fokkeslasken Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Hadde det nå vært en ståltank som holdt overtrykket inne. Men det er tekstil. Så da spør jeg igjen. Kan hele drakten være av samme tekstil som hansken da?Er ikke problemet ditt (og Globe Busters) at drakten lages av tekstiler? Problemet er vel ikke om hansken og drakten lages av det samme? For meg virker det som om dere hører "tekstil" og tenker "genser". La meg da spørre - tror du det finnes tekstiler som kan stoppe kuler? Hvis ikke, her er en liste på cirka 500 varianter tilgjengelige for alle. Ser du? Tekstiler er et ganske bredt spekter av produkter. Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) GPS er ikke optimalt over polene pga banene som satelittene ligger i. Over polene har de en veldig dårlig vinkel. Skrev om det i prosjektoppgaven min på universitetet. Så vidt jeg husker hadde jeg et par resultater hvor det var <4 satelitter innen rekkevidde (4 kreves for x,y,z og tidsforskyvning).Noen grunn til at disse ikke går i bane jevnt fordelt over hele verden, inkl polene? Det er et kompromiss mellom global dekning og best dekning der det er flest brukere: Inclination of GPS satellite planes The arrangement of the inclination of the satellite orbits at 55° to the equator has been decided upon to avoid too many satellites being over the polar regions at any time. The orbits run far enough north and south to ensure sufficient polar coverage. However it also ensures improved coverage in areas where there are more users. An additional advantage is that it provides for a more stable constellation - factors disturbing orbits like the solar wind and gravitation fields have almost equal effects on all of the satellites using this arrangement. The disadvantage for the polar regions is that at no time are any satellites directly above the users. This can lead to a small but predictable loss of precision. (http://www.radio-electronics.com/info/satellite/gps/satellites.php) De aller første GPS-satellittene hadde faktisk en inklinasjon på 64° for å gi best mulig dekning for det amerikanske forsvaret sine testområder for GPS i Utah, og ville gitt oss bedre dekning i polare strøk. I tillegg er satellittkonstellasjonene slik at de har en omløpstid som ligger svært tett opp til et halvt døgn, noe som gir en forutsigbar satellittkonfigurasjon til et gitt tidspunkt hver dag. http://gauss2.gge.unb.ca/gpsworld/EarlyInnovationColumns/Innov.1991.03.pdf Endret 9. januar 2018 av Arve Synden 3 Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) Hadde det nå vært en ståltank som holdt overtrykket inne. Men det er tekstil. Så da spør jeg igjen. Kan hele drakten være av samme tekstil som hansken da?Sludder. Du er fullstendig på villspor. Som vanlig. Hvorfor trenger du en ståltank for å holde inne 0,29 bar? Typisk trykk inne i et bildekk er 2,2 atm, som vil si en trykkforskjell på 1,2 bar i forhold til utsiden. Siden atmosfæretrykket er 1 bar vil vertrykket inne i bildekket dermed være på 1,2 bar, som er over 4 ganger større enn overtrykket inne i en romdrakt (som altså holder 0,29 bar). Et ganske typisk trykk inne i en sykkelslange er 40 psi (selvfølgelig avhengig av type dekk, men ikke utypisk). Dette tilsvarer 2,8 atm, som er 1,8 atm overtrykk i forhold til utsiden. Altså 6,2 ganger større trykk enn en romdrakt må holde. Har det noe å si da? Vil kanskje ha å si for bevegeligheten for astronautene. Men om du knyter fast en halvt oppblåst ballong i et vakuumkammer versus en fullt oppblåst. Så vil begge ballongene utvide seg og sprekke, tar bare litt lenger tid med den som er halvt oppblåst. Du så jo gaffateipen gav etter i den videoen med vakuumkammer. Tror de snakket om at de nye hanskene var av mange lag av 3/16 of an inch tykt materiale. Hjelper ikke med mange lag om det er strekkbart så vil nok vakuumet kunne strekke på det til det blir tynt nok og sprekker. Om det ikke er glass og metall da. Er det tynt som en colaboks så tar det ikke lange tiden. Skjønner ikke helt de som sier vakuumkraften er svak. Kraner som bruker vakuumkraft kan løfte titalls tonn. Jeg må si at denne hansken ser ikke ut som den er i noe verdensrom. https://youtu.be/WF7v_0qvug4 Endret 10. januar 2018 av maxRPM Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) Tror du virkelig de har brukt mange lag med ballong? Finnes det bare materialene ballong, jern og strikkegensere i din verden? Les og lær for guds skyld ingenting om det du snakker om, lærdom er skummelt. Hva er vitsen med å snakke om hva hansker er laget av når du ikke aner hva eller bryr deg om hva de er laget av eller hvordan det funker? Endret 10. januar 2018 av aklla 5 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 I tillegg er satellittkonstellasjonene slik at de har en omløpstid som ligger svært tett opp til et halvt døgn, noe som gir en forutsigbar satellittkonfigurasjon til et gitt tidspunkt hver dag.Et faktum man gjerne kan se med navigatoren i bilen hvis man slår den av når man er ute og kjører, for så å slå den på igjen dagen etter på et annet sted. Da vil navigatoren bruke mye lengre tid på å finne brukbare satellitter da den først prøver ut ifra der den var sist med de satellittene som skulle vært der, og da ikke finner de forventede santellittene. Siden man har flyttet seg og navigatoren ikke vet hvor den er enda så må den foreta et større søk, og det tar mer tid. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Skjønner ikke helt de som sier vakuumkraften er svak. Kraner som bruker vakuumkraft kan løfte titalls tonn. Kan du forklare hvordan en vakumkran fungerer? Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Skjønner ikke helt de som sier vakuumkraften er svak. Kraner som bruker vakuumkraft kan løfte titalls tonn.Ti-talls tonn fant jeg ikke. Jeg fant en for opp til 50kg. Ikke glem at dersom en slik har to sugekopper så løfter hver kopp halvparten. Jeg fant en slik kran med flere titalls sugekopper. Da kan den jo selvfølgelig løfte ganske mye. Man kan løfte flere tonn med bare hyssing også, bare man har nok. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Hva med å se "klatre med støvsugere" https://tv.nrk.no/serie/med-livet-som-innsats/KMTE51001614/sesong-1/episode-6 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Skjønner ikke helt de som sier vakuumkraften er svak. Kraner som bruker vakuumkraft kan løfte titalls tonn.Ti-talls tonn fant jeg ikke. Jeg fant en for opp til 50kg. Ikke glem at dersom en slik har to sugekopper så løfter hver kopp halvparten. Jeg fant en slik kran med flere titalls sugekopper. Da kan den jo selvfølgelig løfte ganske mye. Man kan løfte flere tonn med bare hyssing også, bare man har nok. Uavhengig av det, så er det ikke vakumet som har kraft nok til å holde noe fast i sugekoppen, det er trykket utenfor. Når man tenker at vakumet utenfor atmosfæren skulle ha sugd til seg ting blir det veldig feil. Så har man jo problemet med at ballong ikke er sterk nok til å holde titalls tonn og ikke sugekopp-formet, jern kan ikke lage sugekopp av og strikkegenser er ikke luft-tett. Så da må en slik sugekopp være teoretisk umulig i maxRPM sin verden. Tross alt er det bare disse 3 tingene man kan lage noe av virker det som.. Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 Skjønner ikke helt de som sier vakuumkraften er svak. Kraner som bruker vakuumkraft kan løfte titalls tonn.Ti-talls tonn fant jeg ikke. Jeg fant en for opp til 50kg. Ikke glem at dersom en slik har to sugekopper så løfter hver kopp halvparten. Jeg fant en slik kran med flere titalls sugekopper. Da kan den jo selvfølgelig løfte ganske mye.Man kan løfte flere tonn med bare hyssing også, bare man har nok. I videoen jeg postet til deg da du postet en video om vakuum, så vil du se 4 minutt ut i videoen at vakuum blir målt i annen enhet når det nærmer seg absolutt nulltrykk. Og klarer man å komme seg nær nok så er meget kraft i vakuum. Du vil se noe som heter Accuvac som kan løfte 15 tonn og sikkert mer. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 https://en.wikipedia.org/wiki/Ignorance "Ignorance can stifle learning, especially if the ignorant person believes that he or she is not ignorant. A person who falsely believes he or she is knowledgeable will not seek out clarification of his or her beliefs, but rather rely on his or her ignorant position. He or she may also reject valid but contrary information, neither realizing its importance nor understanding it." 9 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) Skjønner ikke helt de som sier vakuumkraften er svak. Kraner som bruker vakuumkraft kan løfte titalls tonn.Ti-talls tonn fant jeg ikke. Jeg fant en for opp til 50kg. Ikke glem at dersom en slik har to sugekopper så løfter hver kopp halvparten. Jeg fant en slik kran med flere titalls sugekopper. Da kan den jo selvfølgelig løfte ganske mye.Man kan løfte flere tonn med bare hyssing også, bare man har nok. I videoen jeg postet til deg da du postet en video om vakuum, så vil du se 4 minutt ut i videoen at vakuum blir målt i annen enhet når det nærmer seg absolutt nulltrykk. Og klarer man å komme seg nær nok så er meget kraft i vakuum. Du vil se noe som heter Accuvac som kan løfte 15 tonn og sikkert mer. Nei det er "meget" kraft i komprimert gass, i vakuum er det så si inget. Det er trykk forskjellen som gir kraften, altså kraften i gassen under trykk. Endret 10. januar 2018 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 https://en.wikipedia.org/wiki/Ignorance "Ignorance can stifle learning, especially if the ignorant person believes that he or she is not ignorant. A person who falsely believes he or she is knowledgeable will not seek out clarification of his or her beliefs, but rather rely on his or her ignorant position. He or she may also reject valid but contrary information, neither realizing its importance nor understanding it." Tror dette summerer opp denne tråden rimelig greit. Det er umulig å komme noen vei med enkelte individ her, siden de er fastlåste i sin snevre verdensanskuelse. De har samtidig investert så mye tid og prestisje i dette at nå er det stoltheten og personligheten deres som i enda større grad står i veien for opplysning. 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 I videoen jeg postet til deg da du postet en video om vakuum, så vil du se 4 minutt ut i videoen at vakuum blir målt i annen enhet når det nærmer seg absolutt nulltrykk.Du snakker om denne antar jeg? Når ting blir veldig smått er det ikke uvanlig å bytte måleenhet. Akkurat som at man vanligvis ikke kjøper smågodt i tonn. Og klarer man å komme seg nær nok så er meget kraft i vakuum.Kommer man seg helt dit har man 1 bar trykkforskjell. Verken mer eller mindre. Om man kaller det mye eller lite blir jo veldig subjektivt. Du vil se noe som heter Accuvac som kan løfte 15 tonn og sikkert mer.Det eneste jeg fant om "Accuvac" var en bærbar medisinsk vakuumpumpe: "High suction capacity of about 34 liters/minute at -0.8 bar (at device inlet)" Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Akkurat som at man vanligvis ikke kjøper smågodt i tonn. Snakk for dæ sjæl! 3 Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 I videoen jeg postet til deg da du postet en video om vakuum, så vil du se 4 minutt ut i videoen at vakuum blir målt i annen enhet når det nærmer seg absolutt nulltrykk.Du snakker om denne antar jeg?Når ting blir veldig smått er det ikke uvanlig å bytte måleenhet. Akkurat som at man vanligvis ikke kjøper smågodt i tonn. Og klarer man å komme seg nær nok så er meget kraft i vakuum.Kommer man seg helt dit har man 1 bar trykkforskjell. Verken mer eller mindre. Om man kaller det mye eller lite blir jo veldig subjektivt. Du vil se noe som heter Accuvac som kan løfte 15 tonn og sikkert mer.Det eneste jeg fant om "Accuvac" var en bærbar medisinsk vakuumpumpe:"High suction capacity of about 34 liters/minute at -0.8 bar (at device inlet)" Søkte accuvac lifter https://youtu.be/8c6azuyFwoI Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Vil du ha en forklaring maxRPM eller holder det at du beviser noe med bevis som egentlig ikke beviser det du mener? Kaster jeg en snøball på veggen så går den i tusen biter. Hvis jeg maler en stålkule hvit så går den også i tusen biter. Hvite kuler går åpenbart i tusen biter når de kastes på vegger siden snøen er hvit. 3 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) I videoen jeg postet til deg da du postet en video om vakuum, så vil du se 4 minutt ut i videoen at vakuum blir målt i annen enhet når det nærmer seg absolutt nulltrykk.Du snakker om denne antar jeg? Når ting blir veldig smått er det ikke uvanlig å bytte måleenhet. Akkurat som at man vanligvis ikke kjøper smågodt i tonn. Og klarer man å komme seg nær nok så er meget kraft i vakuum.Kommer man seg helt dit har man 1 bar trykkforskjell. Verken mer eller mindre. Om man kaller det mye eller lite blir jo veldig subjektivt. Du vil se noe som heter Accuvac som kan løfte 15 tonn og sikkert mer.Det eneste jeg fant om "Accuvac" var en bærbar medisinsk vakuumpumpe: "High suction capacity of about 34 liters/minute at -0.8 bar (at device inlet)" Søkte accuvac lifter https://youtu.be/8c6azuyFwoI Det ser ut til å være fra denne familien. Skal jeg gjette så bruker han betegnelsen "accuvac" på linje med enkelte engelskspråklige sier "Xerox" i stedet for kopi, og "Kärcher" i stedet for høytrykksspyler. Da var det ikke rart "Accuvac" ikke ga brukbare resultater når jeg søkte etter det andre steder enn youtube. Men uansett. Jeg ser ikke helt det umiddelbare problemet. Får man trykkforskjell over en stor nok del av overflaten vil det selvfølgelig øke antallet kilo man kan løfte. Jeg tviler sterkt på at det er en støvsugerslange man hefter på toppen. Noe sier meg arealet er større. Tenk på det sånn: Hvis du nesten kan løfte noe med en støvsuger, tror du du kan løfte samme objekt med to støvsugere? Trykkforskjellen vil være akkurat den samme, men arealet er det dobbelte. Sammenlign det med videoen hvor denne fyren testet gaffa og vakuum. Da han stakk hull i teipen skjedde lite. Han måtte stikke mange hull for at det skulle bli noe fres i dekompresjonen. Sugekapasitet er ikke det samme som hvor stor trykkforskjell man har, og i verdensrommet er det trykkforskjellen man må beskytte mot. Endret 10. januar 2018 av fokkeslasken Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Har det noe å si da? Vil kanskje ha å si for bevegeligheten for astronautene. Men om du knyter fast en halvt oppblåst ballong i et vakuumkammer versus en fullt oppblåst. Så vil begge ballongene utvide seg og sprekke, tar bare litt lenger tid med den som er halvt oppblåst. Romdrakter som de de bruker på ISS er konstruert med tanke på at de ikke skal ekspandere nevneverdig under de trykkforskjellene de opererer med. Og her er altså trykkforskjellen 0,29 bar (0,29 bar inne i drakten, 0 bar utenfor, 0,29-0=0,29). Det er under en tredjedel av trykkforskjeller vi kan få til med å suge luft ut av ting her på bakken. Når vi tar i betraktning at romdrakter er nokså solid konstruerte, med bl.a. kevlar (du vet, sånn som blant annet blir brukt i skuddsikre vester) og andre spesialtekstiler, så sier det seg selv at pinglete 0,29 bar ikke klarer å blåse opp og sprenge en sånn drakt. Du må nok også regne med at de er konstruerte for å motstå enda høyere trykk, minst 1 bar. Har du sett de luftflaskene som brannvesenets røykdykkere har på ryggen? De som til forveksling ser ut som dykkerflasker? Sånne: Av vekthensyn er de laget av komposittmaterialer, typisk karbonfiber o.l. (som i prinsippet ikke er annet enn en type tekstil bundet sammen med et hardt spesiallim), og ikke stål. Og de er laget for å kunne motstå trykk på typisk 150-300 bar. Og de eksploderer ikke. Selv om de ikke er laget av tykt stål. Skal man følge ditt resonnement burde de jo bare eksplodere med en gang man får bittelitt overtrykk inne i dem. Men det gjør de altså ikke. Kan du tenke deg hvorfor? Du så jo gaffateipen gav etter i den videoen med vakuumkammer. Tror de snakket om at de nye hanskene var av mange lag av 3/16 of an inch tykt materiale. Hjelper ikke med mange lag om det er strekkbart så vil nok vakuumet kunne strekke på det til det blir tynt nok og sprekker. Om det ikke er glass og metall da. Er det tynt som en colaboks så tar det ikke lange tiden. Dersom du sammenligner en spesialkonstruert romdrakt laget av folk med god peiling på materialvitenskap, og laget av dyre spesialmaterialer som tåler store belastninger, og som koster minimum $100000 (men typisk mange millioner dollar) med en hanske surret inn i litt gaffateip til maks 100 kroner, gjort av en amatør - hvilken av disse tror du tåler mest belastning? Kan du kanskje tenke deg at eksperter på materialteknologi faktisk vet hva de holder på med, eller er du faktisk dum nok til å tro at en gaffateiphanske til maks 100 kroner (konstruert av en amatør) vil være sammenlignbar? Jeg håper det første, men frykter det siste. Skjønner ikke helt de som sier vakuumkraften er svak. Kraner som bruker vakuumkraft kan løfte titalls tonn. Det er ikke noe som heter vakuumkraft. Man bare kaller det for det fordi det er lettvindt. Det er ikke vakuumet som "suger", men atmosfæren utenfor som presser på. Og med slike kraner kan du maksimalt få en løftekraft på ca 100 000 N/m2, som vil si at om du har en løfteflate på 1 kvadratmeter kan du maksimalt løfte 10,2 tonn, eller litt over 1 kg per cm2. Og da forutsetter du at kranen kan lage perfekt vakuum bak forseglinga og at det ikke er noen lekkasjer. 5 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Mythbusters ... https://www.youtube.com/watch?v=GbqKwPktCdo (testet: løfte bil ved hjelp av støvsuger) (og kran) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå