Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Å herregud Wonkywanka. Et bilde av en person i fotballdrakt som holder en fotball, er et skjult budskap? Det er ikke bare det som er normalt for, du vet, fotballspillere. At de faktisk har en fotball?  :wallbash:

På den annen side er det nok mange som ikke har fått med seg at jordkloden både skal spinne rundt sin egen akse, og samtidig sirkle rundt sola. Sant å si er dette nokså avansert (eller forkvaklet) vitenskapelig tenkning, for de fleste.

Nei Wonky, jeg vet bare om 2 mennesker av alle jeg har vært i kontakt med gjennom hele mitt liv, som har problemer med dette.. Det er langt fra "de fleste"..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spinnende objekter brukes også i hekseri. Leste nettopp at piruetter i ballett er de samme bevegelsene som en heks foretar før hun kaster en forbannelse.

Stadig tenke seg en spinnende planet, blir dermed å utsette seg selv for hekseri. 

Hvordan finner du troen på hekser forenelig med den kristne troen din, da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er velkjent at det finnes hekser som utøver trolldom, både i GT og NT. I NT, trollmannen Simon Magus. https://no.wikipedia.org/wiki/Simon_Magus

Og en jente som hadde en spådomsånd. 

Tror at mange av eventyrene inneholder sanne historier om hekser, som hekser som forgiftet sine fiender, kunne forvandle seg og de lokket barn til seg for å spise dem (Hans og Grete). 

Angående fotball; Symboler er ikke uskyldige. Eh... samtidig som dere hater å diskutere med meg, virker det som dere samtidig liker det. Vet ikke hvorfor... kjedsomhet, kanskje. 

Lenke til kommentar

Det er velkjent at det finnes hekser som utøver trolldom, både i GT og NT. I NT, trollmannen Simon Magus. https://no.wikipedia.org/wiki/Simon_Magus

Og en jente som hadde en spådomsånd. 

Tror at mange av eventyrene inneholder sanne historier om hekser, som hekser som forgiftet sine fiender, kunne forvandle seg og de lokket barn til seg for å spise dem (Hans og Grete). 

Angående fotball; Symboler er ikke uskyldige. Eh... samtidig som dere hater å diskutere med meg, virker det som dere samtidig liker det. Vet ikke hvorfor... kjedsomhet, kanskje. 

Er du tidenes forumtroll, eller sliter du med en eller annen form for psykose?

Hater å diskutere med deg? Det går ikke ann å diskutere med deg, for uansett hva slags beviser som blir lagt frem for deg er fake.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er klart at om videoer som viser at jorden er kurvet ikke er godt nok som bevis, så er ikke videoer som "motbeviser" det heller godt nok som bevis..

Men det er vel like greit å også påpeke at dette nok en gang er snakk om en FE'er som ikke har ide om hvordan han skal gå frem for å "motbevise" videoene til Wolfie. Men likevel hevder at det er nettopp det han har gjort..

Nå, Wolfies video er skutt i et kontinuerlig opptak for å vise at det ikke er tatt på forskjellige dager. Eller fiklet med på annet vis. Og der kommer det tydelig frem at man kan se lenger jo høyer opp man er, og dermed også over kurven, slik at han får med mer av landet ned mot vannet. Altså helt i tråd med en rund jord, og overhodet ikke slik man hevder om en flat jord. 30 meter opp gir så lav vinkel at det nesten ikke er snakk om noen endring i lengden. Og altså ikke nevneverdig "mer atmosfære" å se igjennom.

Men denne FE'eren har altså bare spasert ned på stranden og oppdaget at han på en annen dag kan se mer enn Wolfie kunne når han gjorde sitt opptak i strandlinjen. Det er bare det at det er helt i tråd med hva som har vært fortalt i det uendelige i denne tråden fra før: Luft som er kaldere enn vannet bøyer lyset en vei, mens luft som er varmere enn vannet, bøyer lyset andre vei. Altså er det forskjellig hvor langt man kan se over vannet fra en dag til en annen. Skulle denne gjøken "motbevist" Wolfies video, så måtte han også gjort et kontinuerlig opptak. Og vist at han ikke kunne se lenger når han kom opp i høyden. Men problemet for han, ville vært at han ville trengt noe lenger bak som man vet er der, men som ikke er synlig..

And ye wonder why ships disappear on the horizon on a flat earth ey.

Jeg tror denne gjøken bare ville sett mer om han gikk opp i høyden. Men siden jeg ikke har noen video av dette så får jeg gjøre mine egen observasjoner en gang og er sikker på jeg vil se mer om jeg går opp i høyden, fordi det er lettere å se bakken langt unna hvis man går i høyden på en flat jord enn nede ved bakken.

Lenke til kommentar

Men siden jeg ikke har noen video av dette så får jeg gjøre mine egen observasjoner en gang og er sikker på jeg vil se mer om jeg går opp i høyden, fordi det er lettere å se bakken langt unna hvis man går i høyden på en flat jord enn nede ved bakken.

Og hvis du ikke ser mer er vel også jorden flat...
Lenke til kommentar

Men siden jeg ikke har noen video av dette så får jeg gjøre mine egen observasjoner en gang og er sikker på jeg vil se mer om jeg går opp i høyden, fordi det er lettere å se bakken langt unna hvis man går i høyden på en flat jord enn nede ved bakken.

Og hvis du ikke ser mer er vel også jorden flat...

Flatjordere har et såkalt FE-filter som gjør at argumenter, logikk og bevisføring for jordklode automatisk preller av. Alt av svar baseres på enten synsing, følelser, obskure youtube-snutter eller Bibelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror denne gjøken bare ville sett mer om han gikk opp i høyden.

Se det! Endelig er vi enige om noe! Skjønt, du vil vel gjerne ombestemme deg når det går opp for deg? :p

Jøss, helt som på en rund jord det der. Bare ett spørsmål: Hvor mye tror du 30 meter opp har å si egentlig? Tror du folk som bor i 15. etasje må bruke trykkoker når de skal koke middags potetene?  :rofl:

Lenke til kommentar

Det er velkjent at det finnes hekser som utøver trolldom, både i GT og NT.

Jeg kommer aldri til å skjønne meg på sånne som klarer å lese den samme eventyrboken om og om igjen.. Eller sånne nutcases som bare leser kun den ene boken. Slik som de verste Tolkien fansene og kristne f.eks. Bibelen meg her, og Hobbiten meg der.. :hm:

Jeg anbefaler heller Terry Pratchett's "Good Omens", en nydelig bok. Er en heks i den også om jeg ikke husker feil. Ellers har man jo selvfølgelig Harry Potter bøkene som har noe for enhver alder. Eller Shakespeare's Macbeth for eldre snobber.. Masse hekser, i mange eventyrbøker! :p

Lenke til kommentar

Denne skjønte jeg ikke (sikkert ikke noe nytt det, men....)

...og det er nettopp det som er problemet ditt (eller rettere sagt ett av dem) - at du uttaler deg skråsikkert om ting du ikke har filla peiling på. Som for eksempel ting som har med fysikk, geovitenskap og generell vitenskap. Siden du ikke aner hva det er du ytrer deg om så klarer du heller ikke å se når eller hvorfor du tar feil, men går isteden rundt og tror fullt og fast på din egen fortreffelighet. Kort sagt: Dunning-Kruger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bibelen kunne også hett Discworld,

To på samme dag! Endelig er vi også enige om noe igjen Wonkywanka!

siden det er det den handler om.

Men..Ahw.. Så lenge var Adam i paradis..

Nei Wonky, bibelen handler ikke om en flat jord. Om den gjorde det så hadde det bare vært et par hundre kristne og jøder i verden..

Det bibelen handler om, er først en samling med eventyr som "forklarer" hvordan verden ble til. Hvorfor man finner fiske skjeletter inni fjell, flere tusen meter over havet. Og hvordan regnbuen ble til. Du vet, typiske folkeeventyr som "forklarer" ting. Slik som Asbjørnsen og Moes eventyr som forklarer hvorfor bjørner har stump hale, og hvorfor reven har hvitt på tuppen av sin..

Dette, er guden din:

assorted_fruits.jpg

"Tror du folk som bor i 15. etasje må bruke trykkoker når de skal koke middags potetene?   :rofl:"

Denne skjønte jeg ikke (sikkert ikke noe nytt det, men....)

maxRPM mener at man ser lenger, jo høyere man kommer, fordi atmosfæren blir tynnere. En annen ting som skjer når man reiser opp i høyden er at trykket faller. Og dermed også kokepunktet for vann. Men man må altså ~600m over havet bare for å få senket kokepunktet ned fra ~100°C til ~98°C. Reiser man enda lenger opp, som rundt 3000 moh. Så er kokepunktet nede i ~90°C, og man ender opp med å kunne koke potetene i timevis uten at de blir myke. Derfor har man altså trykkokere som koker vannet under trykk, da trykket hever kokepunktet tilbake til "normalt" nivå.

30 meter opp, for å se lenger, er så miniskult i forhold til hva maxRPM snakker om ellers med å se lenger fra fjelltopper. At jeg satte det litt på spissen. Du vet, som danskene sier: Overdrivelse fremmer forståelse..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...