routes/

 

Også leker du med denne: http://www.gcmap.com/

 

Hva angår direkteruter; har dere kontaktet flyselskap og hørt om det faktisk er en betydelig etterspørsel etter en direkterute mellom f.eks Santiago og Sydney? Jeg gjentar meg selv: hvorfor skal et flyselskap sette opp en direkterute de ikke tjener penger på? 

Kan det tenkes at etterspørselen for å fly til Sydney er større fra New Zealand eller andre hubber? Noe har vel også å gjøre med sikkerhet, da man alltid skal ha et alternativ for nødlanding eller mulighet for å snu og returnere. Dette går jo ut over størrelse på flyene osv osv.

 

Det går ingen direkterute mellom Sør-Afrika og Sør-Amerika? Okei? Første søket på finn.no:

Capture_zpsh5uxihkl.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal se linkene dine om Antarktis.

Men når det gjelder den buede linjen flyene tar på flightradar.com. Plasser jeg samme buen på min globus. Så er det lenger enn når jeg strekker tråden rett frem. Så du hele videoene.

De har ikke direkte fly fra Sydney til Santiago lenger. De stopper alltid i new zealand. Sør Afrika til sør amerika stopper alltid i nord vest afrik for å fylle på tanken. Det er noe som ikke stemmer med fly i sør. De flyr for det meste nord. Og har du sett videoene så er det fleste flyturer som har mellom stopp, en strak vei flytur på en flat jord. Men på en globe så er det en omvei som ikke gir mening skal være billigere billett.

Les denne: http://aerosavvy.com/great-circle-routes/

 

Også leker du med denne: http://www.gcmap.com/

 

Hva angår direkteruter; har dere kontaktet flyselskap og hørt om det faktisk er en betydelig etterspørsel etter en direkterute mellom f.eks Santiago og Sydney? Jeg gjentar meg selv: hvorfor skal et flyselskap sette opp en direkterute de ikke tjener penger på?

Kan det tenkes at etterspørselen for å fly til Sydney er større fra New Zealand eller andre hubber? Noe har vel også å gjøre med sikkerhet, da man alltid skal ha et alternativ for nødlanding eller mulighet for å snu og returnere. Dette går jo ut over størrelse på flyene osv osv.

 

Det går ingen direkterute mellom Sør-Afrika og Sør-Amerika? Okei? Første søket på finn.no:

Capture_zpsh5uxihkl.jpg

Okei. Du ser ikke videoen jeg poster. Der sier de at direkteflyene er der. Men de har mellomlanding for påfyll av drivstoff i nordvest Afrika . Om man reiser fra sør Afrika til sør amarika.

Lenke til kommentar

Okei. Du ser ikke videoen jeg poster. Der sier de at direkteflyene er der. Men de har mellomlanding for påfyll av drivstoff i nordvest Afrika . Om man reiser fra sør Afrika til sør amarika.

Jo, jeg så begge filmene dine. Og en direkterute er en rute uten mellomlanding. Det er jo hele poenget med en direkte flytur, slippe mellomlandingen.

 

Jeg fant en direkte flytur fra Sør-Amerika til Sør-Afrika. 

 

Hvorfor er det så rart at noen flyselskap velger en mellomlanding? (Fylle opp flyet med passasjerer, tryggere rute osv)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er det så rart at noen flyselskap velger en mellomlanding? (Fylle opp flyet med passasjerer, tryggere rute osv)

PGA vekt så er pilotene trent til å IKKE fylle flyene med mer drivstoff enn de faktisk trenger..... Og prisene varierer jo stort fra land til land der også...

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor er det så rart at noen flyselskap velger en mellomlanding? (Fylle opp flyet med passasjerer, tryggere rute osv)

PGA vekt så er pilotene trent til å IKKE fylle flyene med mer drivstoff enn de faktisk trenger..... Og prisene varierer jo stort fra land til land der også...

 

 

Jo, sant det, enig. Men det argumenterer jo ikke for at de skulle droppe å fly direkte fra enkelte flyplasser til andre? Tenker det er litt som den Stavanger - Houston ruten til SAS, var det ikke snakk om at den ikke var spesielt lønnsom? Derfor tar man gjerne et fly fra Stavanger til en større hub og flyr derfra til Houston? 

 

At noen flyselskap velger å mellomlande i et annet land, før man når destinasjonen, er i hver fall ikke et særlig godt argument for at jorden er flat.. eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skal se linkene dine om Antarktis.

Men når det gjelder den buede linjen flyene tar på flightradar.com. Plasser jeg samme buen på min globus. Så er det lenger enn når jeg strekker tråden rett frem. Så du hele videoene.

De har ikke direkte fly fra Sydney til Santiago lenger. De stopper alltid i new zealand. Sør Afrika til sør amerika stopper alltid i nord vest afrik for å fylle på tanken. Det er noe som ikke stemmer med fly i sør. De flyr for det meste nord. Og har du sett videoene så er det fleste flyturer som har mellom stopp, en strak vei flytur på en flat jord. Men på en globe så er det en omvei som ikke gir mening skal være billigere billett.

Les denne: http://aerosavvy.com/great-circle-routes/

 

Også leker du med denne: http://www.gcmap.com/

 

Hva angår direkteruter; har dere kontaktet flyselskap og hørt om det faktisk er en betydelig etterspørsel etter en direkterute mellom f.eks Santiago og Sydney? Jeg gjentar meg selv: hvorfor skal et flyselskap sette opp en direkterute de ikke tjener penger på?

Kan det tenkes at etterspørselen for å fly til Sydney er større fra New Zealand eller andre hubber? Noe har vel også å gjøre med sikkerhet, da man alltid skal ha et alternativ for nødlanding eller mulighet for å snu og returnere. Dette går jo ut over størrelse på flyene osv osv.

 

Det går ingen direkterute mellom Sør-Afrika og Sør-Amerika? Okei? Første søket på finn.no:

Capture_zpsh5uxihkl.jpg

Okei. Du ser ikke videoen jeg poster. Der sier de at direkteflyene er der. Men de har mellomlanding for påfyll av drivstoff i nordvest Afrika . Om man reiser fra sør Afrika til sør amarika.

 

Men han motbeviser deg ved å vise deg FAKTISKE billetter jo, hvorfor kjører du på videre med youtube-fjaset ditt da?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

MaxRPM,

Den ruta som er nevnt over har forresten akkurat forlatt Sør Afrikanske luftrommet. Du kan følge ruta her:
https://www.flightradar24.com/SAA222/a8cf9ce

Hvor ender de opp på en flat jord, om de flyr rett over havet, slik ruta går nå?
Her kan du se ruta fra forrige dagen: https://www.flightradar24.com/data/flights/sa222/#a8a1936
Forklar denne er du snill?
 

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

MaxRPM,

 

Den ruta som er nevnt over har forresten akkurat forlatt Sør Afrikanske luftrommet. Du kan følge ruta her:

https://www.flightradar24.com/SAA222/a8cf9ce

 

Hvor ender de opp på en flat jord, om de flyr rett over havet, slik ruta går nå?

 

Hvis du ser denne: 

https://www.youtube.com/watch?v=Y5hvT8PBhto&feature=youtu.be

 

Så der ser du hvor de henter "logikken" sin fra. Men faktum er jo at det er dette som gjelder: http://www.maritimeprofessional.com/blogs/post/rhumb-line-13315 Jeg har også vist til en film tidligere hvor dette blir matematisk forklart.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Wups, sånn?

Takker :)

 

En haug av folk på båten her som flyr fra Luanda (Angola) til Brasil i kveld. Lurer på om de er klar over dette :p

 

EDIT: De reiser i morgen faktisk, for da er det direkte flight mellom Luanda og Rio. Flighten tar 8 timer. Lurer på hvor langt det er når jorda er flat, siden alt sør for ekvatorer er mye lengre enn nord for ekvator

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...