Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Du er ikke tilfeldigvis lærer som jevnlig blir sint på barn som synes at tyngdekraften er urimelig? Jeg kan så godt se det for meg. Triste greier.

Jeg er på ingen måte noe form for lærer.

Jeg er en ingeniør om det skulle ha noe å si.

Hadde jeg hatt vært lærer og hatt barn som mente tyngdekraften var urimelig ville jeg tatt de med på forsøk slik at de selv kunne både se og oppleve det. Klarer man ikke lære barna helt grunnleggende kunnskap har man ingenting som lærer å gjøre.

Blir som en mattelærer som ikke klarer å lære barna at 2+2 er 4.

Du viste sikkert hva tyngekraft var når du gikk på skolen du også...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At masse tiltrekker masse slik gravitasjonsgreiene sier er bevist av veldig enkle forsøk man kan teste ut hjemme. Gravitasjonen fungerer slik den gjør selv om jorden skulle vært flat. Blir som å si at vann ikke er flytende fordi jorden er flat og rundjordere sier at vann er flytende.

Å argumentere for at noe er feil kun fordi det er folk som mener jorden er en ball sier det er idiotisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager hvis dette har blitt besvart før. Men vi er jo alle enig om at alle bilder og filmer av en rund jord er falsk, manipulert, illustrasjoner osv. Men da stiller det seg to spørsmål.:

1. Hvorfor finnes det ingen ekte bilder av den flate jorden?

2. Og enda viktigere, hvorfor er det ingen illustrasjoner og videoer av en flat jord som holder den samme fotorealistiske standarden som alle de tusenvis som finnes av en rund jord?

Lenke til kommentar

"Hvorfor finnes det ingen ekte bilder av den flate jorden?"

Det er nå slik at jorda ser flat ut, og følgelig alle bilder også. Vi har bilder av linjalrette kanaler, veier, flate innsjøer, osv.

Hvis det er en glasskuppel over jorda som Gud har laget, lar det seg selvsagt ikke gjøre å komme seg på utsida av den, og komme levende tilbake med et fotografi.

Lenke til kommentar

Jeg vet du er uenig, og det må du gjerne være. Men vær i det minste ærlig når du representerer motparten.

Jeg begynner mistenke at du ikke ser forskjellen på disse tingene.

"Dere" har jo mange antagelser om hva som er mulig eller ikke mulig på en flat jord, og da føler jeg meg misrepresentert. Samme hvor mange ganger jeg gjentar det, har dere de samme oppfatningene. 

Google's Earth Day Image:

Visst Jorda skulle ha vært flat, hvordan forklarer du at det er kun 3 timer og 51 minutters sollys i Tromsø, Mens det i Oslo er 7 timer og 28 minutters sollys? Tallene er tatt fra i dag 16.11.

Lenke til kommentar

Visst Jorda skulle ha vært flat, hvordan forklarer du at det er kun 3 timer og 51 minutters sollys i Tromsø, Mens det i Oslo er 7 timer og 28 minutters sollys? Tallene er tatt fra i dag 16.11.

Noe av det litt søte med flatjorderne er at det aller enkleste, som antall timer med sollys, når solen går opp/ned og vinkelen på sola, er det plent umulig å få til å passe med en flat jord.

Fornuftige mennesker ville da ha tenkt at siden teorien deres er beviselig umulig i praksis, må den være gal, men disse flatjorderne mumler enten at de ikke vet løsningen ennå, eller at der er noe om prismer og speil i kupppelen over oss, som får det ut til å se ut som om jorda er rund, mens den egentlig er flat.

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Tror du at videoen du linket til der det hevdes at astronautene fra Challenger, fremdeles er i live, er sann?"

Vet ikke helt. Vet heller ikke helt om sola kan virke som en simulation i noen grad, og at vi dermed bor i en simulation. 

Når jeg skaffer en linked-in profil som tydelig har et stort aktivitetsnett, er det en mye mer troverdig påstand enn at dette er et bilde tatt av Wikiwanka-galaksen. Men det forstår ikke dere, siden dere mangler mye av normal, sunn dømmekraft. (prøvde å slå av din utheving av teksten, men fikk det ikke til). 

OK, så "normal sunn dømmekraft" er å anta at astronautene ombord på Challenger fremdeles er i live. Fordi man i en nasjon med over 320 000 0000 innbyggere har funnet nålevende mennesker med liknende navn? Selv om de med liknende navn ikke likner på de de skal forestille en gang? Så man skal altså med, igjen, "normal sunn dømmekraft" heller anta at de hadde omløp nok i hodet til å utføre plastiske operasjoner for å endre utseendet. Men så glemme å endre navnene i nevneverdig grad?

Sorry Widewanka, men det er ikke slik "normal sunn dømmekraft" fungerer. Om det i det hele tatt skulle vært mulig å tro på noe konspirasjonsteori om Challenger, så måtte vi antatt at astronautene ville blitt "ryddet av veien" de også. Men om så, hvorfor ikke bare sette dem på romfergen som likevel skulle eksplodere? Det er vel hundretusentalls øyenvitner til eksplosjonen bare blant fremmøtte og i nærheten. Samt at det ble plukket opp vrakrester etter Challenger i nesten hele delstaten i 10 - 20 år etterpå..

Ellers skulle jeg nesten ha berømmet deg for å være så åpensinnet at du vurderer muligheten for at vi lever i en simulering. Men noe forteller meg at du ikke vil være en like stor tilhenger av teorien når det går opp for deg at den effektivt reduserer guden din til en 14 år gammel jente med PC spillet "The Sims".

Grunnen til at jeg mente at du ikke tror på denne teorien selv, er blant annet at du nettopp sa at bibelen ikke kunne tolkes. Så når det står i bibelen at domen er "grunnfestet" eller hva det var.. Vel, i en simulering.. Så vil ingenting være "grunnfestet" i ingenting.. Ingenting av hva vi ser vil virkelig eksistere..

Så det må nesten være en ny bibel du har Widewanka, som sier at vi lever i en simulering.. Helt uten å kunne tolkes.. Og hva som skjedde med å nekte å tro på noe som ikke kan observeres. Ja, det må det vel en religiøs flatjording til for å forstå hvordan er mulig..

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ok. Vi har etterspurt ekte bilder og video av jorden tatt for eksempel på en geostasjonær satelitt som er langt nok unna til å vise hele kloden. Ikke en satelitt som er 1,6 millioner kilometer unna. Der hvor jorden og månen så ut som et klovneansikt når månen passerte og på den tiden månen viste seg fra ene enden til den andre så var det ikke en eneste skybevegelse å se.

Men har japanske himawari geostasjonære satelitt vist oss time lapse video av jorden som ser så ekte ut at jeg kan ikke annet enn tro jorden er en klode. Her er videoen

• Liker 1
Lenke til kommentar

OK, så "normal sunn dømmekraft" er å anta at astronautene ombord på Challenger fremdeles er i live. Fordi man i en nasjon med over 320 000 0000 innbyggere har funnet nålevende mennesker med liknende navn? Selv om de med liknende navn ikke likner på de de skal forestille en gang? Så man skal altså med, igjen, "normal sunn dømmekraft" heller anta at de hadde omløp nok i hodet til å utføre plastiske operasjoner for å endre utseendet. Men så glemme å endre navnene i nevneverdig grad?

Selvrefleksjon står visst ikke sterkt hos enkelte. Her går man igjennom noen poster hvor hun står hardt på at bare fordi noen har samme navn og har jobbet på samme sted, så betyr ikke det at det er samme person. På toppen av det hele er jo vedkommende død.

Det følger hun opp med at noen som heter det samme helt klart må være samme person. Dette selv om de etter sigende er døde.

Sorry Widewanka, men det er ikke slik "normal sunn dømmekraft" fungerer. Om det i det hele tatt skulle vært mulig å tro på noe konspirasjonsteori om Challenger, så måtte vi antatt at astronautene ville blitt "ryddet av veien" de også. Men om så, hvorfor ikke bare sette dem på romfergen som likevel skulle eksplodere? Det er vel hundretusentalls øyenvitner til eksplosjonen bare blant fremmøtte og i nærheten. Samt at det ble plukket opp vrakrester etter Challenger i nesten hele delstaten i 10 - 20 år etterpå..

Du snakker om folk som forsøker å mele sin egen kake ved å fortelle folk at formen på jorden (!) er noe annet enn det den er. Når slikt blir matnyttig, da er alt mulig.

Så det må nesten være en ny bibel du har Widewanka, som sier at vi lever i en simulering.. Helt uten å kunne tolkes.. Og hva som skjedde med å nekte å tro på noe som ikke kan observeres. Ja, det må det vel en religiøs flatjording til for å forstå hvordan er mulig..

De tror på Gud, verdensflommen, en snakkende slange og Babels tårn, men har aldri sett noe håndfast. Observasjoner er bare noe som trengs der man ikke allerede tror (merk "tror", ikke "vet").

Så logisk sett burde det ikke være noe i veien for å tro vi bor i en simulering basert på hva man kan se rundt seg. Selv for en bokstavtro kristen.

Intet er utenfor Guds evner bare man tror på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...