Kikert Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 (endret) Ser ikke at lufta og gassene gjør at jorda ikke er flat. Tvert om skulle jorda og gassene blitt sugd opp av det uendelige verdensrommet for lengst, hvis det er sant at det er et slikt verdensrom like utenfor himmelen. Hvis jorda er flat med en dome over så må det være en ventil i domen eller så blir (luft)trykket for høyt. Hvor er denne ventilen og hvordan fungerer den? Det beskrives åpninger i domen i flere skrifter. Enoks bok gir rike beskrivelser av at sola kommer ut av ulike vinduer til ulike tider. I Salmenes bok står det at "ved jordrikets ender er det reist et telt for solen. Den er lik en brudgom som kommer ut av sitt kammer, den gleder seg som en helt til å løpe sin bane". Hvordan vil flatmodellen se ut med vinduer da? Er det vi observerer rett og slett "en magisk illusjon"? Det eneste du/dere klarer å forklare er at det vi observerer og forklarer med diverse fysikk og vitenskap (som utrolig nok flatjordere også lener seg på) er magi. Hvordan kan de ha seg at X som åpenbart forklarer både Y og Z brått ikke gjelder Z? X forklarer begge, men siden X motbeviser Æ så kan den heller ikke forklare Z, men Y er det greit at X forklarer selv om hvis X motbeviser Æ så vil det motbevise Y også. Det er her problemene oppstår Endret 25. november 2017 av Soseks 1 Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 *snip* Ser ikke at lufta og gassene gjør at jorda ikke er flat. Tvert om skulle jorda og gassene blitt sugd opp av det uendelige verdensrommet for lengst, hvis det er sant at det er et slikt verdensrom like utenfor himmelen. Som Benbjo sa, hvorfor mener du dette? Jeg må si jeg er nysgjerrig på hvor denne ideen kommer fra, selv om jeg har en viss anelse ... Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Trykket vi lever i ville jo forsvunnet ut av disse lukene. Altså er jorden rund. Slike vinduer representerer ikke det samme som et uendelig verdensrom med vakuum. Vil ikke et uendelig vakuum suge til seg alt det kommer over, som i samme prinsipp som "vacuum cleaning"? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Vakuum har ingen kraft til å suge noe som helst Skulle forklart deg hvorfor, men igjen, du mangler de helt, helt grunnleggende byggestenene for å forstå det. 2 Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Vakuum suger ikke ting til seg. Analogt tilfører du ikke kulde til et glass vann når du slipper et par isbiter oppi. Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Trykket vi lever i ville jo forsvunnet ut av disse lukene. Altså er jorden rund. Slike vinduer representerer ikke det samme som et uendelig verdensrom med vakuum. Vil ikke et uendelig vakuum suge til seg alt det kommer over, som i samme prinsipp som "vacuum cleaning"? Nei. Støvsugere fungerer fordi de skaper en trykkforskjell som den omkringliggende lufta vil forsøke å utligne, så teknisk sett kan man si at atmosfæren vår dytter luft inn i støvsugeren og tar med seg støvet i samme slengen. Vakuum i seg selv har ingen sugekraft i så måte. 1 Lenke til kommentar
matteus Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Er det ikke i overkant frustrerende å drive voksenopplæring for folk som etter et og et halvt år og 576 sider, enda ikke har skjønt at det er forskjell på verdensrommet og en støvsuger? Jeg var ute i dag og så sola forsvinne bak horisonten, og samtidig så jeg en halvmåne med den opplyste siden i retning sola. Den samme sida av månen vi alltid ser vendte mot meg, og jeg tenkte: Hvordan er det mulig at noen i fullt alvor tror det er mulig å se den samme sida av månen samtidig i Sør-Afrika hvis månen svever noen få kilometer over ei flat jord og i teorien skal befinne seg MELLOM Norge og Sør-Afrika? Jeg er bare så vidt innom, men planlegger et nytt besøk i Absurdistan på nyåret. 4 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Er det ikke i overkant frustrerende å drive voksenopplæring for folk som etter et og et halvt år og 576 sider, enda ikke har skjønt at det er forskjell på verdensrommet og en støvsuger? Jeg var ute i dag og så sola forsvinne bak horisonten, og samtidig så jeg en halvmåne med den opplyste siden i retning sola. Den samme sida av månen vi alltid ser vendte mot meg, og jeg tenkte: Hvordan er det mulig at noen i fullt alvor tror det er mulig å se den samme sida av månen samtidig i Sør-Afrika hvis månen svever noen få kilometer over ei flat jord og i teorien skal befinne seg MELLOM Norge og Sør-Afrika? Jeg er bare så vidt innom, men planlegger et nytt besøk i Absurdistan på nyåret. Jeg har en prost i familien som ville skammet seg over det særdeles forvirra synet enkelte her inne har som tolkning av bibelen. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Er det ikke i overkant frustrerende å drive voksenopplæring for folk som etter et og et halvt år og 576 sider, enda ikke har skjønt at det er forskjell på verdensrommet og en støvsuger? Jeg var ute i dag og så sola forsvinne bak horisonten, og samtidig så jeg en halvmåne med den opplyste siden i retning sola. Den samme sida av månen vi alltid ser vendte mot meg, og jeg tenkte: Hvordan er det mulig at noen i fullt alvor tror det er mulig å se den samme sida av månen samtidig i Sør-Afrika hvis månen svever noen få kilometer over ei flat jord og i teorien skal befinne seg MELLOM Norge og Sør-Afrika? Jeg er bare så vidt innom, men planlegger et nytt besøk i Absurdistan på nyåret. Jeg har en prost i familien som ville skammet seg over det særdeles forvirra synet enkelte her inne har som tolkning av bibelen. Selv har jeg mesteparten av ledelsen i Evangeliesenteret i ganske nær familie, og selv de virker som vitenskapsfolk i sammenheng med mye av det som serveres her inne. Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 (endret) Er det ikke i overkant frustrerende å drive voksenopplæring for folk som etter et og et halvt år og 576 sider, enda ikke har skjønt at det er forskjell på verdensrommet og en støvsuger? <rant> De som ikke skjønner (eller ikke vil skjønne eller ikke har evner til å skjønne) grunnleggende og svært svært enkel fysikk og som samtidig har slukt flatjordsidiotien med agn, krok og snøre (og typisk også mye annet konspirasjonstull i samme slengen) er nærmest umulig å omvende. Som det meste av folk som har fått konspirasjonsvirus i hjernen sin kommer de mest innbitte og uopplyste flatjordstilhengerne til å klamre seg til idiotiet som flatjordsprofetene driter utover nettet selv om de får banket fakta, logikk og fysikk inn i hodet sitt med slegge. Omtrent som fanatiske scientologer og andre ultrareligiøse. Samtidig får flatjordsprofetene reklameinntekter som gjør at de ler hele veien til banken. Og sannsynligvis er nok noen av disse opportunistiske "falske profeter" som bevisst forteller eventyr for å kunne melke naive tullinger for penger. Argumentasjonen som jeg (og sannsynligvis flere med meg) kommer med retter seg nødvendigvis ikke mot de overbeviste flatjordstullingene (selv om det er stilet til dem), men heller mot de som sitter på gjerdet og ikke helt vet hva de skal tro. Kan man få bare én person til å ikke hive seg med på konspirasjons- eller flatjordsgaleien, så er det verdt det. Kall det gjerne folkeopplysning. </rant> Puh, det gjorde godt. Edit: litt kosmetisk redigering. Endret 26. november 2017 av Arve Synden 2 Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Flatjordstilhengere: 8 Lenke til kommentar
ChopperRead Skrevet 27. november 2017 Del Skrevet 27. november 2017 Utrolig at denne tråden har fått så hinsides mange innlegg når det er 100% bevist på alle mulige måter at jorda er rund. Folk som tror noe annet burde legges inn på mentalsykehus. Det er som å tro at oksygen er en illusjon. 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 27. november 2017 Del Skrevet 27. november 2017 Utrolig at denne tråden har fått så hinsides mange innlegg når det er 100% bevist på alle mulige måter at jorda er rund. Folk som tror noe annet burde legges inn på mentalsykehus. Det er som å tro at oksygen er en illusjon. Vel, nå kan man jo ikke se oksygen heller.. Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 27. november 2017 Del Skrevet 27. november 2017 Vel, nå kan man jo ikke se oksygen heller.. Jeg ble en gang utsatt for gatemisjonering fra en kristen som fant det helt utrolig at jeg ikke trodde på fantasivennen hennes. Kronargumentet var at siden man jo ikke kan se vind, vet man allikevel at den er der. Altså må gud finnes siden vi kan se hva hen gjør i verden (eksakt hva dette var kunne hun imidlertid ikke svare på), selv om hen er usynlig. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. november 2017 Del Skrevet 27. november 2017 Når du nevner det så ble jeg også utsatt for litt gatemisjonering. Jenta fyrte opp som en rakett når jeg argumenterte mot det hun sa om Gud og Jesus, men var veldig hyggelig når jeg insisterte på å snakke om hverdagsting. Skummelt å se den doble personligheten noen av "de" har. 1 Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 28. november 2017 Forfatter Del Skrevet 28. november 2017 Dere virker til å bli eksperter på å komme med hånende setninger om flat jord og flat jordere. Ikke at det affekterer meg, det gir meg bare mer interesse i å lytte mer på hva flat jord siden har å by på. For det virker veldig åndelig denne kampen mot flat jord. Her er en video i debatten til Globebustes som varte i over 3 timer. Men de er innholdsrike. 7th day truth Seeker tar ut de beste av desse lange debattene. Denne varer i 30 minutter og de snakker om de folkene i "electric universe" som mener gravitasjon er mer en elektromagnetisk greie og når vitenskapsfolk innenfor astronomi finner uforklarlige observasjoner så stepper "E U" folka inn og har sin forklaring. De tror riktignok på de samme avstandene i universet som Big bang teorien tilsier, men de tror også på en jorklode så derfor. Flat jord tror også det er en elektromagnetisk himmel, men ikke desse enorme avstandene. De forklares en del av dette i videoen. Og om at det er oppdaget at supernovaer skjer igjen og igjen på samme stjerne. Det som liksom skal være døden til en stjerne skjer igjen og igjen. Kanskje derfor de sier at massen er kraftig at en teskje av dens masse veier en milliard tonn. Det er jo en fornuftig forklaring er det ikke? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 (endret) Men er det oppdaget supernovaer som skjer igjen og igjen på samme stjerne? Du sier "Og om at det er oppdaget", som om du ikke vet, så bygger ett argument på det du ikke vet? Hvem er "de" som sier massen er så tung? Og hvilken masse? Antar FE-folka sier at "de" sier det, uten noe form for kilde eller dokumentasjon på det, for det hadde ikke vært første gangen og garantert ikke siste. Jeg har for ordens skyld ikke sett filmen og kommer neppe til å gjøre det. Endret 28. november 2017 av aklla 2 Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 (endret) Dere virker til å bli eksperter på å komme med hånende setninger om flat jord og flat jordere. Ikke at det affekterer meg, det gir meg bare mer interesse i å lytte mer på hva flat jord siden har å by på. For det virker veldig åndelig denne kampen mot flat jord. Ja for det er de vitenskapelige og faktabaserte argumentene til de som vet at jorda er en klode som gjør at "kampen vår" er åndelig? Endret 28. november 2017 av Garamond 2 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Dere virker til å bli eksperter på å komme med hånende setninger om flat jord og flat jordere. Ikke at det affekterer meg, det gir meg bare mer interesse i å lytte mer på hva flat jord siden har å by på. For det virker veldig åndelig denne kampen mot flat jord.Ja, det viser seg jo at du og Widewanka komplett ignorerer all observerbar fakta, og all logikk, og har blind tro som eneste egentlige argument. Jeg trodde en gang at dette var en tråd for å diskutere fakta og logiske argumenter, men siden det preller av dere som vann av en gås, blir det ganske lett å komme med "morsomme" kommentarer om dere. Men hvis du hadde gjort et seriøst forsøk på å faktisk diskutere og argumentere for videoene dine, og ikke bare poste nye som er like elendige som de tidligere, ville du helt klart fått litt mer seriøse svar tilbake også. 4 Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 28. november 2017 Forfatter Del Skrevet 28. november 2017 Dere virker til å bli eksperter på å komme med hånende setninger om flat jord og flat jordere. Ikke at det affekterer meg, det gir meg bare mer interesse i å lytte mer på hva flat jord siden har å by på. For det virker veldig åndelig denne kampen mot flat jord.Ja, det viser seg jo at du og Widewanka komplett ignorerer all observerbar fakta, og all logikk, og har blind tro som eneste egentlige argument. Jeg trodde en gang at dette var en tråd for å diskutere fakta og logiske argumenter, men siden det preller av dere som vann av en gås, blir det ganske lett å komme med "morsomme" kommentarer om dere. Men hvis du hadde gjort et seriøst forsøk på å faktisk diskutere og argumentere for videoene dine, og ikke bare poste nye som er like elendige som de tidligere, ville du helt klart fått litt mer seriøse svar tilbake også. Ja det preller lett av fordi jeg ser videoer som etter min mening viser hvor falskt NASA viser seg å være. Det er noen her inne som kan ha antydning til at NASA forfalsket månelandingen, men kan de ha gjort det så kan de ha forfalsket mye annet. Ta for eksempel de på ISS. De er meget aktive på Twitter. Nå har ikke jeg Twitter, men kan ikke de sveve rundt med håndholdte mobiler eller noe og filme 360 grader rundt seg og mye annet istedetfor at de står der tre og tre eller to og to hvor det heller virker som om de henger i seler framfor en greenscreen og gjør akrobatikk og annet CGI flyvende rundt seg? For bak det kameraet mistenker jeg sterkt et lignende Hollywood studio her nede på jorden. Intervjuene er så å si de samme hele tiden. Observerbar fakta sier dere hele tiden. Men det er ingen observerbar fakta som sier at solen er 150 millioner kilometer unna. Ingen trianguleringsregning tilsier det. Paralelle solstråler i teorien men ingen observerbare paralelle solstråler. Og når NASA sine bilder fra månen der de står med det amerikanske flagget og jorden såvidt over månehorisonten skal ikke være mulig når månens ene side alltid peker mot jorden. Da skal jorden alltid være midt på himmelen når de så å si lander midt på månens ene side. Og da kan ikke jordkloden vise seg nær horisonten på et bilde de har tatt av en astronaut ved siden av flagget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå