Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Dersom du sammenligner en spesialkonstruert romdrakt laget av folk med god peiling på materialvitenskap, og laget av dyre spesialmaterialer som tåler store belastninger, og som koster minimum $100000 (men typisk mange millioner dollar) med en hanske surret inn i litt gaffateip til maks 100 kroner, gjort av en amatør - hvilken av disse tror du tåler mest belastning?

Kan du kanskje tenke deg at eksperter på materialteknologi faktisk vet hva de holder på med, eller er du faktisk dum nok til å tro at en gaffateiphanske til maks 100 kroner (konstruert av en amatør) vil være sammenlignbar? Jeg håper det første, men frykter det siste.

Men gaffateiphansken viser jo at det ikke er så vanskelig selv for en amatør å lage noe som tåler 1 bar, 3 ganger så mye som romdrakten blir utsatt for.

Snakker da om å tåle, ikke være mobil og beskyttende nok for andre ting, men man må ta skritt for skritt her. Tanken deres er jo at det må være laget av tykt metall for å tåle en trykkforskjell på stakkarslige 0,3 bar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men gaffateiphansken viser jo at det ikke er så vanskelig selv for en amatør å lage noe som tåler 1 bar, 3 ganger så mye som romdrakten blir utsatt for.

Snakker da om å tåle, ikke være mobil og beskyttende nok for andre ting, men man må ta skritt for skritt her. Tanken deres er jo at det må være laget av tykt metall for å tåle en trykkforskjell på stakkarslige 0,3 bar.

Ja, det er det som er det pussige. En drakt som skal tåle puslete 0,3 bar er nesten helt umulig å lage, medmindre man lager den av tykt stål. Men en sol (som ingen visstnok vet hvordan fungerer) som beveger seg på en måte som ingen kjenner over en flat jord som ingen klarer å lage et kart for - ja DET er helt greit, og ingen motforestillinger der i gården. Er det rart man blir litt matt i knotten av å prøve å forstå dette?

Edit: fikset et par ord som falt ut

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

Er det rart man blir litt matt i knotten av å prøve å forstå dette?

Forskjellen er at vi prøver å forstå, de bare godtar at det er slik de mener det er uten å ofte en tanke om hvorfor eller hvordan.

For min del får jeg ikke til slikt, å sluke noe rått uten å tenke over det..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå når kruttrøyken har lagt seg, blir det nok stille en stund før det er på tide å haste videre til neste tema, men bare vent: Om en måned eller to er det klart til å blåse liv i den himmelske støvsugeren igjen, illustrert med videoer merka 100% proof, som om ingenting har hendt. Vent og se! Det er ikke lenge siden Max dro fram helikopteret som lander et helt annet sted enn der det starta, hvis jorda går rundt med 1600 km i timen, og Widewanka (eller Festus, eller hva hun nå kaller seg for tida) kom fram med det magnetiske fjellet på Nordpolen (henta fra en syrebefengt video med 100% proof, made by Eric Dubay). Det går ikke fort framover. Står vel egentlig ganske stille, hvis sannheten skal fram.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det rart man blir litt matt i knotten av å prøve å forstå dette?

Forskjellen er at vi prøver å forstå, de bare godtar at det er slik de mener det er uten å ofte en tanke om hvorfor eller hvordan.

For min del får jeg ikke til slikt, å sluke noe rått uten å tenke over det..

Det som er merkelig er at det mer eller mindre er et urinnstinkt for mennesker å utforske og finne ut av hvorfor og hvordan. Går det den veien at vi holder på å miste evnen til å være nysgjerrige mon tro? Det er faktisk en av de største tingene som skiller mennesker fra andre dyr + at vi har den egenskapen at vi aktivt prøver å lære hverandre og vårt avkom.

Hvis vi mister det så vil jeg si at vi blir en form for hjernedøde zombier. Kan flatjorderne kalles zombier?

Lenke til kommentar

Problemet er nok at de allerede har funnet svaret og sånn sett ikke trenger å lete.

Svaret forblir det samme uavhengig av beviser, logikk osv.

De har kort og godt funnet ut at svaret er 5, regnestykket bryr de seg ikke om og alle som sier noe annet lyver.

På den måten tror jeg de har dekket trangen til å utforske, for de vet allerede svart.

Det ser man jo her også, er ikke lenge siden maxRPM snakket om å teste noe selv, men uansett utfall så ville det være hans bevis på at jorden var flat. Hvorfor teste noe når man vet svaret og konklusjonen dras helt uavhengig av resultatet?

Drar de opp til ISS og ser jorden under de med egne øyne vil de fortsatt konkludere med at jorden er flat, ettersom resultatet ikke er avhengig av bevisene.

Zombier er å ta i, levende manifestasjoner av kognetiv dissonans kanskje?

Usikker.

Tipper forresten neste tema er "hvorfor faller ikke de i kina ned", er noen uker siden det ble forklart..

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nok mer hypoteser om hva som egentlig skjer i tråden her, det er ikke bare formen på jorden som er interessant, det psykologiske fenomenet er for flere av oss antagelig minst like interessant..

Ikke bare det, men for min egen del handler det også om å prøve å formulere et argument på en så enkel og lettfattelig måte som mulig, samt å prøve å forklare ting som egentlig er selvfølgeligheter.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nok mer hypoteser om hva som egentlig skjer i tråden her, det er ikke bare formen på jorden som er interessant, det psykologiske fenomenet er for flere av oss antagelig minst like interessant..

Men dere kommer ikke noe lengre noen løsning om et tema dere er enige om. 

Det slo meg forresten at jeg burde spørre nå om hvorfor de i Kina ikke faller av...  :dribble:

Lenke til kommentar

Vi har løsning på alt du har spurt om til nå.

Til og med med kilder, forsøk, forklaringer osv.

Du har ikke engang funnet ut hvordan den store, lyse tingen på himmelen fungerer grovt sett engang.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er det som er det pussige. En drakt som skal tåle puslete 0,3 bar er nesten helt umulig å lage, medmindre man lager den av tykt stål. Men en sol (som ingen visstnok vet hvordan fungerer) som beveger seg på en måte som ingen kjenner over en flat jord som ingen klarer å lage et kart for - ja DET er helt greit, og ingen motforestillinger der i gården. Er det rart man blir litt matt i knotten av å prøve å forstå dette?

Edit: fikset et par ord som falt ut

Og likevel. Ikke en eneste dokumentert video av å teste dette her på jorden siden Jim Le blanc besvimte inne i vakuumkammer da slevet hans begynte å boble. «Lekkasje» sier de, men hvor er videoen der de fikset dette og det er ingen problem lenger?

Kan man lage en ubåt av tørrdrakt, gaffateip, kevlar? Sikkert vanskligere få absolutt vakuum i et vakuumkammer laget av gaffateip enn fast materiale.

Og det med at det ikke skjedde noe betydelig da han stakk hull i gaffateipen i vakuumkammeret. Det er et minivakuumkammer versus verden med trykk. I verdensrommet er det et verdensrom av vakuum versus en hanske og resten av astronauten.

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

Kan man lage en ubåt av tørrdrakt, gaffateip, kevlar? Sikkert vanskligere få absolutt vakuum i et vakuumkammer laget av gaffateip enn fast materiale.

Er du komplett idiot? Har du noengang hørt om en ubåt som opererer i vakum? Det sier seg selv; undervannsbåt. Trykkforskjellene er enormt mye større mellom overflaten og dybder enn den er mellom overflaten og høyder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jo større rom jo sterkere vakum?

Ellers viser du at du ikke har noen som helst idè om hva trykk og vakum er, så hva diskuterer du egentlig?

Kunne like gjerne diskutert kvantefysikk med en 4-åring..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Men dere kommer ikke noe lengre noen løsning om et tema dere er enige om. 

Det slo meg forresten at jeg burde spørre nå om hvorfor de i Kina ikke faller av...  :dribble:

Vi kommer stadig med konklusjoner etter å ha funnet grunnlag for det vi argumenterer for. Hva er DIN basis? Jo, det er å TRO. Finner du etterrettelige beviser for det du mener så applauderer jeg deg for det. Har etter tusenvis av innlegg fortsatt til gode å oppleve det. 

Det er diskusjoner mellom tro og vitenskap som gjør at diskusjoner blir så lange som de vi ser her. Vil vi aldri komme i mål med dette, så lenge dere ikke er interesserte i å ta til dere litt basic lærdom om natur og miljø.

Endret av Garamond
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se det, her har dere igjen nedverdiget dere til å beklage dere til hverandre over flatjord-troende, når disse uteblir fra debatten. 

Og dere nærmest gruer for neste utspill fra de flatjord-troende.

Virker ikke slik, det virker tvert om som dere sitter og sier: Let's get them back! Eller "La oss holde tråden i gang så de kommer tilbake igjen. La oss legge ut agn for dem og håpe at de biter på..."

Jeg forstår at religion og flat jord innebærer mye ønsketenkning, men at vi både gruer oss og gjør vårt beste for å få dere tilbake henger ikke helt på greip.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...