Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Dette minner meg om alle disse Hitler-videonene der teksten og det som blir sagt ikke stemmer overens.

Men du skal kunne godt spansk for å forstå hva han sier. I Hitler-scenen har jeg begynt å forstå hva de sier, siden det er spilt om igjen så mange ganger. For eksempel: "Der Angriff Steiners war ein Befehl!!"

fokkeslasken: 

Kan du ikke starte en ny tråd om det, om at religiøsitet bør være veldig skjult i private hjem? Du må vel innrømme at ekte ateister er i et mindretall i samfunnet. Og Staten krever ikke at seremonien skal foregå inne i Kirka med en prest fra Kirka. Tvert imot ønsker de ikke å bidra med gratis seremonier til folk som er utmeldte av Kirka. Det går an å velge en annen person som står ved graven. Så det hele kommer også an på hva slektningene dine mener og ønsker.

Angående Newtons lover om bevegelse, kan det da ikke være de samme som virker her nede på jorda som i verdensrommet. Her er ting som er i bevegelse avhengig av mere kalorier, drivstoff, vann eller bevegelsesenergi for å fortsette og røre på seg. Hvis ikke stanser objektene/skapningene opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er ting som er i bevegelse avhengig av mere kalorier, drivstoff, vann eller bevegelsesenergi for å fortsette og røre på seg. Hvis ikke stanser objektene/skapningene opp.

Hvorfor stanser objekter/skapninger opp her på jorden?

Hva gjør at ett tog f.eks ikke fortsetter og fortsetter?

Det er meningsløst å forklare hvorfor det ikke er slik i verdensrommet om du ikke vet hvorfor det er slik på jorden.

Lenke til kommentar

Her er ting som er i bevegelse avhengig av mere kalorier, drivstoff, vann eller bevegelsesenergi for å fortsette og røre på seg. Hvis ikke stanser objektene/skapningene opp.

Hvorfor stanser objekter/skapninger opp her på jorden?

Hva gjør at ett tog f.eks ikke fortsetter og fortsetter?

Det er meningsløst å forklare hvorfor det ikke er slik i verdensrommet om du ikke vet hvorfor det er slik på jorden.

Skrev jo det nettopp, at f.eks. et tog vil kreve energi for å fortsette. I gamle dager var det folk som stod og skuffet kull på båter, og kanskje på tog også.

Hvis du vil stille dumme spørsmål som hvorfor et tog krever energi for å fortsette, kan jeg svare noe slik som at det er energikrevende å fortsette.

Lenke til kommentar

Hvorfor krever det energi for å fortsette?

Evt hvorfor er det energikrevende for ett tog å fortsette?

Edit: For å holde det på ditt nivå, som ser ut til å være "det krever energi fordi det er energikrevende", så blir det i verdensrommet at det ikke krever energi fordi det ikke er energikrevende.

Satser på at det er mer enn god nok forklaring for deg :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Vel, da er det sagt at det er en forskjell, og det vil derfor ikke hjelpe meg veldig å lese om Newtons lover for å bevise at det er et verdensrom og hva som skjer der. For forholdene i verdensrommet er annerledes enn her. 

Det er også en ting at jordas gravitasjonskraft som ifølge dere holder oss på plass, ikke krever energi. Og den lager ikke lyd. 

Fra forholdene vi kjenner ser jorda flat ut og føles flat ut, og gjenstander og vesener går til stadighet tomme for energi. Vi er vant med at maskiner lager lyd. 

Men vi skal tro på at det finnes et ytre rom med andre forhold, og at jordas gravitasjon hverken krever energi eller lager lyd.

Aah... nok en dag med en stille og ubevegelig verden. 

Lenke til kommentar

Det er meningsløst å forklare deg så lenge du ikke har noe form for grunnleggende kunnskaper om temaet.

Newtons lover gjelder også i verdensrommet.

Husk at når du slipper en ball faller den også ned, det som får den til å falle ned i din verden lager heller ikke lyd og krever heller ikke energi.

Det går vel på magi som annet i din verden?

