Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som regel når jeg har reist til utlandet med fly og slår på igjen mobilen på flyplassen så tar det noen få minutter før jeg får signal og valg av operatør.

Men det varte lenger denne gang. Vi slo av og på mobilene uten at det hjalp. Men med mine mistanker rundt GPS så kikket jeg ofte på bilens GPS og med mobilen i hånden fiklet jeg med den og kunne se at når GPS-en var operativ så kom mobilsignalet også. Skal være mer obs på dette neste gang jeg ser bilens GPS ikke har signal.

Neste gang du flyr, la GPS stå på. Du vil fort finne at 10.000moh har du dårlig mobildekning (om ikke flyselkapet støtter sånt), men helt ok GPS.

Lenke til kommentar

Jeg kunne forstå at mobilsignalet streiket.

Det kan ikke jeg. Jeg kan faktisk ikke huske en eneste gang det har skjedd meg, og jeg har hatt mobiltelefon siden NMT-450.

Som regel når jeg har reist til utlandet med fly og slår på igjen mobilen på flyplassen så tar det noen få minutter før jeg får signal og valg av operatør.

Men det varte lenger denne gang. Vi slo av og på mobilene uten at det hjalp. Men med mine mistanker rundt GPS så kikket jeg ofte på bilens GPS og med mobilen i hånden fiklet jeg med den og kunne se at når GPS-en var operativ så kom mobilsignalet også. Skal være mer obs på dette neste gang jeg ser bilens GPS ikke har signal.

Når man kommer av flyet sier det seg jo selv at telefonen først leter etter det nettet den var på sist, så hjemmenettverket dersom det siste nettet ikke var hjemme, og så kjører den et fullt scan. Så når du drar til utlandet vil den kunne bruke litt tid, og litt varierende tid ettersom hvor man drar.

Men kjørte ikke du bil da? Du snakket om bilens GPS. Jeg forsto det slik at du mente både telefonene deres og bilens GPS mistet signalet samtidig, det var borte i en fem minutters tid, og så kom det tilbake for alle tre samtidig.

Og da bare helt plutselig mens dere kjørte avsted.

Et slikt utfall av mobilnettet har jeg altså aldri i min mobiltid sett noen sinne. At det blir gradvis dårligere og dårligere ettersom man nærmer seg et sted med dårlig dekning har jeg jo sett mange ganger - spesielt i tiden før mobiler ble vanlige, men dette du beskriver er helt nytt for meg. Såpass at jeg i aller høyeste grad mistenker at det var noe annet enn at mobilsignalet ble borte som skjedde.

Lenke til kommentar

Neste gang du flyr, la GPS stå på. Du vil fort finne at 10.000moh har du dårlig mobildekning (om ikke flyselkapet støtter sånt), men helt ok GPS.

God idè. Det burde vel kunne gå det på de fleste mobiler. Flymodus med GPS aktiv.
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvor i flyet du sitter. Jeg har flere ganger prøvd å "logge" flyturer med GPS (handholdt, ikke mobil), uten å lykkes. Men jeg har hørt om flere andre som fint har fått det til.

En kompis av meg klarte ikke bestemme posisjon inne noe sted med sin mobil. Av og til dersom han la mobilen i vinduskarmen og ventet noen minutter og så sjekket den uten å flytte på den. Selv kan jeg sitte i kjøleskapet med min mobil, og den forteller meg at jeg holder retning osten på tredje hylle.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

God idè. Det burde vel kunne gå det på de fleste mobiler. Flymodus med GPS aktiv.

Det går på Android i hvertfall, men mange flyselskaper lar deg jo skru av flymodus også nå om dagen.

Lenke til kommentar

Jeg kan logge løpeturen jeg gjør på helidekk på riggen i Afrika (blir noen fine rundinger faktisk) med min Garmin Fenix 5, og vi snakker da ca 110 nautiske mil (over 20mil) i fra land. Lurer på hvordan jeg får til det uten mobildekning? :p

Veldig off topic, men hvilken rigg og hvilket land? Har vært litt offshore i Angola.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har det ja? Ikke ofte man støter på sånne, her på berget altså :p
Jeg er på CLOV som jeg meeeener skal være Block 17 (?). Bittelitt usikker på den der, men den ligger nærmest CLOV FPSO (selvsagt) til vanlig, men det er snart ferdig, og etter den er det Girassol og Dalia samt Pazflor som ligger i en bunch der av FPSOer som det er litt extensions på. Så det er for TOTAL, og riggen jeg er på er Seadrill West Gemini :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

GPS fungerer vel ikke over en viss høyde grunnet millitære regler om jeg ikke tar helt feil?

Ja, men skulle ikke representere noen problemer for rutefly (ca 30000 fot, < 300 m/s).

The U.S. government controls the export of some civilian receivers. All GPS receivers capable of functioning above 18 km (60,000 feet) altitude and 515 m/s (1,000 knots), or designed or modified for use with unmanned air vehicles like, e.g., ballistic or cruise missile systems, are classified as munitions (weapons)—which means they require State Department export licenses.[92]

(https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System#Restrictions_on_civilian_use)
Lenke til kommentar

Aha. Jobber i oljeservice jeg, så er bare ute der jeg trengs når jeg trengs. Er mest oceanrig sine jeg har vært på i Angola, men er en stud siden. De ligger jo alle i opplag nå.

Transocean development driller 1 var jeg vel også ombord på en liten stund.

Ocean Rig har Skyros der enda. Har bare mellomlandet på den dog. Jeg jobber for FMC  :p

Kanskje vi sees en dag? :)

Noen rykter sier at vi skal dit etterhvert :ph34r: 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Godt mulig det. Jeg jobber for NOV.

Aha, de ser jeg jo støtt, men det er jo så mange forskjellige grener der, alt fra kraner til borepakker. Men om du skulle finne deg på en av disse riggene, så får du se om det er noen nordmenn i fra FMC ombord, eller TechnipFMC som vi heter nå, så kan vi kikke på det flate havet sammen :p

MaxRPM, hvorfor er det slik at man kan miste GPS-signalet noen ganger, om man f.eks står inntil en høyblokk, mens man fortsatt har mobilsignal? 

Lenke til kommentar

Godt mulig det. Jeg jobber for NOV.

Aha, de ser jeg jo støtt, men det er jo så mange forskjellige grener der, alt fra kraner til borepakker. Men om du skulle finne deg på en av disse riggene, så får du se om det er noen nordmenn i fra FMC ombord, eller TechnipFMC som vi heter nå, så kan vi kikke på det flate havet sammen :p

MaxRPM, hvorfor er det slik at man kan miste GPS-signalet noen ganger, om man f.eks står inntil en høyblokk, mens man fortsatt har mobilsignal?

For å lure oss til å tro vi får signaler fra satelitter i bane rundt jorden. Men det går ikke an på en flat jord å få noe til å gå i bane. Alt som vi sender opp kommer ned igjen. Så derfor gjøres det på en annen måte. Og noen ganger feiler de sikkert sånn som da jeg mistet mobilsignalet og GPS samtidig og de kom begge tilbake samtidig.

Synes denne var interessant. Den handler om storbygging av kommunikasjon rundt tiden den kalde krigen holdt på og at store antenner er bygget rundt Kanada og Russland der de grenser mot norpolen.

https://youtu.be/byWlg0BMdqI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...