bshagen Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 "Hint: det er 22-23 grader forskjell i himmelretning i September alene. Debunk please" Selv om ikke jeg legger merke til endringene, har sola på flat jord-modellen to hovedbaner som den går i. Nå vet ikke jeg om dette Old Buddhist Map skal stoles 100% på, men disse banene er tegnet inn der. Med en midtre bane, som nok representerer jevndøgn. Noe som (igjen) er 100% komplett UMULIG på en flat jord, jevndøgn - 90 grader oppgang og 270 grader nedgang - kan ikke eksistere om jorda er flat. Det er en matematisk umulighet og vi observer jevndøgn på 100% av hele planeten to ganger per år. I dag er jevndøgn. Det er her jeg skulle ønske du gav oss beviser på at du gikk ut av døra en gang i blant Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 (endret) Det er vel oppgang i øst og nedgang i vest alltid her. Har ikke merket noen avgjørende forskjell på årstidene. Kan du lage en tegning der solen går opp rett øst og ned rett vest over alt på en flat jord? For det går ikke opp. Tegn inn på ett kart hvor solen går slik at den uansett hvor du er i verden står opp rett vest. Evt vis ett kart som viser hvordan du mener sola går under høstjevndøgn. Endret 23. september 2017 av aklla 2 Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 (endret) Jeg tipper på følgende reaksjon fra flatjordistene: Den der er jo helt åpenbart photoshoppa, så da ryker den ut som bevis! Du må presentere et ikke-photoshoppa bilde av flatjorda sett ovenfra med faktisk lysfordeling før det kan bli aktuelt å bruke dem som bevis mot flatjord! Endret 23. september 2017 av Arve Synden Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Dere har altså bestemt at det er umulig at sola kan ha en innstilling slik at den sveiper over ulike områder på likt? Selv i et scenario der det er Gud og engler som kan stille inn sola? Og med det så kan diskusjonen legges død. Hvis alt uforklarlig kan forklares med Gud og engler så vil absolutt alt av motargumenter, vitenskap og beviser stoppe der. Men "hvis Gud" så må Gud være eliten. Alt av observerbare bevis (drit i matte og diverse vitenskap) er jo skapt av Gud og det er mer enn litt som tyder på en ball. Hvis Gud ikke er eliten så vil det si at ALT av matematikk og vitenskap er grunnleggende feil. Desverre så er også våre øyne feil. Vi lever altså i en illusjon skapt av Gud for å føre oss vekk fra Gud. Og dere snakker om den fæle eliten som lurer alle 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Dette synes absurd. Hvorfor skulle det skapes sånn, at det ser ut som sol og planeter går rundt i baner som harmonerer med runde kloder, hvis de faktisk ikke går rundt? Kunne det ikke bare alt det der stått stilt da. Hele himmelskiven går rundt, det står at månen og stjernene hersker om natta. Alt Herren vil, det gjør han, i himmelen og på jorden, i havet og i alle dyp. 7 Han lar skyer gå opp fra jordens ende, han lager lyn og regn og lar vinden slippe ut fra sine forrådskamre. Han skapte himmelen med forstand, evig varer hans miskunn. (Salmene 135) Greit nok at vi kan tro på at Gud har makt til å opprettholde et solsystem som på vitenskapens illustrasjoner. Men det står at jorda er Guds fotskammel. Hvordan kan noen ha en fotskammel som er i bevegelse? Ja, som aldri står stille. 6 Han bredte jorden ut over vannet, evig varer hans miskunn. 7 Han skapte de store lysene, evig varer hans miskunn, 8 solen til å herske over dagen, evig varer hans miskunn, 9 månen og stjernene til å herske over natten, evig varer hans miskunn. (Sal. 136) Dette passer faktisk med skildringene fra Enoks bok, der det er engler som styrer de fire vindretninger. Været administreres fra verdens ende, der det skapes tåke og skyer. Så enten må man stole på Guds ord, eller ikke... Det er kamre ved verdens ende. Noen av disse kammere kommer sola ut av til ulike tider. Skal tenke over illustrasjonene av jevndøgn og det, men i bunn og grunn er det ikke så lett å fastslå at noe vil være umulig på en flat jord. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 (endret) Det der er en tolkning som egentlig er dårlig. Jeg har tolket de tekstene før og da ble det avvist med at det er feil selv om jeg hadde mange logiske forklaringer. Vi kan dermed ikke stole på Guds ord siden ingenting av "godkjente" kristne tekster uten noen form for tvil beskriver en flat jord. Edit; Tolkningene mine var også historisk korrekte da det var en del ting som beskrev helt andre ting enn det dere innbiller dere. F.eks. de fire verdenshjørner og pillarer er vanlig å tolke bokstavelig selv om det ikke betyr at verden er firkantet og står på pillarer. Fire verdenshjørner og pillarer ble aldri brukt bokstavelig. Forresten så snakker dere om at jorden er en sirkel så da døde verdenshjørnene dere viser til som flatjordargument. Endret 23. september 2017 av Soseks Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Skal tenke over illustrasjonene av jevndøgn og det, men i bunn og grunn er det ikke så lett å fastslå at noe vil være umulig på en flat jord.Dette er faktisk kritisk for at det skal være noe hold. Her har du ett kart å tegne på: Merk at øst og vest følger rundingene, tegn inn hvor solen går slik at man på en linje har solen rett vest, eller øst om du vil. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Det er jo snakk om portaler nå så sola hopper frem og tilbake så det passer vår modell. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Det er jo snakk om portaler nå så sola hopper frem og tilbake så det passer vår modell.Selv med portaler kan ikke sola stå opp rett øst både i norge og i Nambia samtidig. Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Hele himmelskiven går rundt, det står at månen og stjernene hersker om natta. Hersker månen og stjernene om natta også der det er midnattsol? Hersker sola om dagen også der det er mørketid? Dette passer faktisk med skildringene fra Enoks bok, der det er engler som styrer de fire vindretninger. Været administreres fra verdens ende, der det skapes tåke og skyer. En bok som påstår at haren tygger drøv kan ikke tas seriøst når det gjelder vitenskapelige påstander. Det slår meg at du ikke har vært ute og studert skyer selv (og jeg er vil ikke alene om det). Jeg skal ikke påstå å ha brukt mye tid på å studere skyer selv, men jeg har da allikevel gjort meg noen observasjoner som kolliderer med din påstand: Cumulonimbus-skyer (altså tordenværsskyer) dannes lokalt i et område etter vedvarende varmt og fuktig vær. Dette kan også lett observeres fra bakken. (https://en.wikipedia.org/wiki/Cumulonimbus_cloud) Og så har du linseskyer, som dannes i bakevja etter et noe (et fjell eller et menneskeskapt objekt) som lager en hindring for vinden: https://no.wikipedia.org/wiki/Altocumulus_lenticularis https://en.wikipedia.org/wiki/Lenticular_cloud (fikk ikke til å lenke til bildene bak disse lenkene, så du får klikke selv) Hadde du giddet å stå ute og studere skyene, så ville du ha sett flust av andre situasjoner hvor skyer blir dannet lokalt. Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Selv med portaler kan ikke sola stå opp rett øst både i norge og i Nambia samtidig. Jeg tror jeg må sette min lit til disse portalene sånn at Nambia får nok sol til å fortsatt produsere min favoritt-covfefe: Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Så enten må man stole på Guds ord, eller ikke... Det er kamre ved verdens ende. Noen av disse kammere kommer sola ut av til ulike tider. Skal tenke over illustrasjonene av jevndøgn og det, men i bunn og grunn er det ikke så lett å fastslå at noe vil være umulig på en flat jord.Dette er fryktelig arrogant. Du/dere setter boken over guden. Det er så inngrodd i dere at boken er guden at dere tydeligvis ikke klarer se verden for hva den er. Selv når man ser verden ikke er slik boken sier, da sier dere at boken har rett. Dette er intet mindre enn å si at 2+2=5 fordi boken sier det. Og når man tilnærmer seg boken som øverste sannhet, da har man satt boken over guden. Blasfemisk utenfor fatteevne. 4 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 (endret) "Klart du kunne benektet det, hva kan hindre deg? " Min evne til å være sannhetssøkende og tro mot sannheten Hvorfor svarer du ikke på de mest åpenbare argumentene mot en flat jord da? Som solnedgang i rett vest på hele jorden på vår og høstjevndøgn? Endret 23. september 2017 av Reeve Lenke til kommentar
matteus Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Så enten må man stole på Guds ord, eller ikke... Det er kamre ved verdens ende. Noen av disse kammere kommer sola ut av til ulike tider. Skal tenke over illustrasjonene av jevndøgn og det, men i bunn og grunn er det ikke så lett å fastslå at noe vil være umulig på en flat jord.Dette er fryktelig arrogant. Du/dere setter boken over guden. Det er så inngrodd i dere at boken er guden at dere tydeligvis ikke klarer se verden for hva den er. Selv når man ser verden ikke er slik boken sier, da sier dere at boken har rett. Dette er intet mindre enn å si at 2+2=5 fordi boken sier det. Og når man tilnærmer seg boken som øverste sannhet, da har man satt boken over guden. Blasfemisk utenfor fatteevne. Jeg har meldt meg ut av denne diskusjonen, men kikker litt innpå av og til, og jeg må få lov å si at dette er noe av det beste jeg har lest så langt. Hvis jeg trodde på djevelen ville jeg sagt at denne bokstavtroen er djevelens verk og ren blasfemi. Det går ikke an å tolke bibelen bokstavelig med alle de motstridende utsagn som finnes der, og det er ikke langt unna at man kan bruke samme betegnelse på "flatjordteorien". Her bygger de troende på høyst verdslige påstander fra falske profeter som sier de tror på Gud. Desto verre. Dere tror at dere er så unike at alt er sentrert om dere og deres (og menneskehetens) behov. DET er å redusere en gud som DERE påstår er allmektig. Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 23. september 2017 Forfatter Del Skrevet 23. september 2017 Det er vel oppgang i øst og nedgang i vest alltid her. Har ikke merket noen avgjørende forskjell på årstidene. Kan du lage en tegning der solen går opp rett øst og ned rett vest over alt på en flat jord? For det går ikke opp. Tegn inn på ett kart hvor solen går slik at den uansett hvor du er i verden står opp rett vest. Evt vis ett kart som viser hvordan du mener sola går under høstjevndøgn. Kanskje du kan se dette alternativet til en flat jord at solen "is a personal local projection for each observer"" som han sier 13 minutt og 7 sekund ut i videoen. Se 15 minutt og 30 sekund til 45 sekund ut for en løsning på problemet til en flat jord. https://youtu.be/-uFgMr7fe1g Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 (endret) Har du beviser for det? Er skygger også "personal local projecton for each observer"? Hvordan kan sola f.eks antenne ett tre om det bare er min "personal projection"? Eller lage skygger alle ser likt? Endret 23. september 2017 av aklla Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 https://youtu.be/-uFgMr7fe1gDette er jo ikke stort mer enn brain in a vat kledd opp i flat jord drakt. Altså et forsøk på å gi alle hver sin uavhengige virkelighet, eller uavhengige oppfattelse av virkeligheten. Liten forskjelle egentlig når man ikke kan si noe om mekanismene bak. Dere krabber sakte men sikkert mot fullt medlemsskap i "spirit science". Kanskje like greit, for om noen skal ta livet av flat jord bevegelsen så må det nesten være dere selv. Dere er på god vei. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Det er vel oppgang i øst og nedgang i vest alltid her. Har ikke merket noen avgjørende forskjell på årstidene.Kan du lage en tegning der solen går opp rett øst og ned rett vest over alt på en flat jord?For det går ikke opp. Tegn inn på ett kart hvor solen går slik at den uansett hvor du er i verden står opp rett vest. Evt vis ett kart som viser hvordan du mener sola går under høstjevndøgn. Kanskje du kan se dette alternativet til en flat jord at solen "is a personal local projection for each observer"" som han sier 13 minutt og 7 sekund ut i videoen. Se 15 minutt og 30 sekund til 45 sekund ut for en løsning på problemet til en flat jord. https://youtu.be/-uFgMr7fe1g Okei. Nå må vi begynne å utelukke ting som er umulig her, og huske på det til senere diskusjon. Dette viser altså, at hvis Jorden er flat, så kan det ikke være én sol som gir ys til alle, fra ett sted. Så noe er feil. Er ikke Jorden flat, eller eksisterer ikke solen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 (endret) Om solen var en projeksjon med en unik possisjon for alle ville f.eks solspeilet på Rjukan vært umulig ettersom det ville lyst opp steder avhengig av hvor man så det fra. Nå har det seg slik at det lyser opp Rjukan torg hele tiden(så lenge solen lyser opp speilet), dette gjelder uavhengig av om man befinner seg på torget eller på toppen av fjellet. Om sola var en projeksjon unik for hver person ville slikt vært umulig da den for hver person ville flyttet seg og kun vært synlig når man stod slik at sin sol fikk riktig vinkel. Altså ville man ikke kunne stått på fjellsiden å tatt bilder av den samtidig som den lyste opp torget for de som stod der. Soltårn ville heller aldri klart å fokusere solstrålene på toppen av tårnet om solen var unik for hver person ettesom man ikke kunne justert speilene slik at solstrålene alltid treffer toppen av tårnet. Endret 23. september 2017 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå