Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Kom igjen a, gi meg et svar.

Jeg humrer hver gang jeg ser at denne tråden fremdeles er aktiv. Det nesten 600 sider med det samme. Jeg har ikke lyst til å kaste meg inn i diskusjonen, men jeg lurer på en ting.

Hva er greia med flat earth? Hvis jorda virkelig er flat (noen den ikke er) hvorfor skulle en gruppe mennesker forsøke å holde dette hemmelig? Hva er deres motivasjon? Hva vinner de på det? Enda en ting, hvordan får de det til? Det er en enorm hjemlighet og den ville ikke akkurat være lett å holde på. Hvis jorda virkelig var flat ville alle ville jeg personlig kunne observert det! Jeg kan design enkle eksperimenter som ville vist at jorda var flat. Disse eksperimentene viser forresten det motsatte.

Så: Hvorfor og hvordan? Hva er greia med flat earth?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg humrer hver gang jeg ser at denne tråden fremdeles er aktiv. Det nesten 600 sider med det samme. Jeg har ikke lyst til å kaste meg inn i diskusjonen, men jeg lurer på en ting.

Hva er greia med flat earth? Hvis jorda virkelig er flat (noen den ikke er) hvorfor skulle en gruppe mennesker forsøke å holde dette hemmelig? Hva er deres motivasjon? Hva vinner de på det? Enda en ting, hvordan får de det til? Det er en enorm hjemlighet og den ville ikke akkurat være lett å holde på. Hvis jorda virkelig var flat ville alle ville jeg personlig kunne observert det! Jeg kan design enkle eksperimenter som ville vist at jorda var flat. Disse eksperimentene viser forresten det motsatte.

Så: Hvorfor og hvordan? Hva er greia med flat earth?

Jeg har en teori hvorfor dette er blitt så populært å kaste seg på. Tvilsomme YouTube-snutter i kombinasjon med single mennesker som har stor trang til å synliggjøre seg selv og sin tro, siden de føler de ikke kommer opp og frem i livet hvis de holder seg til fakta. Ja, jeg skriver single mennesker, for jeg har observert mange nok nå til å konkludere at dette i stor grad er ensomme individ som gjør alt for å fremme seg og sitt ekstreme verdensbilde, mest fordi det er en så stor kontrast til hva som er allment vedtatt.

Lenke til kommentar

Ikke ta fly og tog analogien nå. Det er lukket og hvis gravitasjonen er så magisk at den tar med seg atmosfæren så kan dette kanskje sammenlignes.

Gravitasjonen tar ikke med seg noe som helst. Det er barnslig av deg å ikke engang forsøke å argumentere mot det vi forklarer, men å i stedet finne på tull som du argumenterer mot. Jordrotasjonen derimot, tar med seg atmosfæren pga friksjon mellom bakken og lufta. Nok en gang er det enkle krefter som følger Newtons lover det er snakk om, ikke magi.

Og det er ikke noe forskjell på et lukket tog og et åpent, bortsett fra merkbar luftmotstand i en åpen vogn - Men siden du ikke har noen atmosfære og dermed merkbar luftmotstand på månen, blir det helt likt.

Men på månen så må man sammenligne med et rullebånd.

Det kan vi godt, men det er ikke noen holdbare grunner til ikke å sammenligne med et tog.

Og når man går på et rullebånd i motsatt retning så kjenner man et trykk frem på tærne at du går i motsatt retning. Om man går med rullebåndets retning så kjenner man et trykk i hælen. Er rullebåndet bredt nok og man kan gå på siden så kjenner man det på sidene av føttene i de treffer rullebåndet.

Nå fantaserer du. Hvis rullebåndet er stort nok til at all din bevegelse er på det (i motsetning til en tredemølle hvor du holder deg fast i stativet), merker du ikke noe av det du sier, hverken på rullebåndet, i toget, på flyet eller på månen. Hvorfor i all verden skulle du merke noe? Magi? Det er i alle fall ingen krefter som gjør det.

* Tenk deg at i stedet for et rullebånd, så står du på et stort gulv (i ro). Er det vanskelig å gå sidelengs på gulvet? (nei)

* Tenk deg så at dette gulvet ligger på en togvogn som står i ro. Er det vanskelig å gå sidelengs på det nå? (nei)

* Tenk deg så at toget begynner å bevege seg og gå i jevn hastighet. Er det vanskelig å gå sidelengs på det nå? (nei, men du vil kjenne "vinden" fra luftmotstanden.

* Tenk deg så at de setter opp vegger rundt deg, for å fjerne den merkbare luftmotstanden. Er det vanskelig å gå sidelengs nå (nei).

Så det med at du merker et trykk i foten avhengig av hvilken vei rullebåndet eller toget kjører, er beviselig bare tull. Dette er lett å teste for hvem som helst. Men jeg skjønner at du heller tror på idiotiske youtube-videoer enn det du selv kan gå ut og observere.

Så hvis jeg hopper på et rullebånd som 100 kilometer i timen så vil jeg lande like stødig som å lande på et ikke rullende underlag? Kan forstå alle mine håndbevegelser på om jeg står på rullebåndet er som om jeg står stille. Men det at føttene ikke kjenner det, når jeg går på dette bevegende underlaget. Det tviler jeg sterkt på, fordi hvert et steg jeg tar så vil den ene foten dras med før den andre lander. Men man må vel tro på stasjonær jord for å kunne komme frem til den konklusjonen. Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

Så hvis jeg hopper på et rullebånd som 100 kilometer i timen så vil jeg lande like stødig som å lande på et ikke rullende underlag? Kan forstå alle mine håndbevegelser på om jeg står på rullebåndet er som om jeg står stille. Men det at føttene ikke kjenner det, når jeg går på dette bevegende underlaget. Det tviler jeg sterkt på, fordi hvert et steg jeg tar så vil den ene foten dras med før den andre lander. Men man må vel tro på stasjonær jord for å kunne komme frem til den konklusjonen.

/facepalm.

Igjen, RELATIV BEVEGELSE! Når du står på rullebåndet som går med 100km/t, så beveger du også deg med 100km/t! Hvor vanskelig er det å forstå? Når du hopper oppover, så beveger du deg i en kurve opp og ned relativt til den stillestående bakken ved sidenav, mens du går rett opp og ned i forhold til matten på rullebåndet. Hvor vanskelig er det for deg å forstå? Den ene foten vil ikke bli "dratt med" når den lander, den beveger seg hele tiden med samme hastighet i x-retning som båndet. Det er ingen relativ bevegelse!

Herre min hatt, plukk opp en bok!

• Liker 2
Lenke til kommentar

maxRPM, ignorerer du meg?

Ikke bare deg, men cuadro sin forklaring også. Lurte på å spørre han om det, for det går ikke an å bare hoppe over argumenter sånn. Når de er så tydelige hvertfall.

Når man tror på at jorda er flat så er det å hoppe over logiske forklaringer det enkleste på hele planeten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg hopper på et rullebånd som 100 kilometer i timen så vil jeg lande like stødig som å lande på et ikke rullende underlag?

Hvis forutsetningen er at du allerede har samme fart som rullebåndet, ja. Har du vært på båt, fly eller tog og hoppet, så vet du det.

Kan forstå alle mine håndbevegelser på om jeg står på rullebåndet er som om jeg står stille. Men det at føttene ikke kjenner det, når jeg går på dette bevegende underlaget. Det tviler jeg sterkt på, fordi hvert et steg jeg tar så vil den ene foten dras med før den andre lander.

Men hele kroppen din har jo allerde den farten, så den ene foten dras ikke noe mer enn den hastigheten du allerede har.

Siden du tydeligvis ikke mener at lukkede tog og fly er relevante eksempler, prøv en ferge med åpent bildekk, de er det mange av i Norge. Når fergen har fått topphastigheten, prøv å gå eller hoppe nede på bildekket hvor luftmotstanden stort sett er skjermet. Mener du seriøst at hvis du hopper rett opp i ett sekund så lander du 10-20 meter lenger bak på bildekket (siden båten beveger seg 10-20 m/s), eller at du vil merke at foten blir dratt for hvert skritt du tar?

Selvsagt merker du ikke noe sånt.

Men man må vel tro på stasjonær jord for å kunne komme frem til den konklusjonen.

Ja. Og i tillegg må man ignorere all kjent kunnskap om fysikk og Newtons lover, og ignorerer alle enkle etterprøvbare eksempler, som å hoppe på bildekket på båten. Da er det mulig å tro på den siste videoen du postet også.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns ikke gravsteinen er passende, husk folk kan slite mentalt.

Og dere går vel ut fra at flatjordere sliter mentalt også, det er noe dere er sikre på. 

(selv om noen sier det er et stort mentalt framskritt for dem å endelig tro på en flat jord).

Et rullebånd vil ikke fungere på en globus, siden et rullebånd er avhengig av en flate...!

Derfor er den passende sammenligningen slik:

hqdefault.jpg

En hund på en ball, uten noe lukket rom over siden den hverken er i en bil eller et tog. 

