Capitan Fracassa Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Til alle som sier rett vest og øst på en globe er enkelt. Se denne på 17 minutt ... Må si at rett øst og vest ikke er slik dere har forklart det på en globe. Og å navigere på en globe er ikke enkelt heller. Fordi om du går rett vest et sted på globe la oss si 1000 kilometer. Så kan du ikke gå rett øst tilbake. Fordi rett øst etter 1000 kilometer rett vest ikke lenger blir samme sted som startpunktet var. Forvirrende. Jeg så på den i ti sekunder. Da hadde de rukket å si at de hvite linjene var rett østover, noe som er komplett, fullstendig feil. Når hele premisset for en 17 minutter lang video er en fantasi som er komplett feil, er resten av videoen dermed meningsløs. Fra wikipedia: "Øst er retningen Jorden roterer om sin egen akse." Siden ingen mener at jorda rotere rundt sin egen akse mot et samlingspunkt på ekvator, er videoen bare tull. Hva er det som får deg til å poste slikt søppel. maxRMP? Du må da ha skjønt snart at det de poster er tull som hvem som helst med et minimum av kunnskap kan gjennomskue med en gang, og det er en god del av oss her... Endret 20. desember 2017 av theNiceOne 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (...) hvem som helst med et minimum av kunnskap kan gjennomskue med en gang, og det er en god del av oss her...jeg får ikke bestemt meg om jeg syntes dette er en fornærmelse eller berømmelse når du sier det er en god del av oss som har minimum av kunnskap Lenke til kommentar
Pop Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Enkle og fullt mulige beviser for egen testing: http://illvit.no/universet/solsystemet/jorden/5-handgripelige-beviser-pa-at-jorden-er-rund Ikke det at jeg tror det hjelper med enda flere da, men.... for the fun of it. 3 Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (...) hvem som helst med et minimum av kunnskap kan gjennomskue med en gang, og det er en god del av oss her...jeg får ikke bestemt meg om jeg syntes dette er en fornærmelse eller berømmelse når du sier det er en god del av oss som har minimum av kunnskap Det er nok mer et fokus på hvor lite kunnskap som befinner seg blant de som tror jorda er flat. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (...) hvem som helst med et minimum av kunnskap kan gjennomskue med en gang, og det er en god del av oss her...jeg får ikke bestemt meg om jeg syntes dette er en fornærmelse eller berømmelse når du sier det er en god del av oss som har minimum av kunnskap Var nok litt dårlig formulert det der Jeg mente noe sånn som at det holder med et minimum av kunnskap for å skjønne at slik som den videoen jeg viser til er bare tull - og at det er mange her (de fleste, bortsett fra to) som ligger over dette minimumsnivået - ikke på det, men over Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Den ser da rund ut for meg, samt alle fysikk forsøk jeg har gjort i mitt liv tilsier at den også er rund. Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2017 Til alle som sier rett vest og øst på en globe er enkelt. Se denne på 17 minutt ... Må si at rett øst og vest ikke er slik dere har forklart det på en globe. Og å navigere på en globe er ikke enkelt heller. Fordi om du går rett vest et sted på globe la oss si 1000 kilometer. Så kan du ikke gå rett øst tilbake. Fordi rett øst etter 1000 kilometer rett vest ikke lenger blir samme sted som startpunktet var. Forvirrende. Jeg så på den i ti sekunder. Da hadde de rukket å si at de hvite linjene var rett østover, noe som er komplett, fullstendig feil. Når hele premisset for en 17 minutter lang video er en fantasi som er komplett feil, er resten av videoen dermed meningsløs. Fra wikipedia: "Øst er retningen Jorden roterer om sin egen akse." Siden ingen mener at jorda rotere rundt sin egen akse mot et samlingspunkt på ekvator, er videoen bare tull. Hva er det som får deg til å poste slikt søppel. maxRMP? Du må da ha skjønt snart at det de poster er tull som hvem som helst med et minimum av kunnskap kan gjennomskue med en gang, og det er en god del av oss her... Videoen forteller bare at hvis du starter et sted og du kjører hvor kompasset viser rett øst. Låser rattet, kjører 1000 kilometer så vil du få forandring på kompasset. Så når du stopper etter 1000 kilometer. Og snur og kjører rett vest etter kompasset, låser rattet igjen så vil du ikke komme tilbake til samme sted som du startet fra. Eneste sted man kan gjøre så er ved ekvator på en globe. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Videoen forteller bare at hvis du starter et sted og du kjører hvor kompasset viser rett øst. Låser rattet, kjører 1000 kilometer så vil du få forandring på kompasset. Så når du stopper etter 1000 kilometer. Og snur og kjører rett vest etter kompasset, låser rattet igjen så vil du ikke komme tilbake til samme sted som du startet fra. Eneste sted man kan gjøre så er ved ekvator på en globe. Videoen starter da med at de sier at de strekene som peker mot ekvator er rett øst, og bruker mye tid på prat rundt dette - noe som er komplett tull. Men du har helt rett i at hvis du låser rattet ditt, så vil du ikke fortsette rett østover. Men dette er da ingen hemmelighet, eller argument for/imot globe. Det er da noe jeg har kjent til siden jeg var barn, bl.a. fra følende to gåter: 1. Du går først en mil sørover, så en mil østover, så en mil nordover - og er tilbake der du startet. Hvor er du? 2. Du går først en mil sørover, så en mil østover, så en mil nordover, så en mil vestover - og er tilbake der du startet. Hvor er du? Svar: 1. På nordpolen 2. En halv mil nord for ekvator. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Til alle som sier rett vest og øst på en globe er enkelt. Se denne på 17 minutt ... Må si at rett øst og vest ikke er slik dere har forklart det på en globe. Og å navigere på en globe er ikke enkelt heller. Fordi om du går rett vest et sted på globe la oss si 1000 kilometer. Så kan du ikke gå rett øst tilbake. Fordi rett øst etter 1000 kilometer rett vest ikke lenger blir samme sted som startpunktet var. Forvirrende. Jeg så på den i ti sekunder. Da hadde de rukket å si at de hvite linjene var rett østover, noe som er komplett, fullstendig feil. Når hele premisset for en 17 minutter lang video er en fantasi som er komplett feil, er resten av videoen dermed meningsløs. Fra wikipedia: "Øst er retningen Jorden roterer om sin egen akse." Siden ingen mener at jorda rotere rundt sin egen akse mot et samlingspunkt på ekvator, er videoen bare tull. Hva er det som får deg til å poste slikt søppel. maxRMP? Du må da ha skjønt snart at det de poster er tull som hvem som helst med et minimum av kunnskap kan gjennomskue med en gang, og det er en god del av oss her... Videoen forteller bare at hvis du starter et sted og du kjører hvor kompasset viser rett øst. Låser rattet, kjører 1000 kilometer så vil du få forandring på kompasset. Så når du stopper etter 1000 kilometer. Og snur og kjører rett vest etter kompasset, låser rattet igjen så vil du ikke komme tilbake til samme sted som du startet fra. Eneste sted man kan gjøre så er ved ekvator på en globe. Så om du tar og setter noe i spinn, som et gyroskop med 1 akse. Om jorden var flat ville denne stått oppreist hele tiden. Men fordi jorden er rund og roterer må vi ha 2 akser på et gyroskop for at det skal holde seg oppreist. Du merket kanskje dette som barn når du brukte en av disse spinne dingsene, at uansett hvor bra fart du fikk på snurrebassen var det et punkt der den alltid falt over. Det er jordens rotasjon. Endret 20. desember 2017 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2017 Videoen forteller bare at hvis du starter et sted og du kjører hvor kompasset viser rett øst. Låser rattet, kjører 1000 kilometer så vil du få forandring på kompasset. Så når du stopper etter 1000 kilometer. Og snur og kjører rett vest etter kompasset, låser rattet igjen så vil du ikke komme tilbake til samme sted som du startet fra. Eneste sted man kan gjøre så er ved ekvator på en globe.Videoen starter da med at de sier at de strekene som peker mot ekvator er rett øst, og bruker mye tid på prat rundt dette - noe som er komplett tull. Men du har helt rett i at hvis du låser rattet ditt, så vil du ikke fortsette rett østover. Men dette er da ingen hemmelighet, eller argument for/imot globe. Det er da noe jeg har kjent til siden jeg var barn, bl.a. fra følende to gåter: 1. Du går først en mil sørover, så en mil østover, så en mil nordover - og er tilbake der du startet. Hvor er du? 2. Du går først en mil sørover, så en mil østover, så en mil nordover, så en mil vestover - og er tilbake der du startet. Hvor er du? Svar: 1. På nordpolen 2. En halv mil nord for ekvator. Kan dette bli gjort på flat jord kartet? Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2017 Til alle som sier rett vest og øst på en globe er enkelt. Se denne på 17 minutt ... Må si at rett øst og vest ikke er slik dere har forklart det på en globe. Og å navigere på en globe er ikke enkelt heller. Fordi om du går rett vest et sted på globe la oss si 1000 kilometer. Så kan du ikke gå rett øst tilbake. Fordi rett øst etter 1000 kilometer rett vest ikke lenger blir samme sted som startpunktet var. Forvirrende. Jeg så på den i ti sekunder. Da hadde de rukket å si at de hvite linjene var rett østover, noe som er komplett, fullstendig feil. Når hele premisset for en 17 minutter lang video er en fantasi som er komplett feil, er resten av videoen dermed meningsløs. Fra wikipedia: "Øst er retningen Jorden roterer om sin egen akse." Siden ingen mener at jorda rotere rundt sin egen akse mot et samlingspunkt på ekvator, er videoen bare tull. Hva er det som får deg til å poste slikt søppel. maxRMP? Du må da ha skjønt snart at det de poster er tull som hvem som helst med et minimum av kunnskap kan gjennomskue med en gang, og det er en god del av oss her... Videoen forteller bare at hvis du starter et sted og du kjører hvor kompasset viser rett øst. Låser rattet, kjører 1000 kilometer så vil du få forandring på kompasset. Så når du stopper etter 1000 kilometer. Og snur og kjører rett vest etter kompasset, låser rattet igjen så vil du ikke komme tilbake til samme sted som du startet fra. Eneste sted man kan gjøre så er ved ekvator på en globe. Så om du tar og setter noe i spinn, som et gyroskop med 1 akse. Om jorden var flat ville denne stått oppreist hele tiden. Men fordi jorden er rund og roterer må vi ha 2 akser på et gyroskop for at det skal holde seg oppreist. Du merket kanskje dette som barn når du brukte en av disse spinne dingsene, at uansett hvor bra fart du fikk på snurrebassen var det et punkt der den alltid falt over. Det er jordens rotasjon. Ja det var slik de fant ut jorden roterer. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 For at påstandene dine skal stemme så kan ikke jorden rotere på noen som helst måte. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) maxRPM, kan du tegne inn hvordan kompasset viser øst, vest, nord og sør i sirkelen jeg har tegnet inn? Jeg har lagt inn hvor nord og hvor sør er, nord/sør den grønne linjen jeg tegnet inn. Endret 20. desember 2017 av aklla 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 1. Du går først en mil sørover, så en mil østover, så en mil nordover - og er tilbake der du startet. Hvor er du? 2. Du går først en mil sørover, så en mil østover, så en mil nordover, så en mil vestover - og er tilbake der du startet. Hvor er du? Svar: 1. På nordpolen 2. En halv mil nord for ekvator. Kan ikke nordpolen være svaret på 2. også? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 1. Du går først en mil sørover, så en mil østover, så en mil nordover - og er tilbake der du startet. Hvor er du? 2. Du går først en mil sørover, så en mil østover, så en mil nordover, så en mil vestover - og er tilbake der du startet. Hvor er du? Svar: 1. På nordpolen 2. En halv mil nord for ekvator. Kan ikke nordpolen være svaret på 2. også? Nei, de tre første punktene får ham tilbake til Nordpolen. Og derfra er alle retninger sør. Det er umulig å gå vest fra Nordpolen.. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Det er umulig å gå vest fra Nordpolen.. Fair nok, men man ville jo ende opp fortsatt på nordpolen om man forsøkte. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Det er umulig å gå vest fra Nordpolen.. Fair nok, men man ville jo ende opp fortsatt på nordpolen om man forsøkte. Jau, om man begynte på nordpolen, og fulgte "oppskriften". Så ville man jo endt på nordpolen igjen, men ute av stand til å gjennomføre det siste punktet på listen. Men gåten sier jo at man går (altså faktisk gjennomfører) siste punktet. Og da kan man jo ikke ha vært på nordpolen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Navigasjon på flat-jord med fjat-jord kompass og flat-jord logikk. Du er litt sør for nordpolen og reiser rett øst. Etter en stund treffer du sydpolen og nord på kompasset man holder i hånda viser ikke mot nordpolen lengre, følger du nord kræsjer du i sydpolen. Du må altså kjøre rett vest for å komme nord for sydpolen som er rett øst. På Sydpolen er altså nord og øst samme retning på kompasset, samtidig som de er 90 grader fra hverandre Det samme gjelder sør, både sør og vest er samme retning, men samtidig 90 grader fra hverandre. Logisk? Kun om du tror jorden er flat Ekstra spennende er det om man følger iskanten til toppen av kartet, da blir nordpolen rett syd og sydpolen rett nord Endret 20. desember 2017 av aklla 2 Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Til alle som sier rett vest og øst på en globe er enkelt. Se denne på 17 minutt For noe sludder. Dette har ingenting med hvor sola står opp å gjøre. Det som er tegnet inn er storsirkler. De går langs bakken. Når du ser sola stige opp over horisonten ved jevndøgn (eller noen annen dag for den saks skyld) ser du ikke på sola langs en storsirkel, men langs en rett linje i tre dimensjoner. Og denne rette linja følger ikke jordoverflata eller en storsirkel. Må si at rett øst og vest ikke er slik dere har forklart det på en globe. Og å navigere på en globe er ikke enkelt heller. Fordi om du går rett vest et sted på globe la oss si 1000 kilometer. Så kan du ikke gå rett øst tilbake. Fordi rett øst etter 1000 kilometer rett vest ikke lenger blir samme sted som startpunktet var. Forvirrende. Igjen, sludder og vås. Andre har forklart dette for deg, så jeg gidder ikke kaste bort tid på det, ut over å kommentere at du legger sammen epler og enhjørninger og får oksebæsj. Edit: fikset lenke Endret 20. desember 2017 av Arve Synden 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Jau, om man begynte på nordpolen, og fulgte "oppskriften". Så ville man jo endt på nordpolen igjen, men ute av stand til å gjennomføre det siste punktet på listen. Men gåten sier jo at man går (altså faktisk gjennomfører) siste punktet. Og da kan man jo ikke ha vært på nordpolen. Enig i det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå