Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

For det første heter det "December solstice" og ikke "January solstice". 

Mener dere at soloppgangen skjer nøyaktig på samme klokkeslett i Namibia og Norge, eller bare at det er den samme morgenen?

Leste en kommentar om at tilten på jordkloden må kuttes ut når det gjelder å illustrere equinox. 

Og dette slo meg umiddelbart som en genial kommentar av de sjeldne. 

Men dere har vel en kommentar eller to til dette, regner jeg med. 

Tilten på jordkloden skal vel være konstant? Men at jordkloden skifter vinkel i forhold til sola (eller omvendt). 

Jippi, nå kan alle lage sin egen sannhet om sola???

Jeg er veldig mot det der med at alle kan lage sin egen sannhet. 

Men akkurat når det gjelder sol og stjerner kan en slik tankegang enkelte ganger forsvares. Da det kan være speiling fra glasskuppelen.

William Guzman mener at når sola står høyt på himmelen, kan den lage prismer som kan sees fra ulike steder.

Og flere mener at stjernene som sees i de sydlige strøk, er en form for speiling av stjernene i de sydlige strøk. Ditto månen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20 min mellom Windhoek og Oslo for soloppgangen i dag. Meeen, de er ikke på samme lengdegrad (10 vs  17grader øst). Så 20 min gir mening bare her. Stockholm er 18grader øst og soloppgangen skilte med bare 6min til Windhoek. 

Dette er ekstremt enkel å sjekke, Wide

Resten av det du skrev gir ikke noen særlig mening, så veit ikke hvordan jeg skal svare. Men jeg veit hva du IKKE svarer på. Hvordan vi kan ha 90/270 solopp/nedgang i hele verden to ganger i året, om sola er flat. Dette er et spørsmål du bare ikke evner å svare på. 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Mener dere at soloppgangen skjer nøyaktig på samme klokkeslett i Namibia og Norge, eller bare at det er den samme morgenen?

Klokkeslett er en funksjon av tidssoner, ergo vil de menneskeskapte tidene variere overalt. Men noen kjempeforskjell blir det nok ikke (bortsett fra i Kina som dekker fire soner men bruker bare èn).

Leste en kommentar om at tilten på jordkloden må kuttes ut når det gjelder å illustrere equinox.

Den kan kuttes ut. Ikke "må". Stor forskjell.

Altså, akkurat i det døgnet har tilten ingen innvirkning på sesongene. Du kunne tiltet jorden 180° den dagen, og ingen ville sett forskjell på solen.

Ja. Kommentaren er feil.

Tilten på jordkloden skal vel være konstant? Men at jordkloden skifter vinkel i forhold til sola (eller omvendt).

Skifter vinkel i forhold til sola? Jordens tilt er da ikke relatert til sola, men til jordens omløpsbane. Tilten er ikke noe mer relatert til sola enn den er relatert til månen eller Saturn. Tenk på hvor mye jordens tilt endrer seg i forhold til Saturn.

Men i forhold til omløpsbanen endrer den seg ikke i det hele tatt.

Vi alle venter på at dere skal slutte med det.

Men akkurat når det gjelder sol og stjerner kan en slik tankegang enkelte ganger forsvares. Da det kan være speiling fra glasskuppelen.

Det kan aldri forsvares å bare finne på ting og kalle det sannhet. Ærlig talt...

William Guzman mener at når sola står høyt på himmelen, kan den lage prismer som kan sees fra ulike steder.

Og flere mener at stjernene som sees i de sydlige strøk, er en form for speiling av stjernene i de sydlige strøk. Ditto månen.

Som sagt... Vi venter alle på at dere skal slutte å bare finne på nye "sannheter".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ikke sola står opp helt samtidig på alle disse stedene, burde dere kanskje kutte ut å bruke bildet av en vinkelrett soloppgang ved jevndøgn (over flat jord-kartet).

Spørsmålet ditt har intet godt svar fordi Norge strekker seg fra Russland i øst til Bergen i vest. Det tar endel tid å ha soloppgang over hele denne strekningen. Grense Jakobselv vil få soloppgang på et helt annet klokkeslett enn Bergen fordi de ligger ikke på rett linje av hveradre mellom polene selv om de ligger i samme tidssone.

Det du lurte på var sikkert om alt som ligger på en rett linje mellom polene vil få soloppgang samtidig ved gjevndøgn. Og det vil de få. Men klokkeslettene vil variere på grunn av tidssoner.

Lenke til kommentar

For det første heter det "December solstice" og ikke "January solstice". 

I norge står solen opp 07:06 i morgen tidlig, fjell og slikt vil så klart gjøre det senere, men står du uten noen særlige hindringer i øst vil den stå opp da.

i Nambia står den opp 06:39. Litt forkjell er det altså men ganske likt ettersom vi er på ca samme breddegrad.

Men som nevnt, det varierer fra sted til sted, men steder på samme breddegrad har lik soloppgang under vår- og høstjevndøgn

Jorden skifter ikke vinkel på kort sikt, den har riktignok en syklus på 60 000 år eller noe slikt, men tar ikke det med her.

9hPESf4teWcVa8CHS6LPnVdR.jpeg

Her ser du høstjevndøgn og vårjevndøgn, oppe til høyre og nede til venstre.

Som du ser, tilten holder seg stabil. Test gjerne slikt med en ball eller globus hjemme

Hvorfor må tilten kuttes?

Som sagt, ikke ta mitt ord for det, test selv med en lyspære og ball :)

Forklar hvordan du mener det funker.

Dine egne sannheter har du jo diktet opp siden tråden her ble opprettet, så jeg tviler på at du har noe imot det.

At hva da?

Prismer hvor, og hvordan funker de, hva gjør de?

Hvordan gjør prismer at sola står opp i øst i hele verden samme morgenen?

Vet du hva prisme er?

Å si at "prismer kan gjøre noe" er meningsløst når du ikke beskriver hva og hvordan.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Eh... sorry, men trodde det var det vanskeligheten bestod i, at sola plutselig skulle danne en vinkelrett front over alle disse landene... 

Vansken er altså "kun" at alle menneskene skal ha sola direkte fra øst. 

Og jeg ser den...

men vi vet at Antarktis og Nordpolen ikke er inkluderte. Så da blir området med en gang litt mindre. 

Hva vet dere om at Gud ikke kan velge å slå på mer flomlys når sola går i den midtre banen? Skriften sier at månelyset engang skal være som sollyset, og sollyset som styrken av sollyset fra sju dager. Dette tilsier etter min mening at styrken kan forandres. 

I stedet velger dere å tro at Big Bang har sørget for alt sammen, av ordningene med sol og måne, og at året er delt inn i fire årstider, og at kvinner har bredere hofter som danner en fødselskanal, at øyet sender informasjon til hjernen, ja alt dette kompliserte som tidligere er påpekt. 

Du syns tydeligvis jeg er helt retardert, men det er ingen som tvinger deg til å bruke tid på meg :)

Lenke til kommentar

"Hvis Gud ikke er eliten så vil det si at ALT av matematikk og vitenskap er grunnleggende feil. "

Som sagt er det mulig å omgjøre et geosentrisk system til et heliosentrisk system, med de nødvendige utregninger og senere holde fast på disse avstandene og utregningene. 

Hvis du sjekker nøye, er det sikkert ingen som fysisk har målt avstanden til sola i et stort verdensrom. Men de har funnet ut at sola "må" være så langt unna for at hele opplegget skal stemme. Det er beregninger. 

Mener du at det ikke er mulig å bruke matematikk til kjøp og salg på en flat jord? De i Bibelen brukte matematikk til kjøp og salg, og de trodde sikkert på en flat jord. Og da er ikke all matte feil. 

Lenke til kommentar

Hva vet dere om at Gud ikke kan velge å slå på mer flomlys når sola går i den midtre banen? Skriften sier at månelyset engang skal være som sollyset, og sollyset som styrken av sollyset fra sju dager. Dette tilsier etter min mening at styrken kan forandres. 

Mer lys vil ikke endre vinkelen sola kommer fra.

10000x mer styrke på sola vil ikke endre vinkelen lyser kommer fra.

Jeg venter fortsatt på hvilken bane solen tar over jorde som gjør at sola står opp i øst over hele verden og ikke bare rett under der sola går.

Lenke til kommentar

Hvis du sjekker nøye, er det sikkert ingen som fysisk har målt avstanden til sola i et stort verdensrom. Men de har funnet ut at sola "må" være så langt unna for at hele opplegget skal stemme. Det er beregninger.

Hva mener du med at det ikke er fysisk målt? Ingen har gått opp lengden med målebånd, om det er det du mener. Men hva er galt med beregninger? Sier du at du ikke "tror" på matematikk?

Visste du for eksempel at hastighet per definisjon ikke kan måles? Det er kun beregninger. Men likevel gir man folk bot og tar fra dem lappen på bakgrunn av disse beregningene.

Lenke til kommentar

At man må drive voksenopplæring på barnehagenivå, er helt utrolig. Jeg tror flatjordere bare troller. For det går ikke an å være så ignorante.

Dessverre ser det ut til at det er reellt. Se bare her: http://www.denverpost.com/2017/07/07/colorado-earth-flat-gravity-hoax/

Flatjordistene arrangerer til og med en egen flatjordkonferanse hvor de skal holde foredrag med tema som omhandler bl.a.

• NASA and other Space Lies - Session breaking down the inconsistencies of NASA and space.
  • Flat Earth with the Scientific Method - Join Richard Hopkins as he breaks down the lies of mainstream science.
  • Heliocentric Physics - A look at the physics, conflicts, and assumptions of the heliocentric model plus an experiment to demonstrate the shape of the earth.
  • Flat Earth & The Bible - Flat earth and the bible. What does the Bible say about creation and the Creator?
Les og gråt.
Lenke til kommentar

Og da er ikke all matte feil.

Ingen matte er feil. Det kan finnes feil i utregninger, eller folk bruker feil verdier eller feil formler for det de vil ha svar på - men det er ikke matematikkens feil. Det er folk som ikke vet hva de driver med. Da er det ikke matematikken man endrer. Da må man opplyse folk så de slutter å gjøre idiotfeil.

Men der kommer jo utdanning inn i bildet. Et sårt tema for "dere" som tror høyere utdanning bare er barneskolen på steroider, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

At man må drive voksenopplæring på barnehagenivå, er helt utrolig. Jeg tror flatjordere bare troller. For det går ikke an å være så ignorante.

Dessverre ser det ut til at det er reellt. Se bare her: http://www.denverpost.com/2017/07/07/colorado-earth-flat-gravity-hoax/

Flatjordistene arrangerer til og med en egen flatjordkonferanse hvor de skal holde foredrag med tema som omhandler bl.a.

• NASA and other Space Lies - Session breaking down the inconsistencies of NASA and space.
  • Flat Earth with the Scientific Method - Join Richard Hopkins as he breaks down the lies of mainstream science.
  • Heliocentric Physics - A look at the physics, conflicts, and assumptions of the heliocentric model plus an experiment to demonstrate the shape of the earth.
  • Flat Earth & The Bible - Flat earth and the bible. What does the Bible say about creation and the Creator?
Les og gråt.

En ting er hvertfall sikkert. Etter en slik ego-boost konferanse vil de få sin tro på egen senterplass i universet solid forsterket. Ekkokammer er fantastiske verktøy for nettopp dèt.

Men det er vel hele hensikten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...