Budeia Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Enda en bemerkning om at jeg aldri har vært utendørs, eller? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 På gamle Sol forumet husker jeg det var en lignende matatontråd, som handlet om syndefloden og Noas ark.At hele verden en gang sto under vann. Det står hvertfall i Bibelen.Hva tror Flat jord troende om det, og går det sammen med teorien om Flat jord?Er de så høye kanter rundt den flate jorden, at det kunne fylles så mye vann inni at det dekket fjeller og alt? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Nei, om at du ikke har testet noe som helst av det du tror på selv om du kan gjøre det med helt enkle midler. Alikevel mener du at du søker sannhet, selv om det eneste du søker er bekreftelse uavhengig av sannhet. Å kun sitte på youtube og utelukkende se filmer som støtter din mening er ingen søken etter sannhet. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 På gamle Sol forumet husker jeg det var en lignende matatontråd, som handlet om syndefloden og Noas ark. At hele verden en gang sto under vann. Det står hvertfall i Bibelen. Hva tror Flat jord troende om det, og går det sammen med teorien om Flat jord? Er de så høye kanter rundt den flate jorden, at det kunne fylles så mye vann inni at det dekket fjeller og alt? De fleste flatjordere tror at det er en dom eller glasskuppel som antagelig ligger litt utenfor kantene av verden. Trolig kunne en slik glasskuppel bli fylt opp i høyden. Ganske skremmende tanke. aklla: Du mener altså å måle horisonten med en linjal... Og du vil selvsagt at jeg skal se videoene til de globustroende, og tro fullt og helt på dem. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Skrev jo at GPS brukes i dag. Men det er ikke det samme som at de ikke kunne fly og seile før det.Du skrev at disse runde kartene dine ble brukt i navigasjon. Det gjør de ikke. Å tro på en jordklode krever en del... tro. Det krever tro på at sollyset kan ferdes gjennom lange avstander i verdensrommet, før det blir dramatisk kaldere i toppen av atmosfæren. Men varmes plutselig opp igjen nede på jorda og gjør folk solbrente. Det krever tro på at vi alltid er i en bevegelse som ingen merker. Det krever tro på at ISS kan sirkle perfekt rundt i verdensrommet i flere tiår, uten å bli satt ut av funksjon av store reparasjoner eller objekter som suser rundt i rommet. Trenger ikke å tro på noen ting. "Sollyset" blir ikke dramatisk kaldere i toppen av atmosfæren. I termosfæren er det faktisk veldig varmt, men siden det er få partikler der, får ikke energien flyttet seg så lett. På bakken er det fler partikler, og da får energien flyttet seg veldig lett. Og det er IKKE varmen som gjør oss solbrendte. Vi vet at fart ikke føles. Dette har vi jo prøvd å forklare dere mange mange ganger. Når man flyr et fly, så sitter man ikke klistret fast i setet, selvom man flyr i 800km/t. Vi kjenner aksellerasjon, ikke fart. ISS sirkler ikke perfekt rundt i verdensrommet. ISS har en motor for å justere banen, og det blir gjort rett som det er. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 aklla: Du mener altså å måle horisonten med en linjal... Og du vil selvsagt at jeg skal se videoene til de globustroende, og tro fullt og helt på dem. Jeg ser knapt filmer på youtube, langt mindre de som støtter mitt syn på noe, for hva er vel mindre læringsrikt og mindre utfordrende enn å høre på de som mener det samme som meg? Ellers er linjal litt for simpelt men en kikkert og to pinner kan du derimot komme langt med. "Enkle midler" er ikke det samme som linjal. Eller blir en kikkert og to pinner for avansert? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Nei, men det er jo delte meninger om to pinner kan bevise at vi bor på en jordklode. To pinner (two sticks experiment) dreier seg også om å avvise en flat jord uten å bevise noen kurvning. Det dreier seg kun om å bevise solas bevegelser. Hvis jordas luftlag var å sammenligne med et fly eller en bil, ville ikke romskipene ha kommet seg ut. Kanskje dere tross alt mener at det er en kuppel over oss... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Trenger bare en pinne når jeg tenker meg om, sett en pinne i bakken langs vannet ett sted, kom deg såpass langt unna at du kan se pinnen bevege seg under horisonten, går pinnen under kurver jorden. Kikkert er for å se pinnen bedre Hvorfor skulle ikke romskip komme seg ut av atmosfæren? Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 (endret) Nei, men det er jo delte meninger om to pinner kan bevise at vi bor på en jordklode. To pinner (two sticks experiment) dreier seg også om å avvise en flat jord uten å bevise noen kurvning. Det dreier seg kun om å bevise solas bevegelser. Jeg kan nesten ikke tro at dette behøves sies, men here goes: Poenget er ikke å bevise en flat eller rund jord. Poenget er å forklare de fenomener vi faktisk kan se. Fenomener som hvor solen står opp og hvor den går ned nå ved høstjevndøgn. Det er ikke noe som er oppe til debatt engang. Vi kan alle se det. Og det i seg selv beviser ikke en rund jord alene, men det solid motbeviser den modellen dere forfekter med det kartet og den solbanen. Det er rett og slett fysisk umulig. Den intellektuelt ærlige personen ville så ta dette faktum og søke en forklaring. Den intellektuelt uærlige ville bare overse hele greia. Hvilken har du valgt? Endret 22. september 2017 av fokkeslasken 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Denne videoen rører kanskje ved noe viktig? Han peker på forståelsen av øst og vest på en flat jord. Som i en jordomseiling er øst og vest retninger i sirkelen rundt nordpolen. Det vil si at øst er en sirkel, og vest er en sirkel. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Denne videoen rører kanskje ved noe viktig? Han peker på forståelsen av øst og vest på en flat jord. Som i en jordomseiling er øst og vest retninger i sirkelen rundt nordpolen. Det vil si at øst er en sirkel, og vest er en sirkel. Snu deg mot nord. Tegn en strek i sanden i den retningen. Ved soloppgang tegner du en strek mot solen. Det vil være 90° mellom disse strekene. Det hjelper ikke å omdefinere "øst" slik denne fyren gjør. Solen flytter seg ikke for det. Dette er jo nettopp det vi snakker om når vi sier man skal forholde seg til virkeligheten. Her bare overser han hvor solen faktisk står opp i forhold til den som ser den. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Det mest avgjørende beviset for flat jord, er at i videoen "What''s the meaning of Stonehenge", sitter det en i en Civic og holder på en snowglobe. Dette er en latterliggjøring av domen over jorda, og er et bevis av typen rykende pistol. At en person sitter i en Civic og holder på en snøglobe er det mest avgjørende beviset på flat jord. Jeg har sett enormt mye bedre og "avgjørende" beviser enn en fyr i en Civic. Jeg håper virkelig du kommer ut av boblen din og får hjelp snart. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Problemet med den filmen er at den kun vil være soloppgang i øst rett under sola, ikke resten av verden. Som du ser under: Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 (endret) En annen ting med vår- og høstjevndøgn ligger i navnet - jevndøgn. På disse to dagene er dagen like lang alle steder på jorda, og dag og natt er like lange. Vi har altså tre ting ved vår- og høstjevndøgn som motbeviser flatjordtullet: sola står opp i øst og går ned i vest alle steder på jorda dagen er like lang alle steder på jorda dag og natt er like lang alle steder på jorda Alle tre er umulige å få til hver for seg på en flat jord. Og det går ihvertfall ikke an å få alle tre samtidig på en flat jord. Men dette skjer helt naturlig når jorda er en roterende kule. Endret 22. september 2017 av Arve Synden 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 En annen ting med vår- og høstjevndøgn ligger i navnet - jevndøgn. På disse to dagene er dagen like lang alle steder på jorda, og dag og natt er like lange. Vi har altså tre ting ved vår- og høstjevndøgn som motbeviser flatjordtullet: sola står opp i øst og går ned i vest alle steder på jorda dagen er like lang alle steder på jorda dag og natt er like lang alle steder på jorda Alle tre er umulige å få til hver for seg på en flat jord. Og det går ihvertfall ikke an å få alle tre samtidig på en flat jord. Men dette skjer helt naturlig når jorda er en roterende kule. Om sola sirkler over jorden kan den aldri gå opp i øst og ned i vest alle steder samtidig, men kun rett under sirkelen til sola. Som jeg illustrerte i mitt fantastiske bilde Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 En annen ting med vår- og høstjevndøgn ligger i navnet - jevndøgn. På disse to dagene er dagen like lang alle steder på jorda, og dag og natt er like lange. Vi har altså tre ting ved vår- og høstjevndøgn som motbeviser flatjordtullet: sola står opp i øst og går ned i vest alle steder på jorda dagen er like lang alle steder på jorda dag og natt er like lang alle steder på jorda Alle tre er umulige å få til hver for seg på en flat jord. Og det går ihvertfall ikke an å få alle tre samtidig på en flat jord. Men dette skjer helt naturlig når jorda er en roterende kule. Det er et eller annet ved punkt 3 som gjør at punkt 2 føles overflødig Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Er så spent på om MaxRPM gikk ut å så på solnedgangen i dag jeg, han nevnte at i år var det et spesiellt år og greier Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Snublet over disse bildene og tenkte på denne tråden https://imgur.com/gallery/KqYWD Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 En annen ting med vår- og høstjevndøgn ligger i navnet - jevndøgn. På disse to dagene er dagen like lang alle steder på jorda, og dag og natt er like lange. Vi har altså tre ting ved vår- og høstjevndøgn som motbeviser flatjordtullet: sola står opp i øst og går ned i vest alle steder på jorda dagen er like lang alle steder på jorda dag og natt er like lang alle steder på jorda Alle tre er umulige å få til hver for seg på en flat jord. Og det går ihvertfall ikke an å få alle tre samtidig på en flat jord. Men dette skjer helt naturlig når jorda er en roterende kule. Det er et eller annet ved punkt 3 som gjør at punkt 2 føles overflødig Nei, at dagen er like lang overalt betyr ikke at dagen er like lang som natta. Derfor er 2 og 3 forskjellige. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 (endret) Om dagen og natta varer like lenge overalt, så må vel også dagen være like lang uansett hvor du er? Forutsatt at døgnet er like langt over hele jorda, så klart? edit: Eller så er jeg helt på jordet.. Endret 22. september 2017 av frohmage Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå