Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Mja, forskjellen er at trykket inne i en tørrdrakt er større enn 1 atm, og blir større jo dypere du dykker (men trykkforskjellen mellom inne i drakten og utenfor blir selvfølgelig ikke så stor, bare akkurat nok til å ekspandere drakten nok til å gi riktig oppdrift). Og dykker man med neoprendrakt vil man merke at den termiske isoleringen blir dårligere jo dypere du går, siden materialet i drakten blir presset sammen av trykket, og dermed blir tynnere. Og ja, dette vet jeg ut fra egen erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne sagt skalldrakt også, så kunne du droppet hele neoprenet og det greine der ;)
Og jeg vil påstå at det beste er om man kun bruker vingen til oppdrift, og ikke drakta og heller kun trykker opp drakta for komfort. Og ja, dette har jeg også fra erfaring :)

Poenget er likevel, prinsippene er ikke veldig ulike hverandre - i en romdrakt er man også avhengig av at man har overtrykk på innsiden. Bevegelse, lekkasje (greit om den lekker "den" veien om du skjønner) osv - men betyr ikke at jeg sier at disse draktene er akkurat det samme. Jeg dro opp dette i tilfelle max hadde dykket før, men siden han ikke svarte så regner jeg ikke med at det er tilfelle 

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner hvor du vil hen, men ting er litt mer komplisert enn som så. I en romdrakt er du helt avhengig av overtrykk for å overleve, mens du kan tømme en tørrdrakt helt (ok, nesten helt) for luft - forutsatt at forseglinger rundt hals og armledd er tette - uten at det blir fare for liv og helse. Å tømme drakta (nesten) helt for luft kan være greit i de tilfellene hvor du helst vil "ligge" godt på bunnen, for eksempel om du skal jakte steinbit med kniv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett. Dette er et totalt unødvendig blindspor. Ja, både tørrdrakter og romdrakter fungerer etter samme prinsipp, ved at man kan ha et miljø inne i drakten som muliggjør overlevelse i et ellers svært så farlig miljø. Dette gjør de ved hjelp av et lite overtrykk inne i drakten.

 

For øvrig brukes romdraktene (eller dykkerdrakter som funksjonelt er like romdraktene) som dykkerdrakter i store basseng for astronauttrening:

 

NBL1_lo.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi snakker trykkforskjell på 1 bar. Det er da ikke veldig mye.

For romdraktene som er i bruk på ISS er det snakk om enda mindre trykk. Siden vår atmosfære er ca 78% nitrogen kan man redusere trykket ved å fjerne nitrogen. Dette går bra så lenge partialtrykket til oksygen er omtrent det samme som hva kroppen vår er vant til. Derfor er trykket inne i en romdrakt ca 0,29 atm. Altså under 1/3 av vanlig atmosfæretrykk. Lavere trykk inne i drakten gjør også at draktene ikke blir så stive, og dermed blir enklere å manøvrere.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Extravehicular_Mobility_Unit#Specifications

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_suit

 

Veldig interessant. Da snakker vi vel kanskje ikke mye mer enn en fullt oppblåst bursdagsballong i overtrykk da.

Det hele foresvever meg som at disse Globe Busters kanskje ikke har gjort hjemmeleksa si før de begynte å klage.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner hvor du vil hen, men ting er litt mer komplisert enn som så. I en romdrakt er du helt avhengig av overtrykk for å overleve, mens du kan tømme en tørrdrakt helt (ok, nesten helt) for luft - forutsatt at forseglinger rundt hals og armledd er tette - uten at det blir fare for liv og helse. Å tømme drakta (nesten) helt for luft kan være greit i de tilfellene hvor du helst vil "ligge" godt på bunnen, for eksempel om du skal jakte steinbit med kniv.

Man er avhengig av overtrykk i drakten for å i det minste formere seg i etterkant med en tørrdrakt også ;)

Står ikke om livet, men kan nok kjennes sånn ut, uten at jeg har prøvd å tømme drakten helt noen gang..

 

 

Det hele foresvever meg som at disse Globe Busters kanskje ikke har gjort hjemmeleksa si før de begynte å klage.

De kjenner sitt publikum og lager innhold ut fra det.

Hjemmelekse er altså bortkastet, ingen av de faktasjekker noe uansett, og gjør de det så er fakta løgn og Globe Busters rett uansett :)

Lenke til kommentar

Har aldri dykket selv nei. Men kunne tenkt meg å prøve. Har en venn som dykket etter kamskjell for vennegjengen ifjor. Skal si det smakte godt med grillet kamskjell med ost og salt og pepper.

Men altså. Min logiske tankegang sier meg at de hanskene som astronautene har på seg ikke er tjukkere enn dykkerhansker. Og desse skal liksom beskytte mot det absolutt nulltrykket verdensrommet skal inneha. Er det ikke bare å tre på seg en hel drakt av samme materiale som hansken da så er det enda friere bevegelse?

Lenke til kommentar

Og desse skal liksom beskytte mot det absolutt nulltrykket verdensrommet skal inneha.

Nei, det skal bare holde på trykket :)

 

 

Det er ikke så vanskelig, merk at trykkforskjellen her er 3 ganger større enn det trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av en romdrakt i rommet.

 

 

Ellers er det dumt å bruke "logisk sans" når man skal sammenligne tykkelse mellom to ting man ikke kan noe som helst om :)

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har aldri dykket selv nei. Men kunne tenkt meg å prøve. Har en venn som dykket etter kamskjell for vennegjengen ifjor. Skal si det smakte godt med grillet kamskjell med ost og salt og pepper.

Men altså. Min logiske tankegang sier meg at de hanskene som astronautene har på seg ikke er tjukkere enn dykkerhansker. Og desse skal liksom beskytte mot det absolutt nulltrykket verdensrommet skal inneha. Er det ikke bare å tre på seg en hel drakt av samme materiale som hansken da så er det enda friere bevegelse?

 

Det er ikke absolutt nulltrykk som du så fint kaller det i verdensrommet. Hvis du setter deg bittelitt inn i ting så kanskje du kan finne ut av hvor svak "vakumkraften" (i mangel på bedre ord) er. Det blir for dumt at du kommer med (omtrent) samma utsagn gang på gang på gang på gang uten å sette deg inn i hva du snakker om.

 

Å slenge ut påstander uten å ha kunnskap er ikke en bra ting. De videoene du ser på der folk slenger ut tilsvarende påstander som deg har samme problemet. Jeg skjønner at det ikke lønner seg å tilegne seg kunnskap som motbeviser det man så gjerne vil at skal være sant, men kunskapsløshet gjør desverre ikke noe som er feil til noe riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Litt komisk at han er avbildet med en globus i artikkelen :D

 

Noe han har bare for "Gøy".  :hmm:

Ser også et lite modell fly som ligger ved siden av. Er det sånn at din hersker Paaske tror på fly, men ikke du, Widewanka?  :huh:

Lenke til kommentar

 

Og desse skal liksom beskytte mot det absolutt nulltrykket verdensrommet skal inneha.

Nei, det skal bare holde på trykket :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=-zRMi1EYmSc

 

Det er ikke så vanskelig, merk at trykkforskjellen her er 3 ganger større enn det trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av en romdrakt i rommet.

 

 

Ellers er det dumt å bruke "logisk sans" når man skal sammenligne tykkelse mellom to ting man ikke kan noe som helst om :)

Hadde det nå vært en ståltank som holdt overtrykket inne. Men det er tekstil. Så da spør jeg igjen. Kan hele drakten være av samme tekstil som hansken da?

Det skulle vært bedre dokumenterte tester av dette. Sist jeg har sett deler av en slik test var på 60-tallet da de prøvde å sette en mann i et vakuumkammer. Og han besvimte og måtte drages ut. Han forklarte at han kjente skrevet på tungen begynte å boble. Husker ikke videoen jeg har sett dette i. Men om jeg finner igjen skal jeg poste.

Lenke til kommentar

 

 

Og desse skal liksom beskytte mot det absolutt nulltrykket verdensrommet skal inneha.

Nei, det skal bare holde på trykket :)

 

 

Det er ikke så vanskelig, merk at trykkforskjellen her er 3 ganger større enn det trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av en romdrakt i rommet.

 

 

Ellers er det dumt å bruke "logisk sans" når man skal sammenligne tykkelse mellom to ting man ikke kan noe som helst om :)

Hadde det nå vært en ståltank som holdt overtrykket inne. Men det er tekstil. Så da spør jeg igjen. Kan hele drakten være av samme tekstil som hansken da?

Det skulle vært bedre dokumenterte tester av dette. Sist jeg har sett deler av en slik test var på 60-tallet da de prøvde å sette en mann i et vakuumkammer. Og han besvimte og måtte drages ut. Han forklarte at han kjente skrevet på tungen begynte å boble. Husker ikke videoen jeg har sett dette i. Men om jeg finner igjen skal jeg poste.

 

 

This:

 

Jim LeBlanc was the test subject for a dangerous NASA test in 1965 designed to test if space suits could withstand a zero-pressure vacuum, just like there would be on the moon. But when the tube pressurizing his suit became disconnected, disaster almost struck.

 

“As I stumbled backwards, I could feel the saliva on my tongue starting to bubble just before I went unconscious and that’s the last thing I remember,” recalls LeBlanc.

 

Lenke til kommentar

Klart det kan være laget av det samme, men tipper det er en fordel at det ikke er det.

Hansken består forresten av mange lag med forskjellige materialer.

Hva er poenget med å dokumentere at man uten en drakt i vakum får problemer? Der er det jo liten tvil.

Du får lese litt om de forskjellige lagene i en drakt og hvorfor det er slik.

 

Viste du at når du blåser opp en ballong, så er det overtrykk inni ballongen, holdt på plass av helt vanlig gummi :)

 

https://www.nasa.gov/audience/foreducators/spacesuits/home/clickable_suit.html

 

 

Mener du det er umulig å lage en drakt som holder på 0,3 atm uten at den er laget rent stål?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det nå vært en ståltank som holdt overtrykket inne. Men det er tekstil. Så da spør jeg igjen. Kan hele drakten være av samme tekstil som hansken da?

Sludder. Du er fullstendig på villspor. Som vanlig.

 

Hvorfor trenger du en ståltank for å holde inne 0,29 bar? Typisk trykk inne i et bildekk er 2,2 atm, som vil si en trykkforskjell på 1,2 bar i forhold til utsiden. Siden atmosfæretrykket er 1 bar vil vertrykket inne i bildekket dermed være på 1,2 bar, som er over 4 ganger større enn overtrykket inne i en romdrakt (som altså holder 0,29 bar). Et ganske typisk trykk inne i en sykkelslange er 40 psi (selvfølgelig avhengig av type dekk, men ikke utypisk). Dette tilsvarer 2,8 atm, som er 1,8 atm overtrykk i forhold til utsiden. Altså 6,2 ganger større trykk enn en romdrakt må holde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

GPS er ikke optimalt over polene pga banene som satelittene ligger i. Over polene har de en veldig dårlig vinkel. Skrev om det i prosjektoppgaven min på universitetet. Så vidt jeg husker hadde jeg et par resultater hvor det var <4 satelitter innen rekkevidde (4 kreves for x,y,z og tidsforskyvning).

Noen grunn til at disse ikke går i bane jevnt fordelt over hele verden, inkl polene?

 

 

Gikk ikke noe særlig inn på akkurat dette. Brukt offisielle satelittbanefiler som jeg importerte til MATLAB og lagde grafer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...