Lenke til kommentar

Fortsatt likt :)

Ang tyngdekraft, så viser du igjen og igjen og igjen at du der også er totalt blank på hvordan den funker, selv om du delvis forstod det for 3 dager siden er dette nå borte.
Skjønner ikke hvordan du klarer å huske noe som helst fra bibelen når selv den enkleste grunnleggende kunnskap om rund jord er borte på timer...

Kanskje derfor du syntes ting er enklere når magi styrer alt?
Magi er tross alt bare ett ord man trenger å huske som man kan bruke som forklaring alt man lurer på  :hmm:

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Newtons lover gjelder også i verdensrommet."

Ja, i et eventuelt verdensrom. Men på en annen måte!

Det er mer logisk og forventet at ting faller ned på en flat jord, enn på en ball-jord. For på en ball-jord skulle man forvente at tingene skled av.

Bare hvis man er dum nok til å ikke forstå hva fysikk er.

Forresten så har dere aldri forklart skikkelig det med f.eks. Helium. Helium går oppover selv om det har vekt, hvorfor? Hva gjør at noen ting beveger seg oppover når det ikke skulle gjort det i følge flatjordfakta?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Forresten så har dere aldri forklart skikkelig det med f.eks. Helium. Helium går oppover selv om det har vekt, hvorfor? Hva gjør at noen ting beveger seg oppover når det ikke skulle gjort det i følge flatjordfakta?

De har ingen forklaring(generellt sett), og de sier de jo selv.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi har lært riktig i naturfagtimen, er det ulike gasser og disse blander seg med lufta. 

En gass vil altså kunne blande seg med lufta og stige oppover i den, på andre måter enn et metall!

Koking av sjøvann viser at vanndampen kan stige oppover og blande seg med lufta. Ja, den forsvinner tilsynelatende helt. Mens saltet blir igjen i kokekaret. 

Hvorfor skulle det være så usannsynlig at Gud har skapt elementer som har ulike virkeområder? Vann får helt andre egenskaper hvis du koker det slik at det damper vekk. 

Lenke til kommentar

Hvis vi har lært riktig i naturfagtimen, er det ulike gasser og disse blander seg med lufta. 

En gass vil altså kunne blande seg med lufta og stige oppover i den, på andre måter enn et metall!

Koking av sjøvann viser at vanndampen kan stige oppover og blande seg med lufta. Ja, den forsvinner tilsynelatende helt. Mens saltet blir igjen i kokekaret. 

Hvorfor skulle det være så usannsynlig at Gud har skapt elementer som har ulike virkeområder? Vann får helt andre egenskaper hvis du koker det slik at det damper vekk. 

Jeg spurte ikke om hva man kan observere, jeg lurer på hva som får det man observerer til å skje. Gud, hvis han/hun finnes, har åpenbart skapt forskjellige ting med forskjellige egenskaper, som f.eks. flatjordernes egenskap til å fornekte fakta og andres evne til å observere og forklare ting med fornuft rotet i virkeligheten.

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke starte en ny tråd om det, om at religiøsitet bør være veldig skjult i private hjem?

Hadde jeg ment det hadde jeg gjort det. Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har. Du kan stå på et gatehjørne og skrike ut om Gud og flat jord og den satanistiske vitenskapen til krampa tar deg for alt hva jeg bryr meg. Du skal slippe å holde det hemmelig i ditt eget hjem. Men på samme måte som du vil slippe å ha elefantguden i din hverdag vil jeg gjerne slippe å ha din gud i min og mine barns hverdag. Er dette virkelig så vanskelig for deg å forholde deg til? Man må jo tro det da du unngår å si noe om det. Hvorfor syntes du dette er for mye forlangt? Klarer du ikke forklare det? Er det bare nok en sannhet som ikke behøver ettertanke slik som at svarte var 3/5 person i sin tid eller at homofili er det samme som dyresex?

Jeg forstår at det er enklere for deg å her avfeie det med at det ikke følger trådens tema, men er det ikke nettopp det at din bibel sier noe du mener er sant og derfor må det være slik for alle? Selv for oss som mener det er like vesentlig som Harry Potter?

I din flatjord- og religions- krets finnes sterke krefter som krever at religion skal trumfe vitenskap i skolen. Selv i vitenskapsundervisningen skal visst religion undervises.

Er det virkelig så vanskelig for deg å forsvare hvorfor denne læren du forfekter er noe vi alle må følge mens elefantguden skal avskrives som fantasi?

Det er jo derfor du forfekter flat jord, er det ikke?

Du må vel innrømme at ekte ateister er i et mindretall i samfunnet.

Siden du mener det er så mange av dem - hva er en uekte ateist? Du er vel ikke en av de som mener alle egentlig tror på Gud? I så fall - kan du forklare hvorfor ikke alle egentlig tror på elefantguden? Fordi, for oss ateister virker det akkurat like sannsynlig.

Og Staten krever ikke at seremonien skal foregå inne i Kirka med en prest fra Kirka. Tvert imot ønsker de ikke å bidra med gratis seremonier til folk som er utmeldte av Kirka. Det går an å velge en annen person som står ved graven. Så det hele kommer også an på hva slektningene dine mener og ønsker.

For all del - fortell meg gjerne hvor jeg kan begrave mine nærmeste hvor ikke en person har gått rundt og sagt magiske formularer over jorda først.

PS: "Kirke" og "stat" er ikke egennavn. Skrives med liten forbokstav.

Lenke til kommentar

Og hadde du fulgt med i samme time hadde du også lært at også metall kan kokes til det fordamper. Den eneste forkjellen er hvilken temperatur det fordamper ved. Resultatet er det samme uansett om det er vann eller metall.
Lenke til kommentar

fokkeslasken:

Ting kan være til ditt beste, selv om du ikke tror at de er det. 

Hvis landet du bor i gir deg hjerteflimmer og stressplager, er det to løsninger: å emigrere eller håpe sterkt på at landet utvikler seg til det bedre. 

Ser ikke at lufta og gassene gjør at jorda ikke er flat. Tvert om skulle jorda og gassene blitt sugd opp av det uendelige verdensrommet for lengst, hvis det er sant at det er et slikt verdensrom like utenfor himmelen. 

Lenke til kommentar

fokkeslasken:

Hvis landet du bor i gir deg hjerteflimmer og stressplager, er det to løsninger: å emigrere eller håpe sterkt på at landet utvikler seg til det bedre. 

Ser ikke at lufta og gassene gjør at jorda ikke er flat. Tvert om skulle jorda og gassene blitt sugd opp av det uendelige verdensrommet for lengst, hvis det er sant at det er et slikt verdensrom like utenfor himmelen. 

Hvorfor mener du det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jorda er flat med en dome over så må det være en ventil i domen eller så blir (luft)trykket for høyt. Hvor er denne ventilen og hvordan fungerer den?

Lenke til kommentar

Ahh. Kristne bedrevitere. Det er sjelden de åpent inrømmer at de vet bedre hva andre trenger enn andre kan vite selv. Forfriskende.

Nedlatende, men forfriskende likevel.

Og jammen hoppet du over å stå for absolutt alt av egne påstander igjen. Jeg håper andre kristne som leser tråden skammer seg over å ha deg på laget med et slikt lemfeldig forhold til andre rundt deg. Men kristendom er vel ikke i fronten når det gjelder å lære folk å stå for det de sier.

Alt er ikke beviser for flat eller rund jord. Dette var bare for å vise at det du sa var feil. Men så fort det skjer, da syntes visst ikke engang du at det du sa hadde noen mening.
Lenke til kommentar

Hvis jorda er flat med en dome over så må det være en ventil i domen eller så blir (luft)trykket for høyt. Hvor er denne ventilen og hvordan fungerer den?

Det beskrives åpninger i domen i flere skrifter. Enoks bok gir rike beskrivelser av at sola kommer ut av ulike vinduer til ulike tider. I Salmenes bok står det at "ved jordrikets ender er det reist et telt for solen. Den er lik en brudgom som kommer ut av sitt kammer, den gleder seg som en helt til å løpe sin bane". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...