Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den gode skrev (På 20.8.2023 den 17.08):

Til info: Masse piloter snakker ut 🥳

 

 

 

Ok, da kan jeg utfordre disse flat jord pilotene til en challenge.

Flat jord pilotene tar av fra en flyplass og flyr 338km i en rett linje før de svinger 90 grader, flyr nye 338km og svinger 90 grader, flyr nye 338km før de svinger 90 grader og avslutter med et siste strekk på 338km.

Så kan en vanlig pilot fly 450km ta en 90 graders sving, fly 450km og ta en ny 90 graders sving, og fly nye 450km.

 

Distansene er kalkulert etter rekkevidden for et typisk småfly med en rekkevidde på ca 1350km og tilpasses naturligvis det aktuelle flyet. Men ruten de tar betyr at flyet er tomt for drivstoff når de kommer fram.

 

Jeg kan vedde 10000kr på at du ikke finner noen som er villige til å fly den første ruten, samme hvor mye de påstår å være flat jord piloter. Betaling gjøres etter suksessfull landing på samme flyplass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (13 minutter siden):

Ok, da kan jeg utfordre disse flat jord pilotene til en challenge.

Flat jord pilotene tar av fra en flyplass og flyr 338km i en rett linje før de svinger 90 grader, flyr nye 338km og svinger 90 grader, flyr nye 338km før de svinger 90 grader og avslutter med et siste strekk på 338km.

Så kan en vanlig pilot fly 450km ta en 90 graders sving, fly 450km og ta en ny 90 graders sving, og fly nye 450km.

 

Distansene er kalkulert etter rekkevidden for et typisk småfly med en rekkevidde på ca 1350km og tilpasses naturligvis det aktuelle flyet. Men ruten de tar betyr at flyet er tomt for drivstoff når de kommer fram.

 

Jeg kan vedde 10000kr på at du ikke finner noen som er villige til å fly den første ruten, samme hvor mye de påstår å være flat jord piloter. Betaling gjøres etter suksessfull landing på samme flyplass.

Jeg forstår alternativ 1 men det er vel ingen som ville fløyet alternativ 2 heller med mindre flyplassen lå på Nordpolen eller Sydpolen.

 

Lenke til kommentar
jahooo skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår alternativ 1 men det er vel ingen som ville fløyet alternativ 2 heller med mindre flyplassen lå på Nordpolen eller Sydpolen.

 

Har det noen betydning hvor du starter? Om jorden er rund er den vel like rund om du starter på nordpolen eller om du starter på OSL? Hvilken retning du flyr er vel heller ikke særlig relevant?

Om jorden er flat så endrer det vel ingen ting om du starter på nordpolen heller på eksempel 2.

Så, jeg skjønner ikke hva du mener.

Det er naturligvis noen eksterne faktorer som påvirker flyet når det er i lufta, men poenget forblir det samme. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (5 minutter siden):

Har det noen betydning hvor du starter? Om jorden er rund er den vel like rund om du starter på nordpolen eller om du starter på OSL? Hvilken retning du flyr er vel heller ikke særlig relevant?

 

Om du starter på feks 60 grader nord og flyr rett vest 450 km for så å sving rett nord i 450 km så vil du ikke havne på utgangspunktet du startet på om du deretter flyr 450 km østover. Du vil være på en breddegrad 450 km lenger nord og en god del lenger øst.

Om du starter på nordpolen og flyr rett sørover (eneste mulighet) i 450 km for så å svinge vestover vil du fly i en sirkel rundt jorda som alltid vil være 450 km fra utgangspunktet og peilingen vil alltid være rett nord.

Lenke til kommentar
jahooo skrev (6 minutter siden):

Om du starter på feks 60 grader nord og flyr rett vest 450 km for så å sving rett nord i 450 km så vil du ikke havne på utgangspunktet du startet på om du deretter flyr 450 km østover. Du vil være på en breddegrad 450 km lenger nord og en god del lenger øst.

Om du starter på nordpolen og flyr rett sørover (eneste mulighet) i 450 km for så å svinge vestover vil du fly i en sirkel rundt jorda som alltid vil være 450 km fra utgangspunktet og peilingen vil alltid være rett nord.

Jeg skriver at man gjør en 90 graders sving relativt til flyets kurs, ikke relativt til himmelretninger. 

Lenke til kommentar
jahooo skrev (5 minutter siden):

Jeg går utfra at du tenker sfæriske vinkler men er dette noe piloter opererer med? 

I praksis så er dette noe de må forholde seg til, men ikke måten de navigerer på. Poenget med eksperimentet er at man ved å gjøre dette vil få to veldig forskjellige resultater.

Om flat jord piloten tar feil vil han gå tom for drivstoff 338km fra flyplassen. Om den vanlige piloten tar feil vil han gå tom for drivstoff 450km fra flyplassen.

Etter hvert vil da YouTube-videoen jeg siterte hete 27 piloter kommenterer, 26 piloter kommenterer, 25 piloter kommenterer osv. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (27 minutter siden):
jahooo skrev (32 minutter siden):

Jeg går utfra at du tenker sfæriske vinkler men er dette noe piloter opererer med? 

I praksis så er dette noe de må forholde seg til, men ikke måten de navigerer

Jeg regner med at de gjør som på sjøen. Seiler/flyr storsirkel men forholder seg til vinkler etter himmelretning.

Lenke til kommentar
jahooo skrev (4 timer siden):

Med nærmere ettertanke må man svinge 60 grader for å komme tilbake til utgangspunktet om vi tenker sfærisk.

Nei.

Man må svinge 90 grader relativt til flyets retning. Hvordan dette tegnes inn på kartet avhenger av hvilke kart man bruker.

Hvis jeg for eksempel bruker et kart laget med polar stereografisk projeksjon som viser jorden rett ovenfra så vil dette også ligne mest på flat jord kartet.

Screenshot_20230828_103649.jpg.e3dc85c8f6269d9902102a6df2842a60.jpg

Hvis jeg da tar utgangspunkt i nordpolen som du nevnte og flyr rett sør så vil alle lengdegradslinjer på dette kartet tegnes som rette linjer.

Men om man flyr til 85. breddegradslinje og svinger 90 grader til venstre så vil man i praksis følge denne linjen rett øst.

Med denne kartprojeksjonen vil da ruten tegnes som en kurve på dette kartet siden østlig kurs er en sirkel rundt nordpolen. Men i praksis så følger flyet jordens kurve på alle tre strekkene. 

En ny 90 graders sving vil da gi en ny nordlig retning tilbake til start.

Denne trekanten kan overføres til hvor som helst på kartet og vris rundt så mye man vil, men siden kartet er en 2D-projeksjon av en kurve på en flate så kan det være vanskelig å tegne den riktig for hånd siden alle sidene vil måtte tegnes som kurver.

På et 3D kart av jorden så er dette lettere, for der vil trekanten være tegnet likt uansett hvor den er og hvilken retning den legges. 

180/3=60, det er riktig, men dette gjelder for en helt flat trekant. En flat trekant kan ikke legges på en kurvet flate.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Flat-jord folket som mener våre sanser viser at vi må stole på sansene våre, og vi opplever at jorden er flat derfor er den flat - har dere tenkt på at nesen alltid er i synsfeltet men likevel ser vi den aldri (om vi ikke psesifikt ser etter den)? Så mye for at sansene alltid har rett.

I tillegg ser vi nesen på høyre side med venstre øye og venstre side med høyre øye, så hvis man konsentrerer seg og "ser etter", har man faktisk to neser i synsfeltet sitt som man ikke ser med mindre man ser etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...