Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

ehm.... folk flest ER medlem av er religion, så ja jeg kan forstå hva du mener.

hvis jeg sitter i en bil, som føles ut som kjører i 60Km/t, men den egentlig kjører i 150km/t

prøver du å fortelle meg at bilen kjører i 60km/t?

Det jeg mener er at også vitenskapen og forskjellige ideologier kan bli som en religion for noen.

I dette tilfellet med flat jord er det "vitenskapen" og såkalte vitenskapsfolk som er avgudene.

Du kan bli fartsblind, slik at du ikke føler hvor fort for eksempel en bil kjører. Men du føler likevel at den beveger seg, og du kan ikke bli så fartsblind at du tror at bilen står stille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, dette her er saken:

Siden det ikke står noe sted i bibelen at jorda er flat, så hører dette strengt tatt ikke på religionsforumet da det er missledende å putte dette under "kristendom" (eller for den saks skyld en hvilken som helst annen trosretning uansett hvor feil de måtte ta)

det burde vært et annet forum her som heter "konspirasjoner og alternative teorier" e.l hvor denne tråden burde flyttes. et eget konspirasjonsforum hadde sikkert blitt populært også.

Ordene "jorden er flat" er riktignok ikke å finne i Bibelen, men det er flere vers i Bibelen som omhandler en flat og urørlig jord, og som ikke kan misforstås.

Dette kommer uansett inn under religon,filosofi og livssyn.

hvor da?

Lenke til kommentar

Det jeg snakker om er erfaringer som jeg har opparbeidet meg gjennom hele livet, og observasjoner som jeg selv har gjort og fremdeles gjør hver eneste dag.

Det kan være så enkelt som å sitte ved stranden og se etter en båt som du ikke kan se med bare øynene, men når du tar en kikkert eller et kamera med sterk zoom så ser du den, og med zoomen så kan du også "trekke den til deg"

Eller at du ser en øy eller fjellkjede langt borte som ville vært umulig å se hvis jorden var rund som en ball.

Det er mange slike små hint om at jorden er flat, for på en rund jord ville det heller ikke finnes noen flate områdetr.

Du skriver at du bruker kamera med "sterk zoom", hvilket kamera og objektiv er det du har?.

Lenke til kommentar

hvor da?

Dette kan en egentlig undersøke selv, siden vi har tatt det flere ganger. Men det står blant annet at jorda er urørlig og satt på søyler. Sola går i en bane over verden (den er i et kammer ved verdens ende. den er lik en brudgom som kommer ut av sitt kammer, den gleder seg som en helt til å løpe sin bane).

Sentrifugalkraften i et kjøretøy virker bare forover. Så snart kjøretøyet svinger, vil kaffekoppene velte, osv. Om de ikke er i holdere.

Et skip vil se ut som det sakte beveger seg oppover mot horisonten, siden skipet startet lavt nede. Sola vil se ut som den sakte beveger seg nedover mot horisonten, siden sola startet høyt oppe. I prinsippet kan sola og skipet møtes i den linja i det fjerne der vårt perspektiv ikke rekker lengre. Og objektene forsvinner helt ut av syne.

På en globus antar jeg at horisonten ville vært lavere og at en ikke kunne sett i timevis på at et skip beveget seg sakte oppover mot horisonten.

En kan gå opp på en haug å få utsikt til "halve Norge". Slik er det...

Lenke til kommentar

hvor da?

Dette kan en egentlig undersøke selv, siden vi har tatt det flere ganger. Men det står blant annet at jorda er urørlig og satt på søyler. Sola går i en bane over verden (den er i et kammer ved verdens ende. den er lik en brudgom som kommer ut av sitt kammer, den gleder seg som en helt til å løpe sin bane).

Sentrifugalkraften i et kjøretøy virker bare forover. Så snart kjøretøyet svinger, vil kaffekoppene velte, osv. Om de ikke er i holdere.

Et skip vil se ut som det sakte beveger seg oppover mot horisonten, siden skipet startet lavt nede. Sola vil se ut som den sakte beveger seg nedover mot horisonten, siden sola startet høyt oppe. I prinsippet kan sola og skipet møtes i den linja i det fjerne der vårt perspektiv ikke rekker lengre. Og objektene forsvinner helt ut av syne.

På en globus antar jeg at horisonten ville vært lavere og at en ikke kunne sett i timevis på at et skip beveget seg sakte oppover mot horisonten.

En kan gå opp på en haug å få utsikt til "halve Norge". Slik er det...

Har postet denne her før, ang disse pillarene:

https://www.gotquestions.org/flat-earth-Bible.html

Ellers regner jeg med at Newtons teorier om tygdekraft stemmer og at jordens masse er mer enn tung nok til å veie opp for sentrifugalkraften. Han var forresten kristen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er fordi da tidens kunnskap (eller bibelfolks kunnskap) var begrenset til hva man så med sine egene øyne.

hvor tåplig kan det bli!!

jeg forstår helt klart forklaring i bibelen, hvorfor de trodde det var slik. bibelen er ikke en faktabok. den er skrevet av gærninger som trodde ting de så var fakta.

Lenke til kommentar

Det å linke til et "svar om Bibelen" gir dessverre ikke alltid noe entydig svar, da det er uenighet der ute.

Har forståelse for at kristne ønsker å være moderne, og ikke skape problemer for deres medlemmer ved å antyde at jorda er flat. De ønsker ikke å framstå som totale idioter... såpass moderne må de få være.

Tenkte litt slik selv, før. Det var før jeg hadde sett bilde av den hebraiske kosmologiske modellen, og flat jord-kartet.

Det er også mange som vil hevde at den og den vitenskapsmannen var kristen, mens sannheten trolig var det motsatte.

Lenke til kommentar

det er fordi da tidens kunnskap (eller bibelfolks kunnskap) var begrenset til hva man så med sine egene øyne.

hvor tåplig kan det bli!!

jeg forstår helt klart forklaring i bibelen, hvorfor de trodde det var slik. bibelen er ikke en faktabok. den er skrevet av gærninger som trodde ting de så var fakta.

ehm... fra linken min:

"In contrast to the supposed “flat earth” verses, there are numerous Scriptures that clearly indicate otherwise. The earth is described in Job 26:7 as being suspended over empty space, implying a spherical figure. This notion is further entertained in Isaiah 40:21-22, which refers to “the circle of the earth."

"In conclusion, the curvature of the earth is certainly a biblical concept, and there is little or no basis for the charge that the Bible teaches a flat earth. "

....

Lenke til kommentar

Tenkte litt slik selv, før. Det var før jeg hadde sett bilde av den hebraiske kosmologiske modellen, og flat jord-kartet.

Det er også mange som vil hevde at den og den vitenskapsmannen var kristen, mens sannheten trolig var det motsatte.

...hebraiske kosmologiske modeller... utenfor bibelen ja. jeg hadde sluttet å rote i sånt, for stort sett er det for å lede deg på villspor, mye hebraisk sklir innpå det okkulte og er direkte usundt å rote i for jødene var øyet i stormen i åndskampen mellom gud og djevelen.

så hold deg til bibelen du, og det som faktisk står der, for det står der for en grunn.. og der står det ikke at jorda er flat... ikke noe av det jeg ser tyder på det engang, er det vers som antyder noe form på jorda så går det jo heller på at jorda er sirkulær.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

'Jorden er urørlig' kan også tolkes dithen at det føles veldig stabilt der man står. Man merker jo ikke at jorden beveger seg..?

Samme med 'flat jord', mange områder i verden som er paddedlatt.

De tekstene jeg har lest fra bibelen, som omhandler dette, taler så absolutt ikke for en flat jord..

Poenget er at Bibelen skal ikke "tolkes" for da blir ting tolket slik de som tolker dem helst vil ha det.

Det er ganske riktig mange områder i verden som er helt flate, og dette ville vært umulig om jorden hadde vært rund som en ball.

Men dette tenker ikke folk over.

Det fins ikke noen flate områder på en rund ball.

Du har jo tolket bibelen på din måte. Du sier selv at det ikke står noe sted, at jorden er flat, du henviser bare til disse setningene som kan tolkes begge veier.

Det er jo til og med andre kristne som har vært innom denne tråden, og bekreftet at det er feil det du sier. Så hvem har rett?

Ja, store flater kan oppleves som flate på denne jorden. Sånn er det når noe er 40.000km i omkrets.

Men dette tenker nok ikke du over.

Det kan finnes tilnærmet flate områder på en ball, jo. Du kan jo ta det kameraet ditt med "kraftig" zoom, ta et bilde av en badeball og croppe det i et program. Gjør du det nok ganger, så blir overflaten flat til slutt :)

Ordene "jorden er flat" er riktignok ikke å finne i Bibelen.

Bare sånn i tilfelle du allerede hadde glemt det.

Endret av Hotel Papa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å linke til et "svar om Bibelen" gir dessverre ikke alltid noe entydig svar, da det er uenighet der ute.

Har forståelse for at kristne ønsker å være moderne, og ikke skape problemer for deres medlemmer ved å antyde at jorda er flat. De ønsker ikke å framstå som totale idioter... såpass moderne må de få være.

Så det du sier er at basert på en totalt subjektiv mening av hvordan tekst tolkes i bibelen, så er dette en konklusjon på at jorden er flat? På skolen så blir man lært til å kalle dette "synsing".

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Det kan finnes tilnærmet flate områder på en ball, jo. Du kan jo ta det kameraet ditt med "kraftig" zoom, ta et bilde av en badeball og croppe det i et program. Gjør du det nok ganger, så blir overflaten flat til slutt :)"

Men i tilfelle med meget lave horisonter til alle sidene.

Det som er 100% sikkert er at Bibelen ble skrevet lenge før denne Copernicus...

Og spørsmålet blir om en skal gi vitenskapen så stor plass og tro på det som er moderne "fordi det må være slik".

All jødedom var ikke kabbalisme.

Vi skal jo fortsatt stole på at det var sanndrue profeter i Det Gamle Testamente.

Dette stolte også Jesus på, eller det vil si, dette visste Jesus.

Lenke til kommentar

"Det kan finnes tilnærmet flate områder på en ball, jo. Du kan jo ta det kameraet ditt med "kraftig" zoom, ta et bilde av en badeball og croppe det i et program. Gjør du det nok ganger, så blir overflaten flat til slutt :)"

Men i tilfelle med meget lave horisonter til alle sidene.

Det som er 100% sikkert er at Bibelen ble skrevet lenge før denne Copernicus...

Og spørsmålet blir om en skal gi vitenskapen så stor plass og tro på det som er moderne "fordi det må være slik".

All jødedom var ikke kabbalisme.

Vi skal jo fortsatt stole på at det var sanndrue profeter i Det Gamle Testamente.

Dette stolte også Jesus på, eller det vil si, dette visste Jesus.

Det er akkurat dette vitenskap er det motsatte av. Det har blitt vist gjentatte ganger i denne tråden av det er mange eksperimenter man kan gjøre hjemme for å bevise at jorden er rund. Disse blir gang på gang avvist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har registrert "å lyse på en ball med lommelykt", "å se på en båt i kikkert. Andre?

Kan en få et slikt linjerett lys som går helt til stranda, på en globus? Dette er åpenbart en sol som er mange timer borte, og likevel avgir en linjerett avbildning i vannet.

screenshot.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Vitenskapen er ikke akkurat på linje med bibelen eller andre youtube videoer.

ingen i vitenskapen som sier, hey folkens det er 384.400 km til månen.

dette blir testet gang på gang, av flere kilder, til slutt blir det ansett som fakta. da man har en enighet som ikke er bias.

noe normale mennesker kaller for fakta.

Lenke til kommentar

Det jeg snakker om er erfaringer som jeg har opparbeidet meg gjennom hele livet, og observasjoner som jeg selv har gjort og fremdeles gjør hver eneste dag.

Det kan være så enkelt som å sitte ved stranden og se etter en båt som du ikke kan se med bare øynene, men når du tar en kikkert eller et kamera med sterk zoom så ser du den, og med zoomen så kan du også "trekke den til deg"

Eller at du ser en øy eller fjellkjede langt borte som ville vært umulig å se hvis jorden var rund som en ball.

Det er mange slike små hint om at jorden er flat, for på en rund jord ville det heller ikke finnes noen flate områdetr.

Du skriver at du bruker kamera med "sterk zoom", hvilket kamera og objektiv er det du har?.

Jeg har ikke sagt at jeg bruker mitt eget kamera. Men som svar på ditt spørsmål så har jeg 1200 mm zoom

Lenke til kommentar

Vitenskapen er ikke akkurat på linje med bibelen eller andre youtube videoer.

ingen i vitenskapen som sier, hey folkens det er 384.400 km til månen.

dette blir testet gang på gang, av flere kilder, til slutt blir det ansett som fakta. da man har en enighet som ikke er bias.

noe normale mennesker kaller for fakta.

ehh.... de første vitenskapsmenn ivertfall i vår del av verden de siste 1000 årene var jo... kristne.. og det er fortsatt mange av de... jeg skjønner ikke hvor du har det ifra at bibelen sier noe om antall kilometer til månen... så det går helt greit å forske og være kristen, å være kristen betyr ikke at man tror på flyvende elefanter, tusser og troll, bortsett fra internet-troll og demoner.

så widewanka og skuffende nok også gammel nok har jeg misstanke om er dette:

internet-troll.jpg

Lenke til kommentar

Hva mener du med at sola åpenbart er flere timer unna?

Vi kan ta tida på en båt som seiler rett til havs og sakte beveger seg oppover mot horisonten.

Det samme kan vi med sola som sakte beveger seg nedover mot horisonten.

Uansett vet du da at det tar flere timer for sola å bevege seg bortover og forsvinne ved "solnedgang".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...