Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det skulle være en "elite" inn i bildet her så må det være religiøse personer som ikke klarer å innse at eventyrene de tror på ikke er sanne. Det er sikkert vanskelig og godta vitenskapelige fakta når grunnlaget for troen forsvinner i samme slengen.

 

Men uansett hvor mye dere ønsker at jorden er flat så er det ikke riktig, dere kan jo lyve for dere selv i det uendelige. Men jorden er fremdeles ikke flat!.

Her er det enkelte som ikke forstår enkel matematikk eller fysikk, derfor må jorden være flat for det står i bibelen.

 

Men hvis dere kan komme med VITENSKAPELIGE beviser på at jorden er flat så kan vi se på det, videoer fra forstyrrede mennesker på YT duger ikke... Det er helt latterlig og veldig bekymringsfullt at det finnes mennesker med så lite kunnskap som faktisk tror jorden er flat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Herrejesus. Hva er det de måler i eksperimentet da? Spesifikt hva er feil med eksperimentet?

Hva er rett med eksperimentet? Det er noe du burde ha svar på. Det er du som tror dette tøvet på 5 sider. Hva med en bedre forklaring på noe så vesentlig.

 

Hva som er rett med eksperimentet? Okei, la oss begynne (jeg bruker bevisst enkle ord):

 

1. Hva er tyngdekraft? En tiltrekningskraft mellom alle ting med masse.

 

2. Hvis alle ting med masse tiltrekker hverandre, burde vi kunne måle dette. Det er ikke kun Jorden som har tyngdekraft. Selv om denne kraften er svak, burde man kunne måle den.

 

3. Hvordan kan vi måle den? Vi kan sette opp én tung ting, og balansere en lettere ting i nærheten av den, og se om den lille tingen begynner å bevege seg mot den tunge tingen. Man må samtidig passe på at ingen andre ting påvirker den.

 

Det er dette de gjør i eksperimentet. De har balansert en lett kule ved siden av en tung kule, og sett om kulene tiltrekker hverandre. De har selvsagt passet på at ikke andre ting dytter dem, som magneter, elektriske ladninger etc.

 

Så jeg spør igjen, hva er feil med eksperimentet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt sentralt at tunge ting trekkes ned mot underlaget el. gulvet. Vi føler det er naturlig og behøver ikke spørre hvorfor vi ikke trekkes opp mot veggene og taket i stedet. Men fluene har det slik at de gjerne holder til på veggene og i taket. Så det er tydeligvis forskjell fra skapning til skapning her!

 

Om kuler som tiltrekkes av hverandre: Jeg har alltid sett det som en mulighet at Gud hindret kollisjoner ute i universet, f.eks. mellom jord og måne, jord og sol. Men utfra et ateistisk synspunkt, hva er det som gjør at kulene ikke kolliderer hvis de tiltrekkes av hverandre?

 

Stephen Hawking prøver jo å formidle at Gud er en unødvendighet. Men hvordan skulle et univers kunne surre rundt slik alene i tusener av år, uten mange totalkatastrofer? Det er usannsynlig.

Lenke til kommentar

Når spørsmålene blir så dumme, blir også svarene kortere. Det er ikke noe poeng i å bruke noe særlig tid på å faktisk prøve å forklare deg ting.

 

Men fluene har det slik at de gjerne holder til på veggene og i taket.

De holder seg fast, akkurat som du kan holde deg fast over bakken i en klatrevegg.

 

Så det er tydeligvis forskjell fra skapning til skapning her!

Nei det er det ikke.

 

 

Om kuler som tiltrekkes av hverandre

Du kan ikke si "om kuler tiltrekkes av hverandre". Som vist over, så vet vi at kuler tiltrekkes av hverandre.

 

Jeg har alltid sett det som en mulighet at Gud hindret kollisjoner ute i universet f.eks. mellom jord og måne, jord og sol.

I så fall gjør han en veldig dårlig jobb, siden vi ser kollisjoner hele tiden. Hva med meteoren som falt ned over Russland i 2013? Og skadet tusenvis av mennesker? Disse var kanskje ateister?

 

Men utfra et ateistisk synspunkt, hva er det som gjør at kulene ikke kolliderer hvis de tiltrekkes av hverandre?

Egentlig ingenting, siden det skjer, men det skjer mindre og mindre, siden "systemet" har stabilisert seg.

 

Stephen Hawking prøver jo å formidle at Gud er en unødvendighet. Men hvordan skulle et univers kunne surre rundt slik alene i tusener av år, uten mange totalkatastrofer? Det er usannsynlig.

Jeg liker at du skriver tusener av år, og ikke milliarder av år. Men uansett. Du kan jo prøve en tyngdekraftsimulator, som dette lille spillet: http://testtubegames.com/gravity.html

 

Lag mange planeter/stjerner i spillet, og se kaoset. Etterhvert vil du se at ting stabiliserer seg. Noen ting blir kastet ut av systemet, andre ting blir værende. Solsystemet har mer eller mindre stabilisert seg.

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Herrejesus. Hva er det de måler i eksperimentet da? Spesifikt hva er feil med eksperimentet?

Hva er rett med eksperimentet? Det er noe du burde ha svar på. Det er du som tror dette tøvet på 5 sider. Hva med en bedre forklaring på noe så vesentlig.
Hva som er rett med eksperimentet? Okei, la oss begynne (jeg bruker bevisst enkle ord):

 

1. Hva er tyngdekraft? En tiltrekningskraft mellom alle ting med masse.

 

2. Hvis alle ting med masse tiltrekker hverandre, burde vi kunne måle dette. Det er ikke kun Jorden som har tyngdekraft. Selv om denne kraften er svak, burde man kunne måle den.

 

3. Hvordan kan vi måle den? Vi kan sette opp én tung ting, og balansere en lettere ting i nærheten av den, og se om den lille tingen begynner å bevege seg mot den tunge tingen. Man må samtidig passe på at ingen andre ting påvirker den.

 

Det er dette de gjør i eksperimentet. De har balansert en lett kule ved siden av en tung kule, og sett om kulene tiltrekker hverandre. De har selvsagt passet på at ikke andre ting dytter dem, som magneter, elektriske ladninger etc.

 

Så jeg spør igjen, hva er feil med eksperimentet?

Det er et 5 siders eksperiment på papir som egentlig burde bli vist som en lang dokumentar med flere vitenskapsmenn som godtar målingen. Forklarer my bedre visuelt og anerkjenne eksperimentet for hele verden.

Lenke til kommentar

Det er et 5 siders eksperiment på papir som egentlig burde bli vist som en lang dokumentar med flere vitenskapsmenn som godtar målingen. Forklarer my bedre visuelt og anerkjenne eksperimentet for hele verden.

 

Svaret på posten din ligger i spoileren under, men jeg ville spørre deg om noe viktigere:

 

Jeg lurer virkelig på "hvem" som tror at Jorden er flat. Kan du fortelle meg litt om deg, jeg trenger ikke vite noe personlig, men hvor gammel er du, hva slags skole/utdanning har du, og hva jobber du med?

 

 

 

Hva mener du med "eksperiment på papir"? Det er et eksperiment som er gjennomført i praksis, men som er skrevet ned på et papir. Det er ikke et tankeeksperiment.

 

Men her er et par videoer som forklarer det litt enklere, siden du spurte. Bare søk etter "Cavendish Experiment" på youtube.

 

 

 

 

Du kan også finne andre eksperimenter, som finner den samme verdien på andre måter.

 

https://scholar.google.com/scholar?hl=no&q=gravitational+constant+measurement&btnG=&oq=gravitational+constant

 

Endret av Reeve
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er et 5 siders eksperiment på papir som egentlig burde bli vist som en lang dokumentar med flere vitenskapsmenn som godtar målingen. Forklarer my bedre visuelt og anerkjenne eksperimentet for hele verden.

Svaret på posten din ligger i spoileren under, men jeg ville spørre deg om noe viktigere:

 

Jeg lurer virkelig på "hvem" som tror at Jorden er flat. Kan du fortelle meg litt om deg, jeg trenger ikke vite noe personlig, men hvor gammel er du, hva slags skole/utdanning har du, og hva jobber du med?

 

 

 

Hva mener du med "eksperiment på papir"? Det er et eksperiment som er gjennomført i praksis, men som er skrevet ned på et papir. Det er ikke et tankeeksperiment.

 

Men her er et par videoer som forklarer det litt enklere, siden du spurte. Bare søk etter "Cavendish Experiment" på youtube.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=2PdiUoKa9Nw

 

 

Du kan også finne andre eksperimenter, som finner den samme verdien på andre måter.

 

https://scholar.google.com/scholar?hl=no&q=gravitational+constant+measurement&btnG=&oq=gravitational+constant

Den første har jeg sett før og synes det var en dårlig forklaring som burde vært laget en mye bedre forklaring på noe så vesentlig som gravitasjon av masser som hele verden skal tro på. 6 minutt og en lærer som bare forklarer eksperimentet. "This experiment is difficult to do so a technician has sawed it apart"?

 

Den andre videoen er jo bare også en videoforklaring som egentlig burde vært gjort skikkelig på ekte. De har jo denne pendelen i alle museum verden rundt. Men den kan jo like godt være påvirket av solen og månen og stjernene som går i bane rundt en flat jord.

Lenke til kommentar

RWS her har du videoen om hvordan gravitasjonen ville virke på en flat jord om jorda var flat.

Takk for videoen Perpyro, den var skikkelig opplysende. Og jeg sitter igjen med en økt forståelse for hvorfor flat earthere ALLTID bruker fornektelse av viten som "kunnskaps base" for sine påstander...  :)

 

Han var også inne på det jeg skrev, at en slik "disk" over en viss avstand ville falt sammen av sin egen vekt( Er vel ikke for ingenting at det høyeste fjellet på Mars er 18 000 meter høyt, altså 10 000 meter høyere enn det høyeste her på jorden... (Sikkert noen andre faktorer inn i det bildet også, som at kjernen til mars har stivnet og derfor ikke faller inn i seg selv så lett, men du skjønner hva jeg mener...)

 

Alt i alt en meget opplysende video, takk for den :)

Lenke til kommentar

 

Chicago skyskrapere som sett fra Lake Michigan:

 

KhQpUIA.jpg

 

Nuff said.

Tror du kommenterte videoen jeg postet om dette at noen dager ser man mer av bygningene og noen dager ikke. Hvorfor?

Ellers kan du lese om hvorfor her

http://www.sacred-texts.com/earth/za/za32.htm

 

 

 

Synes Lake Michigan-fenomenet er veldig interessant.

Er det ikke 70 km over sjøen, eller mer?

 

Her ser man altså store deler av bygningene, men ikke hele.

 

Man må huske på hva bølger gjør med sikten.

Selv bare noen få meter bølgehøyde midt utpå vil jo glatt skjule hele byen (toppene på bygg og tårn).

Prøv å tegne opp en sjø - noen bølger og en siktlinje som drastisk heves av bølgetoppene.

 

Hva om det var blikk stille over hele sjøen?

 

Noen som har lest hvilken høyde fotografen stod på?

 

 

Mirage/luftspeiling er bare vrøvlepreik.

http://i.imgur.com/XS6AaSL.jpg

XS6AaSL.jpg

Endret av clink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den første har jeg sett før og synes det var en dårlig forklaring som burde vært laget en mye bedre forklaring på noe så vesentlig som gravitasjon av masser som hele verden skal tro på. 6 minutt og en lærer som bare forklarer eksperimentet. "This experiment is difficult to do so a technician has sawed it apart"

 

Den andre videoen er jo bare også en videoforklaring som egentlig burde vært gjort skikkelig på ekte. De har jo denne pendelen i alle museum verden rundt. Men den kan jo like godt være påvirket av solen og månen og stjernene som går i bane rundt en flat jord.

Det flotte med eksperimentet er at du kan gjennomføre det selv over tid og sjekke om det affekteres av sola og månen og eventuelt hvor mye for hver possisjon.

Lenke til kommentar

 

 

Det er et 5 siders eksperiment på papir som egentlig burde bli vist som en lang dokumentar med flere vitenskapsmenn som godtar målingen. Forklarer my bedre visuelt og anerkjenne eksperimentet for hele verden.

Svaret på posten din ligger i spoileren under, men jeg ville spørre deg om noe viktigere:

 

Jeg lurer virkelig på "hvem" som tror at Jorden er flat. Kan du fortelle meg litt om deg, jeg trenger ikke vite noe personlig, men hvor gammel er du, hva slags skole/utdanning har du, og hva jobber du med?

 

 

 

Hva mener du med "eksperiment på papir"? Det er et eksperiment som er gjennomført i praksis, men som er skrevet ned på et papir. Det er ikke et tankeeksperiment.

 

Men her er et par videoer som forklarer det litt enklere, siden du spurte. Bare søk etter "Cavendish Experiment" på youtube.

 

 

 

 

Du kan også finne andre eksperimenter, som finner den samme verdien på andre måter.

 

https://scholar.google.com/scholar?hl=no&q=gravitational+constant+measurement&btnG=&oq=gravitational+constant

Den første har jeg sett før og synes det var en dårlig forklaring som burde vært laget en mye bedre forklaring på noe så vesentlig som gravitasjon av masser som hele verden skal tro på. 6 minutt og en lærer som bare forklarer eksperimentet. "This experiment is difficult to do so a technician has sawed it apart"

 

Den andre videoen er jo bare også en videoforklaring som egentlig burde vært gjort skikkelig på ekte. De har jo denne pendelen i alle museum verden rundt. Men den kan jo like godt være påvirket av solen og månen og stjernene som går i bane rundt en flat jord.

 

 

Jeg lurer på det samme som Reeve:

 

 

 

Jeg lurer virkelig på "hvem" som tror at Jorden er flat. Kan du fortelle meg litt om deg, jeg trenger ikke vite noe personlig, men hvor gammel er du, hva slags skole/utdanning har du, og hva jobber du med?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den første har jeg sett før og synes det var en dårlig forklaring som burde vært laget en mye bedre forklaring på noe så vesentlig som gravitasjon av masser som hele verden skal tro på. 6 minutt og en lærer som bare forklarer eksperimentet. "This experiment is difficult to do so a technician has sawed it apart"

 

Den andre videoen er jo bare også en videoforklaring som egentlig burde vært gjort skikkelig på ekte. De har jo denne pendelen i alle museum verden rundt. Men den kan jo like godt være påvirket av solen og månen og stjernene som går i bane rundt en flat jord.

Selvfølgelig er det vanskelig! Vet du forresten hva som gjør det vanskelig? Eksperimentet i seg selv er svært lett, men siden det man måler er såpass svakt, krever det en del innsats for å få en nøyaktig måling. Svakt, men fortsatt absolutt målbart!

 

Du kommenterte bare videoene, ikke resten av posten min.

 

Se her:

https://scholar.google.com/scholar?hl=no&q=gravitational+constant+measurement&btnG=&oq=gravitation

 

Velg og vrak. Det er en rekke målinger av gravitasjons-konstanten, som er gjort på en rekke forskjellige måter. Er alle disse feil/falsk?

 

I følge denne oversikten er gravitasjonskonstanten målt minst 11 ganger av forskjellige grupper de siste 19 årene.

post-103104-0-84935800-1477754795_thumb.png

Endret av Reeve
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...