En jordklode i universet kan nok snus opp-ned, og fortsatt lage skiftende årstider. Men årstidene vinter-vår-sommer-høst, vil da være noe forskjellige fra sted til sted. Dersom jordkloden snus opp-ned, vil jo et sted utenfor Antarktis få de samme forholdene som Norge har nå, og omvendt. 

Det virker som sola lyser sterkere over de sydlige kontinentene, på grunn av mange ting, som tidligere nevnt. At de mørkhudede menneskene alltid har holdt til der, kan strengt tatt være tilfeldig ut fra Bibelen. 

Men mange regner med at de mørkhudede menneskene holder til i den sydlige hemisfære og har utviklet arvelig, mørk hud som følge av det. Altså en tilpasning etter evolusjonsteorien. 

Hvordan er det mulig ut fra deres tro på at jorda er en ball, at det er så mye heitere i den sydlige hemisfære, og mye der er forskjellig fra her?

Lenke til kommentar

Hvis jorden er flat, hvorfor er det målbart sterkere tyngdekraft på polene, enn ved ekvator? Hvis det var slik at Jorden er flat og tyngdekraft ikke finnes, så burde jo det vært nøyaktig samme tyngdekraft overalt?

Spm som gjelder polen/polene er spørsmål om fjerne steder. Hvorfor ikke gå opp på en ås hjemme, og se at du kan se helt til forbi nabokommunen (om det er relativt flatt). 

Nei det er det ikke.

Du må ikke til fjerne steder for å merke dette. Nord-Norge har for eksempel omtrent en aksellerasjon på 9,825m/s^2, mens Florida i USA har en akselerasjon på 9,789m/s^2. Begge steder bor det masse folk.

Dette høres ikke ut som veldig mye, og du vil ikke kunne "merke" det på kroppen, men hvis du tar med deg en vekt til begge steder, og veier noe på 100kg i Nord-Norge, så vil det veie 100,36kg i Florida.

Dette kan lett bevises, og er umulig!!! på en flat Jord. Hvordan kan noe falle fortere én plass, enn en annen plass?

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Og dere går vel ut fra at flatjordere sliter mentalt også, det er noe dere er sikre på. 

(selv om noen sier det er et stort mentalt framskritt for dem å endelig tro på en flat jord).

Et rullebånd vil ikke fungere på en globus, siden et rullebånd er avhengig av en flate...!

Gravsteinen er ikke bare passende, den er perfekt! Du bør jo ikke si noe da du slenger ut samma type dritt hele tiden. Kanskje du skal gi deg istedenfor å klage på andre som gjør det samme som deg?

Et rullebånd fungerer nok ikke slik du tror Widewanka.

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er løgn. Et rullebånd kan stå stabilt sålenge underlaget er tilnærmet flatt, noe nesten alle punkter på en globe vil være.

Derfor er den passende sammenligningen slik:

hqdefault.jpg

En hund på en ball, uten noe lukket rom over siden den hverken er i en bil eller et tog.

Dette er også løgn. Du har allerede fått presisert for deg hvilken absurd forholdsfeil du gjør her. Bytt hunden ut med et støvfnugg, så er vi mange ganger nærmere, men likevel langt ifra.

En jordklode i universet kan nok snus opp-ned, og fortsatt lage skiftende årstider. Men årstidene vinter-vår-sommer-høst, vil da være noe forskjellige fra sted til sted. Dersom jordkloden snus opp-ned, vil jo et sted utenfor Antarktis få de samme forholdene som Norge har nå, og omvendt.

Dette er løgn, og du har allerede blitt sitert og besvart på den samme løgnen. Når du snur globen opp-ned (speiler om en (to) valgt linje), så må du gjøre det samme med absolutt alle himmellegemer. Resultatet er at alt fungerer helt likt som før.

Edit: Sånn, nå har jeg til og med tegnet det for deg,

så du ikke kan påstå noe annet. Når du snur globen opp ned,

så ender alt annet seg tilsvarende. De landmassene som var nærmest solen grunnet jordens akse, er fremdeles nærmest solen grunnet jordens akse. Og alle himmellegemer har den samme relative posisjonen. Ingenting har forandret seg. Det er kun din forståelse av "opp" og "ned", som er feil.

post-117604-0-48476400-1512579010_thumb.png

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Dette er løgn. Et rullebånd kan stå stabilt sålenge underlaget er tilnærmet flatt, noe nesten alle punkter på en globe vil være.

(...)

Når du snur globen opp-ned (speiler om en (to) valgt linje), så må du gjøre det samme med absolutt alle himmellegemer. Resultatet er at alt fungerer helt likt som før.

Ja, jo  :huh:  Innser at slike bemerkninger kan forekomme i et miljø der en gjerne reverserer alt mulig.  :eek:

Til og med skal det være et signal når noen går med to klokker på håndleddet. Da den ene klokka går den riktige veien og den ene klokka går feil vei. Dette skal være for å oppfylle djevledyrkernes idealer om en reversert virkelighet. 

Har alltid tenkt at en måtte slå seg til ro med vitenskapens argumenter, siden jordkloden kan være større enn vi kan fatte. På den annen side tar det seg ikke bra ut når det bortforklares at vi kan se langt utover havet, og at havnivået i tillegg synes å øke i høyde fra stranda og utover det store havet (horisonten ligger høyt, som flatjordere liker å påpeke X fantasillioner ganger). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Denne tråden her bevis jo veldig bra at dere sliter mentalt, det er ingen hemmelighet.

Lenke til kommentar

Hva er greia med flat earth? Hvis jorda virkelig er flat (noen den ikke er) hvorfor skulle en gruppe mennesker forsøke å holde dette hemmelig? Hva er deres motivasjon? Hva vinner de på det?

Dette blir jo ut fra hva jeg tror, men tror at hvis eliten klarer å få mange folk til å tro på flere ting som går mot Bibelen, kan de få folk i en tilstand der de lettere går på andre bedrag, til og med ser dårligere hva som foregår rundt dem og hva eliten foretar seg. 

Når eliten får barn og voksne til å tro på at vi deler stamfar med apene og kommer fra en jordklode som nærmest har skapt seg selv, ja vips. Da har de fått dem til å tro på noen store ting som motsier Bibelen.

Det er av en slik årsak at G eller gravitasjon, blir sagt å være selve grunnlaget for elitens eksistens. Det vil si, uten at et tilstrekkelig antall mennesker tror på at gravitasjonen fikser en jordklode, kan ikke eliten eksistere på samme måte som i dag. 

Hvilket jo må sies å være en god grunn til å holde folk hjernevasket (ihvertfall for dem som har dårlige motiver). 

Om fallhastighet i Nord-Norge og Florida: Dersom det er en forskjell der, kan det skyldes foreskjell i elektromagnetisme, f.eks. Vi vet ikke hva som er under den flate jorda, nede ved jordas søyler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er greia med flat earth? Hvis jorda virkelig er flat (noen den ikke er) hvorfor skulle en gruppe mennesker forsøke å holde dette hemmelig? Hva er deres motivasjon? Hva vinner de på det?

Dette blir jo ut fra hva jeg tror, men tror at hvis eliten klarer å få mange folk til å tro på flere ting som går mot Bibelen, kan de få folk i en tilstand der de lettere går på andre bedrag, til og med ser dårligere hva som foregår rundt dem og hva eliten foretar seg.

Når eliten får barn og voksne til å tro på at vi deler stamfar med apene og kommer fra en jordklode som nærmest har skapt seg selv, ja vips. Da har de fått dem til å tro på noen store ting som motsier Bibelen.

Det er av en slik årsak at G eller gravitasjon, blir sagt å være selve grunnlaget for elitens eksistens. Det vil si, uten at et tilstrekkelig antall mennesker tror på at gravitasjonen fikser en jordklode, kan ikke eliten eksistere på samme måte som i dag.

Du innser vel at vitenskapen ikke snakker om at noe skapte seg selv? Vitenskapen har null bevis for at det ikke finnes en gud og at det er noe utenfor vårt univers som har skapt oss.

Du vet at vi har bevis på at en skapelse kan gå gjennom fler ledd og at de leddene kan være forhåndsprogrammert? Du vet at evolusjon ikke motstrider en skapelse på noen som helst måte?

Det finnes ikke et fnugg av vitenskap som kan motbevise en skapelse, kreasjonisme er 100% mulig selv om man slenger inn evolusjon.

Det eneste kristne gjør ved å nekte for at slik vitenskap kan stemme er å si at deres gud ikke er så allmektig som dere påstår. Gud jobber på mystisk vis er visst en ting og hva er mer mystisk enn å lage en skapelse med evolusjon og Big Bang? Det gir mye mening i forhold til bibelen at Gud satte igang universet med et Big Bang og programmerte inn evolusjon.

Det gir også mye mening at kreasjonister som påstår at jorden er flat er satanister da satan prøver å villede og gjøre, som du skriver, det enklere å komme med andre bedrag. Satan vil selvfølgelig også gjøre Gud mindre og hva er da bedre enn å få folk til å tro på et stakkarslik skaperverk som dere rabbler om.

Gjentagelse av noe jeg tidligere har påpekt, religionsgreier, så hvis dere ikke er interresert i det så ikke åpne spoileren :p:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...