Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

er sola høyere opp enn skyene?

Hvis jeg kunne løpt for å nå igjen sola slik at det alltid var dagtid, ville sola alltid være høyere oppe enn skyene.

Men på kveldstid ser det ut som sola beveger seg nedover, siden den beveger seg mot et forsvinningspunkt.

Det ser tilsvarende ut som et skip på havet beveger seg oppover mot det samme forsvinningspunktet.

Om sola skifter størrelse.. Det er ganske åpenbart at månen skifter størrelse iallfall. Jeg innrømmer at sola kan se større ut ved solnedgang, men det kan skyldes refleksjoner eller andre ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om sola skifter størrelse.. Det er ganske åpenbart at månen skifter størrelse iallfall. Jeg innrømmer at sola kan se større ut ved solnedgang, men det kan skyldes refleksjoner eller andre ting.

Det kan definitivt skyldes andre ting.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at månen endrer størrelse? Hvis man ser bort ifra månens faser (den endrer jo ikke størrelse da, deler av den blir bare skyggelagt), så endrer den ikke størrelse så mye at du kan se det. Månen har ikke en perfekt sirkulær bane rundt jorden, så den er av og til litt nærnere enn normalt, men dette er svæert lite, rundt 1% av diameteren, eller mindre. Og kan ikke sees med mindre du har avanserte instrumenter.

Månen kan SE UT SOM den endrer størrelse i løpet av døgnet. Når den er nær horisonten ser den større ut. Men dette er en optisk illusjon, og du kan teste det selv. Hvis du lager hull i et ark med en standard hullmaskin for ringpermer, og holder det på strak arn, så kan du se at hullet er ca. Like lite som månen. Dette er sant både når månen er rett over deg, og når månen er i ferd med å gå bed/stå opp.

Prøv det selv! Det koster bokstavelig talt ingenting!

Endret av Reeve
  • Liker 3
Lenke til kommentar

...

NEI, sola skifter ikke størrelse.

Her et time-lapse bilde som viser dette klart og tydelig: https://www.google.no/search?q=sun+timelapse&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj2woLQicDUAhVqLZoKHWYtB2oQ7AkIQg&biw=1190&bih=785#imgrc=CHjreQIxS22rXM:&spf=1497537429377

Og det er ikke åpenbart at månen skifter størrelse heller: http://io9.gizmodo.com/this-moonrise-timelapse-is-the-most-mesmerizing-thing-y-472020609

Grunnen til at både sola og månen oppleves som større ut når de kommer opp eller går ned, er at man da ser dem ved siden av noe som er mindre. Når sola står midt på himmelen sammenligner hjernen den med resten av himmelen og den oppleves som "liten". Rett før solnedgang så ser man andre ting nær sola og da relaterer hjernen størrelsen til disse andre. 

Dette bildet illustrerer hva som skjer: http://ideate.xsead.cmu.edu/gallery/projects/e-rodriguez-field-exercise-6-size-illusion Her er de oransje rundingene like store mens, de blå til høyre har mindre diameter enn de blå til venstre. Dermed lures hjernen til å tro at den oransje rundingen til høyre er større enn den til venstre.

Tar du et vanlig kamera og tar bilder på en slik måte at solens diameter er tydelig og med samme brennvidde gjennom dagen så vil du se at sola har lik diameter.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men på kveldstid ser det ut som sola beveger seg nedover, siden den beveger seg mot et forsvinningspunkt.

Du må ikke blande sammen hva det ser ut som og hva som faktisk skjer.

Perspektiv er bare hva det ser ut som for deg i ditt øye. Ingenting annet.

Om det du her hinter til skulle ha noen innvirkning skulle alle ha sett skyene forskjellig, da alle ville hatt forskjellig avstand til solen, og dermed ville solen lyst opp under skyene for noen, men ikke for andre som befinner seg nærmere.

Om noe er 1 km over bakken rett over deg vil det fortsatt være 1 km over bakken om det er 5 km unna. Det vil ikke magisk, vel og merke for kun deg, oppføre seg som om det ligger på bakkenivå selv om ditt øye sliter med å plukke ut detaljer så langt unna.

Det ville jo vært ganske magisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært gjennom alt dette før og dere vet hva vi har svart. Rob Skiba viste med sitt eksperiment at noe som lyser over kan lyse under. Det få meter høye bølgene ute i horisonten og dis og atmosfære og refraksjon av det som er nærmere får solen til å gå ned og mørket kan falle på. Australia har jeg sagt kan være like stor. Det azimuthal projection map er bare en flattrykt globe. Havet kan være større. Australia og new zealand kan være like stort. Om noen setter seg ut for å prøve å finne ut dette er det så stort at eliten ikke trenger å gjøre noe. De har allerede programmert dere til å latterliggjøre flat jord så alle store ting flat jordere behøver å gjøre vil ikke skje. Men vi har oppdaget noe vi observerer med våre egne øyne. Vi ser ikke kurven. Vi kan ikke lenger fatte at jorden spinner og vakum av rommet ikke drar med seg de ytterste lag av tynn luft for så å sluke til seg neste lag og neste og neste helt ned til havet som burde fly ut i verdensrommet. Gravitasjon overkommer en meget sterk kraft som vakum og sentrifugal kraft men ikke en liten magnet.

Nå skal jeg kanskje se Star Wars som kom ut på Netflix. Men det blir ikke det samme etter at jeg tror jorden er flat. Men jeg har likt filmene som JJ Abrams har regissert. Så jeg gir den en sjanse. Prøver å vri filmen til at en annen galakse er en annen by eller land eller noe.

Lenke til kommentar

Vi kan ikke lenger fatte at jorden spinner og vakum av rommet ikke drar med seg de ytterste lag av tynn luft for så å sluke til seg neste lag og neste og neste helt ned til havet som burde fly ut i verdensrommet. Gravitasjon overkommer en meget sterk kraft som vakum og sentrifugal kraft men ikke en liten magnet.

Hadde du hatt et snev av kunnskap om tyngdekraft hadde du forstått hvorfor, men dette virker å være totalt fraværende hos deg ser jeg.

Husk at jorden spinner 1 runde pr døgn, det er ikke spesiellt raskt, og vakuum trekker ikke til seg noe, vakuum har ingen kraft og påvirker ingenting.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Australia har jeg sagt kan være like stor. Det azimuthal projection map er bare en flattrykt globe. Havet kan være større. Australia og new zealand kan være like stort. Om noen setter seg ut for å prøve å finne ut dette er det så stort at eliten ikke trenger å gjøre noe. De har allerede programmert dere til å latterliggjøre flat jord så alle store ting flat jordere behøver å gjøre vil ikke skje. Men vi har oppdaget noe vi observerer med våre egne øyne. Vi ser ikke kurven.

Sukk. Jeg stiller jo bare et enkelt spørsmål om hva som skal til for at dere skal tro på at jorda er rund. Det nytter ikke å snakke om at atmosfæren blir sugd ut i rommet, hvis dere ikke kan komme med et kart som viser hvordan jorda ser ut, etter deres mening. Jeg har jo ikke lest alle de tidligere innleggene, beklageligvis, men jeg mener å huske at du har skrevet et sted at hvis det er midnattssol i Antarktis vil du revurdere oppfatninga di. Hvis jeg tar feil beklager jeg virkelig, men du må jo skjønne at kart som stemmer med virkeligheten er helt avgjørende for at dere skal bli tatt alvorlig. Jeg ser heller ikke kurven, men det er jo fordi jorda er så stor. Nok om det. Jeg bare konstaterer at jeg ikke fikk svar på det jeg spurte om, og dette skulle det faktisk være en grei sak å svare på. Jeg venter ikke forklaringer på hvordan det kan ha seg at avstandene blir så feil, for det innebærer at man innser at jorda er rund.

Jeg har kikka litt noen av de videoene dere anbefaler, og når det gjelder avstanden fra Australia til Sør-Amerika var det bl.a en som lenge argumenterer for at den korteste veien er via Los Angeles, fordi flyene mellomlander der. Så sier han i ei bisetning at det visstnok skal finnes ei direkterute, men det tror han ingenting på. Og det var det. En annen som snakker om samme tema viser at NASA har en finger med i spillet på flere ledd som angår denne ruta, og det er hele argumentasjonen. At ruta ligger ute på nett så hvem som helst kan bestille billetter nevner han ikke, beleilig nok. Er det rart vi ikke kan ta dette seriøst?

• Liker 3
Lenke til kommentar

hvis jorda er flat så må måne, sola, og andre planeter være flate, er ikke det rart at det e rkun jorda i universet som er flat? hvis andre planeter, sola, måne er flat hvorfor ser vi ikke flate vinkelen, men alt vi ser av disse er rund?

Du vil ikke få noe vettugt svar på dette, fordi det ikke finnes noe vettugt svar på det hos de som er forkjemper av flat jord.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kunne løpt for å nå igjen sola slik at det alltid var dagtid, ville sola alltid være høyere oppe enn skyene.

På en flat jord så ville sola forsvunnet i en rett linje, det hadde ikke sett ut som at den bevegde seg nedover. Eneste måten sola kan bevege seg nedover, altså under skyene og lyse dem opp fra undersiden, på er om jorda er en globe.

Du kan ikke bruke logikk som beviser at jorda er rund som bevis på at jorda er flat. Vel, bortsett hvis du bruker argumentet "Fordi Gud".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Rob Skiba viste med sitt eksperiment at noe som lyser over kan lyse under.

"Beviset" hans er på linje med dette:

Hvis jeg holder opp en badeball foran en tegning av en by vil man bare se den øverste halvdelen av tegningen.

Ergo har jorden samme fasong som en badeball, ergo er jorden en globe.

Lenke til kommentar

Australia har jeg sagt kan være like stor. Det azimuthal projection map er bare en flattrykt globe. Havet kan være større. Australia og new zealand kan være like stort. Om noen setter seg ut for å prøve å finne ut dette er det så stort at eliten ikke trenger å gjøre noe. De har allerede programmert dere til å latterliggjøre flat jord så alle store ting flat jordere behøver å gjøre vil ikke skje.

Det er jo nevnt flere både seilaser og eventyrere som har seilet i disse farvannene og bekreftet at kartene våre stemmer. Du blir ikke medlem av en elite bare ved å kjøpe en seilbåt (selv om noen kanskje har det inntrykket her i Norge).

Lenke til kommentar

Så til deg som spør om domen. Det er mange flat jordere som sier det ikke finnes noen dome men heller parallelt med den flat jorden så finnes det der oppe noe ugjennomtrengelig. Om dette synker med mot Antarktis vites ikke. Toppfolk i NASA vet kanskje. De som har forbudt vanlige folk å dra til Antarktis uten søknad og guide vet kanskje også. Men det er kanskje såpass kaldt innover Antarktisringen da solen er så langt unna at det bare kan bli kaldere og kaldere. Intet menneske klarer vel å komme seg noe langt gjennom 276 grader celcius.

Men hvis ingen vet hvor høy og hvilke form domen har, hvordan kan man da plassere ut antenner som reflekterer signalene i domen, til våre sattelittmottagere? 

Endret av Håvard
Lenke til kommentar

Australia har jeg sagt kan være like stor. Det azimuthal projection map er bare en flattrykt globe. Havet kan være større. Australia og new zealand kan være like stort. Om noen setter seg ut for å prøve å finne ut dette er det så stort at eliten ikke trenger å gjøre noe. De har allerede programmert dere til å latterliggjøre flat jord så alle store ting flat jordere behøver å gjøre vil ikke skje.

Det er jo nevnt flere både seilaser og eventyrere som har seilet i disse farvannene og bekreftet at kartene våre stemmer. Du blir ikke medlem av en elite bare ved å kjøpe en seilbåt (selv om noen kanskje har det inntrykket her i Norge).

Det er nok med dette som det er med eksperimenter. Det er ikke bare å gjøre slikt. Man må være en vitenskapsmann for å kunne gjøre eksperimenter.

Jeg er ikke helt sikker på hva man må være for å kunne ta en slik reise, men det er ikke for hvem-som-helst - slik jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar

Har vært gjennom alt dette før og dere vet hva vi har svart. Rob Skiba viste med sitt eksperiment at noe som lyser over kan lyse under. Det få meter høye bølgene ute i horisonten og dis og atmosfære og refraksjon av det som er nærmere får solen til å gå ned og mørket kan falle på. Australia har jeg sagt kan være like stor. Det azimuthal projection map er bare en flattrykt globe. Havet kan være større. Australia og new zealand kan være like stort. Om noen setter seg ut for å prøve å finne ut dette er det så stort at eliten ikke trenger å gjøre noe. De har allerede programmert dere til å latterliggjøre flat jord så alle store ting flat jordere behøver å gjøre vil ikke skje. Men vi har oppdaget noe vi observerer med våre egne øyne. Vi ser ikke kurven. Vi kan ikke lenger fatte at jorden spinner og vakum av rommet ikke drar med seg de ytterste lag av tynn luft for så å sluke til seg neste lag og neste og neste helt ned til havet som burde fly ut i verdensrommet. Gravitasjon overkommer en meget sterk kraft som vakum og sentrifugal kraft men ikke en liten magnet.

Nå skal jeg kanskje se Star Wars som kom ut på Netflix. Men det blir ikke det samme etter at jeg tror jorden er flat. Men jeg har likt filmene som JJ Abrams har regissert. Så jeg gir den en sjanse. Prøver å vri filmen til at en annen galakse er en annen by eller land eller noe.

Så refraksjon kan brukes til å forklare at sola på mystisk vis kan lyse opp skyer nedenfra til tross for at den påstås å befinne seg over de, men når vi bruker det til å forklare hvordan man kan se ting som burde være under horisonten så er det tull og tøys. Flott at dere benytter de samme reglene for bevis fra begge sider i denne diskusjonen, altså.

Vakuum er forøvrig ingen kraft i seg selv. Effekten du beskriver oppstår fordi området med høyest trykk søker å utgjevne trykkforskjellen, så teknisk sett er det lufttrykket her på jorda som dytter luft inn i et rom med vakuum, og lufttrykket som nødvendigvis må være ombord i et romfartøy for at vi skal kunne oppholde oss der som dytter luft ut hvis noe slår hull på skroget. Dog, det har jo etter hvert blitt ganske opplagt at FE-klanen gjerne velger de definisjonene som støtter saken deres, så at du tror vakuumet i verdensrommet ville sugd opp havene omtrent som en støvsuger er i det store og hele svært lite overraskende. Du ligner litt på Widewanka der.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på at en flat jord med en kuppel over er et lukket system så mangler det jo forklaring på hvorfor lufta blir tynnere jo høyere opp under lokket man kommer.

Med et åpent system der en rund jord med tyngdekraft som holder på atmosfæren så kan den tynne lufta høyt oppe forklares med at man nærmer seg tomrommet utenfor.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...